Kronologi COVID-19 di Malaysia

convid19

Menerusi laporan Luqman Arif (2020), dalam Berita Harian pada 4 Februari 2020, kes pertama 2019-nCov yang membabitkan rakyat Malaysia pertama adalah seorang lelaki yang berusia 41 tahun yang berasal dari Selangor disahkan positif jangkitan coronavirus baharu (2019-nCov) sebagaimana sidang media bersama Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad dalam kenyataannya menyebut, lelaki terbabit mempunyai sejarah perjalanan ke Singapura, dari 16 hingga 22 Januari lalu bagi menghadiri mesyuarat bersama delegasi antarabangsa termasuk China.

qarana

Lelaki berkenaan kemudian pulang ke Malaysia pada 23 Januari lalu, sebelum mendapatkan rawatan di pusat perubatan swasta di Selangor, enam hari berikutnya kerana demam dan batuk. Mulanya, beliau mengalami demam ringan pada 23 Januari 2020 dan mendapat rawatan sebagai pesakit luar di sebut hospital swasta di Kuala Lumpur, kemudian pada 2 Februari, demam masih berterusan dan beliau dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk menerima rawatan lanjut, seterusnya beliau dirujuk ke Hospital Sungai Buloh pada 2 Februari lalu dan dimasukkan ke wad pengasingan dan disahkan positif 2019-nCov sehinggalah pengesanan kontak terhadap ahli keluarga lelaki berkenaan sepanjangan berada di Malaysia dalam usaha mengekang penularan wabak terbabit.

Sebelum ini, kes positif membabitkan warganegara China, masing-masing tiga kes disyaki (PUI) dan lima individu dalam kalangan kontak rapat.

Sementara itu, kes turut membabitkan lelaki warga China, berusia 63 tahun yang berasal dari Wuhan, China dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 18 Januari lalu. Beliau mula mengalami demam ringan pada 23 Januari lalu dan mendapatkan rawatan sebagai pesakit luar di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur. Kes dimaklumkan ke Kementerian Kesihatan dan pesakit diletakkan di bawah perintah pengawasan dan pemantauan untuk tempoh 14 hari. Pada 2 Februari demam masih berterusan dan beliau dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) bagi menerima rawatan lanjut. Setelah Ujian makmal dilakukan didapati positif coronavirus, namun pesakit kini berada dalam keadaan stabil dan berada di wad pengasingan.

Pertambahan kes membabitkan dua lelaki itu sekali gus menjadikan jumlah keseluruhan kes positif 2019-nCoV ketika itu adalah sebanyak 10, manakala kes disyaki (PUI) ialah 213.

Kes PUI antara lain membabitkan 122 rakyat Malaysia dan China (86 orang), manakala Australia, Korea, Jordan, Brazil serta Thailand, masing-masing seorang.

Maka, ketika itu jumlah terkumpul kes PUI bagi 2019-nCoV pula adalah 192 orang, iaitu 105 rakyat tempatan, China (82 orang) dan masing-masing satu warga Australia, Korea, Jordan, Brazil dan Thailand.(Luqman Arif, 2020) » Read more

Wabak Penyakit atau Wabak Ekonomi

Dr Azizul Azli

Petang semalam kelihatan Perdana Menteri buat pengumuman sekali lagi.

Ada keletihan ketara diwajahnya.

Paling penting adalah pengeluaran RM500 sebulan selama 6 bulan.

Apa yang saya perasan kali ini, tak nampak bahawa tempoh perintah berkurung akan berakhir dalam waktu yang singkat.

Ya saya rasa akan dilanjutkan.

Indonesia mula ambil langkah lockdown selama 3 bulan.

Amerika sendiri percaya selepas setahun baru akan pulih.

Lebih penting jika kita rajin baca, kita akan jumpa banyak tulisan akan kejatuhan ekonomi akan jadi paling buruk dalam sejarah ketamadunan manusia.

Saya bukan nak takutkan, saya nak kita semua ada pemikiran ‘bersedia’.

Apa maksudnya?

Kita harus bersedia dibuang kerja, belanja simpanan yang ada dan urus ekonomi secara baik.

Saya perasan orang kita masih berbelanja seperti sedang bercuti selama 2 minggu.

Banyak jenis makanan sedang dicuba, malah sehari dua boleh viral kek dan buat kopi dalgona.

Kita tak risau dan kisah langsung bab makan dan kesihatan selama tempoh ini.

Kawan kawan yang baik,

Saya yakin bahawa kerajaan tak akan mampu menangung hidup kita lagi. Belanjawan kerajaan unjurkan pada harga minyak $60 setong, tapi hari ini dan berada dibawah $30 setong. Wabak penyakit ini sangat memberi kesan kepada wabak ekonomi dunia.

Kita sedang tak ada duit.

Kita bukan negara kaya yang boleh subsidikan semua penduduk dalam tempoh yang lama dan panjang.

Saya yakin akan ada pengurangan kepada penjawat awam, sektor utama seperti kesihatan sedang diutamakan sekarang.

Kerajaan perlu utamakan ekonomi negara terlebih dahulu.

Sebelum kerajaan umumkan langkah berkurung, saya sangat hati hati bab belanja.

Saya beli bihun plastik panjang macam orang berniaga, ia paling mudah nak masak dan selesa.

Kicap kami beli botol besar yang boleh isi semula sebagai stok. Kami jarang makan diluar sejak isteri saya jadi suri rumah sepenuh masa 3 tahun lepas.

Saya tingkatkan simpanan lebih hampir tiap bulan.

Apa yang saya nak sampaikan,

Didik keluarga kita dari sekarang, makan bukan untuk sedap tapi untuk kenyang.

Beli barang keperluan makanan yang asas, perkara ini kita perlu sampaikan buat keluarga kita semua.

Mungkin tak perlu ada udang, sotong dan ketam lagi.

Hari ini kita lebih nampak apa yang berlaku sebagai gelombang wabak sahaja. Tetapi kita tak bersedia dengan gelombang wabak ekonomi.

Kesannya lebih besar.

Tanya diri kita, kita ada simpanan 6 bulan kecemasan atau tidak? Jika tiada, saya sarankan mulakan catu atau jaga bahan makanan kita.

Manfaat duit RM500 KWSP untuk belian makanan dan perubatan keluarga kita dulu.

Saya bukan nak takutkan sesiapa, tetapi percayalah kita harus terima hakikat yang pahit ini.

Bersedia juga untuk terima hakikat hilang pekerjaan, memang ada jaminan kerajaan bahawa tiada pekerja akan dibuang. Tetapi kita tak boleh jangkaan apa akan berlaku sebulan kedepan.

Bersedia, kata kuncinya.

Saya agak lega bila masih selesa dengan kereta kecil viva saya kemana mana. Jimat dan mudahkan hidup saya.

Maklumkan kepada anak anak bahawa tahun ini tiada baju raya, tiada kuih raya dan kek raya, apatah lagi duit raya.

Bincang secara keluarga, ceritakan apa yang sedang berlaku didunia luar. Mereka kena sedia bukan hanya seronok bercuti dirumah sahaja.

Kenapa kita semua kena berjimat dan jaga keluarga serta belanja keluarga ini.

Kita bukan saja hadapi wabak, kita sedang bertarung dengan wabak ekonomi paling pelik dalam sejarah ketamadunan hidup manusia.

Kawan kawan yang mulia,

Jika kita makan KFC dan McD sebulan dua kali, kurangkan jadi dua bulan sekali.

Jika kita masih sambut harijadi dengan kek secret resipi, cukuplah buat kek sendiri dan raikan dengan kek sendiri.

Jika kita gaji selama ini T20 belajar hidup gaya M40, jika kita M40 belajar gaya hidup B40.

Belajar makan kicap, sos dan beras murah untuk hidup kita kini.

Ushakan ubah gaya hidup keluarga kita dengan belanja paling minimum mulai sekarang.

Hutang mana tak boleh uruskan, serah kembali pada bank. Kereta mahal kita, atau hartanah kita yang salah beli. Serahkan kembali.

Hidup sedehanalah mula sekarang kawan kawan.

Tulisan ini saya tulis lepas panggil dan buat perbincangan keluarga.

Kami senaraikan apa yang kita tak akan belanja dan potong perbelanjaan kita, alhamdulilah anak anak faham.

Mohon maaf, saya bukan nak takutkan sesiapa. Saya juga bukan pakar.

Saya nak semua lihat, ini bukan wabak penyakit semata mata, ini juga wabak ekonomi terbesar yang kita sedang berjuang.

Moga Allah swt merahmati kita semua. Kekalkan hidup sederhana, berdoa dan sedekah untuk jaga ibadah kita.

Catatan :

Dr,Azizul Azli Ahmad

Seorang pensyarah dan pakar dalam bidang hartanah. Seringkali diundang mengendalikan seminar mengenai hartanah kepada masyarakat awam dan pelajar universiti.

Rujukan :

Syarifah Dayana, S. B. (2019, September 20). Beli Rumah Kecil Dulu. Retrieved March 24, 2020, from https://www.hmetro.com.my/PnP/2019/09/498518/beli-rumah-kecil-dulu

Cara Buat Kesimpulan Dengan Berkesan

Jarang orang tahu cara buat kesimpulan dengan berkesan !

Apa itu Kesimpulan ? Kesimpulan merupakan gagasan atau cetusan yang menyeluruh dan penjelasan relevan dengan penerangan bahagian isi serta menjelaskan penambahan idea atau saranan yang kreatif dan menarik.

Jika kita meneliti tulisan dalam blog-blog yang hebat seperti QuickSprout dan Copyblogger, ada unsur yang sama pada artikel mereka yang menjadi nilai tambah yang kuat. Apabila tahu cara buat kesimpulan.

Penulis tahu kebanyakan dari kita masih memandang sebelah mata terhadap kesimpulan. Kita lebih banyak menghabiskan masa untuk memikirkan tajuk, perenggan permulaan, dan isi tulisan sahaja. Maka tidak heran jika kita menemui “sesuatu”  yang tertarik ketika tiba di perenggan terakhir.

Mungkin kita bengung dengan  berfikir lama “yang menarik penutupnya apa ya “. Lalu, kerana merasa isi tulisan sudah cukup mewakili pemikiran kita. Akhirnya tulisan dibiarkan berakhir begitu sahaja tanpa penutup atau kesimpulan.

Akhirnya tulisan menggantung dan terasa ada yang kurang ketika dibaca. Yeah ! kesimpulan akan menjadi penutup yang baik untuk sesuatu tulisan.

Jangan sekali-kali meremehkan kesimpulan

Ringkasnya,

Menurut, Farrah Fathya (2018) kita perlu berfikir bahawa kesimpulan itu penting dan tidak boleh dilupakan atau dibiarkan begitu saja untuk menghasilkan tulisan yang bagus. Bebeberapa cara di bawah memaparkan beberapa kepentingan kesimpulan dalam satu-satu tulisan atau artikel :

1- Orang yang mencari maklumat dari internet biasanya ingin serba cepat kerana sifat media digital yang memang demikian. Untuk itu, orang cenderung untuk menyemak perenggan permulaan dan akhir tulisan (lebih-lebih lagi tulisan panjang ) Pembaca akan melakukan keputusan terlebih dahulu sama ada mereka akan terus membaca atau tidak.

Oleh itu, kesimpulan yang diletakan di akhir tulisan menjadi ringkasan idea utama tulisan. Dari kesimpulanlah pembaca mendapati kandungan utama tulisan dan mengetahui secara ringkas sesuatu yang menarik dalam perbincangan tulisan tersebut.

2- Kesimpulan adalah edisi “sachetan” dari sebuah tulisan. Kesimpulan akan dibawa ke mana-mana oleh si pembaca dan menjadi pegangan jika waktu tu, dia perlukan untuk mengingat inti maklumat dari tulisan kita.

3- Kesimpulan menjadi penanda akhir tulisan agar pembaca tahu sampai manakah batas perbahasan tulisan kita memfokuskan topik perbincangan.

Kini anda sudah sedar betapa pentingnya kesimpulan itu bagi menyempurnakan sebuah tulisan Setelah mengetahuinya, kita pasti mula tergoda untuk memastikan tulisan kita yang seterusnya mempunyai kesimpulan yang hebat. Yaah, sebelum penulis mengutarakan beberapa tips dari para ahli atau pakar mengenai perbincangannya, Sebaiknya kita memahami dulu watak utama kesimpulan yang baik itu macamana situasinya.. Maka ketahuilah ilmu cara buat kesimpulan. yang jarang orang cerita.

Rujukan :

Farrah, F. (2015, June 1). Jangan Pernah Remehkan Mengenai 9 Cara Membuat Kesimpulan Ini. Retrieved March 22, 2020, from https://blog.sribu.com/id/9-cara-membuat-kesimpulan/

Pembentukan Etika Individu

Etika didefinisikan sebagai prinsip tingkah laku individu yang diterima dari segi moral. Etika juga bermaksud kepercayaan peribadi seseorang individu tentang kelakuan yang baik dan buruk. (Ho Jo Ann & Tee Keng Kok, 2013)

Walaupun definisi ringkas ini menyampaikan intipati etika, namun terdapat tiga implikasi yang perlu diberi pertimbangan lanjut iaitu:

i-Etika didefinisikan oleh individu. Hanya orang sahaja mempunyai etika, sedangkan organisasi tidak mempunyai etika;

ii-Apa yang membentuk kelakuan beretika boleh berbeza antara seorang dengan yang lain; dan

iii-Etika bersifat relatif; ia bukan mutlak. Ini bermaksud bahawa walaupun sesuatu kelakuan itu dianggap beretika mengikut kaca mata orang yang melihat, ia biasanya perlu akur kepada norma-norma sosial yang diterima umum.

Apakah yang menjadikan sesetengah individu beretika dan sesetengah yang lain tidak? Mengapa sesetengah orang jujur, manakala yang lain tidak? Menurut Ho Jo Ann & Tee Keng Kok (2013), menyatakan terdapat lima faktor yang menjadi peranan penting dalam pembentukan etika individu, iaitu :

Ilustrasi : Faktor Pembentukan Etika Individu

i-             Pengaruh Keluarga

Sedarkah kita bahawa individu mula membentuk piawai etika mereka sejak dari zaman kanak-kanak lagi? Kanak-kanak membentuk piawai etika mereka apabila persepsi mereka mula bertindak balas terhadap kelakuan ibu bapa mereka. Kanak-kanak lebih berkemungkinan akan menerap piawaian etika yang tinggi apabila mereka melihat ahli keluarga mereka berpegang kepada piawaian yang tinggi (seperti bercakap benar). Serta menerima ganjaran kerana mengikutinya, dan dihukum jika ingkar kepada piawaian tersebut.

Sebaliknya, jika ahli keluarga terlibat dengan kelakuan tidak beretika (seperti tidak bercakap benar), dan membiarkan anak-anak mereka melakukan perkara yang sama, maka kanak-kanak tersebut berkemungkinan akan membentuk piawaian etika yang lebih rendah.

ii-            Pengaruh Rakan Sebaya

Apabila kanak-kanak memasuki sekolah, mereka dipengaruhi oleh rakan- rakan sebaya yang berinteraksi dengan mereka setiap hari. Sebagai contoh, jika rakan sebaya seorang kanak-kanak yang terlibat dengan kegiatan mencuri barangan kedai, melakukan vandalisme atau menyalahguna dadah, maka kanak-kanak itu mungkin mengambil keputusan untuk melakukan perkara yang sama. Sebaliknya, jika rakan-rakannya mempunyai piawaian etika yang lebih tinggi dan menolak kelakuan tersebut, kanak-kanak berkenaan mungkin akan menerap piawaian tinggi ini.

iii-           Pengalaman Hidup

Pelbagai peristiwa positif mahu pun negatif membentuk kehidupan manusia dan mempengaruhi kepercayaan dan kelakuan etika kita. Peristiwa-peristiwa ini merupakan sebahagian daripada proses pembesaran dan menjadikan kita lebih matang.

Sebagai contoh, seseorang yang mencuri dan tidak tertangkap tidak akan berasa kesal dan akan terus mencuri. Walau bagaimanapun, seseorang yang telah tertangkap mungkin berasa sangat bersalah sehingga mengubah piawaian etikanya dan memastikan dirinya tidak lagi mencuri pada masa akan datang.

iv-          Nilai dan Moral Peribadi

Nilai dan moral juga mempengaruhi piawaian etika seseorang. Sebagai contoh, seseorang yang menjadikan wang dan kemajuan peribadi sebagai keutamaan tertingginya akan menyerapkan kod etika peribadi yang bersifat mengejar kekayaan.

Dengan itu, ia akan cuba mendapatkan ganjaran yang diingini dengan tidak menghiraukan kesannya terhadap orang lain tanpa sebarang belas kasihan.

Sebaliknya, bagi seseorang yang memberi keutamaan kepada keluarganya, dia akan menyerap suatu piawai etika yang berbeza.

v-           Faktor Keadaan

Faktor terakhir dalam mempengaruhi etika individu. Kadangkala tanpa disangka-sangka, manusia mendapati diri mereka dalam keadaan yang mendesak mereka bertindak bertentangan dengan pertimbangan baik mereka.

Sebagai contoh, terdapat sesetengah orang yang melakukan pemalsuan akaun perbelanjaan kerana kesempitan wang. Pernyataan ini bukan bertujuan untuk mewajarkan ketidakjujuran mereka, tetapi menjelaskan konteks untuk kita memahami mengapa individu kadangkala boleh berkelakuan tidak beretika apabila mereka tiada pilihan lain.

Rujukan:

Ho Jo Ann, & Tee Keng Kok. (2013). Etika Profesional. Open University Malaysia.

Mohd Arif, S. (2016, November 29). Rasuah: Maksud, Sejarah dan Amalan. http://apaituilmu.blogspot.com/2016/11/rasuah-maksudsejarah-dan-amalan.html

Zeckry, M. S. (2018a, May 29). Prinsip Etika: Ciri-ciri masalah dalam Etika • Muhammad Zeckry. Muhammad Zeckry. http://zeckry.net/2018/05/29/prinsip-etika-ciri-ciri-masalah-dalam-etika/

Zeckry, M. S. (2018b, May 29). Prinsip Etika: Ciri-ciri masalah dalam Etika • Muhammad Zeckry. Muhammad Zeckry. http://zeckry.net/2018/05/29/prinsip-etika-ciri-ciri-masalah-dalam-etika/

Cara Kita Berfikir

1— Jika melihat anakmu menangis, jangan buang waktu untuk mendiamkannya. Cuba tunjuk burung atau awan di atas langit agar dia melihatnya, dia akan terdiam. Kerana psikologi manusia saat menangis, adalah menunduk.

2— Jika ingin anak-anakmu berhenti bermain, jangan berkata: “Dah, sudah main, stop sekarang!”. Tapi katakan kepada mereka: “Main 5 minit lagi yaaa”. Kemudian ingatkankembali:”Dua minit lagi yaaa”. Kemudian barulah katakan:”Dah, waktu main sudah habis”. Mereka akan berhenti bermain.

3— Jika anak-anak sedang bertelingkah atau menyebabkan keadaan riuh di sesuatu tempat, dan engkau ingin mengalih perhatian mereka, maka katakanlah: “siapa yang mau mendengar cerita ibu? angkat tangan..”. Salah seorang akan mengangkat tangan, kemudian disusul dengan anak-anak yang lain, dan semuanya akan diam.

4— Katakan kepada anak-anak sewaktu mahu tidur:”tidur sayang.. besok pagi kan kita sholat subuh”, maka perhatian mereka akan selalu ke akhirat. Jangan berkata: “Jom tidur, besok kan sekolah”, akhirnya mereka tidak sholat subuh kerana perhatiannya adalah dunia.

5— Nikmati masa kecil anak-anakmu, kerana waktu akan berlalu sangat cepat. Kenakalan dan kekanak-kanakanmereka tidak akan lama, ia akan menjadi kenangan. Bermainlah bersama mereka, tertawalah bersama mereka, berguraulah bersama mereka.

6— Tinggalkan HP seketika, dan matikan juga TV. Jika ada teman yang menelefon urusan tak penting, katakan:”Maaf, saya sedang sibuk dengan anak-anak”. Semua ini tidak menyebabkan jatuhnya wibawamu, atau hilangnya keperibadianmu.Orang yang bijaksana tahu bagaimana caramenyeimbangkan segala sesuatu dan menguasai pendidikan anak.

Selain itu, jangan lupa berdoa dan bermohon kepada Allah. Dengarkan doa kita didepan anak-anak supaya mereka tahu betapa pentingnya mereka pada kita..

Sebelum ni penulis mengarapkan cetusan nulikan di http://zeckry.net/2018/07/08/kepentingan-institusi-kekeluargaan/

1 2 3 4 5 42