Rebutlah Peluang Sementara Masih Sihat

Kelas Intensif Bahasa Arab Kuching

Kelas Intensif Bahasa Arab Kuching

Rebutlah peluang sementara masih sihat, sementara nikmat sihat kita masih ada rebutlah, kerana Allah akan tuntut/persoal terhadap kamu di atas setiap nikmat yang kamu terima..

Jadi, pernafasan itu nikmat..kalau Allah tuntut kelak..kita mok bayar dengan apa sebenarnya? Mok bayar dgn solat kita kah ? Camney…mun solat plak sik berapa betul…sik ada perasaan atau sik menjiwai bila solat…camney ? Mun nya jenis solat taqlid/turut/tiru2 plak camney…yang benar2 nk solat sebenarnya berapa kerat jak ? Anda cayak sik ?….juh kamek nanya…

Di masjid ktk urg nagga..bulan apa yang paling ramai orang ? Tentu bulan Ramadhan..kan….jadi yang dtg tu kerana Allah ke kerana Bulan ? mun sebab BULAN jak..benar2 kenal Allah ke kenal Bulan ?

Berubahlah untuk memahami….

Maka, sama2lah kita ubah untuk kembali kepada Allah yang masjid sentiasa penuh ! bukan menunggu bulan Ramadhan je kita penuhkan..kita ada Quran untuk difahami..kita ada alim ulama` yang hebat2 untuk didekati dan diikuti…iboh buang masa lagi…belajarlah kerana banyak benda yang kita tidak tahu…bila kita melakukan sesuatu tanpa ilmu yang sebenarnya kita akan jadi tiru saja..ubahlah cara kita nektok utk menyakini pd ALLAH..cuba bayangkan waktu ini, di hospital orang terlalu sesak dan ramai kerana utk hidup, tp sayangnya di masjid terlalu lapang kerana untuk pergi ke arahNya….kenapa ya ? cuba fikirkan..dan cari jawapannya..

Kelas Intensif Bahasa Arab Kuching akan memulakan pengambilan baru jadi langkah untuk anda faham skit2 dalam memahami apa yang kita selalu baca dalam solat, zikir dan baca al-Quran agar, bila kita kenal, kita fahami pasti ia akan menimbulkan RASA.

Maka, alat untuk kita kenal mesti dengan ILMU/tahu/pengetahuan…masalahnya tentang tuhan kita sik mok KENAL..lebih byk mok kenal benda lain..benda selain daripada ALLAH…benda yang boleh kita jadi syirik (sekutu)…menasik..? bukan anda lah…ktk tok dah bagus mok cite org yg berkayo2 di luar nun..sik tau arah ney mok dituju gik..masih gago ngan benda lain sik abis2…

Baik lah…sebenarnya kita boleh tahu/kenal apa2 setiap benda atas dunia tok sebab ALLAH yang sediakan/anugerahkan..berikan..…tapi ada yang sik sedar2 juak…tauk2 celik mata dah cerah…tauk2 ada udara boleh bernafas…dpt lah nangga benda dan kenal benda…sapa yang duk cipta semua tu…sampai kita utamakan benda yang lain berbanding ALLAH…kita terlebih gilak membesarkan benda lain selain ALLAH…sehingga LUPA pada ALLAH..tu bila duk sebut ALLAHU AKBAR…allah lah maha besar…tp kita sik lalek benda2 ke arah meninggikan dan membesarkan Allah…

Sebenarnya kenal kah kita tentang Tuhan ? misalnya kita malar jak sebut kalimah ALLAHU AKBAR…itu sebutan…mun ikot pada sebutan jak…. burung tiong..burung kakak tua pun boleh sebut/kata….apa mok polah mun sebut jak tapi sik FAHAM….camney pulak org bisu yang sik dpt klakar…bila nya takbir..air mata keluar…sebab apa ? sebab dia TAHU ada NILAI…jadi maknanya..bukan pada sebutan jak.. nya ada pada FAHAM…

Persoalanya kenal ka sik ? mun sik kenal datanglah atau belajarlah ILMU untuk KENAL..bila kenal baru FAHAM..baru molah ibadah itu ada RASA….mesti KENAL palak ekor dolok baruk mok molah sesuatu ibadah..baru jadi ibadah yg sik ditiru2…yg leh jadi salah lebih dari betul..

Salah lebih banyak dari betul.? camney ya….kenak kita molah kerja tiru/taqlid..sik molah kerja dengan ilmu/ilmiah/pengetahuan..sedangkan yang mula2 berdiri di alam tok apa? ILMU…sebab ALLAH Ta`ala madah..DIA AL-ALIM..yang maha berilmu/maha tahu..yang mula2/awal berdiri adalah ILMU..itulah DIRINYA…DIRI AL-ILMU..Diri Nya yang sik ada sesiapa dikeliling DIA….Firmannya…

وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ

Sikda yang setaraf/sebanding dgn AKU..Aku tetap ESA (aku tetap aku)…sikda sapa datang duk dikeliling aku tok..diri ILMU tok..kenal ke sik..?

DIRI NYA sapa yg tau..sapa pun sik tau..DIA sendiri yang tahu…kita tok atas tanda PENGENALAN diri DIA…maka terbit lah kita tok…PENGENALAN ILMU NYA….sik ada lebih…sebab itu kita tidak memiliki…sampai masa hancur dan musnah abis tok..sebab balik kat EMPUNYA ILMU…

Dimana mok belajar ilmu tok ? bila anda mengikuti Kelas Intensif Bahasa Arab Kuching  anda akan jumpai kefahaman2 luar biasa ini. Puzzle persoalan untuk fahami bacaan2 dalam solat dan doa dapat dipecahkan dalam bahasa arab kuching.

Artikel Berkaitan

Nak Masuk Islam ?

Nak masuk Islam tapi tak tahu di mana mau mula ? Persoalan yang sering didambakan oleh beberapa orang yang berminat dengan keindahan Islam yang sering membaca di www.zeckry.net…

Pada awal saya akan tanya mereka ni dengan soalan seperti :

1) Apakah perkara dan sesuatu yang paling terang atau jelas yang anda nampak pada agama Islam ?

Ada yang gitau, ada gak belajar skit2 dari bahan2 di internet saja, tp yang paling suka tengok cara orang Islam beribadah dan menggunakan bahasa-bahasa yang lembut, rasa sejuk teliga dengar ayat-ayat al-Quran. Ada yang suka dengar zikir-zikir di Youtube lagi pun ada translate. Ada juga yang buat perbandingan agama yang dianuti sekarang dengan Islam. Ada yang tertanya-tanya kepada Nabi Isa dijadikan tumpuan untuk disembah, bukan meminta kepada Allah walapun memang ada ALLAH juga, tapi byk praise to Nabi Isa, sehinggakan banyak persoalan sebenarnya dalam kepala. Tambahan tiada orang guide.

Rasa kekosongan pun ada juga rasa nak masuk Islam je..

2) Apa pandangan anda persepsi non muslim terhadap agama Islam ni dikatakan kejam ?

Ringkasnya semua dalam agama ada pelampau, berpunca daripada kurang ilmu, dan pemahaman yang betul. Persepsi Islam itu kejam sangat salah dan berat kalau tuduhan macam tu..yang kejam itu bukan dari Islam..yang kejam tu orang yang takde Ilmu (jahil) cuba belajar betul2 baru nampak dengan jelas.
Islam=selamat=sejahtera=aman damai. So kenapa lihat pada kekejaman bukan melihat kepada keindahan. Dalam agama lain ada juga mencuri tetapi bukan dari agama itu dari penganutnya yang melanggar hukum dan perintah.

3) Ada ke konsep penyembahan dalam Islam ?

Mana ada lah..ia lebih kepada konsep mengabdikan diri(hamba) kepada maha berkuasa..maha pencipta dll..di datangkan nabi SAW tu sebagai utusan bg menyampai kebenaraan dan nabi Muhd itu sebagai contoh tauladan…untuk benar2 kita duduk pada sifat kehambaan…so tade pun unsur penyembahan dalam Islam..istilah sembah2 ni kena ada benda kt depan…Tuhan dalam Islam Ghaibul Guyub..(tak nampak dilihat oleh mata akal mata minda) sebab Alllah dah gitau ” AKU TIDAK MENYAMA/SETARA SEGALA SESUATU” selagi leh nampak dan leh jangkau oleh akal atau leh khayal tu bukan tuhan..makhluk ( barang yang dicipta).

Nak masuk Islam ?

Itu antara soalan yang sering ditanya..ada banyak lagi sebenarnya…so untuk yang mencari2 di mana nak mula bagi non muslim tapi berminat dengan Islam ni boleh saja hubungi untuk bincang2 di http://zeckry.net/whatappas-zeckry/

 

1 2 3 4 5 90