Kenapa terjadi perselisihan dalam kalangan umat

Perselisihan pandangan adalah rahmat (ada kebaikannya) tanpa disedari, bagaimana tu..Analoginya begini lah..

Kita pergi ke Mekah Al Mukarramah..kita g kt kaabah..anda perasan tak ? sekeliling kaabah tu kita  solat di keliling kaabah…betul kan.. Kita punya arah (ITTIJAH) adalah satu saja ketika itu iaitu kaabah Al musyarrafah..

Tapi kita punya kedudukan pd waktu tersebut satu saja..kita punya kedudukan di depan kaabah sama tak…tak sama…ada yg nya duduk ke arah utara…yg duk ke arah selatan…barat..timur..timur laut..barat daya…semua berbeza…

Jadi duduk ke arah yg pelbagai..tapi SATU je tujuan..Sorang ada yg mengadap situ…

Ada tak yg duk di utara ni..g kt kawan dia yg duk di arah selatan gitau…kamu kafir..sbb apa? Sbb kamu tidak hadap macam aku hadap…ada tak ? tak de kan…ada tak yg sebelah barat pula gitau kt kawannya di timur kamu kafir..kenapa kafir ? kerana kamu tidak menghadap macam aku hadap..

yg duk belah timur laut ada gitau kt org barat daya..kamu tak betul..kerana kamu tidak mengadap seperti aku hadap…tak de kan…

Satu yg sama di hadap arah yg berlainan tidak berkelahi pd waktu tu…Semasa kita tawaf …kenapa ya ? Kerana tujuan kita satu saja..ALLAH DAN RASUL SAW

Perselisihan yg paling besar yg kita nampak saban hari..setiap hari org buat umrah org p tawaf keliling kaabah sikda org berkelahi pd waktu tersebut…berkelahi arah mana yg paling tepat pd waktu tersebut di depan kaabah..kenak tuan2…kerana semua menghormati..pd waktu tersebut bahawa kita ke arah yg sama…kita jalan yg sama..kita menghadap ke hadapan yg sama..sik bekelahilah kita…

Sbb tu mun tuan2 faham mena2 yg tok sikkan berkelahi..masalaah kita kinek tok  apa ya…masalaah nya nampak arah nya jak yg betul..arah org lain semua sik betul…sik kena smua..nampak nya jak mok g kt Allah dgn Rasulullah kita semua tok jauh drpd jalan..jauh daripada jalan tu…

Konon2 kita tok ahli bidaah..keluar terus daripada kaabah…Sombong/eksen tuan2 tok contoh yg paling besar yg disebut oleh Syeikh Ali jumaat ttg masalah tersebut sbb tu tuan2 yg dirahmati allah

Spttnya berbeza pd pandangan tok sik akan bawa kpd perpecahan nya akan bawa kepada kacak…tu tok baru jadik bagus…tok nama ISLAM…

 

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *