Cara Mudah Nak Tulis Artikel

Tiba2 ada Hamba Allah ni email kt admin, nak tau ada tak cara mudah nak tulis artikel kajian siri pertama? Cuma ada tips2 penting kat sini. Dua benda je bila seseorang tu nk mula menulis ni sampai jadi liat. Penyakit pertama, lam kepala tu byk sgt maklumat sampai tak tahu nk susun mcmana. Kedua, lam kepala tu mmg zero. Jadi mula jd penyakit tertekan bagai. Kaedah ni ramai sarjana-sarjana gunakan dalam penulisan artikel mereka.

Baiklah, cara mudah nak tulis artikel kajian ni mesti ada benda ni dulu, supaya hala tuju tu jelas kt pembaca.

1- Title/Topik

2.Abstrak

3.Pengenalan

4.Kajian lepas

5.Kajian matrik

6.Metodologi

7.Penemuan (Findings)

8.Perbincangan

9.Rujukan

Cara mudah nak tulis artikel kajian siri pertama ni sebagai langkah permulaan sebelum dibincangkan dengan lebih dalam. Jadi, persediaan maklumat dulu pastu buat plan apa benda nk dikaji. Tak perlu fikir skop yang besar2 sgt. Tgk kantung maklumat kita tu, kalau kecil skop kecil je. Sesuatu kajian tu harus bermula dari kajian lepas apa yg jurang dia..apa beza kajian lepas dgn kajian yg kita nk kaji..apa masalah kajian.

Kali ini, sy nk bagi tips untuk pengenalan dulu apa perlu ada/ bahan2 sebelum nk goreng ni iaitu:

  1. Sediakan maklumat latar belakang dan tetapkan konteks. Bahagian awal Pengenalan ini menyediakan pembaca untuk maklumat yang lebih terperinci dan khusus yang diberikan kemudian. Pasangan ayat pertama biasanya luas.
  2. Perkenalkan topik khusus penyelidikan anda dan terangkan mengapa ia penting. Penulis bergerak ke arah membentangkan topik khusus penyelidikan mereka. Jadi sekarang dalam bahagian berikut, anda boleh membawa masuk beberapa statistik untuk menunjukkan kepentingan topik atau keseriusan masalah.
  3. Sebutkan percubaan lepas untuk menyelesaikan masalah kajian atau menjawab soalan kajian. walau bagaimanapun, adalah wajar untuk menunjukkan kajian-kajian terdahulu yang berkaitan dan menjelaskan bagaimana penyelidikan anda berbeza daripada percubaan tersebut. Perbezaannya boleh menjadi mudah: anda mungkin telah mengulangi set eksperimen yang sama tetapi dengan organisma yang berbeza, atau menghuraikan (melibatkan instrumen analisis yang lebih canggih atau lebih maju) kajian dengan sampel yang lebih besar dan pelbagai, atau tetapan geografi yang berbeza secara meluas.
  4. Akhiri Pengenalan dengan menyebut objektif khusus penyelidikan anda. Perenggan awal harus membawa secara logik kepada objektif khusus kajian anda. Ambil perhatian bahawa bahagian Pengenalan ini memberikan butiran khusus: contohnya, bahagian awal Pengenalan mungkin menyebut kepentingan mengawal malaria manakala bahagian penutup akan menyatakan kaedah kawalan yang digunakan dan cara ia dinilai. Pada masa yang sama, elakkan terlalu banyak perincian kerana ia tergolong dalam bahagian Bahan dan Kaedah kajian.

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net adalah Rakan Penyelidik Nusantara dalam pembangunan dan perkembangan kajian Sains Sosial , Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah di Nusantara. Selain itu, menyediakan Perkhidmatan & Perundingan Guaman Syarie dan Pengurusan Harta Islam. PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.