Tok Kenali Sepanjang Zaman

Hari ini 19 November 2020 maka, genap 87 tahun Tok Kenali wafat.

Majalah “Pengasuh” keluaran 11.12.1933 mencatitkan berita tentang kematian Tok Kenali antara lain berbunyi : “Kembali ke Darul-Baqa 1352H yang meredupkan alam Kelantan dengan dukacita. Innalillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun” Hari wafatnya dilawati oleh tidak kurang daripada 2,500 orang dan sembahyang jenazahnya lebih daripada 1,000 orang.

Bayangkan pada tahun 1933, media elektronik tiada lagi untuk kita maklum pada orang awam dalam masa yang singkat. 2,500 orang yang hadir bukanlah angka yang sedikit diwaktu itu ditambah pula sistem pengangkutan yang belum lagi maju. Sungguh Allah Taala telah muliakan auliyaNya. Marilah kita sedekahkan bacaan al-Fatihah buat Wali Allah Tokoh Ulamak Ulung Nusantara ini. Baca Alfatihah kepada Roh Tuan Guru Sheikh Muhammad Yusuf bin Ahmad atau lebih dikenali sebagai Tok Kenali (1868 – 1933)

Tok Kenali Dalam Ingatanku…..

Selama 22 tahun berada di Mekah dan kembali ke tanah air 1909, kisah dan karamah Tok Kenali ni telah banyak digarapkan secara ilmiah atau bukan ilmiah. Tetapi ku biasa merasai ‘kehadirannya”, seolah2 kehadirannya pada 2 hari sebelum tarikh 19/11 yang dikatakan juga sebagai hari memperingati Hari Lelaki Sedunia ! ‘kehadirannya’ sebelum tarikh yang genapnya 87 tahun berada di alam baqa` (kekal selama2), “kehadiranya” kadang dalam sedar dan tidak sedar, kadang kelibatnya ! benar atau tidak tapi hatiku memang yakin itu ‘dia’. Apabila ku mencari pengesahan dan mengkaji serta mencari jawapan mmg dapat disahkan setelah berjumpa oleh beberapa orang yang dapat ‘melihat secara batin”…

Cuma dapat disimpulkan bahawa, datuk di sebelah bapaku adalah seperguruan masa dulu dan bersahabat baik dengan atok yang senior daripada Tok Kenali, Tok Kenali ni memang dah terkenal dengan karamah ilmunya, tetapi sahabat baik dia adalah atokku yang selalu ke mana-mana siang atau malam,

Atok aku ni dia low profile dan ada satu ilmu dalam perbuatan keris, tapi sayang ilmu itu hanya dibawa mati je..mungkin dia nampak keturunan bawahnya tidak berbakat cuma bakat seni ukiran besi tu ada pada bapaku dan aku pula mungkin ada rahsia yang tersendiri (tak perlu cite lah kat sini) hanya aku je yang tahu !

Cuma pendek cite mereka berdua ada ilmu secara batiniyyah…hatta ilmu keris itu pun memang xdapat diwarisi pada generasi ini mungkin ada generasi yang akan datang, Wallahu A`lam…kerana ilmu keris ni, dia akan beri kepada orang yang berhak saja dan ‘bacaan hatinya kuat’ hanya yang beramanah saja dia akan beri ketika itu.

Pengesahan atokku ni seperguruan dengannya ada rahsia besar dan misinya, ptt lah ku dapat merasai ‘kehadirannya’ dan kelibatnya…apa nk heran kalau orang lain boleh merasai ‘kehadiran’ jenis jin/hantu/bunian ke apa, tapi aku bukan ke arah benda tu, sebab aku memulakan perjalanan ini dengan berguru dengan Pak Teh Enggong sampai ku Mesir untuk meneruskan misi perguruan..orang cite jumpa hantu dan kehadiran mereka…apa salah aku nak citekan ‘kehadiran’ Aulia Allah…cite sama je misalnya orang kata…betul ke ada siksa kubur ?

Kenapa orang tanya pasal seksa tu ? ada buat dosa ke ? kenapa orang tak tanya tenang nikmat kubur atau nikmat syurga ? (cukup menghairankan)…..sedangkan jalan untuk ke ‘nikmat’ tu jalannya sangat berliku dipukul badai dan dilambung ombak dengan segala serangan mental dan fizikal ! Ingat senang untuk dapatkan KETEGUHAN HATI ( baru boleh faham apa itu makna zat…apa lah sibuk nak cari…sibuk nak bahas…sibuk nak bincang !) atau bahasa TAWAJJUH kepadanya…cakap senang je nak redah dan tempuhi tu amat sukar !

Ibarat petikan seorang wali agung iaitu : “Perjalanan makrifah ibarat merentasi 70,000 lautan ganas, 70,000 gunung berapi dan 70,000 belantara dan 70,000 musim yang amat sejuk dan hati yang sering berbolak balik setiap hari 70,000 kali sehari untuk menempis segalanya bagi KETEGUHAN/KELURUSAN HATI di titian yang lurus (selalu disebut dan ucapkan sbb tu FATIHAH tu rukun solat).

Begitulah kita, kenapa sibuk dengan cerita hantu, cerita mistik, cerita paranormal (negatif) kenapa kita sibuk pun dengan cerita-cerita tentang Aulia Allah (positif) yang lebih hebat daripada cerita hantu pocong, pontianak tu padahal TAKUT pun…..ptt lah kita ni bila balikkan perkataan HANTU dan TUHAN kita lebih takut yang mana sebenarnya ? kalau live paranormal sanggup kita tunggu tu yang dibuat oleh individu tertentu untuk menerjah rumah puaka, banglo lama, tanah perkuburan. dipergunungan dan sebagainya orang sanggup tunggu dan tontonan live boleh mencecah sampai puluhan ribu dalam beberapa jam dibuat secara langsung….

» Read more

Rahsia Besar Solawat Tafrijiyyah

Selawat ni selalu diamalkan yang saya ambil secara berguru dan berijazah untuk amalan, kesannya sebagai pembukaan pintu rezeki zahir dan batin.

Selawat Tafrijiah turut dikenali dengan Selawat Nariyah, Selawat Taziah dan Selawat Qurtubiah. Kepelbagaian nama pada selawat dengan lafaz sighah yang sama ini mengisyaratkan kelebihan mengamal dan membacakan Selawat Tafrijiah.Selawat ini dinamakan sebagai Selawat Taziah, dinisbahkan kepada seorang Ahlillah yang bernama Sayyid Ibrahim al-Tazi.

Sementara nama Qurtubiyah menunjukkan bahawa seorang ulamak tafsir, Imam Abu Abdullah al-Qurtubi merupakan salah seorang yang menjadikan selawat ini sebagai amalan.Selawat ini dinamakan sebagai Selawat Tafrijiah berdasar kepada kesan daripada amalan ini yang membukakan ‘pintu keluasan’ yang besar dan bakal mengembirakan pengamal.

Selawat ini dinamakan sebagai Selawat Nariyah yang menjadi perumpamaan kepada keberkesanan dan kecepatan hasil diperoleh setelah selawat ini diamalkan.Selawat ini boleh dibacakan ketika seseorang berhajatkan sesuatu. Bilangan bacaan bergantung kepada kemampuan, kesungguhan atau hasrat pendoa.

Walaubagaimana pun, ulamak dan para masyaikh menjadikan angka 4444 sebagai bilangan bacaan selawat ini; tanpa kurang atau lebih.Jumlah 4444 kali selawat tidak semesti disempurnakan bacaan dalam suatu masa. Bacaan selawat boleh dilakukan pada bila-bila masa, lalu dihimpun melengkapi jumlah dinyatakan. Begitu juga, jumlah bacaan selawat 4444 boleh dicukupkan dengan dicampur bilangan dibaca beberapa orang; dilakukan secara berjemaah.Keberkesanan amalan lebih bergantung kepada ‘kekuatan’/fokus zikir.

» Read more

Amalan Ibu Duit Siri Keempat

Catatan sebelum ini http://zeckry.net/2020/05/04/amalan-ibu-duit-siri-ketiga/

Pada malam itu, selepas solat isya`..entah kenapa mata teramat mengantuk dan terus aku tertidur di atas sejadah…tiba dalam tidur tersebut antara sedar guruku Syeikh Mukhtar datang dalam mimpi tidurku dan terus memberitahu.. Wahai anakku ! Kamu sering mengadu kepada cucu Rasulullah SAW di maqamnya tentang kejadian yang menimpa ke atas kamu..kamu kenalkah siapakah hamba Allah yang datang menjumpai kamu di maqam Saidina Hussain R.A siang tadi ? Lalu aku menjawab : Tak kenal….Dalam keadaan tersenyum Syeikku memberitahu itulah Rahmatulil Alamin…

Kemudian guruku tadi menjelaskan lagi tentang Hamba Allah itu tadi mengatakan dia datang mengajarkan kamu selawat dan ingin mengingatkan kamu dan umatnya agar sentiasalah berselawat kepada Rasulullah SAW untuk mendapatkan syafaatnya dunia dan akhirat..ajarilah anak-anakmu dengan selawat dan sebarkan selawat untuk umat Islam seluruhnya..umat manusia sekarang lupa kepada menyebut nama Allah dan berselawat ke atas junjungan besar s.a.w ramai umat Islam sekarang terpedaya dan terlalu sibuk dengan dunia hinggakan di hatinya dunia..seolah-olah meraka tidak mahu mati kerana sayangkan anak, keluarga dan harta benda dan ramai yang mendakwa bahawa mereka sudah berada di zon yang selamat..mereka leka dan tidak belajar apakah itu Ihsan dan makrifatullah….

Sesungguhnya mengingati Allah dan berselawat itu tidak semestinya kamu berada dalam kesusahan anggaplah kesusahan dan kesempitan itu sebagai latihan kita untuk mengenal Allah atau Makrifatullah..

Lalu dia berpesan lagi…Ingatlah sekiranya kamu memperolehi kelapangan dan kesenangan dalam kehidupan kamu akan mati ! Dan dengan selawat juga pintu rezeki dan rahmat Allah sentiasa mendampingi kita..! kemudian guruku pergi dari mimpi dan terus aku terjaga dan aku bingkas bangun dan mengambil wudu` dan solat hajat serta solat istikharah…sambil memohon kepada Allah SWT tunjukilah jalan yang kamu redhai..jam baru menunjukkan 2:45 pagi dan terus mencapai nota catatan pengajian bersama beliau untuk meneliti sambil merenung apa yang dipelajari sebelum ini dan memikirkan pesanan-pesanan dalam mimpi tadi..

Sambil itu aku bertafakur sejenak bahawa sebelum ini aku pernah dengar dari ulama-ulama Al-Azhar yang sering berjumpa Nabi SAW secara yaqazah (secara sedar) di dalam masjid Saidina Hussain dan Masjid Al-Azhar.

» Read more

Amalan Ibu Duit Siri Ketiga

Catatan Sebelum ini di http://zeckry.net/2020/05/04/amalan-ibu-duit-siri-kedua/

Saya berada disitu dalam hati sentiasa berdoa dan berzikir..agar diberi petunjuk dan ‘jalan keluar kebuntuan’. Pada pagi hari ketujuh itu, kira-kira dalam sejam setengah berada disitu..tiba-tiba datang seorang hamba Allah yang berbaju hijau, berserban kemas.raut wajahnya yang cantik dan jernih dan ketika itu saya nampak wajahnya dengan pancaran cahaya berkilauan datang menyapa bahuku dengan berkata dalam bahasa arab Mesir tempatan : “Ya Ummati, kenapa aku lihat kamu macam ada masalah”? (Ya Ummati, leeh anta fi musykilah?)

Aku terpaku seketika kerana seolah-olah dia tahu apa yang ada dalam hatiku dan fikiranku waktu itu dan menjadi persoalan untuk menjawab sebab aku tak pernah dengar orang memanggil aku dengan Wahai Umatku ! Biasanya Hai saudaraku..waktu itu orang di sekeliling maqam ada hanya 2-3 orang saja waktu dengan tajam mata mereka memandang ke arahku dan hamba Allah tersebut.

Pada hari tersebut aku pergi awal pagi selepas subuh sudah berada disitu…kebiasanya aku pergi sekitar jam 7 pagi..Entah mengapa pada hari itu aku teringin sangat untuk pergi lebih awal dari hari-hari biasa.

Hamba Allah itu masih menunggu jawapan daripada aku dari pertanyaannya tadi..setelah beberapa saat aku pun memberitahu : Ya ! Sebenarnya aku ada masalah kewangan dan fikiranku  buntu dan berserabut.

Kemudian dia ‘membaca’ atau scan saya setelah dia meminta nama beserta ibu..’bacaan’nya cukup menakjubkan diri saya kerana apa yang diberitahu dari A-Z tentang diri saya adalah benar dan tepat bermula dari umur,keluarga dan sebagainya. Inilah yang dikatakan juga firasat..ada juga disebutkan dalam Hadis yang bermafhumnya : Takutlah kamu bahawa firasat orang mukmin itu melihat dengan cahaya Allah.

» Read more

Amalan Ibu Duit Siri Kedua

Sebelum ni saya telah mencatatkan amalan ibu duit siri pertama di http://zeckry.net/2020/05/01/amalan-ibu-duit-siri-pertama/

Hari ini saya akan sambung cerita bagaimana saya mendapat amalan ibu duit yang melalui perjalanan yang sukar dan perit yang memungkinkan menyalahkan qada dan takdir dengan pelbagai persoalan dalam diri kenapa aku susah ? orang lain senang saja rezekinya…apa-apapun ada hikmah disebalik kesabaran yang kita tempuhi…

Baiklah, pengajaran dari kerugian sebanyak itu sudah cukup bagi saya walaupun tidak sehebat rakan-rakan saya di luar sana mengalami kerugian yang lebih teruk dan bergadai golok bahkan hilang arah, disingkir orang, keruntuhan institusi keluarga dan sebagainya. Semuanya kerana mencari ibu duit !

Pengalaman belajar dari kesilapan dengan terjebak dengan aktiviti tersebut saya terpaksa berkenala hampir setahun dan hasil dari itu telah mengajar saya dan pembukaan kepada mengenal Allah jua..Alhamdulillah saya bersyukur kerana masih diberi peluang dan tidak berputus asa dengan rahmat Allah.

Maka, disini saya telah mengambil kesimpulan itulah ‘permainan dunia dan senda-gurau atau ‘dunia ini adalah ilusi’ bagi mereka yang tidak mengenali dirinya. Sesungguhnya dunia ini kita hadapi dengan bermacam-macam ujian dan pancaroba yang sering kita alami dalam kehidupan dan dapat mengenal taktik-taktik Yahudi menguatkan ekonominya dan menghancurkan ekonomi orang Islam serta meruntuhkan perpaduan sesama orang Islam hanya dengan wang.

Penulis ketika itu mengalami kesusahan dan keperitan dalam kehidupan dengan tekanan hutang, hilang punca pendapatan dan macam-macam lagi. Siapakah kira harus persalahkan adakah kerana qada` dan taqdir walaupun kita berusaha untuk mencari wang kemudian melabur yang akhirnya hancur lebur.

» Read more
1 2