Keliru Matlamat Kajian Dan Objektif Kajian

objektif kajian

Apabila kita belajar Metodologi Penyelidikan kita akan keliru dengan Matlamat Kajian dan Objektif Kajian. Ini kebiasaan berlaku diantara pelajar kita yang ingin memulakan sesuatu kajian penyelidikan kerana kita tidak dapat membezakan antara Matlamat dengan Objektif. Baiklah sy cuba jelaskan dibawah :

Matlamat Kajian

Matlamat kajian adalah matlamat umum sesebuah kajian yang hendak dijalankan. Ia merujuk kepada tajuk kajian yang dicadangkan. Matlamat kajian biasanya dalam bentuk satu ayat sahaja. Cth kajian bertajuk : Kajian Keberkesanan Program Pemulihan Dadah di Pusat-pusat Serenti, Kajian Kes Perlaksanaan Modul Keinsafan Diri.

Maka matlamat kajian boleh ditulis sebagai: Kajian ini bertujuan untuk meninjau tentang keberkesanan program pemulihan dadah di pusat-pusat serenti yang menggunakan modul keinsafan diri dan mengkaji sejauh mana modul tersebut dipengaruhi oleh program pembangunan fizikal di pusat-pusat berkenaan.

Objektif Kajian
Berbeza dengan matlamat kajian. Objektif Kajian adalah matlamat-matlamat khusus dan mengandungi lebih daripada satu tujuan. Tujuan dikemukakan objektif kajian adalah untuk mengenalpasti maksud-maksud yang tersurat dan kepentingan sesebuah kajian yang dicadangkan.

Di akhir cadangan, objektif yang dirangka hendaklah berdasarkan prinsip V. Namun, objektif yang dinyatakan hendaklah munasabah dan dirangka berdasarkan batasan waktu dan kos penyelidikan. Oleh itu, penyelidik hendaklah mengelak diri dari sikap terlalu ambitious. Antara terminologi yang digunakan untuk menulis objektif kajian ialah :

-Untuk mengenalpasti (to identify)
-Untuk mencari hubungan
-Untuk mengukur
-Untuk mengkaji (to examine)
-Untuk menjelaskan (to clarify, illustrate)
-Untuk menganalisa (to analyse)
-Untuk menilai (to evaluate)
-Untuk membandingkan (to compare)
-Untuk menentukan (to determine)
-Untuk membuktikan (to prove)
-Untuk mencadangkan (to propose)

Jadi kaedahnya, senaraikan objektif kajian yang menonjolkan tema utama dalam penyelidikan yang ingin kita lakukan dan gunakan kata kerja apabila menulis objektif seperti “untuk mengenalpasti, “untuk menentukan” dan “untuk memastikan” dan mestilah disenaraikan menggunakan nombor.

Keliru Matlamat Kajian Dan Objektif Kajian ?

Ok, jelaskan kpd kita bhw tujuan adalah satu bentuk penyataan yang agak umum tentang apa yang nak dikaji tetapi padat. Biasanya ditulis dalam bentuk pernyataan atau statement..bkn dlm bentuk numbering.Tujuan juga lebih kepada merujuk kepada tajuk kajian.

Manakala, Objektif kajian adalah pernyataan yang lebih khusus kepada kajian yg hendak dikaji,biasanya dalam bentuk numbering.

Rujukan :

Ahmad, S., Thinagaran, P., & Nagarajah, L. (2014). Kaedah Penyelidikan. Open University Malaysia.
Ahmad Sunawari Long. (2014). Metodologi Penyelidikan Pengajian Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd Yusri Ibrahim. (2017). Sembang Santai Penyelidikan. Bandar Ilmu.

Cara Buat Kesimpulan Dengan Berkesan

Jarang orang tahu cara buat kesimpulan dengan berkesan !

Apa itu Kesimpulan ? Kesimpulan merupakan gagasan atau cetusan yang menyeluruh dan penjelasan relevan dengan penerangan bahagian isi serta menjelaskan penambahan idea atau saranan yang kreatif dan menarik.

Jika kita meneliti tulisan dalam blog-blog yang hebat seperti QuickSprout dan Copyblogger, ada unsur yang sama pada artikel mereka yang menjadi nilai tambah yang kuat. Apabila tahu cara buat kesimpulan.

Penulis tahu kebanyakan dari kita masih memandang sebelah mata terhadap kesimpulan. Kita lebih banyak menghabiskan masa untuk memikirkan tajuk, perenggan permulaan, dan isi tulisan sahaja. Maka tidak heran jika kita menemui “sesuatu”  yang tertarik ketika tiba di perenggan terakhir.

Mungkin kita bengung dengan  berfikir lama “yang menarik penutupnya apa ya “. Lalu, kerana merasa isi tulisan sudah cukup mewakili pemikiran kita. Akhirnya tulisan dibiarkan berakhir begitu sahaja tanpa penutup atau kesimpulan.

Akhirnya tulisan menggantung dan terasa ada yang kurang ketika dibaca. Yeah ! kesimpulan akan menjadi penutup yang baik untuk sesuatu tulisan.

Jangan sekali-kali meremehkan kesimpulan

Ringkasnya,

Menurut, Farrah Fathya (2018) kita perlu berfikir bahawa kesimpulan itu penting dan tidak boleh dilupakan atau dibiarkan begitu saja untuk menghasilkan tulisan yang bagus. Bebeberapa cara di bawah memaparkan beberapa kepentingan kesimpulan dalam satu-satu tulisan atau artikel :

1- Orang yang mencari maklumat dari internet biasanya ingin serba cepat kerana sifat media digital yang memang demikian. Untuk itu, orang cenderung untuk menyemak perenggan permulaan dan akhir tulisan (lebih-lebih lagi tulisan panjang ) Pembaca akan melakukan keputusan terlebih dahulu sama ada mereka akan terus membaca atau tidak.

Oleh itu, kesimpulan yang diletakan di akhir tulisan menjadi ringkasan idea utama tulisan. Dari kesimpulanlah pembaca mendapati kandungan utama tulisan dan mengetahui secara ringkas sesuatu yang menarik dalam perbincangan tulisan tersebut.

2- Kesimpulan adalah edisi “sachetan” dari sebuah tulisan. Kesimpulan akan dibawa ke mana-mana oleh si pembaca dan menjadi pegangan jika waktu tu, dia perlukan untuk mengingat inti maklumat dari tulisan kita.

3- Kesimpulan menjadi penanda akhir tulisan agar pembaca tahu sampai manakah batas perbahasan tulisan kita memfokuskan topik perbincangan.

Kini anda sudah sedar betapa pentingnya kesimpulan itu bagi menyempurnakan sebuah tulisan Setelah mengetahuinya, kita pasti mula tergoda untuk memastikan tulisan kita yang seterusnya mempunyai kesimpulan yang hebat. Yaah, sebelum penulis mengutarakan beberapa tips dari para ahli atau pakar mengenai perbincangannya, Sebaiknya kita memahami dulu watak utama kesimpulan yang baik itu macamana situasinya.. Maka ketahuilah ilmu cara buat kesimpulan. yang jarang orang cerita.

Rujukan :

Farrah, F. (2015, June 1). Jangan Pernah Remehkan Mengenai 9 Cara Membuat Kesimpulan Ini. Blog Sribu Corner. https://blog.sribu.com/id/9-cara-membuat-kesimpulan/

Kembangkan Idea dengan peta minda

peta minda

Peta Minda

Peta minda ? cam ne tu..bagi penyelidik gunakan peta minda utk kembangkan idea berdasarkan kata kunci kajian2 lepas..pesan tony buzan “kemahiran terpenting dalam kehidaupan adalah belajar teknik belajar”

Apa maksud pesanan Tony Buzan tu ? maksudnya dia belajar cara utk meningkatkan kemampuan otak…dengan kata lain “upgrade hardware”. Otak kita ni cam hardware kalau komputer gak..so manfaatkan otak kita dengan menggerakkannya agar dia berfungsi kedua-dua bahagian iaitu kira dan kanan. Otak manusia ni komputer terhebat di dunia yang sangat kompleks di dunia merupakan anugerah Tuhan (Maha Suci Allah ! ) yang tidak dapat ditandingi oleh teknologi tercanggih di dunia sebab yang mencipta teknologi itu adalah AKAL atau otak manusia.

Kemampuan otak yang cepat dari cahaya mendapat perbahasan hebat tentang uniknya otak manusia.

Baiklah, so macamana cara menaiktarafkan kemampuan otak ? Jawapanya senang saja, dengan Pengurusan Minda atau Brain Management. Hah ! pengurusan minda ?  maknanya…

Peta Minda sebenarnya sangat membantu menguatkan daya ingatan, tanpa mengira umur dan latar belakang kerjaya, peta minda adalah unit pembelajaran dan pengajaran yang efisien dan mantap.

imindmap atau mind mapping dalam bahasa Inggeris adalah sebuah perisian yang diperkenalkan oleh Tony Buzan. Membawa dunia pemikiran seseorang ke tahap yang lebih tinggi, imindmap mengoptimumkan potensi pemikiran dalam segala aspek kehidupan.

Bersifat peribadi, mesra dan fleksibel, perisian itu mudah digunakan di mana juga dan dalam tempoh masa singkat. Menurut Tony Buzan, Seseorang itu boleh mencapai kejayaan dengan hanya menggunakan 10% daripada daya kognitif otak. Dengan mempraktikkan peta minda, anda boleh membongkar 90% lagi tahap kebijaksanaan yang tidak pernah digunakan.

Peta minda hakikatnya memaksimumkan penggunaan kedua-dua bahagian otak di sebelah kanan dan kiri. Biasanya, bahagian kiri otak merangkumi kebolehan untuk menelaah perkataan, nombor, garisan, senarai, logik dan menganalisis. Bahagian kanan otak pula dikaitkan dengan ritma atau muzik, warna, bentuk, peta, kreativiti dan berkhayal (bermimpi pada siang hari).

Selamat maju jaya, semoga jumpa rahsia otak kita..

Cara Buat Kertas Projek Akhir Tahun OUM

Kaedah Penyelidikan Pada Kacamata Pemeriksa

Kaedah Penyelidikan Pada Kacamata Pemeriksa

Setelah perbincangan dengan sahabat-sahabat sy di sini, kami perbincangan di ruangan whatapps ditubuhkan utk dikhaskan buat graduan-graduan yang bakal menghadapi Kertas Projek Akhir Tahun di OUM Jurusan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam untuk mendapatkan tips2 dari otai-otai…

Research Metodologi secara analoginya..sy misalkan…aku ni duk Johor kemaruk mengidam nk mkn nasi kerabu, klau x dpt makan pasti aku diserang kemurungan yg sgt dasyat..satu2nya nasi kerabu dengan ayam bakar yg dpt memenuhi kemaruk ini hanyalah nasi kerabu mok teh..pastu aku abik abik flight airasia ke Kelantan utk menikmati nasi kerabu ayam bakar yg langsung bini aku xsuka dan digemari o

Kalau analogi kpd penyelidikan, kemaruk nasi kerabu sehingga diserang kemurungan tu adalah PERMASALAHAN…..baca SINI untuk dapatkan 10 cara mudah tulis penyataan masalah

Hasrat ke Kota Bharu Kelantan utk makan nasi kerabu ayam bakar tu adalah OBJEKTIF, manakala proses perjalanan dari Johor ke  Kota Bharu tu adalah METODOLOGI

Jrg org mengidam nasi kerabu ayam bakar macam ni, sampai tahap kronik cam ni..!

So apa yang perlu anda nak tau mulakan dengan tinggalkan komen di bawah..

1-Kena baca dan fahami dulu apa itu Metodologi Penyelidikan OUM

2-Tajuk apa nk buat? Tajuk jgn luas sangat skop ya..nanti susah kita mencari bahan.

3-Persediaan mental dan fizikal mesti kuat

4-Jenis apa kajian kita Kualitatif (macam temubual) atau Kuantitatif (cam soal selidik)

5-Fahami terma-terma yang digunakan dalam kajian seperti apa itu matlamat kajian, objektif kajian dan permasalahannya, skop releven atau tak?, sorotan literatur, methodologi kita gunakan, analisis dan interpretasi dapatan dan bermacam2 lagi.

Cukup dulu 5 langkah yang perlu kita fahami dan gambaran awal, mulakan dengan awal pembacaan kita tentang methodologi .

Rujukan :

Muhammad Soulhiey Zeckry. (2020, August 25). 10 Cara Mudah Menulis Penyataan Masalah • Wacana Az-Zeckry. Wacana Az-Zeckry. http://zeckry.net/2020/08/25/10-cara-mudah-menulis-penyataan-masalah/

Apa itu Metodologi

Benda apa metodologi kalau nak buat kajian..bagi pemula susah juga nak faham..

Secara analoginya..saya gian kemaruk mengidam nak mkn kek lapis sarawak, kalau tak dpt makan pasti diserang kemurungan  yang sangat dasyat..satu2nya kek lapis Sarawak (kek lumut cheese ke ? ) yang dpt memenuhi gian ini hanyalah kek lapis Mira House Kek Lapis Sarawak..lepas tu saya abik flight Airasia ke Sarawak utk ke Sarwak bagi menikmati kek lapis yg langsung tidak digemari oleh isteri ku….

Kalau Analogi kpd penyelidikan, kemaruk/gian kek lapis sehingga diserang kemurungan tu adalah PERMASALAHAN. Hasrat ke Kuching, Sarawak utk makan kek lapis tu adalah OBJEKTIF, manakala proses perjalanan dari Pahang ke Kuala lumpur dan terus ke Kuching tu adalah METODOLOGI.

Hakikatnya jarang pun orang mengidam Kek Lapis Sarawak sampai tahap kronik cam ni kan….

1 2 3 4 5 7