Analisis kebolehbacaan adalah terkenal dalam kalangan pemain industri konten website, blog, assignment ,media sosial atau tesis. Kobolehbacaan merupakan alat/instrumen utk meningkatkan jumlah pelawat kerana kandungan tulisan mencapai tahap kebolehbacaaan. Pasti tahap kebolehbacaan juga akan diaplikasikan dalam penulisan tesis atau artikel jurnal.

Kaedah kebolehbacaan berfungsi dengan Subheading Distribution (Pengedaran Subtajuk) iaitu 1 bahagian dalam teks itu tidak panjang lebih daripada 300 patah perkataan dan tidak dipisahkan oleh sebarang subtajuk. Jadi mcm mana? kaedahnya kena tambah subtajuk untuk meningkatkan kebolehbacaan. Maknanya satu perenggan tu berjela2 panjang tanpa ada subtopic atau dibahagikan.

Pengedaran subtajuk: 1 bahagian teks anda lebih panjang daripada 300 patah perkataan dan tidak dipisahkan oleh sebarang subtajuk. Tambahkan subtajuk untuk meningkatkan kebolehbacaan.

Selain tahap kebolehbacaan, pemain-pemain industri konten juga membincangkan mengenai panjang ayat iaitu ayat yg diguna lebih daripada 20 perkataan. Disarankan maksimm 25% je bila dalam 300 patah perkataan.

Justeru, readability analysis adalah berperanan dalam sesebuah konten atau ayat digunakan yang lebih jelas dan faham.

Contoh tulisan ini adalah :

Subheading distribution: You are not using any subheadings, but your text is short enough and probably doesn’t need them.

Saranan
Perlu tambah baik dalam penulisan kita dengan memahami kebolehbacaan dalam sesuatu teks atau perenggan yang bukan panjang berjela tanpa adaa sub-topik.

Begitu juga dengan ayat digunakan dalam teks yang ditulis yang tidak telampau panjang.

Kedua-dua kaedah kebolehbacaan ini perlu diambil perhatian oleh penulis bg menarik audiens (pembaca) faham konten yg disampai. Banyak tesis dan kajian ilmiah juga tidak sampai maksud sebenarnya dan objektif yang tidak selari dengan penyataan masalah.

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net adalah Rakan Penyelidik Nusantara dalam pembangunan dan perkembangan kajian Sains Sosial , Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah di Nusantara. Selain itu, menyediakan Perkhidmatan & Perundingan Guaman Syarie dan Pengurusan Harta Islam. PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.