Perbezaan antara masalah dan isu sering mendapat perhatian dalam enjin carian untuk sesetengah penyelidik mendapatkan maklumat yang tepat.

Menurut al-Ghazawi (2004) dalam buku Pengantar Sosiologi yang diterbitkan oleh Dar al-Shorouk, Amman Jordan. Beliau membezakan masalah dan isu seperti berikut:

1. Masalah (Musykilah)

Masalah merupakan fenomena negatif yang berlaku dalam semua masyarakat manusia, apa pun jenis masalah tetap mewakili sebagai gangguan atau penghalang kepada kemajuan sesuatu, dan ini menghasilkan sejenis paradoks antara tahap yang dikehendaki oleh individu dalam masyarakat dan keadaan realistik. Ini memerlukan individu dan kumpulan masyarakat sama-sama mencari jalan penyelesaian untuk menangani masalah yang mereka hadapi.

Katakan, gangguan saka yang dihadapi oleh sesetengah individu yang melibatkan dalaman atau jiwa atau kerohani yang memerlukan pelbagai kaedah untuk diselesaikan. Gangguan saka adalah sesuatu fenomena yang negatif sehingga boleh menyebabkan gangguan kepada emosi, perasaan dan fikiran yang berupaya menghalang kemajuan rohani dan jasmani.

2. Isu (Qadhiah)

Isu merupakan peristiwa atau kejadian tertentu dalam sesebuah masyarakat akibat daripada perubahan yang berlaku di dalamnya disebabkan oleh faktor luaran. Selalunya tiada penyelesaian yang logik kepada isu tersebut.

Sebab utamanya terletak pada pembahagian masyarakat kepada dua kumpulan iaitu bersetuju dengan sesuatu masalah ini dan menganggapnya sebagai satu perkembangan atau perubahan atau untuk tujuan itu sendiri. Kumpulan lain pula, jika isu itu berterusan dan baru kepada masyarakat mereka enggan mengkaji dan bereksperimen untuk sebarang sebab.

3. Persamaan (Aujah Syabah)

Masalah dan isu memiliki persamaan dalam perkara berikut iaitu:
– Kewujudan mereka dikaitkan dengan kualiti manusia
– Ia dianggap sebagai perubahan yang berlaku kerana faktor dalaman atau luaran dalam masyarakat di mana ia berlaku.
– Ia mendorong individu di bawah pengaruhnya untuk mencari puncanya dan mencari jalan untuk menyelesaikannya

Jadi apakah perbezaan antara keduanya?

1. Aspek komuniti

Populasi masalah: termasuk kumpulan yang agak kecil dengan julat yang kecil.
Komuniti isu: termasuk kumpulan dengan skop yang besar dan sempadan geografi yang besar

2. Aspek Jenis

Masalah: Negativiti menjadi penghalang kepada ahli masyarakat.
Isu: Jenisnya berbeza-beza bergantung pada pandangan mengenainya. Kemungkinan ada yang melihatnya sebagai memberi kesan negatif yang menghalang masyarakat, manakala yang lain percaya kesan positifnya terhadap kemajuan dan pembangunan masyarakat.

3. Aspek Punca

Masalah: Sebab sosial seperti: mas kahwin yang tinggi atau sebab semula jadi seperti: banjir.

Isu: Sebab sosial seperti: isu keganasan rumah tangga. (kemungkinan berlaku disebabkan masalah gangguan saka, sihir dan penyakit ain)

4. Aspek kewujudannya

Masalah wujud dalam semua masyarakat, tetapi ia berbeza antara satu masyarakat dengan masyarakat lain dari segi jenis atau keterukan mereka.
Isu: Ia tidak semestinya wujud dalam semua masyarakat (Misalnya, isu keganasan rumahtangga atau peningkatan kes perceraian).

Kesimpulan

Kami membuat kesimpulan daripada perkara di atas bahawa, setiap isu adalah masalah, tetapi tidak setiap masalah adalah isu. Konsep isu itu lebih umum dan menyeluruh, dan jika kita mengambil isu Palestin sebagai contoh, kita dapati bahawa ia adalah bangsa Arab.

Isu Islam yang melanda seluruh masyarakat Islam di seluruh pelusuk dunia akibat kehadiran Masjid Al-Aqsa di sana dan perbuatan vandalisme yang didedahkan oleh The Israel dan tempat mereka di hati umat Islam adalah isu yang skop global dan merangkumi masyarakat Palestin dan masyarakat Islam secara keseluruhan. Isu ini merangkumi banyak masalah seperti pendidikan, kemiskinan, dan pencabulan hak asasi manusia.

Bagi masalah yang berkaitan dengan Pihak Berkuasa Palestin, misalnya, ia melibatkan masyarakat Palestin semata-mata dan tidak semestinya memberi kesan kepada masyarakat Arab dan Islam .

Rujukan:
Al-Ghazawi, Fahmi Salim (2004), Pengantar Sosiologi, Dar Al-Shorouk, Jordan, Amman


By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.