Kenapa Perlu Belajar Bahasa Arab ?

kenapa perlu belajar bahasa arab

Kenapa perlu belajar bahasa arab ? Soalan yang pernah ditanya oleh pelajar semasa saya dalam kelas intensif bahasa arab kuching dua tahun lepas di bilik diskusi Pustaka Negeri Sarawak.

Erm…Kenapa Perlu Belajar Bahasa Arab? Camne nk jawab soalan ini ya..

Ooh ha…saya hanya bagitau bahawa sebagai orang Islam sangat wajarlah sebab selalu berkomunikasi dengan ALLAH dalam bahasa arab pun ketika baca al-Quran, semasa bersolat, semasa berdoa dan melakukan ibadah-ibadah lain.

Ini bermakna bahasa yang sangat dekat digunakan. Maka sepatutnya orang Islam lebih memahami apa yang disebutkan atau diucapkan agar menimbulkan RASA… Rasa apa ustaz ? Rasa kenal…rasa cinta..rasa rindu…padaNya…rasa teringat padaNya….banyaklah pulak rasanya ustaz yea..masalah sekarang ni kenapa perlu belajar bahasa arab ?

Baginilah…pasti pelbagai rasa itu yang dapat menyatukan sehingga dinamakan nikmat…kerana kita dibekalkan dengan KESEDARAN dan PENGETAHUAN.

Baiklah…Pertama kita ada sedar, kedua kita ada pengetahuan yakni tahu, maka ada sedar dan tahu bagi kita, so jadi apa?

Bagi kita jadi KENAL, maka dengan kenal tu baru boleh sebut ALLAHALLAH.. Barulah keluar zikir ALLAH tu…Hakikatnya DIA (ALLAH) nak sangat untuk kita zahir/nyata kerana ke semua kesempurnaan yang ada pada DIRI (ZAT) ALLAH, akan dikenali oleh makhluk yang bernama manusia.

Allah zahirkan  manusia tu, diberi dengan pilihan. Dia boleh pilih nak tahu atau tidak mau abik tahu. Allah boleh pilih. Maka tuhan bagilah kat kita peluang untuk mengetahui sebab apa hidup kita di dunia ni..

Semua sudah diuruskan dan ditadbirkan..Kita ni mengetahui saja, bahawa segala kehidupan kita telah diaturkan Allah sebab Nabi S.A.W sebut selama usia manusia di alam Rahim ibu, selama 120 hari yakni 4 bulan..So, 4 X 30=120 hari, selama 120 hari, maka ditetapkan baginya 4 perkara dalam hidup. Tengok kita buat ke Allah tetapkan…Jawabnya, Dia tetapkan….

Ketetapan apa yang mula-mula..

Pertama : Dia tetapkan tentang rezeki dalam hidup, kita nak hidup ni dengan apa ? makan, minum, pakaian, tempat tinggal, kenderaan, harta benda, duit ringgit ni…ketetapan dah berlaku di alam sana. Yang berlaku di sini adalah yang ditetapkan di sana dah berlaku, maknanya urusan tentang rezeki semua dah ditetapkan, kita menerimannya benda tu sekarang…mungkin kita nampak berusaha tetapi yang telah ditentukan usaha bukan buat sendiri, usaha yang telah ditentukan.

Itu yang pertama.

Kedua…kita ditetapkan dengan pasangan hidup kita, nak hidup dengan siapa, anak, isteri, cucu, menantu, mertua, saudara mara belah mak, belah ayah ditentukan ni…kalau tunggu kita nak buat, kalau tunggu kita nak cipta, siapa boleh cipta mak dia sendiri, dan siapa pun tidak pernah tahu, mak dia sapa…sampai diberitahu baru dia tau mak dia…sebab kita tidak tahu…

So, kalau saya tanya anda..betul-betul kita ni ada ke tidak ada..Jawabnya, tidak ada sehingga kita diberitahu bahawa kita ni ada…. baru kita RASA ada…

Sedangkan ketika kita tidak ada…kita tidak diberi tahu pun sebab kita tidak tahu pun yang kita ni tidak ada,setelah diberitahu baru kita tahu, kita ni ada..

Tuhan sebut dalam al-Quran :

هَلۡ أَتَىٰ عَلَى ٱلۡإِنسَٰنِ حِينٞ مِّنَ ٱلدَّهۡرِ لَمۡ يَكُن شَيۡ‍ٔٗا مَّذۡكُورًا

Maksudnya, bukankah telah datang kepada kamu, suatu masa kepada insan bahawa dia tidak pernah wujud dan tidak boleh disebut-sebut…

Tengok tak ada…sekarang ni perasan ada ke perasan tak ada..Persoalnya sekarang, kita rasa kita ni ada ke kita rasa kita ni tak ada…Sekarang ni kita perasan kita ada, tapi yang sebenarnya yang ada sapa…ALLAH…Kenapa ? sebab hari-hari kita kata/sebut/ucap 2 kalimah syahadah…Aku bersaksi tidak ada yang lain melainkan ALLAH..

Sebab apa kata yang kita ada…abis kita ni apa? Kita ni kenyataan adanya ALLAH bukan diri kita…disinilah tuhan duk perkenalkan kata kita, kamu tak ada….bila kamu ada ? kenyataan Akulah bukan kenyataan kamu…tetapi bila tak kenal, duk kata sapa ada ? duk kata kitalah ada, bila kita ada, kita buat apa… kita pun pandai-pandailah dengan apa yang kita ada tu yang jadi reka banyak !!

Ketiga : Ditetapkan ajal maut kita…bila nak mati, nak suh kita mati, agak-agak2 bila nak mati ni…ni gitau semua yang ada…yang cerdik yang pandai..yang muda…yang tua..
Kalau nak suh kita mati bila ? nak mati ni…tak mati langsung, kita ikhtiar nak bagi hidup, tapi mati sapa punya ALLAH..sebab tu kita tak de…bila sampai masa mati, suka pun mati, tak suka pun mati..tengok kenyataan sapa…kenyataan tuhan juga..cuma kita ni tak tahu langsung bila nak mati…

Kenapa DIA (ALLAH) tak bagitau kita…kalau DIA bagitahu bila…Anda mau baca habis tak tulisan ni ? atau anda akan tinggalkan telefon pintar anda dah ni untuk menyibukkan diri beribadah padaNya.

Oleh itu, sekiranya ALLAH bagitau tarikh, hari dan jam berapa nak mati..anda baca tulisan ni lagi tak..Jawabnya tidak lah…pasti anda semua duk masjid je kan..

Maka sebab itulah DIA (ALLAH) tutup/sembunyikan dari diketahui…Kenapa ? Sebab kehidupan dan penceritaan dunia ni tidak berlaku lah kalau ALLAH gitau anda….sebab tu Allah tutup tak bagitau. Oleh kerana kamu TAHU bahawa kamu nak kena mati…kamu buat lah persiapan, kamu tak perlulah buat benda yang tak penting.. buat yang penting sudah lah kamu buat, kamu nak buat benda tidak penting…kamu mati juga..

Keempat : Kita tidak tahu, kita ni ahli syurga ke ahli neraka, bahagia ke celaka, hidup kita dihujung pun kita tidak tahu. Oleh kerana tidak tahu, Tuhan kata “AKU (ALLAH) ADA” datanglah kepadaKU, carilah AKU, tunduk kat AKU, minta apa pun kat AKU, nescaya kamu akan duduk elok dan bagus2.

Dengan demikian, segala kehidupan yang kita lalui sekarang ni kenyataan nak menunjukkan kamu tu menerima nikmat saja, semua tu AKU (ALLAH) PUNYA…bila sampai setakat ini kita pun kata lah : La Hau La Wa La Quwwata Ila Billah..

Tidak ada daya dan upaya melainkan Dia (ALLAH), tolong bukan ada daya nak gi masjid ke… surau ke… kelas mengaji bahasa arab ke untuk faham dan dapat pegang serta berdiri tegak (istiqamah) dalam agama Islam….melainkan DIA tolong, bila sampai ke tempat tu, baru sedar..Ini lah kesedaran..bila sedar yang ni kita angkat tangan Alhamdulillah..kenapa ?…ENGKAU (YA ALLAH) tolong Aku jadi hamba yang beribadah..Oklah biarlah persoalan Kenapa Perlu Belajar Bahasa Arab ini menjadi tanda tanya kepada yang masih mencari-cari jawapan.

Walau bagaimanapun begitulah cerita  yang masih saya ingat bercerita dalam kelas bahasa arab di bilik diskusi Pustaka Negeri. Tapi sekarang kelas intensif bahasa arab kuching telah pun berpindah di Borneo744. Rujuk ke catatan lepas :

Kursus Intensif Bahasa Arab Kuching

Kalau sesiapa yang berminat untuk faham dalam apa yang kita sebut di dalam bahasa arab semasa beribadah tu wajarlah belajar dalam kelas ini juga ! Maka terjawablah persoalan kenapa perlu belajar bahasa arab ? Moga kita menjadi insan yang sentiasa dalam kesedaran atas nikmatNya yang tak terhingga. Ku tinggalkan kepada yang terbanyak untuk merungkaikan lagi persoalan Kenapa Perlu Belajar Bahasa Arab.

Kelas Intensif Al-Quran Kuching

Kelas Intensif Al-Quran Kuching hanya untuk mereka yang ‘zero’ tapi berminat dengan mendalam untuk pelajari membaca al-Quran dan memahaminya. Kenapa timbul rasa mendalam? sebab kenal dan tahu tentang apa itu al-Quran yang merupakan petunjuk bg membezakan mana yang betul dan yang salah…mana perintah..mana larangan…catatan sebelum ni malar jak di viral..

Peganglah Al-Quran Sebelum Terlambat

Kenapa mesti belajar ? Sebab Islam mementingkan ilmu pengetahuan dan kemahiran dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Islam tidak menyuruh dan tidak menggalakkan manusia bekerja dalam keadaan yang jahil dan tiada ilmu sama sekali.

Boleh hubungi kami di 01156773191 atau memperbaiki bacaan di Kelas Intensif Al-Quran Kuching…yang penting anda berminat saja..jgn malu..jgn segan untuk datang belajar Kelas Intensif Al-Quran Kuching untuk pemula yang ingin memulakan bacaan al-quran.

Apa kelebihan lain di Kelas Intensif Al-Quran Kuching ?

-Dikongsikan teknik-teknik mudah dan praktikal hasil dari pengalaman 30 tahun dalam mengajar al-Quran.

-Diberi pendedahan dan teknik tersendiri kerana pernah mengalami masalah serangan halus dengan merawat sendiri !

Dimana lokasi Kelas Intensif Al-Quran Kuching ?

Lokasi terletak di BORNEO744 (Borneo744, Bandar Usahawan Lautan Biru (BOET) sesuai rakan2 kita yang dari Bintawa, Kota Samarahan, BDC, Stampin, Setutong, Tabuan Jaya, Tabuan Laru dan kawasan sekitar.

 

 

KLIK DI SINI UNTUK MENGETAHUI LOKASI

 

Berapa lama Kelas Intensif Al-Quran Kuching ini ?

Hanya minima 3 bulan atau sampai anda boleh baca al-Quran..bacalah al-Quran dengan tartil..bukan hentam tau !

 

Oklah renung2kanlah…di awal2 kejadian kita diwujudkan adalah untuk INGAT PADA ALLAH…salah satunya dengan membaca dan memahami al-Quran..kenak kita mudah lupa ya ?

Hakikatnya, ALLAH sik mau mok nangga apapun dari kita..Allah mok nagga kita INGAT kat Dia..yg lain Nya sik mok nagga..kenak ?

Sebab yang lain sik penting..masalahnya kita semua tok punyai pandangan yang terlampau banyak..kita mok senang..kita mok mewah..kita mok kaya..kita mok sihat..kita mok popular..kita mok org tau kita..kita mok duit byk..kita mok damai hidup…byk gilak kita pandang..Tapi Allah pandang segek jak..Nya pandang kita jak…

Kita tok..mun solat mok pahala..mun solat mok syurga..mok dapat satu pandangan tu sik da pada kita…kenak ? Hati kita terlampau byk..terlampau yg kita pandang…walhal mun ikut yg perlu kita pandang ALLAH saja..yg lain kita mok polah apa ? Kita perlu pandang Nya saja…kita tok jenis GHAFLAH..jenis suka lalai… Bila lalai Tuhan hantar lah Nabi…Nya ngembak dtg Rasul 25 orang..mok menyedarkan kita dari kelalaian yg perlu kita pandang kepada ALLAH…perlu kita lalek tentang Tuhan… Perlu kita kenal Tuhan.. Dan perlu kita sebut Allah….Allah peringat kita…

Malangnya,,kita tetap berpandangan byk..kenak tok leh berlaku ? Sebab kita ditutupi oleh apa yang Tuhan letak sebagai satu halangan untuk kita berjuang/melawan untuk mok pergi padaNya.. Nya letak pd kita 3 benda jak ”

1. Nafsu
2. Bisikan syaitan
3. Panggilan Dunia..

Tiga tu jak..sehingga kita jadi manusia yang melihat benda lain menjadi asas..keutamaan matlamat hidup…walhal hidup kita Tuhan madah dalam Quran..

إنا لله وإنا إليه راجعون

“Sesungguhnya kepada Aku, kamu pasti akan dikembali”
…Aku tpt yang kita orang mok balit jumpa..Bukan apa yang kamu suka tok…

Kita tok suka macam2…apa saja yang boleh bawa bg nafsu kita suka..kita berenti…sia…Camney ? Contohnya…mun org perempuan suka kat warna..berenti di warna yang byk gilak..terberhenti di warna kacak2..alu lupa Tuhan nuh….Lupa apa ya ?

Lupa Tuhan yang mencipta warna tu..kita seronok di warna..urg perempuan lah kmk madah..sbb urg pompuan nafsunya banyak gilak…Pasya nya suka pada corak..berenti di corak lak..nya nangga corak dia berenti di corak..sampai lupa Tuhan Dia…pasya suka pd bentuk..dia berenti/lekat di bentuk lak..madah urg prempan lah..org laki kelak kita madah juak…hehe

Org perempuan nya suka kacak nak..nya nagga apa saja benda kacak pasti nya berenti pd kacak…!

Hakikatnya cam tok lah Tuhan mok pd madah pd ktk org sebenarnya : “Aku nagga ktk sik pernah berenti di mana-mana pun…Aku selalu pandang ktk dan Aku selalu tunggu ktk dtg padaKu..!

Kamu menjeling atau naggalah kepada Aku walaupun sesaat…sesaat bg Tuhan berjuta-juta tahun bagi kita..Tapi kita sik pandang sebab tu Tuhan sebut dalam quran

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ( 16 ) وَالآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى

Mereka lebih senang dan gemar dengan kehidupan dunia dan Akhirat yg tiada sudah tu..

Tuhanlah madah lah dalam bentuk Akhirat.. yang akhirat itu kekal..

Aku (Allah) yang maha kekal ktk sik datang…ktk duk gago dgn Dunia tok..walhal dunia tok Aku (Allah) berik supaya ktk mudah datang dekat Aku…tiba2 sik datang juak ? Sedangkan Allah bagi kita dapat mengecapi nikmat wujud…mengecapi nikmat benda2 yang ada kewujudan..kecapi/rasai/nikmati seharusnya balit ke Tuhan bknnya berenti/melekat pd benda yang kita suka jak..

Oleh kerana kita sik mengetahui..Tuhan hantarlah AKAL untuk menganalisa (TAABUD) dipanggil menganalisa/mengkaji…tapi kita guna Akal kita polah yang lain..kita sik kaji sesuatu dgn akal tok…

Pasya apa sebenarnya kita tok ? Apa ya? Apa ya diri kita tok…yg dtg dari cney ? Ujud camney ? Kenak ujud ? Siapa yg bg ujud ?..dcney asalnya kita dicipta sehingga berbentuk sebegini..apa matlamat…apa tujuan dan sudahnya ke cney kita mok kembali…

Apa yg kita boleh polah kinek tok..kepada siapa kita mok tunjuk…mun baik yg kita polah..siapa yg mok tau..Mun buruk yg kita polah..siapa yang mok tauk..dan apa yg kita dapat setelah diketahui…jarang urg pk..nya pk mok bagi nasi nyaman buh apa?

Sebab tu..salahlah mun ke arah benda kita boleh fikir..ke arah yang mendorang kepada Allah dapat difikir ? Mun ada kelas mengaji join je kan tok Kelas Intensif Al-Quran Kuching

Camney lah kelak Allah xpalu…yang xmalu atas dunia tok kali yang sedia untuk kena palu…

Tuhan malar jak madah “Aku sik jadikan akal kamu melainkan untuk berfikir tentang Aku”…bagaimana Aku (Allah) terhadap kamu..sebelum ada/wujud sesuatu..kita madah sesuatu la ya…paling kecik apa ya?

Contohnya dipanggil DNA (DeoxyriboNucleic Acid)…di dalam inti sel…. sebelum ada DNA…sebelum ada molekul…sblm ada Atom..sblm ada zarrah…Tuhan tgk kita yang paling utama..sblm ada Atom sebelum ada garisan cahaya…sebelum ada getaran bunyi…yg diketahui Allah dalam DIRINYA adalah :

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ

Sesungguhnya Aku ciptakan Insan pada sebaik-baik kejadian..

Semoga anda lebih pintar daripada telefon pintar….jgn lupa Kelas Intensif Al-Quran Kuching menanti dengan penuh rahmatNya..

 

1 2 3