Kenapa terjadi perselisihan dalam kalangan umat

Perselisihan pandangan adalah rahmat (ada kebaikannya) tanpa disedari, bagaimana tu..Analoginya begini lah..

Kita pergi ke Mekah Al Mukarramah..kita g kt kaabah..anda perasan tak ? sekeliling kaabah tu kita  solat di keliling kaabah…betul kan.. Kita punya arah (ITTIJAH) adalah satu saja ketika itu iaitu kaabah Al musyarrafah..

Tapi kita punya kedudukan pd waktu tersebut satu saja..kita punya kedudukan di depan kaabah sama tak…tak sama…ada yg nya duduk ke arah utara…yg duk ke arah selatan…barat..timur..timur laut..barat daya…semua berbeza…

Jadi duduk ke arah yg pelbagai..tapi SATU je tujuan..Sorang ada yg mengadap situ…

Ada tak yg duk di utara ni..g kt kawan dia yg duk di arah selatan gitau…kamu kafir..sbb apa? Sbb kamu tidak hadap macam aku hadap…ada tak ? tak de kan…ada tak yg sebelah barat pula gitau kt kawannya di timur kamu kafir..kenapa kafir ? kerana kamu tidak menghadap macam aku hadap..

yg duk belah timur laut ada gitau kt org barat daya..kamu tak betul..kerana kamu tidak mengadap seperti aku hadap…tak de kan…

Satu yg sama di hadap arah yg berlainan tidak berkelahi pd waktu tu…Semasa kita tawaf …kenapa ya ? Kerana tujuan kita satu saja..ALLAH DAN RASUL SAW

Perselisihan yg paling besar yg kita nampak saban hari..setiap hari org buat umrah org p tawaf keliling kaabah sikda org berkelahi pd waktu tersebut…berkelahi arah mana yg paling tepat pd waktu tersebut di depan kaabah..kenak tuan2…kerana semua menghormati..pd waktu tersebut bahawa kita ke arah yg sama…kita jalan yg sama..kita menghadap ke hadapan yg sama..sik bekelahilah kita…

Sbb tu mun tuan2 faham mena2 yg tok sikkan berkelahi..masalaah kita kinek tok  apa ya…masalaah nya nampak arah nya jak yg betul..arah org lain semua sik betul…sik kena smua..nampak nya jak mok g kt Allah dgn Rasulullah kita semua tok jauh drpd jalan..jauh daripada jalan tu…

Konon2 kita tok ahli bidaah..keluar terus daripada kaabah…Sombong/eksen tuan2 tok contoh yg paling besar yg disebut oleh Syeikh Ali jumaat ttg masalah tersebut sbb tu tuan2 yg dirahmati allah

Spttnya berbeza pd pandangan tok sik akan bawa kpd perpecahan nya akan bawa kepada kacak…tu tok baru jadik bagus…tok nama ISLAM…

 

Peganglah Al-Quran Sebelum Terlambat

Peganglah dan bacalah al-Quran sebelum kita terlambat..

Menyayat Hati: Perbualan Jururawat dan Pesakit

Pesakit: “Abang jururawat, best bekerja di hospital? Dah lama ke kerja sini?”

Abang misi:→ “Bolehlah. Nak kata best, ada juga stressnya. Tapi, selama 5 tahun kerja di sini, dapat banyak pengalaman yang bernilai yang orang luar di sana takkan dapat rasa.”

Pesakit: “Apa yang best sangat tu? Nurse-nurse lawa-lawa eh?”

Abang misi: →”Bukan. Tu tak best. Ada yang lagi best.”

Pesakit: “Wah, apa dia?”

Abang misi: →”Di sini setiap hari saya lihat pesakit meninggal dunia. Kerja saya uruskan kencing berak mereka, bersihkan mereka hinggalah ke urusan jenazah.

→ Apa yang saya lihat sepanjang saya bekerja di hospital ni, betapa ramainya di antara mereka yang sudah meninggal..sebelum meninggal meminta-minta sama ada dari waris atau jururawat untuk pegang naskhah al-Quran.

→ Ada yang tak boleh baca, ada yang suruh kami bacakan. Ada juga yang tidak sempat sentuh al-Quran, tak sempat baca al-Quran, Allah telah pun mengambil nyawa mereka. Bila dibacakan sahaja al-Quran pada mereka, berlinangan air mata.

→Saya lihat betapa orang-orang yang berada di akhir nafas, majoriti nak sangat sentuh al-Quran. Kalau boleh, nak mati dengan peluk al-Quran. Pengalaman-pengalaman yang saya lalui di sini buat hati ini insaf. Sedar satu perkara yang sangat penting.”

Pesakit: “Hm. Apa dia?”

Abang misi: →”Apa yang kita biasa pegang ketika kita masih sihat, apa yang kita biasa baca dan belai ketika masih hidup gembira ketika tak datangnya sakit…itu jugalah yang kita akan dapat pegang dan sentuh di akhir hayat.

Jika kita selalu pegang handphone di tangan setiap masa, sibuk dengan gajet di tangan dan lalai kerananya, agak-agak di akhir hayat kita nanti…

dapatkah kita sentuh dan pegang al-Quran? Sedangkan tangan kita tak biasa pegang al-Quran, sehari sekali pun susah nak belai dan belek al-Quran apatah lagi membaca atau mentadabburnya…Allah…Allah…

Sungguh, kita dah tak perlu handphone atau gajet di akhir nyawa kita..kita sangat memerlukan al-Quran…barulah kita sedar masa itu apa yang dah kita rugi…Allah..Allah…”

Pesakit: “(menitis air mata…..) Abang..bacakan saya al-Quran…saya tak boleh baca..buta tajwid… ”

Abang misi tersenyum. Dikeluarkan al-Quran mini dari kocek bajunya.

Hampir 9 dari 10 pesakit yang beragama islam yang berada di katil hospital lazimnya memaparkan wajah penuh kesalan serta menyesal, menyesal dan menyesal tak ambil peluang untuk membaca Quran ketika sihat dan berpeluang? Wajah2 gerun dan seram bila ambang maut mendekati?

◆ Anda yang sihat yang membaca posting ini belum terlambat dan pintu taubat luas terbuka untuk kita memulakan sesuatu saat …

.. Ingatan utk saya & semua
YANG…..

Yang singkat itu – “waktu”
Yang menipu itu – “dunia”
Yang dekat itu – “kematian”
Yang besar itu – “hawa nafsu”
Yang berat itu – “amanah”
Yang sulit itu – “ikhlas”
Yang mudah itu – “berbuat dosa”
Yang susah itu – “sabar”
Yang lupa itu – “bersyukur”
Yang membakar amal itu – “mengumpat”
Yang ke neraka itu – “lidah”
Yang berharga itu – “iman”
Yang mententeramkan hati itu – “teman sejati”
Yang ditunggu Allah S.w.t itu -“taubat”

(Imam Al Ghazali)

Artikel Berkaitan

1 2 3 4 5 84