Di Mana Kebenaran

Di mana kebenaran ?

Sejak zaman sahabat, tabi’ tabiin. salefossoleh,ulama’ muktabar hinggalah ke hari ini perdebatan pertelingkahan ttg fahaman spiritual tidak pernah tamat…sehinggalah terbentuknya aliran2, mazhab dll .

Ada yg masih kekal dan ada yg telah lama lupus..Masing2 dgn hujjah dan kupasan tersendiri yg diperkuat dgn kitab-kitab yg ditulis oleh tokoh-tokoh yg tidak kurang tinggi ilmu pelbagai bidang, kewarakan dan kisah hidup yg sgt indah.

Saya percaya dalam setiap hati mukmin bhw tiada siapa yg ingin sesat dan ingin menyesatkan orang lain. Naik turun satu mazhab atau aliran mengikut kajian saya amat bergantung kpd kecenderungan pemerintah waktu itu.

Sebagai contoh Zaman Pemerintahan Al-Mukmin yg terkenal wara’ dan sgt tinggi ilmunya mazhab anutan beliau dan pembesar serta rakyat jelata (kiranya mazhab rasmi) adalah Muktazilah..begitu juga beberapa khalifah yg menyusul. Begitu ramai ulama yg mendokong aliran ini sehingga menjadi ‘mainstream’ kebanyakan rakyat.

Pada masa tersebut terdapat evolusi pemahaman tentang ajaran Islam yg mula membentuk aliran pemahaman Ahlisunnah Wal jamaah (Aliran Al-Ashariyah) yg di susun atur lebih baik oleh beberapa ulama’ spt Imam Hambali dll. (Sebelumnya telah ada cuma belum terorganised).

Kadangkala perbezaan ini antara golongan ulama’ yg berbeza mazhab atas beberapa perkara spt Al-Quran itu Qadim atau Hadis (baru) menjadi hangat dan kuasa politik digunakan utk ‘melupus’ mazhab tersebut dan ini melibatkan penangkapan dan penyiksaan yg agak teruk.

Pada satu tahap ada ulama’ dan pengikut aliran Al-Ashariyah di hukum bunuh dan ditindas. Kita tidak boleh mengatakan zalim kerana ‘mainstream’ rakyat dan pihak pemerintah (government) adalah muktakzilah dan ‘pembaharuan’ ini ditakuti mengancam perpaduan empayar Islam !! Jadi siapa yg bersalah di sini? Anda boleh judge pemerintah dan rakyat yg salah/sesat jika anda mengadilinya mengikut ‘view’ mazhab ‘mainstream’ pada masa kini.

Aliran muktazilah musnah bersama2 dgn keagungan empayar Baghdad akibat diserang oleh Monggol. Monggol menakluk hampir semua empayar Islam kecuali Mesir. mesir mengambilalih khilafah Islamiyah dan ditakdirkan pada masa tersebut fahaman Al-Asyaariyah/ahlusunnah wal jamaah mula menjadi ‘mainstream’..akhirnya Pemerintahan Khalifah Islam dan rakyat jelata/ulama’ menerima Ahlusunnah wal Jamaah dan kemudiannya didokongi lagi oleh ulama’ spt Iman AsSayuti dll. Aliran Muktazilah dianggap sekarang sebagai menyesatkan akidah

Begitu juga Negara Acheh Darul Salam yg pernah digelar serambi Makkah..Dalam catatan sejarah mengatakan ‘mainstream’ fahaman rakyat dan pemerintah pada masa tersebut mengikut fahamn sufi Al-Qodiriah dan juga Ibnu Arabi..Kebanyakan ulama’, rakyat pengikut aliran2 tariqoh tersebut, pandai berbahasa Arab dan kehidupan amat waraq dan makmur.

Ulama’ pada masa tersebut amat mendalam ilmu tauhid dan fiqh dan kebanyakannya menuntut lama di Makkah. Jadi tiadapun pertikaian besar dan tiada isu besar penyesatan

Kemudian datang seorang Ulama’ tersohor iaitu Syeikh Ar-Raniri yg membawa aliran sufi Al Ghazaliyah yg amat hebat hujjah dan tinggi ilmu usuluddin dan fiqh mendampingi raja pd masa tsbt. pengajaran beliau amat menarik raja/sultan pd ketika itu yg menyebabkan beliau mempengaruhi pegawai-pegawainya dan segolongan ulama’ agar mengikuti ajaran Raniri..

Raniri berpendapat fahaman mainstream pd masa tersebut sesat dlm soal ketuhanan. Perdebatan demi perdebatan berlaku dan Raniri menunjukkan ‘kehebatannya’.Tak lama slps itu Raniri mempengaruhi Sultan agar mengharamkan aliran mainstream tsbt ke seluruh negara. akibatnya beribu2 kitab di bakar, pengajian2 ditutup, ulama’ diancam, ditangkap bersama2 ramai rakyat.

Rakyat pada mulanya amat tidak bersetuju tetapi hasil dari perubahan ‘silibus’ secara total selama bertahun2 maka rakyat mula menerima. Tidak lama kemudian sekumpulan ulama Acheh dari Makkah datang mengadap Sultan dan meminta berdebat dgn Raniri menyebabkan beliau ‘tersedar dari tanggapan salah’ yang mengakibatkan beliau belayar pulang ke makkah.

Imam al-Ghazali RA suatu masa dulu adalah seorang ‘professor di raja’ di Nizam alMulk Baghdad adalah yg ilmunya tiada tandingan. Perdebatan dan hujjah beliau mengatasi semua golongan Al-Ra’yu (Golongan Filosofi/Akal) dan ulama’ aliran Sufi..

Tetapi pd kemuncak karier beliau timbul ‘krisis kepercayaa/atau krisis ilmu’ dimana beliau merasakan bahawa segala ilmu yg beliau kuasai selama ini belum menjamin beliau bebas dari siksaan kubur/neraka sehinggalah beliau meninggalkan semua jawatan dan berkelana dan menganalisis semula ilmu-ilmu tersebut dgn amalan2 kesufian.

Beliau mengatakan bahawa ilmu Sufi mampu menyelamatkan manusia dari siksaan Allah. Beliau dikatakan berjaya mengintegrasikan dgn baik/sistematik ilmu usuluddin,fiqh dan tasauf yg bukan shj mampu membangunkan spiritual malah dalam sains & teknologi serta pentadbiran. Karya beliau menjadi panduan selama lbh 700 tahun dan mempengaruhi pengajaran islam di pondok2 di Nusantara sebelum tahun 1970an.

Pada masa kini kitab2 ‘tua’ di pondok2 yg melahirkan ramai ulama tersohor spt To’ kenali. To’ selehong. tokku Paloh dll dikatakan ‘tidak sesuai’ (walhal mereka mengaji lama di Makkah dan menjadi ulama’ di sana). Hadith2 di dalamya dikatakan banyak yg hadith dhaif dan kata2 ulama’..

Ulama2 “kaum Tua’ adalah juga pendokong pelbagai2 thoriqah..Apabila rakyat Melayu Islam beramai2 memasuki sekolah2 Melayu /Inggeris pada awal tahun 1970 an pengajaran agama adalah dlm bentuk baru, ringkas dan mudah. Kitab2 ‘ulama tua’ dipinggirkan. Ini mengakibatkan aliran fiqh suffiah mulai lenyap dan dlm pada yg sama aliran kesufian dianggap ‘asing’ dan ketinggalan zaman

Sejurus slps merdeka…kebanyakan golongan parti Islam (PAS) memperjuangkan kebebasan mutlak (bebas dari kuffar & pemerintahan sekular) menentang pemerintah baru yg lebih Pro-British..

Kebanyakan golongan ini mengambil idealisma Ikhwanul Muslimin pimpinan Asyahid Hassan Al Banna dan Syed Qutb yg percaya ‘pembebasan dari unsur Syriq’ adalah satu cara paling tepat, cepat dan benar menentang pemerintah Pro-British sekular di Mesir. Mereka berpendapat ulama’ Al-azhar yg mengamal sistem ‘ulama tua’ tidak dapat menimbulkan semangat jihad yg tinggi.

Secara tak langsung ‘peminat2 Islam’ meninggalkan amalan ‘Golongan Tua’ dan secara tidak langsung Toriqah sufi mula lenyap dari ‘mainstream’..Penuntut2 yg pulang dari Timur Tengah tidak lagi menekan aliran Tasauf (kerana di al-Azhar juga semakin lemah)..Syilibus baru yg diimplemen di sana lebih menekankan pengkhususan ilmu (spt Usuluddin, hadith) dan tidak lagi menyeluruh dan mengambil masa yg lama. Kerajaan dan sekolah2 agam tidak lagi membiayai penghantaran utuk pengajian agama yg lama spt di maahad2 di luar negara.

Pada masa kini ‘aliran kesufian’ dianggap ‘asing’ di Malaysia dan pengikut/peminat2nya tidak lagi di kalangan ulama’ mainstream. Ada pensyarah2 Fakulti di universiti Tempatan yg ‘menyesat’kan Al-Ghazali kerana banyak menggunakan hadith dhaif dan kata2 ulama.

Ulama2 terkenal spt Ibnu Sina mula dikenali dikategori sebagai Pakar Perubatan (bapa kedoktoran) walhal belaiu dikatakan pakar hadith menghafal beribu2 hadith dan pencapaian serta kitab beliau tentang kerohanian dan tenaga lama amat terkenal suatu masa dulu. Kitab beliau banyak yg telah musnah bersama2 kemusnahan kepercayaan masyarakat kpd aliran spiritual.

Ilmu spiritual juga mengalami ‘evolusi’ dan pengajarannya juga mengikut kesesuaian zaman. Tabi’ tabiin menjadi menjadi pengasas agar ianya menjadi berstruktur dan kemudiannya diperkuat oleh Syeikh Abd Qadir Jilani dan lain..kemudian dimurnikan lagi oleh Al-Ghazali.

Pada ketika mana ilmu kesufian ditinggalkan oleh umat Islam..fahaman dan karya2 al-Ghazali, Ibnu Sina dan Ibnu Rushd dikaji oleh saintis Barat untuk memahami tenaga, ikatan nuklear, keseimbangan dan kekuatan..
Hasilnya kita ketinggalan dlm aspek :
1. Sains dan teknolgi
2. Pengeksploitasi minda
3. Perpaduan

Jadilah masyarakat kita lalai, takut, tidak kreatif dan ikut telunjuk shj..Apa masalah yg kita hadapi dalam semua aspek kehidupan seperti pendidikan, sains dan teknologi, pemerintahan dan ekonomi adalah berpunca dari ‘ketakutan’ kpd kekuatan spiritual/minda/akal yg gunung-ganang, malaikat sendiri kagum.

hampir semua pencipta hebat di Barat semuanya percaya spiritual/minda yg kuat punca kreativiti dan kemajuan.

Kenapa terjadi perselisihan dalam kalangan umat

Perselisihan pandangan adalah rahmat (ada kebaikannya) tanpa disedari, bagaimana tu..Analoginya begini lah..

Kita pergi ke Mekah Al Mukarramah..kita g kt kaabah..anda perasan tak ? sekeliling kaabah tu kita  solat di keliling kaabah…betul kan.. Kita punya arah (ITTIJAH) adalah satu saja ketika itu iaitu kaabah Al musyarrafah..

Tapi kita punya kedudukan pd waktu tersebut satu saja..kita punya kedudukan di depan kaabah sama tak…tak sama…ada yg nya duduk ke arah utara…yg duk ke arah selatan…barat..timur..timur laut..barat daya…semua berbeza…

Jadi duduk ke arah yg pelbagai..tapi SATU je tujuan..Sorang ada yg mengadap situ…

Ada tak yg duk di utara ni..g kt kawan dia yg duk di arah selatan gitau…kamu kafir..sbb apa? Sbb kamu tidak hadap macam aku hadap…ada tak ? tak de kan…ada tak yg sebelah barat pula gitau kt kawannya di timur kamu kafir..kenapa kafir ? kerana kamu tidak menghadap macam aku hadap..

yg duk belah timur laut ada gitau kt org barat daya..kamu tak betul..kerana kamu tidak mengadap seperti aku hadap…tak de kan…

Satu yg sama di hadap arah yg berlainan tidak berkelahi pd waktu tu…Semasa kita tawaf …kenapa ya ? Kerana tujuan kita satu saja..ALLAH DAN RASUL SAW

Perselisihan yg paling besar yg kita nampak saban hari..setiap hari org buat umrah org p tawaf keliling kaabah sikda org berkelahi pd waktu tersebut…berkelahi arah mana yg paling tepat pd waktu tersebut di depan kaabah..kenak tuan2…kerana semua menghormati..pd waktu tersebut bahawa kita ke arah yg sama…kita jalan yg sama..kita menghadap ke hadapan yg sama..sik bekelahilah kita…

Sbb tu mun tuan2 faham mena2 yg tok sikkan berkelahi..masalaah kita kinek tok  apa ya…masalaah nya nampak arah nya jak yg betul..arah org lain semua sik betul…sik kena smua..nampak nya jak mok g kt Allah dgn Rasulullah kita semua tok jauh drpd jalan..jauh daripada jalan tu…

Konon2 kita tok ahli bidaah..keluar terus daripada kaabah…Sombong/eksen tuan2 tok contoh yg paling besar yg disebut oleh Syeikh Ali jumaat ttg masalah tersebut sbb tu tuan2 yg dirahmati allah

Spttnya berbeza pd pandangan tok sik akan bawa kpd perpecahan nya akan bawa kepada kacak…tu tok baru jadik bagus…tok nama ISLAM…

 

1 2 3 6