Di sebuah kampung yang damai, terdapat sebuah surau kecil yang terletak di hujung desa. Surau itu, yang dahulunya penuh dengan jemaah, kini hanya dikunjungi oleh beberapa orang tua yang setia menunaikan solat berjemaah. Suara azan masih berkumandang lima kali sehari, namun hanya sepi yang menyahut panggilan itu. Penduduk kampung lebih suka beribadah di rumah atau sibuk dengan urusan duniawi.

Pak Ahmad, seorang lelaki tua yang telah lama menjadi bilal di surau itu, merasa sedih melihat keadaan ini. Hatinya berat setiap kali dia melangkah ke surau, menghidupkan lampu-lampu yang menyinari ruang yang kosong. Setiap malam, selepas solat Isyak, dia berdoa dengan linangan air mata, meminta agar Allah mengirimkan hidayah kepada penduduk kampung supaya mereka kembali memakmurkan surau.

Suatu hari, seorang pemuda bernama Hafiz yang baru pulang dari kota datang bertemu Pak Ahmad. Hafiz melihat keadaan surau yang sepi dan merasakan sesuatu yang hilang dari kampungnya. Dia teringat waktu kecilnya, di mana surau itu penuh dengan tawa kanak-kanak, suara bacaan Al-Quran, dan orang-orang kampung yang mesra.

Hafiz bertanya kepada Pak Ahmad, “Pak, mengapa surau ini sudah tidak seramai dulu? Apa yang telah terjadi?”

Pak Ahmad menghela nafas panjang, “Anakku, surau ini dulunya adalah nadi kampung kita. Tapi sekarang, manusia lebih sibuk dengan urusan dunia. Mereka lupa bahawa di sini adalah tempat untuk mereka kembali, untuk mendekatkan diri kepada Allah dan sesama manusia.”

Mendengar itu, Hafiz merasa terpanggil untuk melakukan sesuatu. Dia bertekad untuk menghidupkan kembali semangat jemaah di surau itu. Keesokan harinya, Hafiz mula berkeliling kampung, bertemu dengan penduduk, mengajak mereka untuk kembali ke surau. Dia mengingatkan mereka tentang kenangan lama, tentang indahnya kebersamaan dalam ibadah.

Tidak cukup dengan itu, Hafiz juga mengatur pelbagai program yang menarik. Setiap malam Jumaat, dia menganjurkan majlis ilmu di surau, mengundang ustaz-ustaz yang pandai menyentuh hati dengan ceramah mereka. Dia juga merancang program qiamullail sebulan sekali, di mana jemaah bangun malam bersama-sama untuk solat, berzikir, dan bermunajat kepada Allah. Selain itu, Hafiz dan beberapa pemuda kampung juga mengadakan gotong-royong untuk membersihkan dan memperindah surau, menjadikannya lebih nyaman dan mesra untuk didatangi.

Dengan usaha Hafiz, sedikit demi sedikit, jemaah surau mulai bertambah. Penduduk kampung yang dulunya tidak pernah menjejakkan kaki ke surau, kini mula datang. Ada yang tertarik dengan majlis ilmu, ada yang merindukan suasana qiamullail, dan ada juga yang sekadar ingin bertemu kembali dengan sahabat-sahabat lama mereka.

Pak Ahmad tidak dapat menahan air mata kegembiraannya melihat perubahan ini. Surau yang dulunya sepi kini kembali hidup. Suara tawa kanak-kanak yang bermain di perkarangan surau, bacaan Al-Quran yang berkumandang setiap malam, dan derap langkah jemaah yang datang menunaikan solat berjemaah, semuanya menghidupkan semula kenangan lama yang hampir terlupakan.

Suatu malam, selepas selesai solat Isyak berjemaah yang dihadiri ramai jemaah, Pak Ahmad mendekati Hafiz. Dengan suara yang penuh rasa syukur, Pak Ahmad berkata, “Anakku, terima kasih kerana menghidupkan semula surau ini. Usaha kamu tidak sia-sia. Ini adalah anugerah Allah yang besar, kerana tidak semua orang diberi kemampuan untuk menarik hati manusia kepada-Nya.”

Hafiz tersenyum, “Pak, saya hanya melakukan apa yang sepatutnya. Semua ini adalah kehendak Allah. Dia yang menggerakkan hati-hati manusia untuk kembali kepada-Nya. Saya hanya seorang hamba yang berusaha sebaik mungkin.”

Pak Ahmad memeluk Hafiz dengan penuh kasih sayang. Malam itu, mereka duduk bersama, merenung bintang-bintang di langit yang cerah, tanda kebesaran Allah yang sentiasa ada bersama mereka yang ikhlas dan bersungguh-sungguh.

Moral Cerita:

Dalam hidup ini, kadang-kadang kita perlu seseorang yang berani mengambil langkah pertama untuk membawa perubahan. Kehidupan beragama yang kuat memerlukan usaha dari setiap individu dalam komuniti. Dengan keikhlasan, doa, dan usaha yang gigih, apa yang dulunya sepi dan pudar, boleh kembali hidup dan bercahaya. Surau yang dulunya sunyi kini menjadi pusat kegiatan yang penuh berkat, hanya kerana satu hati yang terpanggil untuk memulihkan keindahan yang hampir hilang.

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.