Hikayat-hikayat yang dihasilkan kebanyakkannya bertujuan untuk meyebarkan pengetahuan
mengenai Islam disebabkan majoriti masyarakat di Alam Melayu masih tidak dapat lihat
kepentingan membaca. maka kisah Rasulullah S.A.W dan tokoh-tokoh Islam lain diceritakan
melalui lisan
Di antara hikayat-hikayat yang tercipta hasil daripada perkembangan Islam adalah Hikayat
Nur Muhammad dimana Nur yang dicipta oleh Allah sebelum wujudnya alam semesta.
Kemudian daripada Nur Muhammad Allah mencipta burung, kepala Ali bin Abu Talib,
matanya Hasan dan Husin, lehernya Fatimah, sayapnya Abu Bakar dan Umar, ekornya
Hamzah bin Abu Talib, belakangnya Abbas dan kakinya Khadijah.
Ia bersambung lagi dengan kurniaan tujuh laut kepada Nur Muhammad iaitu lautan ilmu,kebaikan, kesabaran, rasional, pemikiran, nikmat dan cahaya dan ia merenanginya selama beribu tahun. Ia bersambung lagi dari kewujudan 24,000 Nabi sehinggalah kewujudan elemen-elemen bumi iaitu api, air, tanah dan angin. Hikayat ini berakhirdengan menyatakan bahawa sesiapa yang membca kitab ini akan menerima pahalasama seperti mereka yang membaca Torah, Zabur,
Injil dan Al-QuranZeckry (2019)
Hikayat ini sangat popular di kalangan Muslim yang beraliran mistik. Aliran Sufism pada masayang sama telah juga menular disekitar Nusantara selari dengan perkembangan Islam.Aliran mementingkan kesempurnaan rohani tetapi terdapat beberapa perbezaan antara sastera Melayu berunsur Islam dan sastera Sufi.
Hikayat-hikayat ini dikaryakan dengan mencampuradukkan lagenda dan mitosyang
mengagungkan Nabi Muhammad SAW dan bertujuan untuk menceritakan waktu kelahiran
Nabi Muhammad SAW dan dilihat mengambil inspirasi daripada Sirah. Selain daripada
hikayat berdasarkan Rasulullah terdapat juga hikayat dimana iamengambil inspirasi daripada
orang-orang yang sering mendampingi Rasulullah S.A.W. Ini dapat dilihat melalui Hikayat
Amir Hamzah yang menceritakan mengenai perjuangan seseorang tokoh Islam yang sangat
terkenal sewaktu fasa awal Islam.Sayydina Amir Hamzah merupakan seorang pahlawan
Islam yang terkenal dengan sifat keberanian, kepahlawanan dan jasanya di medan perang
terutama dalam Perang Badar.
Di dalam penceritaan hikayat ini Amir Hamzah dilihat sebagai seorang pahlawan yang gagah
dan pada masa yang sama menonjolkan sifat keampunan kepadaorang dibawah
kepimpinannya serta meyebarkan agama Nabi Allah Ibrahim kepadaseluruh manusia. Setelah
datangnyanya Islam melalui Nabi Muhammad S.A.W makaAmir Hamzah menjadi
penyokong terkuat dengan menyebarkan syiar Islamsehinggalah menemui ajalnya semasa
peperangan dengan Raja Lahad
Sepanjang penceritaan hikayat ini, Amir Hamzah mempunyai sifat-sifat peribadi yang tinggi
dansangat mulia yang dijadikan teladan untuk manusia terutama masyarakat di
Nusantaradalam memperjuangkan dakwah dan menegakkan syiar Islam
Hikayat Merong Mahawangsa menceritakan mengenai sejarah Kedah dan iadilihat memiripi
beberapa karya sastera daripada sasterawan Iran. Persamaan ini dapatdilihat dengan cerita
Raja Bersiung selepas termakan masakan setitik darah dari tukangmasaknya yang terluka
menjadi ketagih memakan daging manusia sehingga membunuh ramai daripada hambanya.
Maka, rakyat memberontak dan menggulingkannya.
Di dalam karya sastera Iran pula yang bertajuk Shah-nama yang dikaryakan oleh penyairagung Parsi bernama Firdawsi meceritakan mengenai seorang pemerintah bernama Dhahak yang digoda oleh Iblis untuk memakan daging yang lazat sahaja sehingga raja enggan memakan sayur atau tumbuhan-tumbuhan lain. Dhahak telah jugamembenarkan Iblis untuk mencium kedua belah bahunya yang telah menyebabkan duaekor ular menjalar daripada bahunya. Bagi mengurangkan penderitaan yang dialamioleh Dhahak, raja tersebut perlu membunuh dua anak remaja setiap hari.
Setelah,setelah kekejaman yang dialami oleh rakyatnya selama seribu tahun, akhirnya rajat
ersebut diguling juga.
Persamaan dua kisah ini dapat melihat bahawa Hikayat Merong Mahawangs amengambil
beberapa idea dan plot daripada sastera karya Islam bagi mencerminkan hura-hara yang
sedang berlaku. Kekacauan yang berlaku selepas Raja Bersiung inidiusir dapat dilihat sebagai
peperangan dengan Selangor dan pencerobohan Siam. Iadi cerminkan Raja Bersiung secara
hyperbolik mengenai salah seorang raja yang kejam dan telah diguling oleh rakyatnya
sehingga mengakibatkan kekacauan politik.
Kesimpulan
Kedatangan Islam ke alam Melayu telah banyak memberi kesan kepada ketamadunan dunia
Melayu seperti kepercayaan, politik, adat istiadat, budaya, bahasa dan kesusasteraan. Kesan
pengaruh Islam terhadap kesusasteraan Melayu telah menyebabkan bahasa Melayu menjadi
bahasa lingua franca di seluruh Nusantara khususnya melalui tulisan Jawi. Kitab agama,
hikayat, undang-undang dan pentadbiran negara berkembang dengan pesat seiring dengan
perkembangan Islam melalui tulisan Jawi. Tokoh ulama menyebarkan agama Islam melalui
medium sastera sehingga pelbagai karya sastera dihasilkan oleh golongan ini.
Oleh itu, kedatangan Islam banyak mengubah tamadun di alam Melayu dalam pelbagai aspek
seperti bahasa, intelektual, undang-undang, kepercayaan, politik, adat istiadat dan kesenian
termasuk aspek kesusasteraan. Ramai tokoh ulama giat menyebarkan dakwah melalui
kesusasteraan. Pelbagai hasil karya sastera Melayu berkembang dengan pesat selepas Islam
bertapak di alam Melayu. Apapun kesan pengaruh terhadap kesusasteraan ini wajar
diketengahan pada semua peringkat agar ia dapat dihayati oleh setiap generasi terutama
melalui media atau pengiklanan.
Rujukan Che Bakar Che Mat.et.al. (2007). Pengenalan Kepada Sistem Kemasyarakatan dan Kenegaraan. Shah Alam: Pusat Penerbitan (UPENA) UiTM. Darusalam, G. (2014). Tamadun Islam dan Tamaduan Asia. Selangor: Open Universiti Malaysia. Jojie, c. (2009, Ogos 16). Sastera Pengaruh Islam. Didapatkan dari http://jojiecome.blogspot.com/2009/08/sastera-pengaruh-islam.html M.Azizan. (2019, November 12). Pengaruh Islam Dalam Aspek Sastera dalam Alam Melayu. Didapatkan dari https://www.academia.edu/ Othman, S. (2015). Islam dan Kebudayaan Melayu. Selangor: Open Universiti Malaysia. Yaacob, N. R. (2007). Penguasaan Jawi dan Hubungannya Dengan Minat Dan Pencapaian Pelajar Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidik dan Pendidikan, 161-172.