Kelas Intensif Al-Quran Kuching

Kelas Intensif Al-Quran Kuching hanya untuk mereka yang ‘zero’ tapi berminat dengan mendalam untuk pelajari membaca al-Quran dan memahaminya. Kenapa timbul rasa mendalam? sebab kenal dan tahu tentang apa itu al-Quran yang merupakan petunjuk bg membezakan mana yang betul dan yang salah…mana perintah..mana larangan…catatan sebelum ni malar jak di viral..

Peganglah Al-Quran Sebelum Terlambat

Kenapa mesti belajar ? Sebab Islam mementingkan ilmu pengetahuan dan kemahiran dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Islam tidak menyuruh dan tidak menggalakkan manusia bekerja dalam keadaan yang jahil dan tiada ilmu sama sekali.

Boleh hubungi kami di 01156773191 atau memperbaiki bacaan di Kelas Intensif Al-Quran Kuching…yang penting anda berminat saja..jgn malu..jgn segan untuk datang belajar Kelas Intensif Al-Quran Kuching untuk pemula yang ingin memulakan bacaan al-quran.

Apa kelebihan lain di Kelas Intensif Al-Quran Kuching ?

-Dikongsikan teknik-teknik mudah dan praktikal hasil dari pengalaman 30 tahun dalam mengajar al-Quran.

-Diberi pendedahan dan teknik tersendiri kerana pernah mengalami masalah serangan halus dengan merawat sendiri !

Dimana lokasi Kelas Intensif Al-Quran Kuching ?

Lokasi terletak di BORNEO744 (Borneo744, Bandar Usahawan Lautan Biru (BOET) sesuai rakan2 kita yang dari Bintawa, Kota Samarahan, BDC, Stampin, Setutong, Tabuan Jaya, Tabuan Laru dan kawasan sekitar.

 

 

KLIK DI SINI UNTUK MENGETAHUI LOKASI

 

Berapa lama Kelas Intensif Al-Quran Kuching ini ?

Hanya minima 3 bulan atau sampai anda boleh baca al-Quran..bacalah al-Quran dengan tartil..bukan hentam tau !

 

Oklah renung2kanlah…di awal2 kejadian kita diwujudkan adalah untuk INGAT PADA ALLAH…salah satunya dengan membaca dan memahami al-Quran..kenak kita mudah lupa ya ?

Hakikatnya, ALLAH sik mau mok nangga apapun dari kita..Allah mok nagga kita INGAT kat Dia..yg lain Nya sik mok nagga..kenak ?

Sebab yang lain sik penting..masalahnya kita semua tok punyai pandangan yang terlampau banyak..kita mok senang..kita mok mewah..kita mok kaya..kita mok sihat..kita mok popular..kita mok org tau kita..kita mok duit byk..kita mok damai hidup…byk gilak kita pandang..Tapi Allah pandang segek jak..Nya pandang kita jak…

Kita tok..mun solat mok pahala..mun solat mok syurga..mok dapat satu pandangan tu sik da pada kita…kenak ? Hati kita terlampau byk..terlampau yg kita pandang…walhal mun ikut yg perlu kita pandang ALLAH saja..yg lain kita mok polah apa ? Kita perlu pandang Nya saja…kita tok jenis GHAFLAH..jenis suka lalai… Bila lalai Tuhan hantar lah Nabi…Nya ngembak dtg Rasul 25 orang..mok menyedarkan kita dari kelalaian yg perlu kita pandang kepada ALLAH…perlu kita lalek tentang Tuhan… Perlu kita kenal Tuhan.. Dan perlu kita sebut Allah….Allah peringat kita…

Malangnya,,kita tetap berpandangan byk..kenak tok leh berlaku ? Sebab kita ditutupi oleh apa yang Tuhan letak sebagai satu halangan untuk kita berjuang/melawan untuk mok pergi padaNya.. Nya letak pd kita 3 benda jak ”

1. Nafsu
2. Bisikan syaitan
3. Panggilan Dunia..

Tiga tu jak..sehingga kita jadi manusia yang melihat benda lain menjadi asas..keutamaan matlamat hidup…walhal hidup kita Tuhan madah dalam Quran..

إنا لله وإنا إليه راجعون

“Sesungguhnya kepada Aku, kamu pasti akan dikembali”
…Aku tpt yang kita orang mok balit jumpa..Bukan apa yang kamu suka tok…

Kita tok suka macam2…apa saja yang boleh bawa bg nafsu kita suka..kita berenti…sia…Camney ? Contohnya…mun org perempuan suka kat warna..berenti di warna yang byk gilak..terberhenti di warna kacak2..alu lupa Tuhan nuh….Lupa apa ya ?

Lupa Tuhan yang mencipta warna tu..kita seronok di warna..urg perempuan lah kmk madah..sbb urg pompuan nafsunya banyak gilak…Pasya nya suka pada corak..berenti di corak lak..nya nangga corak dia berenti di corak..sampai lupa Tuhan Dia…pasya suka pd bentuk..dia berenti/lekat di bentuk lak..madah urg prempan lah..org laki kelak kita madah juak…hehe

Org perempuan nya suka kacak nak..nya nagga apa saja benda kacak pasti nya berenti pd kacak…!

Hakikatnya cam tok lah Tuhan mok pd madah pd ktk org sebenarnya : “Aku nagga ktk sik pernah berenti di mana-mana pun…Aku selalu pandang ktk dan Aku selalu tunggu ktk dtg padaKu..!

Kamu menjeling atau naggalah kepada Aku walaupun sesaat…sesaat bg Tuhan berjuta-juta tahun bagi kita..Tapi kita sik pandang sebab tu Tuhan sebut dalam quran

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ( 16 ) وَالآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى

Mereka lebih senang dan gemar dengan kehidupan dunia dan Akhirat yg tiada sudah tu..

Tuhanlah madah lah dalam bentuk Akhirat.. yang akhirat itu kekal..

Aku (Allah) yang maha kekal ktk sik datang…ktk duk gago dgn Dunia tok..walhal dunia tok Aku (Allah) berik supaya ktk mudah datang dekat Aku…tiba2 sik datang juak ? Sedangkan Allah bagi kita dapat mengecapi nikmat wujud…mengecapi nikmat benda2 yang ada kewujudan..kecapi/rasai/nikmati seharusnya balit ke Tuhan bknnya berenti/melekat pd benda yang kita suka jak..

Oleh kerana kita sik mengetahui..Tuhan hantarlah AKAL untuk menganalisa (TAABUD) dipanggil menganalisa/mengkaji…tapi kita guna Akal kita polah yang lain..kita sik kaji sesuatu dgn akal tok…

Pasya apa sebenarnya kita tok ? Apa ya? Apa ya diri kita tok…yg dtg dari cney ? Ujud camney ? Kenak ujud ? Siapa yg bg ujud ?..dcney asalnya kita dicipta sehingga berbentuk sebegini..apa matlamat…apa tujuan dan sudahnya ke cney kita mok kembali…

Apa yg kita boleh polah kinek tok..kepada siapa kita mok tunjuk…mun baik yg kita polah..siapa yg mok tau..Mun buruk yg kita polah..siapa yang mok tauk..dan apa yg kita dapat setelah diketahui…jarang urg pk..nya pk mok bagi nasi nyaman buh apa?

Sebab tu..salahlah mun ke arah benda kita boleh fikir..ke arah yang mendorang kepada Allah dapat difikir ? Mun ada kelas mengaji join je kan tok Kelas Intensif Al-Quran Kuching

Camney lah kelak Allah xpalu…yang xmalu atas dunia tok kali yang sedia untuk kena palu…

Tuhan malar jak madah “Aku sik jadikan akal kamu melainkan untuk berfikir tentang Aku”…bagaimana Aku (Allah) terhadap kamu..sebelum ada/wujud sesuatu..kita madah sesuatu la ya…paling kecik apa ya?

Contohnya dipanggil DNA (DeoxyriboNucleic Acid)…di dalam inti sel…. sebelum ada DNA…sebelum ada molekul…sblm ada Atom..sblm ada zarrah…Tuhan tgk kita yang paling utama..sblm ada Atom sebelum ada garisan cahaya…sebelum ada getaran bunyi…yg diketahui Allah dalam DIRINYA adalah :

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ

Sesungguhnya Aku ciptakan Insan pada sebaik-baik kejadian..

Semoga anda lebih pintar daripada telefon pintar….jgn lupa Kelas Intensif Al-Quran Kuching menanti dengan penuh rahmatNya..

 

Apa itu Ilmu Tajwid

Ilmu Tajwid merupakan ilmu yang menerangkan hukum-hukum dan kaedah-kaedah yang mesti diamalkan semasa membaca al-Quran dengan menepati apa yang diterima daripada Rasulullah SAW melalui Jibril AS. Mengikut bahasa Tajwid bermaksud mengelokkan atau mencantikkan. Manakala dari segi istilah pula tajwid bermaksud suatu ilmu untuk mengetahi cara melafazkan huruf-huruf al-Quran dengan betul (An-Nadawi, 2007).

Sesungguhnya kitab al-Quran akan terus terpelihara dengan baik, antara penjagaannya yang dimaksudkan adalah membacannya mengikut kaedah tajwid yang tepat dan sempurna. Apabila al-Quran dibaca dengan tepat sebagaimana dikehendaki Allah SWT melalui firman-Nya yang bermaksud: Bacalah al-Quran itu dengan Tartil (bertajwid) (QS: al-Muzammil: 4)

Menurut Ghani, (2013) syarat utama untuk mahir dalam bacaan al-Quran mestilah menguasai sepenuhnya ilmu yang berkaitan dengan tajwid. Penguasaan ilmu ini akan membantu seseorang membaca dengan baik. Oleh itu, menjaga amanah kesahihan ilmu tajwid, wajarlah kita mempelajari ilmu Tajwid agar menjadi tanggungjawab sebagai Fardhu Kifayah, manakala membaca al-Quran mengikut hukum Tajwid adalah Fardu Ain.

Di Malaysia, pengajian dan pembelajaran ilmu Tajwid telah berkembang pesat dengan pelbagai kaedah sama ada kaedah tradisi atau kaedah kontemporari yang sentiasa diperbaharui bagi kesempurnaan mutu bacaan mengikut yang diperintahkan. Menurut (Mustaffa Abdullah, 2014)sejarah perkembangan tajwid di Malaysia terangkum dalam sejarah berkembangnya pendidikan Islam di Malaysia. Ini berasaskan kepada bentuk pendidikan Islam yang terawal datang ke Tanah Melayu ketika itu adalah dalam bentuk pengajian al-Quran yang terangkum di dalamnya pengajian Tajwid al-Quran.

Namun, kaedah pengajaran al-Quran adalah berasaskan kepada kaedah tertua yang diperkenalkan oleh Jibril AS kepada Rasulullah SAW ketika mula-mula menyampaikan wahyu pertama iaitu secara talaqqi dan musyafahah.(Sharifah Norashah Bani Syed Bidin, 2018)

Oleh yang demikian, perbincangan ini bertujuan untuk menjelaskan kepentingan ilmu Tajwid sebagai menjaga daripada kesalahan sama ada terang atau tersembunyi sehingga dapat menyakinkan kita apabila membaca al-Quran sekaligus meningkatkan minat untuk berterusan membaca al-Quran dan seterusnya untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat.

Selain itu, penulis akan membincangkan metode pengajaran dan pembelajaran ilmu Tajwid digunakan pada sesi pengajian.

Di samping, penulis menghuraikan dari segi aspek pemerhatian terhadap pengajaran seorang guru yang ditemui di sebuah kelas al-Quran di At-Tartil Center, Seberang Jaya, Pulau Pinang bagi menjelaskan metode dan bahan yang digunakan dalam pengajian ilmu Tajwid.

Kepentingan mempelajari Ilmu Tajwid

Ilmu Tajwid merupakan lmu yang berhubung terus dengan seagung-agung kitab, iaitu al-Quran. Jesteru itu, tidak dapat dinafikan lagi tentang kepentingan mempelajarinya. Antaranya adalah seperti yang berikut:

Menjaga daripada kesalahan

Para ulama membahagikan kesalahan ketika membaca al-Quran itu kepada dua bahagian iaitu, al-lahn al-jaly dan al-lahn al-khafy.

Kesalahan Nyata (Al-Lahn al-Jaly)

Al-Lahn al-Jaly bermaksud kesalahan yang mengenai lafaz sama ada berubah makna ataupun tidak. Sekiranya ia dilakukan ketika membaca surah al-Fatihah sewaktu solat, maka hukum solatnya tidak sah. Dinamakan kesalahan nyata kerana dapat diketahui sesiapa sahaja yang boleh membaca al-Quran sama ada orang yang mahir dalam bidang tajwid ataupun tidak.

Antara kesalahan al-Lahn al-Jaly ialah:

(a)        Menukarkan sesuatu huruf kepada huruf yang lain.

(b)       Menukarkan sesuatu baris kepada baris yang lain.

(c)        Mematikan, menambah atau mengurangkan sesuatu huruf.

Terdapat satu kesalahan dalam kategori ini yang sangat perlu diberi perhatian iaitu membaca dengan wasal (sambung) di penghujung sesuatu ayat tanpa membariskan huruf terakhir pada ayat tersebut. Contohnya apabila menyambungkan kalimah ٱلرَّحِيمِ dengan ٱلۡحَمۡدُ   tanpa membariskan huruf Mim pada ayat:

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ١ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ ٢

Oleh yang demikian, menurut (Ghani, 2013)pembaca al-Quran perlu berhati-hati ketika melafazkan kalimah-kalimah Allah SWT ini dengan memberikan penumpuan sepenuhnya terhadap hukum-hukum yang berkaitan dengan cara-cara wakaf yang betul kerana para ulama bersepakat menghukumnya sebagai haram.

Kesalahan Tersembunyi (Al-Lahn al-Khafiyy)

Al-Lahn al-Khafiyy bermaksud kesalahan yang tiada kaitan dengan lafaz bacaan, tetapi hanya berkaitan dengan kaedah atau cara bacaan sahaja. Dinamakan kesalahan yang tersembunyi kerana kesalahan ini hanya dapat dikesan dan diketahui oleh orang-orang yang mendalami ilmu tajwid. Contohnya seperti tidak dapat membaca sesuatu mad itu dengan kadar panjang yang betul, meninggalkan ghunnah dan sebagainya. Walaupun para ulama tidak sepakat mengenai hukumnya, namun ianya sangat aib apabila ia dilakukan oleh ahli al-Quran. Para ulama khalaf menghukumkannya makruh. Manakala para ulama salaf menghukumkannya sebagai haram.

 

Yakin dalam bacaan

Mempelajari ilmu Tajwid, seseorang itu akan merasa yakin dengan ketepatan bacaannya. Dia tidak akan ragu-ragu tentang apa jua bentuk ayat atau hukum bacaan yang ia temui di mana-mana tempat dalam al-Quran yang sebanyak 30 juzuk itu.

Adakah sesorang yang tidak mengetahui ilmu tajwid itu boleh mencapai keyakinan tentang kesahihan bacaannya? Sejauh manakah ia boleh meyakini dan menjamin ketepatan bacaannya? Kemungkinan apa yang diyakininya itu hanyalah sangkaan yang bermain dalam perasaannya sahaja, sedangkan pada dimensi orang lain yang lebih mengetahui bacaannya masih boleh diperbetulkan. Maka, tanpa melalui guru yang mahir kita merasakan tiada kesalahan dalam bacaan kita. Sekiranya bacaan secara berguru pasti kita akan lebih yakin kerana kita telah mendapat pengesahan terhadap bacaan kita. Oleh yang demikian apabila membaca al-Quran semestinya dengan berguru dan diperdengarkan agar kita mengetahui di mana kesalahan dan meningkatkan keyakinan apabila kita sentias mengikuti halaqah al-Quran di masjid atau surau.

Meningkatkan minat membaca al-Quran

Berkat penguasaan ilmu Tajwid maka para pembaca al-Quran akan yakin bahawa mereka akan terhindar dari sebarang kesalahan, seterusnya dengan adanya penguasaan ilmu Tajwid juga kualiti bacaan al-Quran akan terpelihara. Apabila tajwid itu betul maka kecenderungan minat untuk membaca al-Quran akan lebih meningkat kerana adanya perkaitan hati sanubari dengan ayat-ayat yang dibaca secara tadabbur.

Dengan demikian, kecenderungan tersebut bukan hanya di dalam peningkatan membacanyanya sahaja, bahkan lebih cenderung untuk mendalami makna-makna yang terkandung di dalam al-Quran. Apabila terdapat motivasi sedemikian dalam diri individu, membaca al-Quran akan menjadi dasar dalam kehidupan manusia dan menjadi insane yang bertaqwa kepada Allah. Seterusnya Allah akan memberikan darjat yang tinggi di akhirat kelak. Bagi mereka yang menyukai al-Quran sama ada minat untuk membacanya atau minat dalam mencapai kefahaman ayat-ayatnya mendapat perumpamaan seperti mana sabda Rasulullah SAW:

Dari Abu Musa Al Asy’ari r.a., katanya Rasulullah saw. bersabda: “Perumpamaan orang mukmin yang membaca Quran ialah seperti jeruk manis. Baunya harum dan rasanya manis. Dan perumpamaan orang mukmin yang tidak membaca Quran, ialah seperti kurma, tidak berbau tetapi rasanya manis. Dan perumpamaan orang munafik yang membaca Quran, ialah seperti kemangi, baunya harum tetapi rasanya pahit. Dan perumpamaan orang munafik yang tidak membaca Quran, ialah seperti peria, tidak berbau dan rasanya pahit.” (HR Sahih Muslim Jilid 2: 0766)

Dari makna hadith di atas jelas kepada kita bahawa mempelajari al-Quran sama ada membacanya hinggalah memahami makna yang terkandung di dalamnya merupakan suatu perbuatan yang paling utama dibandingkan dengan lain-lain perbuatan.

Mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat

Terdapat banyak ayat Al-Quran dan hadis Nabi yang menerangkan tentang kelebihan membaca al-Quran yang menjamin kebahagian seseorang di dunia dan akhirat kerana selain mendapat pahala ibadah membaanya, ia juga memberi ketenagan dan menjadi penawar serta rahmat kepada kita. Di antaranya dalil seperti berikut:

  • Al-Quran sebagai penawar dan rahmat sebagaimana firman Allah SWT maksudnya, Dan kami turunkan dengan al-Quran itu beberapa ayat yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang mukmin (QS: Al-Isra`: 82)
  • Hadis yang diriwayatkan oleh Uthman bin Affan, Nabi SAW bersabda: Maksudnya: Sebaik-baik kamu ialah orang yang belajar al-Quran dan mengajarnya. (HR, Sahih al-Bukhari: 4639)

Nabi SAW bersabda: Maksudnya, Bacalah al-Quran, maka sesungguhnya dia akan datang di hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya. (HR: Sahih Muslim: 1338)(Normaly Kamal Ismail, 2006).

» Read more

Biodata tokoh Ilmu Tajwid, kejayaan dan sumbangan kepada umat Islam

Menurut sumber (Jakim, 2017) di Malaysia tokoh yang paling popular dalam bidang Ilmu Tajwid ialah Datuk Hassan Azhari (lahir 18 Ogos 1928) adalah seorang rakyat Malaysia berketurunan Melayu merupakan seorang pendidik terkenal dengan rancangan Muqaddam pada awal 1970-an di saluran RTM. Beliau merupakan orang yang melaungkan azan semasa kemerdekaan negara Malaysia pada 31 Ogos 1957.

Kehidupan peribadi

Beliau dilahirkan di kampung Syu’ib Amir di Mekah pada 18 Ogos 1928. Ayahnya bernama Azhari Abdul Khaliq, tokoh agama terkenal di Selangor manakala ibunya ialah Fatmah Abdul Hakim, berketurunan Arab Mesir al-Shanani dan Padang, Indonesia.

Keluarga

Beliau mempunyai 22 orang anak dari tiga orang isteri. 13 orang anak yang pertama hasil perkahwinan beliau dengan isteri pertama, Sahara Abdul Samad, yang meninggal pada April 2004, Tiga orang anak lelaki yang pertama amat dikenali ramai iaitu Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, bekas ADUN Hulu Klang, Dato’ Fuad Hassan kini Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Khas atau JASA Kementerian Penerangan, dan pelakon terkenal Dato’ Jalaluddin Hassan. Seorang lagi anaknya dengan isterinya Maimunah Abd. Ghani, Mohammad Izzat Hassan megikuti jejak langkah abangnya Musa di dalam bidang kepolisan. Beliau dikhabarkan sangat tegas dalam agama tetapi masih seorang bapa yang penyayang.

Pendidikan

Beliau dibesarkan dalam persekitaran keluarga dan masyarakat yang berilmu dan beragama. Beliau mempelajari al-Quran sejak kecil di Mekah. Di peringkat rendah, mempelajari secara formal di Madrasah Dar al-Ulum, Mekah.

Antara guru beliau di sini ialah Sheikh Yasin al-Fadani dan di Masjidil Haram, gurunya ialah Sheikh Ismail Tamim (salah seorang imam masjid di Mekah)

Ketika berusia lapan tahun, berhijrah ke Malaya (Malaysia) bersama abangnya, Abdul Hakim dengan menaiki kapal laut selama beberapa bulan. Di Malaya, beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran ke Sekolah Marta al-‘Ulum al-Diniyah di Kuala Langat, Selangor seterusnya ke Sekolah Arab al-Hayat al-Mardiyyah di Kampung Jawa, Selangor. Beliau menyambung pelajaran ke Sekolah al-Junaid, Singapura selama dua tahun untuk meningkatkan penguasaan bahasa Arab. Antara gurunya ialah Sayyid Abu Bakar al-Saqqaf dan Sheikh Abdullah al-Faqih.

Kemudian, beliau menyambung pengajian ke Maahad al-Ulum (kini Sekolah Agama Menengah Hishamuddin, Kelang) dan memperoleh sijil Rabi’ Thanawi. Bagi mendalami pengajian al-Quran, beliau kembali ke Mekah dan menyambung pengajian dengan Sheikh Ismail Tamim.

Beliau kemudiannya mempelajari bidang tarannum dengan beberapa ulama terkenal antaranya Syed Mahmud Lutfi Amir. Guru-guru al-Quran yang lain ialah Sheikh Mahmud al-Bukhari (riwayat Hafs), Sheikh Muhammad Abdul Samad, Dr. Ahmad Nuaina dan Syed Mahmud Amin Tantawi (riwayat Warsy Imam Nafi’).

Pencapaian

Beliau telah memberi sumbangan besar kepada negara dengan melaungkan azan semasa menyambut kemerdekaan negara di Stadium Merdeka pada 31 Ogos 1957. Beliau turut melaungkan azan pada perasmian Masjid Negara pada tahun 1967, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Masjid Kapitan Keling, Pulau Pinang dan Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin, Bandar Seri Begawan, Brunei.

Beliau juga merupakan penerima Tokoh Ma’al Hijrah 2002, yang merupakan penghormatan tertinggi bagi individu yang memberikan banyak sumbangan terhadap kemajuan Islam di dalam negara.

Beliau juga telah mengajar al-Quran dalam Radio Malaya dari 1960 hinggalah 2000. Beliau juga turut mengacarakan rancangan agama selama lapan tahun di TV1 yang bertajuk Muqaddam pada 1970-an. Rancangan ini memberi pendedahan yang mudah untuk membaca al-Quran daripada permulaan.

Pada 1997, beliau mendapat Anugerah Khas Seri Angkasa kerana penglibatannya selama 40 tahun bersama RTM.

Hassan juga merupakan hakim Pertandingan Tilawan al-Quran yang paling lama berkhidmat dalam negara. Hampir 46 tahun berkhidmat sebagai hakim, beliau juga menjadi hakim di Arab Saudi, Mesir, Iran, Dubai, Brunei dan Thailand.

Kesimpulan daripada perbincangan ini,

Tuntasnya, sesungguhnya al-Quran terus dijaga dengan baik melalui kaedah tajwid yang tepat dan sistematik. Pendekatan seharusnya diambil mengikut kemajuan teknologi yang sentiasa berkembang seiring dengan pemikiran dan daya ingatan seseorang.

Oleh yang demikian, pembelajaran al-Quran akan membosankan pelajar jika guru kurang mahir terhadap pendekatan pembelajaran ini. Sebagai seorang guru perlu mencari strategi atau pendekatan yang boleh menarik minat pelajar terhadap al-Quran.

Penetapan minat pelajar kepada al-Quran ini dihati pelajar-pelajar dan fokus kepada matlamat pendidikan Islam yang utama ialah untuk membawa pelajar mengenal penciptanya. Hanya pendidikan yang berkualiti akan melahirkan individu-individu yang berpotensi.

Kelemahan pada murid tidak dapat dihapuskan secara keseluruhan tetapi boleh diperbaiki sekiranya kesungguhan semua pihak mengambil berat, kerana murid itu golongan yang perlu dibimbing, manakala ibu bapa dan guru sebagai pembimbing dan pencetus dalam kepelbagaian kaedah pengajaran dan pembelajaran.

Justeru, kesedaran dari semua pihak seharusnya memainkan peranan dalam terus memelihara al-Quran yang suci sebagaimana diturunkan dan diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada umatnya dengan mengetengahkan melalui media murid yang berjaya agar terus menjadi teladan kepada yang lain. Maka, pendidikan kepada ibu bapa dan guru juga harus diberikan penekanan daripada pakar atau ulama qurra` melalui kursus-kursus penambahbaikan dan perbincangan dari masa ke semasa.

 

Rujukan

Al-Syaridah, M. A. (2004). Taqwim Kitabul at-Tajwid. Mekah: Universiti Raja Saud.

An-Nadawi, S. S. (2007). Ilmu Tajwid. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn.Bhd.

Fazilah Abdullah. (2015, Oktober 08). Isu dan Permasalahan Pembelajaran al-Quran Pada

Masa Kini, Faktor-faktor Kelemahan dan Cara Mengatasinya. Didapatkan dari Universiti Sultan Idris: http://www.myguru3.upsi.edu.my

Jakim. (31 Oktober, 2017). TIlawah : Tan Sri Hassan Azhari. Retrieved from http://www.tilawah.gov.my/index.php/ms/juri/tan-sri-hassan-azhari

Maimunah Hamid. (2016, Jun 05). Isu dan Permasalahan Pembelajaran al-Quran Pada

Masa Kini, Faktor-faktor Kelemahan dan Cara Mengatasinya. Didapatkan dari Universiti Perguruan Sultan Idris: https://myguru3.upsi.edu.my

Maragy, A. G. (2013). Siraj Al Qari. Kota Bharu: Jabal Maraqy Enterprise.

Mohd Yusuf Ahmad. (2000). Sejarah Dan Kaedah Pendidikan Al-Quran. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

Muhammad Amiri Ab Ghani. (2011). Al-Tuhfah Al-Jauhariyyah Dalam Memahami Usul

Riwayat Warsy Menurut Tariq Al-Syatibiyyah. Kota Bharu: Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS).

Nor Asikin Arbain. (2015, Oktober 15). Isu dan Permasalahan Pembelajaran al-Quran Pada Masa Kini, Faktor-faktor Kelemahan dan Cara Mengatasinya. Didapatkan dari Universiti Perguruan Sultan Idris: http://www.myguru3.upsi.edu.my

Nor Asikin Arbain. (2015, Oktober 20). Masalah Ketidakupayaan membaca al-Quran. Didapatkan dari Universiti Perguruan Sultan Idris: https://myguru3.upsi.edu.my

Sahil, M. D. (2012). Al-Quran Rasm Uthmani : Bertajwid dan Disertai Makna. Selangor: Pustaka Haji Abdul Majid.

Saudy Uji. (2015, Oktober 15). Isu dan Permasalahan Pembelajaran al-Quran Pada Masa Kini, Faktor-faktor Kelemahan dan Cara Mengatasinya. Didapatkan dari Universiti Perguruan Sultan Idris: http://www.myguru3.upsi.edu.my
Wan Azlina Wan Semail. (2017, Jun 15 ). Isu Pendidikan Islam. Didapatkan dari http://mdazriamin5119.blogspot.my/2010/05/bidang-pengajian-pendidikan-kolej.html

Kepentingan dan Kelebihan Mempelajari Ilmu Tajwid

Tulisan sebelum ini penulis telah mengupas sedikit kajian hukum mempelajari tajwid.

Kali ini bincang pula apa kepentingan dan kelebihan mempelajari ilmu tajwid.

Baiklah..Ilmu Tajwid adalah ilmu yang berhubung terus dengan seagung-agung kitab, iaitu al-Quran. Jesteru itu, tidak dapat dinafikan lagi tentang faedah mempelajarinya. Antaranya adalah seperti yang berikut:

Pertama : Memelihara daripada kesalahan-kesalahan dalam membaca Al-Quran

Dengan mempelajari ilmu Tajwid, seseorang itu akan terpelihara daripada melakukan kesalahan-kesalahan yang merosakkan bacaan atau mencacatkannya. Oleh kerana membaca al-Quran .Lngan tajwid yang betul itu ialah satu kewajiban bagi setiap muslim, maka melakukan kesalahan bacaan adalahhukumnya haram sementara mencacatkannya merupakan suatu dosa.

Kesalahan dalam bacaan itu dapat dibahagikan kepada dua:

i. Kesalahan Nyata

Kesalahan Nyata bermaksud kesalahan yang dilakukan pada struktur perkataan, sama ada kesalahan itu mencacatkan makna perkataan atau tidak. Perkataan Jali (nyata) di sini bermaksud sesuatu kesalahan yang dapat disedari dengan nyata. Kesalahan jenis ini dapat disedari oleh semua orang tidak kira orang awam atau orang yang mahir dalam tajwid. Contohnya mengubah huruf seperti Fa` dibaca dengan Lam dan seumpamannya.

Hukum melakukan kesalahan nyata seperti ini adalah haram secara Ijmak Ulama,tidak kira ia disengajakan atau tidak. Bagi yang tidak sengaja atau tidak tahu, maka tiada dosa ke atas mereka, kerana Allah Maha Pengampun akan kesalahan hambanya.

ii. Kesalahan Tersembunyi

Kesalahan tersembunyi bermaksud kesalahan atau kecacatan yang dilakukan pada sebutan, di mana kesalahan itu menyalahicara sebutan yang telah ditetapkan bagi sesuatu perkataan atau ayat al-Quran. Kesalahan tersembunyi (khofi) ini hanya dapat disedari oleh mereka yang mahir dalam tajwid atau para Qurra’ sahaja dan ia tidak disedari oleh orang awam.

Contoh kesalahan tersembunyi ialah seperti meninggalkan izhar, idgham, ikhfa’, dengung, kadar panjang yang sepatutnya, tafkhim, tarqiq atau dengan kata lain mengabaikan hukum tajwid dalam pembacaan.

Hukum melakukan kesalahan tersembunyi seperti ini dalam bacaan, adalah haram jika dilakukan dengan sengaja ataumempermudah-mudahkannya. Sebahagian Ulama menghukumkannya sebagai Makruh.

Kedua : Mencapai keyakinan dalam pembacaan al-Quran yang betul

Dengan mempelajari ilmu tajwid seseorang itu akan berasa yakin dengan ketepatan bacaannya. Dia tidak akan ragu-ragu tentang apa jua bentuk ayat atau hukum bacaan yang ia temui di mana-mana tempat dalam al-Quran yang sebanyak 30 juz itu.

» Read more

Kajian : Hukum Mempelajari Tajwid

Al-Quran merupakan kalam Allah yang Qadim dan diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW melalui malaikat Jibrail a.s. sesuai dengan namanya Al-Quran, Rasulullah SAW mengambil Al-Quran daripada Jibrail AS secara Talaqqi dan Musyafahah. Iaitu Jibrail membacanya dahulu dan didengar oleh Nabi SAW, kemudian Nabi pula membacanya dengan didengari oleh Jibrail.

Ini jelas daripada peristiwa Nabi SAW menerima wahyu pertama di Gua Hira, melalui peristiwa itu Jibrail menyuruh Nabi Muhammad s.a.w. membaca atau mengikut apa yang dibacanya kemudian membacanya pula kepada sahabat-sahabat, sahabat-sahabat pula membacanya kepada sesama mereka dan kemudiannya kepada pengikut atau generasi selepas mereka.

Demikianlah seterusnya, Al-Quran itu terus diajar dan diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi hinggalah sampai ke zaman kita ini. Al-Quran akan terus diperturunkan hingga ke akhir zaman. Oleh itu, Allah berpesan kepada Nabi SAW. dan juga kita kaum muslimin seluruhnya supaya membaca Al-Quran dengan Tartil sebagaimana firman-Nya bermaksud : Bacalah Al-Quran dengan tartil. Begitulah kesempurnaan Al-Quran yang wajib dipelihara melalui penguasaan bacaan dan hafazan Al-Quran dengan baik mengikut hukum tajwid yang telah ditetapkan.

Kali ini kita tumpukan kepada penjelasan tentang hukum-hukum mempelajari tajwid, kepentingan dan kelebihan mempelajarinya.

Di samping itu, program yang boleh meningkatkan pencapaian murid dalam pelajaran tajwid, juga masalah dan cara mengatasinya (program peningkatan pencapaian tajwid) serta biodata tokoh Ilmu Tajwid, kejayaan dan sumbangan kepada umat Islam.

» Read more

1 2 3 4