Suatu hari di sebuah kampung kecil, hidup seorang tukang urut bernama Pak Ali. Setiap hari, Pak Ali bekerja keras mengurut orang kampung yang datang dengan pelbagai masalah kesihatan. Walaupun urutannya sangat berkesan, Pak Ali hanya menerima bayaran ikhlas daripada pelanggan-pelanggannya, sering kali sekadar RM5 untuk dua jam setengah kerja keras. Kehidupannya sukar, dan dengan bayaran yang kecil, Pak Ali sering kali tidak mampu menampung keperluan keluarganya, apatah lagi membayar bil perubatan apabila jatuh sakit.

Di kampung yang sama, terdapat seorang ustaz bernama Ustaz Hassan. Ustaz Hassan bukanlah seorang yang kaya; dia tinggal di rumah kecil dan memiliki motosikal tua yang digunakannya untuk ke surau dan mengajar agama. Setiap hari, Ustaz Hassan menghabiskan masanya menjawab soalan-soalan penduduk kampung tentang agama, memberikan nasihat, dan kadang-kadang, ketika ada yang meninggal dunia, beliau yang dipanggil untuk menguruskan jenazah. Walaupun kerja Ustaz Hassan sangat penting untuk masyarakat, beliau hanya menerima sumbangan yang sedikit, cukup-cukup untuk bertahan.

Suatu hari, seorang lelaki dari bandar yang bekerja sebagai jurutera kembali ke kampungnya. Ketika dia melihat Pak Ali dan Ustaz Hassan, dia mula berfikir, “Mengapa mereka masih hidup dalam kemiskinan sedangkan mereka memberi begitu banyak kepada masyarakat? Sedangkan aku, yang hanya bekerja untuk sebuah syarikat besar, mampu hidup selesa.”

Lelaki itu mula memandang rendah kepada Pak Ali dan Ustaz Hassan. Baginya, orang-orang agama dan tukang urut hanyalah orang biasa yang tidak berjaya dalam hidup, bukan seperti dirinya yang berpendidikan tinggi dan berpengaruh dalam syarikat.

Namun, pada suatu malam, lelaki itu tidak dapat tidur kerana fikirannya terganggu. Dia teringat kembali bagaimana Ustaz Hassan pernah mengajarnya mengaji ketika dia kecil dan bagaimana urutan Pak Ali menyelamatkan ayahnya dari kesakitan yang berpanjangan. Dia mula menyedari bahawa nilai sebenar seseorang bukanlah pada harta benda atau kedudukan, tetapi pada jasa dan kebaikan yang mereka berikan kepada orang lain.

Dia mula faham bahawa setiap orang, tidak kira apa pekerjaan mereka, mempunyai peranan penting dalam masyarakat. Tanpa Ustaz Hassan yang mendidik tentang agama, mungkin ramai orang kampung tidak tahu cara untuk menjalani hidup dengan baik. Tanpa Pak Ali, mungkin ramai yang akan menderita tanpa pertolongan yang mampu diberikan oleh urutannya.

Lelaki itu akhirnya memutuskan untuk kembali ke bandar dengan hati yang lebih terbuka dan lebih menghargai peranan setiap orang di sekelilingnya, tidak kira betapa kecil atau besar sumbangan mereka. Dia mula menyedari pentingnya bersyukur dengan apa yang ada dan tidak memandang rendah kepada orang lain hanya kerana mereka tidak memiliki kemewahan dunia seperti dirinya.

Moral cerita ini adalah bahawa setiap orang, tidak kira apa pekerjaan mereka, memberikan sumbangan penting kepada masyarakat. Daripada kita mengkritik atau memandang rendah, lebih baik kita menghargai dan bersyukur atas peranan yang mereka mainkan. Tanpa mereka, dunia ini tidak akan menjadi tempat yang sama.

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.