Cara Mudah Buat Assignment

2 thn lps penah sy bg tips cara buat assignment terbaik, memandangkan byk permintaan diterima utk minta tips. Oklah sy cuba share tambahan dari posting lalu.

Apabila dalam tulisan dan percakapan tidak dapat lari 3 perkara :

1-Bagitau lah apa yg akan diberitahu (Pengenalan)

2-Bagitau lah apa yg nak beritahu (Isi Kandungan)

3-Bagitau lah apa yg telah diberitahu (Kesimpulan)

So apabila soalan tugasan yg kita dpt cuba cari dulu gambaran apa maksud sbnr soalan tu, ia ibarat puzzle2 yg akan disambungkan. Ada yg perlu kpd perbahasan pandangan, ada dgn cara perbincangan dan ada cara penjelasan.

Maka buat carian kt sumber2 biasa di google atau blog atau wikipedia sbg gambaran awal saja, ingat ! bukan untuk citation sbg rujukan nanti. Cuba elakkan petikan dari surat khabar atau majalah yg hanya akn merendahkan kredibiliti penulisan kita. Kedua-dua tu dikategorikan sebagai sumber “bkn akademik”, Ini termasuk juga artikel2 umum dlm internet sprt wikipedia.

Begitu juga dlm penulisan tesis/latihan ilmiah/disertasi bygkan jika penyataaan masalah, kita hanya berdasarkan isu yg dipetik dalam akhbar tempatan, seperti isu pembuangan bayi, rasuah dll, sedangkan isu tersebut mungkin disensasikan, bkn dari satu kajian yg mendalam atau hanya diwar-warkan dari kaca mata ahli politik atau NGO.

Berikut tips sbg panduan bagi pemula dalam dunia assignment atau esei yg mesti ada 3 perkara, Pengenalan, Isi Kandungan dan Kesimpulan/Penutup.

1-Pengenalan

Objektif esei mesti ditulis setelah menulis beberapa ayat berkenaan huraian ringkas contoh amalan gotong-royong dalam masyarakat.

Contoh :

Amalan gotong-royong pd mulanya adalah amalan popular dlm msyrakat tradisi. Ia merupakan amalan yang………………………………bahkan ia skarang popular dalam kalangan pelbagai etnik dalam msyarkat bandar.

Contoh menulis objektif : Esei ini adlaah untuk membincangkan…………………dan dari perspektif sosiologi. Seterusnya saya/penulis akan memperincikan tentang kebaikan………………….Beberapa cadangan akan………………………..

Maknanya di sini, anda perlu mengatur strategi penulisan spya dpt menjawab stimulus dan stem soalan assignment tersebut dgn jelas.

Perlu masukkan ” citations walaupun dlm pengenalan.

Jadi, ayat dan idea yg sy berikan hanyalah sbg panduan sahaja,

Isi Assignment

Lakukan bacaan berkenaan di bawah sblm menulis :

1-Jelaskan dengan mendalam maksud gotong-royong dari segi makna perkataan dan konteks sosiologi yg membawa kpd pembentukan satu struktur sosial dan budaya masyarakat.

2- Berkait dgn struktur sosial dan hubungan sosial- buat rujukan

3- Bhgian isi ni lebih kpd penjelasan dan huraian mengikut fakta/teori atau cerita yg dalam ruang lingkup ‘rumah cerita’

4. Berikan pandangan dan contoh

Citations mestilah ditulis dgn lengkap dan jelas terutamanya berkaitan teori dan idea para akademik. Walaupun anda memasukkan pandangan dan juga tetapi hakikatnya ia bersandarkan kepada hasil bacaan dan rujukan anda sebelum ini.

Penutup

Olahan ayat mestilah padat tetapi jelas menunjukkan segala fakta dan perbincangan yg telah anda kemukakan dalam bahagian isi. Sepatutnya tiada fakta atau perbincangan baru dalam penutup. DI sini hanyalah ada pengukuhan. Anda blh juga memasukkan harapan atau percambahan idea berkaitan perbincangan yg telah berlaku tadi.

Sebagai mengakhiri, semua bergantung kpd pemahaman dari bacaan, pengalaman dan kreativiti kita. Tapi harus diingat, esei/assignment mesti ditulis dalam perkataan dan gaya bahasa ANDA SENDIRI.

Jangan sama sekali meniru atau copy dan paste. Itu adalah plagiarisme. Jadi jgn lupa juga “citation” dan smua citation mesti ditulis dalam rujukan mengikut gaya universiti masing-masing sprt A.P.A dan lain-lain. Moga cara mudah buat assignment ini membantu kalian dalam berjuang dalam bidang masing-masing.

Rujukan :

Cara Buat Assignment Terbaik • Wacana Az-Zeckry. (2018, June 6). Wacana Az-Zeckry. http://zeckry.net/2018/06/06/cara-buat-assignment-terbaik/

Keutuhan Penanda Wacana

Jenis Penanda Wacana
Jenis Penanda Wacana

Menurut Abdu Aziz & Masuri (2006) keutuhan wacana terzahir apabila cara penggunaan penanda wacana diserasikan dgn unsur-unsur linguistik dan tautan idea yg disampaikan. Manakala Safiah Karim (2010) mengatakan bhw penanda wacana sbg perkataan atau rangkai kata yg menyatakan kesinambungan dlm teks yg terdiri elemen-elemen penanda leksikal, rujukan, penghubung, penggantian serta elipsis (pelenyapan untuk mengelakkan pengulangan maklumat dlm ayat seterusnya).

Sblm ni sy ada catatkan Cara Guna Penanda Wacana, kali ni mari kita memahami jenis-jenis penanda wacana, penanda wacana digunakan utk memantapakn lg keutuhan wacana bagi :

1-Mengaitkan perenggan dgn perenggan cth : penanda wacaa utk merumuskan hujah ialah sbg penyimpul kata, akhir kata dan kesimpulan

2-Maksud tambahan : ialah lagi, serta, di sampung itu dan selanjutnya.

3-Menunjukkan masa iaitu pd mulanya, apabila, semasa dan ketika

4-Perbandingan iaitu sesuai dengan, serupa dgn, dan seperti juga

5-Urutan, iaitu kemudian daripada itu, selepas itu, pertama, seterusnya, akhirnya dan kedua

6-Menunjukkan pertentangan iaitu bagaimanapun, sebaliknya, namun begitu, tetapi dan sungguhpun

7-Menunjukkan tempat iaitu bertentangan dengan, berhampiran dgn dan bersebelahan dgn

8-Menunjukkan pernyataan semula iaitu seperti yg diterangkan, dgn kata lain dan iaitu

9-Pengesahan iaitu pastilah, sebenarnya, sewajarnya, sesungguhnya, sememangnya, tentulah dan

10-Menunjukkan contoh iaitu umpama, bagai, bak kata, contoh, seperti, sebagai, laksana dan macam

Sehubungan itu, terdapat tiga jenis penanda wacana pada skala besar iaitu penanda kronologi, penanda organisasi dan penanda idea seperti minda minda di atas.

Tuntasnya, keutuhan penanda wacana ini akan terserlah bila ada elemen-elemen yg mengikut jenis penanda wacana kerana jenis penanda wacana antaranya menghubungkan organisasi penulisan yg berfungsi menghubungkan bahagian wacana dgn bhg wacana lain dan memaklumkan pembaca apa2 yg dibuat atau didedahkan kpd bilangan tertentu spt dlm hubungan ini.

Rujukan :

Zeckry, M. S. (2020, June 18). Cara Guna Penanda Wacana • Wacana Az-Zeckry. Wacana Az-Zeckry. http://zeckry.net/2020/06/18/cara-guna-penanda-wacana/

Cara Nak Faham Hipotesis Kajian

Cara Faham Hipotesis Kajian
Kosmo, 27 April 2015, ms 23, Rencana Utama

Sebelum ini sy ada bincangkan cara penulisan ilmiah, cam ne nk fham hipotesis kajian ? langkah pertama fahami dulu pandangan2 sarjana, kadang2 ada ‘jelmaan’ kecelaruan pd pemeriksa kertas projek, tesis, disertasi, kajian ilmiah sebab ‘tidak bijak’ untuk memahami apa itu hipotesis kajian dalam metodologi penyelidikan bg subjek sains gunaan dan sewaktunya, sdgkan pelajar seliannya dah dpt tangkap nk buat kualitatif atau kuantitatif. Kadang2 ada juga pemeriksa ni tak hadam betul2 utk membezakan kualitatif dgn kuantitatif. So, penulis terpanggil untuk kemukakan beberapa pandangan sarjana antaranya :

Menurut Idris Awang (2009), hipotesis boleh ditakrifkan sebagai penyataan sementara tentang hubungan antara dua atau lebih unsur. Pemyataan ini hendaklah dibuktikan di akhir kajian sama ada boleh diterima atau tidak.

Pembuktian ini memberi input kepada penyelesaian terhadap masalah yang dikaji. Terdapat beberapa bentuk pemyataan hipotesis yang biasa digunakan oleh penyelidik untuk kajian mereka:

i. Pemyataan yang tegas: Pelajar yang menguasai tulisan jawi dapat mempelajari bacaan al-Quran dengan mudah.

ii. Bermula dengan perkataan ‘sekiranya’ (atau perkataan lain yang seumpamanya): Sekiranya pelajar menguasai tulisan jawi. beliau akan dapat mempelajari bacaan al-Quran dengan mudah.

iii. Mencari hubungan: Terdapat hubungan antara penguasaan tulisan jawi dengan penguasaan bacaan al-Quran.

iv. Menilai pengaruh: Tahap penguasaan tulisan jawi mempengaruhi tahap penguasaan bacaan al-Quran.

Dalam analisis statistik terdapat dua jenis hipotesis: hipotesis altemat dan hipotesis nul. Hipotesis altemat ialah seperti di atas, manakala hipotesis nul ialah sebaliknya, seperti ‘Tahap penguasaan tulisan jawi tidak mempengaruhi pencapaian dalam penguasaan bacaan al-Quran’, atau ‘Tidak terdapat hubungan antara penguasaan tulisan jawi dengan penguasaan bacaan
al-Quran’.

Pengujian statistik dibuat terhadap hipotesis nul. Sekiranya hipotesis nul ditolak atau tidak terbukti benarnya, hipotesis alternat itulah yang diterima sebagai benar. Demikianlah sebaliknya.

Perlu juga diambil perhatian bahawa tidak semua kajian menggunakan hipotesis, khususnya kajian-kajian kualitatif. Dalam hal ini penyelidik mungkin merasakan bahawa beliau tidak memerlukan pernyataan hipotesis. Tujuan atau objektif kajian sudah memadai baginya untuk menganalisis data. Diwujudkan hipotesis pada asasnya adalah membantu penyelidik dalam proses analisis data supaya lebih terfokus.

Bibliografi

Idris Awang. (2009). Penyelidikan Ilmiah Amalan Dalam Pengajian Islam. Kamil & Shakir Sdn Bhd.
Ahmad Sunawari Long. (2014). Metodologi Penyelidikan Pengajian Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Cara Guna Penanda Wacana

Sesuatu teks atau petikan hanya dianggap sbg sbuah wacana jika mempunyaki ciri2 yg utuh. Tnpa ciri yg utuh ini sesebuah teks atau petikan tu hanyalah sekumpulan ayat yg x bermakna. Camne nk tau wacana yg utuh ? kena ada unsur2 penting yg membentuknya :

Perkataan—–>Frasa——>Klausa——->Wacana

Keutuhan wacana ni dpt dikesan cam ne? blh je nk kesan dgn rasa wujudnya susunan yg berurutan atau teratur dlm sesuatu wacana.

Ciri ni sgt penting kerana dpt menentukan sesuatu ujaran atau tulisan tu ada wacana atau hanya merupakan kumpulan ayat yg x teratur.

Penanda Wacana
Jenis Penanda Wacana

Penanda wacana digunakan untuk menulis ringkasan dan pemahaman, karangan.

i) Penanda wacana untuk memulakan karangan

  1. Pada era globalisasi ini,
  2. Dalam meniti arus kemodenan ini,
  3. Dewasa ini,
  4. Pada masa ini,
  5. Kini,
  6. Dasawarsa ini,
  7. Sejak sedekad yang lalu,
  8. Kebelakangan ini,
  9. Belakangan ini,
  10. Sejak akhir-akhir ini,
  11. Baru-baru ini,
  12. Umum mengetahui bahawa,
  13. Sejak zaman-berzaman
  14. Sejak dahulu lagi
  15. Pada tahun-tahun belakangan ini,

ii) Penanda wacana untuk memulakan isi baharu selepas perenggan pengenalan

  1. Antara, (untuk perenggan kedua)
  2. Selain itu,
  3. Di samping itu,
  4. Sementara itu,
  5. Dalam pada itu,
  6. Lain daripada itu
  7. Dalam pada itu,
  8. Seterusnya,
  9. Begitu juga dengan
  10. Ahkir sekali,

iii) Penanda wacana untuk menghuraikan isi karangan

  1. Saya berpendapat demikian kerana
  2. Hal ini demikian kerana
  3. Hal ini berlaku kerana
  4. Hal ini terjadi kerana
  5. Hal ini disebabkan oleh
  6. Hal ini wujud akibat daripada
  7. Hal ini bersangkut-paut dengan
  8. Hal ini berpunca daripada
  9. Hal ini tercetus apabila
  10. Tindakan tersebut perlu dilakukan supaya……………..

iv) Penanda wacana untuk memberi contoh dalam karangan

  1. Misalnya,
  2. Contohnya,
  3. Sebagai contoh,
  4. Tamsilnya,
  5. Seperti yang kita sedia maklum,
  6. Antaranya adalah seperti
  7. Satu contoh
  8. Satu cara
  9. Antara contoh

v) Penanda wacana untuk menghuraikan contoh

  1. Hal ini mengakibatkan
  2. Hal ini menyebabkan
  3. Oleh itu,
  4. Maka,
  5. Oleh hal yang demikian,
  6. Oleh sebab itu,
  7. Jelaslah bahawa
  8. Justifikasinya,

vi)Penanda menutup isi

  1. Kesannya,
  2. Natijahnya,
  3. Akibatnya,
  4. Akhirnya,
  5. Dengan itu,
  6. Kesudahannya,
  7. Dengan berbuat demikian,
  8. Dengan keadaan sedemikian,

vii) Penanda menulis dua huraian dalam satu ayat

  1. justeru
  2. juga
  3. malah
  4. malahan
  5. tambahan pula
  6. sementelahan
  7. bahkan juga
  8. sekali gus
  9. di samping
  10. bahkan
  11. malar-malar

viii) Penanda wacana untuk memulakan perenggan penutup

  1. Kesimpulannya,
  2. Intihanya,
  3. Secara tuntas,
  4. Tuntasnya,………….
  5. Konklusinya,
  6. Sebagai penutup wacana,
  7. Sebagai penghias bicara akhir,
  8. Sebelum mengakhiri wacana ini,
  9. Secara keseluruhan,
  10. Secara total,
  11. Akhir kata,

ix) Penanda wacana untuk menerangkan huraian atau pendapat yang berbeza

  1. Walau bagaimanapun,
  2. Namun demikian,
  3. Namun begitu,
  4. Meskipun,
  5. Daripada perspektif yang berbeza,
  6. Jika dilihat dari sudut lain,
  7. Dengan kata lain,
  8. Kontradiksinya,
  9. Di sebalik itu,
  10. Dalam pada itu,
  11. Dari sudut lain,

x) Penanda memulakan atau memasukkan ungkapan menarik termasuk peribahasa, slogan dan kata-kata hikmat

  1. ___bak /seperti kata peribahasa,
  2. ___bak kata peribahasa Melayu,
  3. ___bak kata pepatah Melayu,
  4. ___bak kata pepatah Cina/Inggeris/dll
  5. ___bak kata mutiara,
  6. ___bak peribahasa,
  7. ___bak pepatah,
  8. ___bak kata cendekiawan,
  9. ___persis kata peribahasa,
  10. ___persis kata peribahasa Melayu,
  11. ___persis kata orang tua-tua,
  12. ___persis kata mutiara,
  13. ___persis peribahasa,
  14. ___persis kata cendekiawan,
  15. Hal ini sama dengan peribahasa
  16. Senario ini persis dengan peribahasa Melayu, yakni
  17. Fenomena ini dikatakan
  18. Masalah ini sama dengan peribahasa
  19. Saya yakin kalau slogan _ diamalkan
  20. Saya berharap agar slogan _ dijadikan pegangan oleh semua

Bibliografi :

Faridah Nazir, Hashimah Ibrahim, Norhiza Mohd. Salleh, & Zairinah Mohd. Shukur. (2014). Wacana penulisan.

Apa itu Objektif Kajian ?

Sebelum ini sy ada catatkan Keliru Matlamat Kajian Dan Objektif Kajian, kali ni sy nk lunaskan agar kita perlu faham apa itu matlamat dan objektif kajian.

Bila kita nyatakan masalah dan soalan kajian kita kemukakan perkara yg akn dikaji, maka pernyataan objektif kajian adalah utk memperjelaskan benda atau perkara apa yg akn dicapai di akhir kajian tersebut. Penyataan ni mesti selaras. Ciri penting penyataaan ini ialah :

-Mesti JELAS/NYATA

-x de unsur/elemen yg blh jd keliru

Penyataan yg kabur akn hanya mengelirukan penyelidik sendiri mengenai apa sebenarnya yg hendak dicapai.

Kalau nk mudah guna kaedah ni yg sll dipakai utk memandu kita buat penyataan objektif kajian. Klau kita pakai cara mudah ni mesti kita (penyelidik) blh buat penyataan yg kemas, rapi, padat dan BERFOKUS…apa kaedah itu ? nk tau apa dia senang je..

Apakah objektif kajian ?

Pernah dengar SMART GOAL ?

Kaedah SMART mesti blh membantu anda !

S – Spesifik : setiap penyataan objektif hendaklah JELAS tentang apa yg nk capai.

M-Meansureable : blh dinilai pencapaianya. xde maknanya letak penyataan yg subjektif, tp payah utk nilai pencapaianya.

A-Achievable : mampu utk dicapai. yg nk dicapai tu biarlah praktikal dan dlm ‘rumah’ atau lingkungan kemampuan yg ada. xde makna buat pernyataan objektif yg terlalu IDEAL dan SUKAR, akhirnya x blh dicapai.

R- Relevan : Objektif tu sesuai dgn masalah yg dikaji. supaya penyelidik leh mengelak jd OVER FOKUS atau OVER EMPHASIZE. Mungkin juga leh jd begitu ENTHUSIASTIC dgn kajiannya smp melampaui masalah tu sendiri. atau R : Result Oriented yakni kajian berkenaan mampu dpt result atau keputusan yg baik sbb semua kaedah dirancang dgn teratur.

T- Timeliness sesuai dgn keperluan sama ada keperluan intelektual ataupun keperluan pihak tertentu seperti masyarakat, institusi yg mengalami masalah. Sbb apa? sbb ada kajian mrk buat semata-mata utk tambah atau mengembangkan pengetahuan ttg sesuatu je tp x nampak kegunaannya tp penting bg tujuan intelektual. Jd, sestgh kajian x perlu pun penyataan yg pjg lebar, terperinci sprt yg biasa ada pd kajian2 sejarah dan tekstual yg penting JELAS dan RESULT ORIENTED. Pembaca blh tahu apa yg hendak dicapai oleh kajian berkenaan.

Tuntasnya, arah tuju yg jelas utk capai matlamat (umum), point, aliran (flow), rumah cerita yg jelas, Ibarat terlalu membebel tp x tunjuk jalan yg jelas utk sampai ke tempat tu. nama dah objektif. Kalau kt tgk sesuatu OBJEK mesti lah kena jelas br nampak dan berfokus tgk padu sehingga menimbulkan persoalan…benda apa ? dari mana ? apa riwayat dia ? mcm2 soalan timbul bergantung pd org yg melihat lah..

Bibliografi :

Mahani, R. (2013, October 10). Aktiviti Kreatif PAKK: Beza antara tujuan dan objektif kajian. Aktiviti Kreatif PAKK. http://pakkkreatif.blogspot.com/2013/10/beza-antara-tujuan-dan-objektif-kajian.html
1 2 3 4 7