Site icon Wacana Zeckry

Apakah Makna Analisa ?

Apa itu analisa ?

Pengertian dan definisi Analisa atau Analisis.

Analisa atau analisis atau Analysis adalah suatu usaha untuk mengamati secara detail sesuatu hal atau benda dengan cara menghuraikan komponen-komponen pembentukannya atau penyusunnya untuk di kaji lebih mendalam.

Analisa berasal dari kata Yunani kuno analusis yang ertinya melepaskan. Analusis terbentuk dari dua suku kata, yaitu ana yang bererti kembali, dan luein yang bererti melepas sehingga jika di gabungkan maka bermaksud adalah melepas kembali atau menguraikan.

Kata anlusis ini di serap kedalam Bahasa Inggeris menjadi analysis yang kemudian di serap juga ke dalam bahasa Melayu menjadi analisis.

Kata analisa atau analisis atau analysis di gunakan dalam berbagai bidang. Baik dalam bidang ilmu bahasa, ilmu sosial maupun ilmu alam (sains), dan lain-lain.

Dalam ilmu bahasa atau linguistik analisa di definisikan sebagai suatu kajian yang dilaksanakan terhadap sesuatu bahasa digunakan untuk meneliti struktur bahasa tersebut secara mendalam.

Manakala melalui ilmu sosial, analisis di ertikan sebagai upaya dan proses untuk menjelaskan sebuah permasalahan dan pelbagai hal yang ada di dalamnya. Sedangkan dalam ilmu pasti (sains) pengertian dan definisi analisa adalah suatu kegiatan yang dilakukan untuk menguraikan suatu bahan menjadi senyawa-senyawa penyusunnya.

Dalam ilmu kimia, analisa di gunakan untuk menentukan komposisi suatu bahan atau zat. Contoh bidang yang paling terkenal dengan kegiatan analisanya adalah bidang Teknologi Makanan.

Dalam ilmu pengolahan pangan adalah suatu mata pelajaran yang dikenali dengan istilah Analisa bahan makanan dan pertanian. Analisa bahan makanan adalah suatu tahap yang sangat penting dalam industri makanan pada khususnya dan kesihatan masyarakat luas pada umumnya kerana melalui analisa bahan makanan itulah konsumen kita dapat mengetahui bahan-bahan apa yang terkandung di dalam suatu makanan sehingga kemungkinan adanya zat-zat yang merbahaya bagi tubuh dapat di minimakan atau di buang.

Dalam kehidupan ini, segala hal boleh di analisa hanya saja cara dan metode analisanya saja yang berbeza. Namun biasanya dalam mengkaji suatu permasalahan di kenal suatu metode yang disebut dengan istilah Metode Ilmiah.

Menurut, Kamus Dewan edisi Keempat, Analisa bererti analisis iaitu penghuraian atau pengupasan sesuatu perkata untuk mengetahui selok beloknya.

Oleh itu, analisa dan analisis adalah perkataan yang mempunyai maksud yang sama membawa maksud membuat huraian, perbahasan, kupasan lebih mendalam dalam sesuatu perkara untuk mencari asal usulnya. Bila misalnya sebuah pokok bila dikaji secara mendalam kita akan dapati asal usulnya sehingga mendapat hasil penyelidikan itu bermulalah kepelbagaian penciptaan-penciptaan baru seperti peralatan perabot dsb.

Sumber : http://www.kamusq.com/2013/04/analisa-adalah-definisi-dan-arti-kata.html

Exit mobile version