Macamana nak faham makna zat..persoalan yang menjadi tanda tanya ribuan Insan yang hidup bukan hari ini dan saat ini saja..sebab tu anda cuba mengoogle kan ! Baiklah mengikut pemahaman dan pemerhatian yang telah saya dengar dalam pengajian di merata ceruk…

Menurut (Ibrahim, 1996) zat Allah dan sifat-sifatNya adalah suatu perkara yang wujud lagi Qadim yang tidak tersusun dari anasir-anasir. Dan sifat-sifat Allah juga adalah qadim yang berdiri di atas zat Allah yang qadim. Hakikat zat Allah dan sifat-sifatnya tidak seorang pun yang dapat mengetahuinya kerana akal manusia tidak sampai untuk menjangkau perkara-perkara tersebut, sekalipun manusia itu kuat penangkapan akalnya, tetapi akalnya tetap terbatas dalam sesuatu batasanya yang tertentu dan manusia itu sampai saat kini pun belum dapat mengetahui hakikat sebenarnya tentang jiwa manusia itu sendiri.

Manakala (Wook, 2013) mengatakan bahawa erti atau makna pekataan “zat” itu, adalah bermaksud “suatu perkara yang tiada iktibar” iaitu suatu perkara yang tidak dapat dijangkau oleh akal”. Dalam pemahaman zat Allah pula, bukannya bererti perkataan “zat Allah itu, bermaksud Allah itu ada zat, Allah tidak ada zat. Perkataan zat Allah yang selalu kita sebut-sebut itu, bukan bererti Allah itu, ada roh, bukan bererti Allah itu, ada sesuatu didalam diriNya dan bukan bererti Allah itu, ada megandungi sesuatu dalam tubuhnya. Dalam diri Allah itu, tidak ada sesuatu, tidak ada sifat, tidak ada nama, tidak ada afaal dan tidak ada zat. Allah itu, adalah Allah.

Macamana Nak Faham makna Zat ?

Menurutnya lagi, pemakaian perkataan “zat” oleh sesetengah ulamak atau oleh sesetengah pengarang-pengarang itu, adalah bagi mengambarkan bahawa Allah itu, tidak ada iktibar, tidak dapat dijangkau oleh akal, tidak dapat difikir oleh otak, tidak dapat dibayagkan oleh kata-kata dan sebagainya, itulah maksud, erti dan makna kepada perkataan “zat Allah” dan bukannya bilamana disebut perkataan “zat Allah”, ianya bererti Allah itu ada zat.

Ramai yang tidak faham erti perkataan zat. Kita boleh sebut perkataan zat tetapi jangan pula tersalah tafsir dan jangan pula tersalah erti. Allah itu adalah Allah, tidak ada sesuatu yang berdamping denganNya. Allah berdiri dengan sendirinya, tanpa didatangi, ditumpangi, disertai, diwakili atau dijelmakan oleh bayangan zat!. Apakah Allah itu masih memerlukan zat untuk Dia hidup atau apakah Allah itu masih berkehendakkan kepada sesuatu yang lain bagi menghidupkanNya. Itu makanya Tok Kenali, jarang menggunakan bahasa zat Allah, kebimbangan tersalah faham dan tersalah erti. Itulah makanya saya tidak mahu menggunakan bahasa atau perkataan zat Allah (perkara yang tiada iktibar).
Oleh itu (Wook, 2013) menegaskan bahawa perkataan zat itu, adalah bermaksud, “TIDAK ADA IKTIBAR!

Macamana Nak Faham makna Zat ?
Maka konsepnya begini, Allah SWT ..Dia adalah sangat2 tersembunyi yang dikenali sebagai Ghaib Ghuyub….tak boleh disentuh (Maha Suci-Nya)..

Kenapa dia tak boleh disentuh..sbb dia bukan dimensi..angan2 tak boleh sentuh Dia..Tuhan bukan di hadapan..Dia bukan ada dibelakang..sbb depan tu dimensi..belakang pun dimensi..tuhan bukan di kanan..dia bukan di kiri..sbb tu dimensi..tuhan tak de di atas dan dia bukan dibawah..sbb tu pun dimensi…tuhan tak de di dalam..dan dia bukan diluar..jadi dia di mana ? tanya MANA je FAIL lah..tuhan bukan ada MANA..abis tu..abis two three..kita ada depan ? bila kita ada depan..tuhan ada tak depan ? bila dia tiada di depan nak tengok macamana..

Sebab tu Dia (Allah) tak bagi kita fikir pun…bila tak cantas siap2 tu ramai org sentuh zatNya dengan akal sedangkan dia tu MAHA SUCI (tak dapat dijangkau atau disebuh oleh akal manusia pun) bila disentuh dengan akal tu lah jadi imagine/khayalan/angan2 bentuk TUHAN macam2 dan diterjemahkan dengan berhala dan sebagainya..

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ
Aku (Allah) tidak menyamai segala sesuatu..

Gitau NILAI…. FAIL lah..

Tuan2 solat mengadap ke arah kiblat tu pasai apa ? berdoa angkat tangan ke langit..kenapa ? tu bukan tuhan…tu PERSAMAAN. (kiblat bermaksud : arah ) London pun hadap situ…German pun hadap situ….supaya tidak berkecemuk atau huru hara..
Misalnya kita di sini..tapi tuhan bukan di situ..tuhan ada di mana skrg ni..DIMANA ? Kalau nak gitau setakat akal boleh terima je ni….Di mana tuhan yang tak bertempat tu..tuhan ada pada pengetahuan..di mana ada TAHU..di situlah dia wujud..sbb tu tahu ni…ada di dalam ke ada diluar..dalam pun tak..luar pun tak..tahu yang menyatakan DALAM…tahu yang menyatakan LUAR..tapi TAHU nya bukan dalam dan luar..Bila dia bukan dalam dia bukan luar jangan p duk kat dalam..jgn duk p duk kat luar..dia tak de disitu..Dia ada di TAHU je…

Tuhan dia buat lelaki..dia laki2 ke..Tuhan dia buat perempuan..dia perempuan ke…tuhan dia buat khunsa..dia khunsa ke? sbb tu ttg tuhan ni SUNYI..tak de sapa TAHU..yang tahu diri TUHAN ni..Tuhan saja..

Kita ni kenyataan bukan hakikat…kenyataan saja..apa dia..? menerima semua anugerah…menerima saja nikmat hidup..kita tak pernah hidup..maka yang tidak di ketahui zat ni..ketika Dia tidak ketahui ..Dia tidak dikenali….Dia tidak disaksi…dan dia tidak disebut..waktu ni bila? waktu tidak ada garisan cahaya setitik cahaya tak de waktu ni..

Cuba Tuan2 bagitau kat saya keadaan/situasi dia macamana tak boleh kata cerah…tak boleh kata gelap…nak kata camne ni..bukan cerah bukan gelap..waktu tidak ada matahari..waktu tidak ada bulan..nak kata camne…waktu bukan ada bumi..bukan ada langit..nak kata macamana keadaan ini..maka ketika tu lah Dia ni ADA (zat Allah) yang tersembunyi ni dah ada..yang tersembunyi dah wujud..wujud dalam pengetahuan Dia saja..lain tak de..Maka apa yang ada dekat dia..waktu kita semua tak ada..waktu kita semua tak wujud..Allah sebut dalam Quran :

هَلْ أَتَى عَلَى الإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا

Bukankah telah datang kepada Insan suatu masa yang ia tidak pernah wujud dan tidak boleh disebut ?…

Ada ke tak de ? tak ada..bila tak de..sapa yang ada..TAHU (ILMU) lah yang ada..
Dalam diri ILMU tu..sapa yang ada ? yang ada wajah2 ni lah..kita ni dulu semua duk dalam ILMU-NYA lah..ni dengan seraut wajah..dengan sekujur tubuh berada di dalam pengetahuanNya..

Apa dia ? barang yang sangat dicintai…Tuhan tahu kerana Dia cinta kat kita…rambutan keluar dari ranting2 pokok..yang ranting pokok tak tahu dia nak gitau ada buah rambutan…keladi dia keluar…dia tak tahu..dia batang keladi…hanya kerana pandangan zat kepada kita yang duk ada ni..

Macamana Nak Faham Makna Zat ?

Tuan2 sedar tak kita ni yang sangat2 dikasihi Allah..cinta gila2 punya..bkn cinta main2..cinta Allah taala kt kita BUTA tau..dia tak pilih warna..dia tak kisah..aku cinta kat hang sampai semua keliling hang keluar/terbit kerana cinta ku dekat hang..hang tengok keliling hang tu tanda aku kasih kat hang…hang ingat tak kasih aku kat hang..keluar cerah kerana ingat kat hang..terbit matahari kerana ingat aku kat hang..selama hang tengok matahari dan bulan..hang tau dak cinta aku kat hang..kalau hang tak tahu..buang otak tu..

Maka ku kembalikan kepada keimanan yang terbanyak untuk memberi komen…dalam mencari jawapan Macamana Nak Faham Makna Zat…

Macamana Nak Faham Makna Zat ?

Kekosongan tidak pernah ada. Yang wujud adalah kepelbagaian ini.
Sekiranya kita mati, kita tidak akan pernah merasakan kematian itu.

Hidup, sedar-sedar sahaja kita telah pandai berjalan beserta pakej2 kehidupan kita, ibubapa, nama, rupa dll. Dan terkemudian nanti kita pasti kan mati. Pabila mati lupuslah segalanya. Kita tidak mengetahui kita dimana, tidak ada langsung memori menggambarkan kita pernah hidup malah kita sendiri tidak akan sedar bahwa kita ADA! Contohnya, kita tidak pernah tahu kita pengsan melainkan kita tersedar selepas itu. Ketika pengsan kita tidak pernah merasakan pengsan, hidup maupun mati. Kita tidak sedar langsung!

amalan rezeki tok syed kopiah merah
Macamana Nak Faham Makna Zat ?

Apa akan jadi semuanya mati? Tidak akan ADA akan dunia ini. Tiada dunia dek tiada ruang. Wujud ruang oleh rasa berahi inginkan ruang. Pada demensi yang tidak berperasaan itu akan terwujud satu alam yang sebenar-benar kosong. Kosong yang kosong pada segala rasa yang mewujudkan segalanya. Lastas tiada wujud!

Adakah itu akan berlaku? Jelas tidak! Kerna rasa akan senantiasa memberahi. Rasa yang diterjemahkan dalam seribu satu tubuh, pacaindera, minda, impian dan setiap dambaan. Rasa akan memberahi untuk menyatakan bahwa AKU wujud! Menyatakan keegoaan dan bangga pada DIRInya yang wujud. Untuk memberitahu alam yang DIA ada. Walhal ia hanya berkata sendirian.

Namun, bolehkah keadaan MUTLAK TIADA itu wujud. Jawapannya tiada APA yang MUSTAHIL. Jadi dimanakah kedaan ZAT MUTLAK itu?
Jawapannya ringkas. DI MANA-MANA! Baik sadar, baik tidak, itulah MUTLAK. Namun, MUTLAK hanya boleh dinyatakan melalu RASA.

RASA yang proksinya mimpi minda dan dambaan. Jika tidak SEPI lah MUTLAK itu tanpa bekas.Umpama wira yang tak didendang. Tak wujudpun!
Maka untuk menyatakan ZAT MUTLAK perlukan majoriti bukan kosong!

Tak faham juga lah….pening-pening memang pada awal2 kita pening lah sebab kita tak biasa dengan benda-benda ni..tp tetap mencari…

Bersambung lagi Macamana nak faham makna zat  di pautan di bawah

Tulisan berkaitan :

Macamana Nak Faham Makna Zat

Rahsia Besar Selawat Tafrijiyyah

Tok Kenali Sepanjang Zaman

Rahsia Sebalik Hizib

Amalan Ibu Duit Siri Pertama

Bibliography

Ibrahim, S. (1996). Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Kuala Lumpur: Darul Ma`rifah.

Wook, S. M. (2013, 05 17). Erti Perkatan Zat Allah. Didapatkan dari makrifattokkenali.com: https://makrifattokkenali.com/2013/05/17/erti-perkatan-zat-allah/

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net menjalankan penyelidikan, penelitian, penyuntingan dan proofreading bagi dokumen akademik dalam Pembangunan Sains Sosial (Perundangan Islam, Pengajian Islam & Bahasa Arab PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

5 thoughts on “Macamana Nak Faham Makna Zat”

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.