Selawat ni selalu diamalkan yang saya ambil secara berguru dan berijazah untuk amalan, kesannya sebagai pembukaan pintu rezeki zahir dan batin.

Selawat Tafrijiah turut dikenali dengan Selawat Nariyah, Selawat Taziah dan Selawat Qurtubiah. Kepelbagaian nama pada selawat dengan lafaz sighah yang sama ini mengisyaratkan kelebihan mengamal dan membacakan Selawat Tafrijiah.Selawat ini dinamakan sebagai Selawat Taziah, dinisbahkan kepada seorang Ahlillah yang bernama Sayyid Ibrahim al-Tazi.

Sementara nama Qurtubiyah menunjukkan bahawa seorang ulamak tafsir, Imam Abu Abdullah al-Qurtubi merupakan salah seorang yang menjadikan selawat ini sebagai amalan.Selawat ini dinamakan sebagai Selawat Tafrijiah berdasar kepada kesan daripada amalan ini yang membukakan ‘pintu keluasan’ yang besar dan bakal mengembirakan pengamal.

Selawat ini dinamakan sebagai Selawat Nariyah yang menjadi perumpamaan kepada keberkesanan dan kecepatan hasil diperoleh setelah selawat ini diamalkan.Selawat ini boleh dibacakan ketika seseorang berhajatkan sesuatu. Bilangan bacaan bergantung kepada kemampuan, kesungguhan atau hasrat pendoa.

Walaubagaimana pun, ulamak dan para masyaikh menjadikan angka 4444 sebagai bilangan bacaan selawat ini; tanpa kurang atau lebih.Jumlah 4444 kali selawat tidak semesti disempurnakan bacaan dalam suatu masa. Bacaan selawat boleh dilakukan pada bila-bila masa, lalu dihimpun melengkapi jumlah dinyatakan. Begitu juga, jumlah bacaan selawat 4444 boleh dicukupkan dengan dicampur bilangan dibaca beberapa orang; dilakukan secara berjemaah.Keberkesanan amalan lebih bergantung kepada ‘kekuatan’/fokus zikir.

Justeru, ulama` lebih menekankan kualiti bacaan berbanding terburu-buru mencapai jumlah. Sehubungan itu lah, bilangan selawat boleh sahaja dicukupkan sekaligus, atau secara berlain waktu mengikut kemampuan tawajjuh pembaca.Pengamal tidak perlu risau tentang kedudukan amalan Selawat Tafrijiah di sisi syarak. [Sungguh pun lafaz sighah selawat ini didakwa tidak warid secara jelas daripada Baginda Nabi Muhammad atau al-Quran, tetapi] banyak kitab selawat dan doa karangan ulamak merakamkan serta mencatat bahawa sighah lafaz selawat ini adalah maqbul; yakni diterima sebagai suatu amalan yang baik disisi syariat.

Dakwaan yang mengatakan Selawat Tafrijiah haram diamalkan adalah tidak berasas. Bahkan kelebihan atau fadhilat berselawat ke atas Baginda Nabi boleh berhasil secara mutlak dengan apa jua lafaz sighah pilihan.Allah berfirman

:إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

Daripada ayat ini, ulamak menyatakan bahawa Allah tidak menetapkan atau mengikat ummah untuk hanya berselawat dengan sighah lafaz tertentu sahaja.Apa jua lafaz selawat dan salam ke atas Baginda Nabi Muhammad adalah diharuskan dan disediakan pahala serta kelebihan.Ulamak hadis turut menyatakan bahawa sebarang zikir boleh dilakukan walau bukan dengan lafaz-lafaz yang diajarkan Baginda Rasulallah.

Hadis pujian Baginda Nabi yang antara lain dirakamkan oleh Imam Bukhari di dalam Sahih beliau terhadap seorang sahabat yang ‘buat-buat pandai’ melafazkan kata “Rabbana Laka al-hamd, hamdan kasiran tayyiban mubarakan fih’ selepas bangkit daripada rukuk solat menjadi dalil keharusan.Ummah diharuskan syarak untuk berzikir dengan sebarang lafaz asalkan tidak menyalahi zikir-zikir yang disyariatkan secara ma’athur.

Rujukan : Fatwa Syeikh Ahmad Mamduh,Amin Fatwa, Darul Ifta’a Mesir.

Selain itu, boleh dapatkan segera amalan pembukaan pintu rezeki yakni ijazah amalah tok syed kopiah merah pertama kali untuk didedahkan di khalayak KLIK DI SINI

Sebelum ini saya ada mencatatkan mengenai Amalan Ibu Duit baca DI SINI

By Muhammad Soulhiey Zeckry

Merupakan seorang pengkaji, penulis dan pendakwah yang sentiasa mencari cahaya.

2 thoughts on “Rahsia Besar Selawat Tafrijiyyah”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.