Cara Mudah Baca Quran (KUBACA)

Cara mudah baca Quran yang tercari-cari oleh ramai sahabat-sahabat kita di Kuching yang ingin belajar quran tetapi tidak tahu di mana dan cara yang berkesan walaupun telah memulakan belajar mengaji,

Sekali lagi Pertubuhan Kebajikan Islam Kuching (PERKACH) akan menganjurkan Kursus Mudah Baca Quran (KUBACA) untuk dimanfaatkan oleh beberapa sahabat-sahabat kita yang tercari-cari teknik berkesan. Maka anda ke sini tidak salah memilih jalan dengan pengalaman yang cuba PERKACH kongsikan cara mudah baca quran dalam program KUBACA.

Cara mudah baca quran ini tercetus hasil daripada pengajaran kelas al-Quran yang kami anjurkan sebelum ini secara personal dan berkumpulan.

Kepada siapa Kursus Cara Mudah Baca Quran (KUBACA) ini ?

Terbuka kepada lelaki atau wanita DEWASA sahaja yang langsung tidak mengenal huruf atau tidak dapat baca huruf al-Quran sehingga dapat membaca dengan baik, lancar dan fasih serta memahami dengan baik.

Apa yang kita dapat diakhir program KUBACA?

Dapat membaca al-Quran dengan cara yang betul dan berkesan serta dapat aplikasikan kepada anak-anak dan kaum keluarga yang pastinya dapat merapatkan hubungan kasih sayang. Selain itu dapat memahami al-Quran dengan baik.

Berapa lama kursus KUBACA ?

Pendedahan peringkat asas bagi pengambilan pertama yang akan diadakan pada 16 Ogos 2020 (Sabtu)

Teknik membaca dengan betul yang jarang didedahkan oleh guru al-Quran. Pengalaman guru ini 25 tahun dalam keahlian al-Quran yang cuba berkongsi ilmu kepada anda.

Tetapi kali ini kami perlukan 3-4 jam sahaja untuk selesaikan masalah anda yang selama ini tidak pandai baca Quran. dengan teknik yang telah kami formulakan.

cara mudah baca quran

Jam berapa KUBACA ini bermula ?

8 Malam hingga 11 Malam

Apakah kelebihan menyertai program KUBACA ?

1-Mendapat bimbingan terus menerus

2-Pendedahan Ruqyah Syari`yyah (Bagaimana al-Quran sebagai penyembuh penyakit)

3-Pendedahan “Anda seorang yang BOLEH !”

4-Pendedahan rahsia ‘membunuh susah baca Quran dan malu belajar baca al-Quran

5-Pendedahan pemahaman al-Quran sebagai kekuatan rohani

6-Pendedahan gangguan-gangguan jiwa yang sering datang menganggu seperti bisikan (halusinasi, saka, sihir dll)

dan banyak lagi…tidak rugi anda menyertai KUBACA ini.

Adakah pengambilan terhad program KUBACA ini ?

Ya..pengambilan pertama ini adalah terhad siapa cepat dia punya tempat. Tempahan kerusi MESTI didahulukan dengan mendeposit bayaran KURSUS MUDAH BACA QURAN (KUBACA).

HANYA TERHAD 25 ORANG SAHAJA DAN SERIUS !

DImana program ini akan berlangsung ?

Tempat yang dicadangkan di 2nd Floor, 13766, Section 65 KTLD 4 Mile, Matang Road Metrocity, 93050 Kuching, Sarawak

Berapakah yuran KUBACA ini ?

Hanya RM50.00 sahaja bagi menyertai KURSUS MUDAH BACA QURAN (KUBACA).

Deposit hanya RM30.00 sbg tempahan dan komitmen anda untuk menyertai KUBACA yang akan diadakan pada 16 Ogos 2020 (Sabtu)

Yuran KUBACA ini sebahagiannya akan disumbangkan untuk pembangunan PERTUBUHAN KEBAJIKAN ISLAM KUCHING (PERKACH) termasuk Pembangunan Wakaf Kompleks Pendidikan Az-Zeckry dan Tabung PERKACH

Bagaimana pembayaran deposit ?

Deposit KUBACA ini boleh didepositkan ke akaun CIMB BANK atas nama PERTUBUHAN KEBAJIKAN ISLAM KUCHING (PERKACH) dan mengisi BORANG KLIK DISINI serta Whatapps kami segera di pautan ini

Bilakah tarikh tutup penyertaan KUBACA ?

Pengambilan bagi program KUBACA ini akan ditutup setelah mencukup 20 orang pada 31 JULAI 2020 dan akan dibuka semula untuk pengambilan ‘gelombang kedua”

Pasti CARA MUDAH BACA QURAN ini menjadi impian anda untuk menepati tuntutan agama yang ditawarkan oleh Allah SWT iaitu kerahmatan dan keampunan..Nabi bersabda : Sebaik-baik kamu adalah orang belajar al-Quran dan mengajar al-Quran.

Contohi lah si anak kecil ini sebagai impian anda untuk berjaya

https://www.facebook.com/watch/?v=251658686199664

Selamatkan Dari Jatuh Ke Jurang Yang Dalam

pengetahuan

Apakah yg menyelamatkan dari jatuh ke jurang yg dalam ?

Hidup ini kita perlukan data, data boleh diproses menjadi maklumat, maklumat blh diproses menjadi PENGETAHUAN, tp PENGETAHUAN sampai bila pun tidak akan capai ke PUNCAK kalau tidak bertemu dgn WISDOM.

Maka, dari YANG MAHA TAHU (Al-ALIM) itu lah yg akan memberitahu kita semua. tp kalau kita xmau abik tahu cam ne nk dapatkan lorong PENGETAHUAN itu ? Nk mau abik tahu ttg ALLAH, tak abik tau ttg jalan-jalanNya, agaknya cam ne ?

Menurut Zuky Al-Qalami (2020) andainya seorang itu telah menempuh era umur 40 an…Jika masih lebih cinta dan gemar pada dunia berbanding akhirat ada sesuatu yang tidak kena.

Kita lebih cintakan kehidupan dunia berbanding persediaan utk akhirat

Kita lebih bicarakan tempat makan yang sedap2 berbanding masjid2 atau majlis ilmu yang bicara hukum hakam yang kita banyak lagi jahil tentangnya. Bagaimana pula yg belum dapat baca al-Quran ?

Kita lebih sibuk mengumpul harta utk kehidupan dunia dan terlalu mengira utk menginfak/menderma bagi dana akhirat.

Kita lebih suka kepada pujian orang berbanding pujian Allah kepada makhlukNya.

Kerana dunia beratus KM sanggup kita redahi dan rentasi tapi kerana ilmu akhirat masjid depan rumah berat langkah utk hadir.

Andainya kita langsung tidak abik tau untuk belajar al-Quran ketika ini, kita sedar kita tidak pandai membaca al-Quran. Maka, bertindaklah sebelum terlambat. Call to action ! Kini,media sosial dgn senang kita dpt PENGETAHUAN tp apakah KESAN dari PENGETAHUAN yg kita dapat ?

Maka tanyakan diri kita tujuan kita apa sebenarnya… utk hidup selamanya di dunia?

Apakah kita lupa bahawa akhirat itu adalah tempat yang kekal abadi?

Rujukan :

Zeckry, M. S. (2019, February 19). Kelas Intensif Al-Quran Kuching • Wacana Az-Zeckry. Wacana Az-Zeckry. http://zeckry.net/2019/02/19/kelas-intensif-al-quran-kuching/

Pemimpin di zaman Covid-19

Menurut Mohsin Husain (2020) di antara hikmah covid-19 menggambarkan kita semua jadi ‘pemimpin’ dalam sebuah keluarga sama ada bermula solat jamaah isteri dan anak-anak dengan mengimamkan solat wajib dan sunat tarawih, berkhutbah raya, bergambar berhari raya dengan gaya tersendiri, bak kata kebersamaan dengan keluarga yang tersayang, Maka itulah diri kita yang menjadi pemimpin dalam mengepalai untuk mengemudi sebuah bahtera, maka secara langsung kita dapat mengenal diri kita sebenar dimana kelebihan dan kekurangan.

Seandainya kita merasakan kekurangan di masa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini teruskan menimba ilmu dalam pencarian kita tentang komunikasi kita dengan isteri dan anak-anak yang selama ini kita sibuk dengan kerja.

Justeru, masa untuk menimba ilmu sentiasa ada terutama mendalami al-Quran bagi mendapat tadabburnya yang dapat diaplikasikan dalam semua aspek seperti kekeluargaan, masyarakat dan negara sebelum ini saya telah menulis tentang kepentingan institusi kekeluargaan.

Zaman sekarang kepincangan Institusi Kekeluargaan sangat teruk sedar atau tidak terpulang kepada individu itu sendiri kerana telah diberikan hati dan akal yang sempurna bila kita mula berakal maka dalam Islam memberikan syariat untuk ditaklifkan dalam hal-hal ibadah.

Cuba fikirkan sejenak kenapakah wanita bernama Nuroh Ta`allah dari Algeria ini menulis buku bertajuk “Kaifa Tufhamu al-Marah (Bagaimana Anda Faham Tentang Wanita) setebal 10 ribu halaman atau seberat 45kg di zaman ini ? (buku paling tebal di dunia) ini bermakna apabila diri pemimpin itu gagal mengemudi sebuah bahtera dengan baik, maka Allah menzahirkan ilmunya agar kita semua berfikir dan tidak mustahil 50 tahun lagi kedapatan wanita yang menulis buku seberat 1000kg atau satu tan di masa akan datang, Jelas menggambarkan kepada wanita betapa beratnya bebanan yang “terbuku’ dihati wanita zaman sekarang yang diabaikan oleh sang lelaki !

Oleh itu, penzahiran ‘perasaan itu dibukukan agar lelaki memahami keadaan wanita yang diselubungi dengan emosi dan perasaan yang tidak tenang dan hati yang tidak aman akhirnya mengakibatkan wanita menjadi murung, tawar dalam hubungan kekeluargaan, gangguan jin dan saka (buku Ruqyah Syariyyah akan diterbitkan nanti).

Oleh yang demikian, kesakitan wanita yang berpunca daripada serangan dalaman oleh si lelaki apabila tidak dirawat akhirnya terkesan dengan tubuh badan dengan pelbagai penyakit zahir (medikal).

Buku ini mesti dibaca oleh kaum lelaki !

Buku Men are from Mars, Women are from Venus telah lama mengupas ‘kejadian lelaki dan wanita” ini, antara buku best seller bagi yang belum dapatkan boleh dapatkan di shoppe dengan versi English atau Bahasa Melayu.

Sewajarnya, lelaki adalah pemimpin yang digambarkan dalam ayat: 34 dalam surah an-Nisa sudah jelas, Seharusnya wanita juga mengetahui ciri-ciri yang perlu ada pada seseorang lelaki itu, pastinya ILMU maka kembalilah kepada Allah SWT yang diajarkan melalui lisan Nabi SAW untuk membawa rahmat (kasih sayang) ke alam ini. Bagaimana untuk kembali kepada Allah ?

Pertama : Belajar dan terus menimba Ilmu agama yang benar dengan guru mursyid sebagai pemandu kita jalan yang diredhainya, mulakan dengan mempelajari al-Quran dan memahaminya. Sukar untuk mencari guru al-Quran ?guru ibarat perigi atau telaga, maka siapakah yang memerlukan air ? Kalau belajar al-Quran di Kuching peringkat zero atau ‘buta huruf” boleh bermula di Pertubuhan Kebajikan Islam Kuching (PERKACH) yang menumpukan kepada kebajikan keilmuan dalam pembangunan Insaniah di Kuching atau ikuti http://zeckry.net/kelas-al-quran/.

Kedua : Sentiasa berdamping dengan orang yang soleh dan berilmu agar sentiasa dalam keberkatan rahmat Allah SWT.

Ketiga: Amalan bersedekah meliputi semua aspek sama ada mendoakan kepada orang, menyebarkan ilmu dan dimanfaatkan oleh orang lain.

Oleh itu, Covid-19 telah membongkar rahsia disebaliknya, maka, sebelum jasad dimamah usia belajarlah..kerana yang dipersoalkan kelak kita sudah ada jawapan bukan di dalam kubur yang gelap gelita. Jawapan yang mesti dicari adalah sekarang ! Jangan biarkan jiwa kita kosong dan tandus tanpa ilmu agama yang dapat menenangkan dan mengamankan hati kita kerana apa ? ikuti kupasan selanjutnya.

Bibliografi:

Orang Ramai. (2020, May 21). Nuroh, Penulis Buku Paling Tebal di Dunia - Orang Ramai. Buku Paling Tebal di Dunia. https://www.orangramai.id/sosok/nuroh-penulis-buku-paling-tebal-di-dunia/
Muhammad Soulhiey Zeckry. (2018, July 8). Kepentingan Institusi Kekeluargaan • Wacana Az-Zeckry. Wacana Az-Zeckry. http://zeckry.net/2018/07/08/kepentingan-institusi-kekeluargaan/

Kelas Intensif Al-Quran Kuching

Kelas Intensif Al-Quran Kuching hanya untuk mereka yang ‘zero’ tapi berminat dengan mendalam untuk pelajari membaca al-Quran dan memahaminya. Kenapa timbul rasa mendalam? sebab kenal dan tahu tentang apa itu al-Quran yang merupakan petunjuk bg membezakan mana yang betul dan yang salah…mana perintah..mana larangan…catatan sebelum ni malar jak di viral..

Peganglah Al-Quran Sebelum Terlambat

Kenapa mesti belajar ? Sebab Islam mementingkan ilmu pengetahuan dan kemahiran dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Islam tidak menyuruh dan tidak menggalakkan manusia bekerja dalam keadaan yang jahil dan tiada ilmu sama sekali.

Boleh hubungi kami di 01156773191 atau memperbaiki bacaan di Kelas Intensif Al-Quran Kuching…yang penting anda berminat saja..jgn malu..jgn segan untuk datang belajar Kelas Intensif Al-Quran Kuching untuk pemula yang ingin memulakan bacaan al-quran.

Apa kelebihan lain di Kelas Intensif Al-Quran Kuching ?

-Dikongsikan teknik-teknik mudah dan praktikal hasil dari pengalaman 30 tahun dalam mengajar al-Quran.

-Diberi pendedahan dan teknik tersendiri kerana pernah mengalami masalah serangan halus dengan merawat sendiri !

Dimana lokasi Kelas Intensif Al-Quran Kuching ?

Lokasi terletak di BORNEO744 (Borneo744, Bandar Usahawan Lautan Biru (BOET) sesuai rakan2 kita yang dari Bintawa, Kota Samarahan, BDC, Stampin, Setutong, Tabuan Jaya, Tabuan Laru dan kawasan sekitar.

 

 

KLIK DI SINI UNTUK MENGETAHUI LOKASI

 

Berapa lama Kelas Intensif Al-Quran Kuching ini ?

Hanya minima 3 bulan atau sampai anda boleh baca al-Quran..bacalah al-Quran dengan tartil..bukan hentam tau !

 

Oklah renung2kanlah…di awal2 kejadian kita diwujudkan adalah untuk INGAT PADA ALLAH…salah satunya dengan membaca dan memahami al-Quran..kenak kita mudah lupa ya ?

Hakikatnya, ALLAH sik mau mok nangga apapun dari kita..Allah mok nagga kita INGAT kat Dia..yg lain Nya sik mok nagga..kenak ?

Sebab yang lain sik penting..masalahnya kita semua tok punyai pandangan yang terlampau banyak..kita mok senang..kita mok mewah..kita mok kaya..kita mok sihat..kita mok popular..kita mok org tau kita..kita mok duit byk..kita mok damai hidup…byk gilak kita pandang..Tapi Allah pandang segek jak..Nya pandang kita jak…

Kita tok..mun solat mok pahala..mun solat mok syurga..mok dapat satu pandangan tu sik da pada kita…kenak ? Hati kita terlampau byk..terlampau yg kita pandang…walhal mun ikut yg perlu kita pandang ALLAH saja..yg lain kita mok polah apa ? Kita perlu pandang Nya saja…kita tok jenis GHAFLAH..jenis suka lalai… Bila lalai Tuhan hantar lah Nabi…Nya ngembak dtg Rasul 25 orang..mok menyedarkan kita dari kelalaian yg perlu kita pandang kepada ALLAH…perlu kita lalek tentang Tuhan… Perlu kita kenal Tuhan.. Dan perlu kita sebut Allah….Allah peringat kita…

Malangnya,,kita tetap berpandangan byk..kenak tok leh berlaku ? Sebab kita ditutupi oleh apa yang Tuhan letak sebagai satu halangan untuk kita berjuang/melawan untuk mok pergi padaNya.. Nya letak pd kita 3 benda jak ”

1. Nafsu
2. Bisikan syaitan
3. Panggilan Dunia..

Tiga tu jak..sehingga kita jadi manusia yang melihat benda lain menjadi asas..keutamaan matlamat hidup…walhal hidup kita Tuhan madah dalam Quran..

إنا لله وإنا إليه راجعون

“Sesungguhnya kepada Aku, kamu pasti akan dikembali”
…Aku tpt yang kita orang mok balit jumpa..Bukan apa yang kamu suka tok…

Kita tok suka macam2…apa saja yang boleh bawa bg nafsu kita suka..kita berenti…sia…Camney ? Contohnya…mun org perempuan suka kat warna..berenti di warna yang byk gilak..terberhenti di warna kacak2..alu lupa Tuhan nuh….Lupa apa ya ?

Lupa Tuhan yang mencipta warna tu..kita seronok di warna..urg perempuan lah kmk madah..sbb urg pompuan nafsunya banyak gilak…Pasya nya suka pada corak..berenti di corak lak..nya nangga corak dia berenti di corak..sampai lupa Tuhan Dia…pasya suka pd bentuk..dia berenti/lekat di bentuk lak..madah urg prempan lah..org laki kelak kita madah juak…hehe

Org perempuan nya suka kacak nak..nya nagga apa saja benda kacak pasti nya berenti pd kacak…!

Hakikatnya cam tok lah Tuhan mok pd madah pd ktk org sebenarnya : “Aku nagga ktk sik pernah berenti di mana-mana pun…Aku selalu pandang ktk dan Aku selalu tunggu ktk dtg padaKu..!

Kamu menjeling atau naggalah kepada Aku walaupun sesaat…sesaat bg Tuhan berjuta-juta tahun bagi kita..Tapi kita sik pandang sebab tu Tuhan sebut dalam quran

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ( 16 ) وَالآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى

Mereka lebih senang dan gemar dengan kehidupan dunia dan Akhirat yg tiada sudah tu..

Tuhanlah madah lah dalam bentuk Akhirat.. yang akhirat itu kekal..

Aku (Allah) yang maha kekal ktk sik datang…ktk duk gago dgn Dunia tok..walhal dunia tok Aku (Allah) berik supaya ktk mudah datang dekat Aku…tiba2 sik datang juak ? Sedangkan Allah bagi kita dapat mengecapi nikmat wujud…mengecapi nikmat benda2 yang ada kewujudan..kecapi/rasai/nikmati seharusnya balit ke Tuhan bknnya berenti/melekat pd benda yang kita suka jak..

Oleh kerana kita sik mengetahui..Tuhan hantarlah AKAL untuk menganalisa (TAABUD) dipanggil menganalisa/mengkaji…tapi kita guna Akal kita polah yang lain..kita sik kaji sesuatu dgn akal tok…

Pasya apa sebenarnya kita tok ? Apa ya? Apa ya diri kita tok…yg dtg dari cney ? Ujud camney ? Kenak ujud ? Siapa yg bg ujud ?..dcney asalnya kita dicipta sehingga berbentuk sebegini..apa matlamat…apa tujuan dan sudahnya ke cney kita mok kembali…

Apa yg kita boleh polah kinek tok..kepada siapa kita mok tunjuk…mun baik yg kita polah..siapa yg mok tau..Mun buruk yg kita polah..siapa yang mok tauk..dan apa yg kita dapat setelah diketahui…jarang urg pk..nya pk mok bagi nasi nyaman buh apa?

Sebab tu..salahlah mun ke arah benda kita boleh fikir..ke arah yang mendorang kepada Allah dapat difikir ? Mun ada kelas mengaji join je kan tok Kelas Intensif Al-Quran Kuching

Camney lah kelak Allah xpalu…yang xmalu atas dunia tok kali yang sedia untuk kena palu…

Tuhan malar jak madah “Aku sik jadikan akal kamu melainkan untuk berfikir tentang Aku”…bagaimana Aku (Allah) terhadap kamu..sebelum ada/wujud sesuatu..kita madah sesuatu la ya…paling kecik apa ya?

Contohnya dipanggil DNA (DeoxyriboNucleic Acid)…di dalam inti sel…. sebelum ada DNA…sebelum ada molekul…sblm ada Atom..sblm ada zarrah…Tuhan tgk kita yang paling utama..sblm ada Atom sebelum ada garisan cahaya…sebelum ada getaran bunyi…yg diketahui Allah dalam DIRINYA adalah :

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ

Sesungguhnya Aku ciptakan Insan pada sebaik-baik kejadian..

Semoga anda lebih pintar daripada telefon pintar….jgn lupa Kelas Intensif Al-Quran Kuching menanti dengan penuh rahmatNya..

 

Karya Ulum Quran Tempatan

Pengajian yang berkaitan dengan Ulum al-Quran adalah salah satu bidang yang penting agar membolehkan seseorang itu memahami atau mentafsir al-Quran dengan cara yang sempurna. Pembukuan tentang ulum al-Quran telah disusun pada abad ke 3 hijrah namun secara tidak langsung telah bermula sejak zaman Rasulullah, sahabat dan tabi’in. Cuma ketika itu perbahasan ulum al-Quran masih tidak teratur bahkan masih berselerak seperti buku ketika ini. Oleh yang demikian, lahirlah beberapa penulis tempatan yang telah membukukan karya mereka tentang ulum al-Quran seperti Dr. Rosmawati, Dr. Zawawi dan banyka lagi. Ini menunjukkan bahawa ilmu yang berkaitan dengan al-Quran adalah sangat penting. Berdasarkan perbahasan yang dikaryakan oleh penulis kitab adalah banyak perkara yang dapat kita mempelajari untuk mengenal lebih luas tentang al-Quran. Kajian ini sedikit sebanyak akan membahasakan tentang penulisan yang dikaryakan oleh penulis terkenal bahkan mencari perbezaan antara kitab masyhur pada ketika dahulu sehingga kini iaitu kitab al-Burhan fi Ulum al-Quran dan kitab al-Itqan fi Ulum al-Quran.

» Read more

1 2 3