Di Kampung Nenggiri, Pak Ali terkenal sebagai seorang petani yang rajin dan bijak. Namun, ada satu perkara yang sering membuat dia bingung – pemboleh ubah dalam kajian. Suatu hari, Pak Ali memutuskan untuk mencari jawapan kepada misteri ini.

Pak Ali pun pergi ke rumah TokOne, seorang tua yang bijak dan pandai. TokOne selalu ada jawapan untuk segala persoalan yang pelik-pelik. Sesampainya di sana, Pak Ali bertanya, “TokOne, apa sebenarnya pemboleh ubah ni? Saya dengar orang sebut-sebut, tapi tak faham-faham juga.”

TokOne tersenyum sambil mengelus janggutnya yang panjang. “Ah, Pak Ali! Biar saya jelaskan dengan cerita yang mudah.”

TokOne pun membawa Pak Ali ke kebunnya yang luas. “Bayangkan kau tanam jagung di sini,” kata TokOne sambil menunjuk ke satu petak tanah, “dan kau tanam lagi satu petak jagung di sebelah sana.”

“Baik, TokOne,” jawab Pak Ali, masih bingung.

“Sekarang, dalam petak pertama, kau siram jagung dengan air setiap hari, dan dalam petak kedua, kau siram dengan air kelapa setiap hari,” kata TokOne sambil menunjuk ke dua petak yang berbeza.

“Eh, pelik betul. Kenapa nak siram dengan air kelapa pula?” tanya Pak Ali, mula merasa cerita ini semakin aneh.

“Ini lah dia, Pak Ali. Dalam kajian, kita ada apa yang dipanggil sebagai pemboleh ubah bebas – iaitu apa yang kita ubah atau kawal. Dalam kes ini, air yang kau gunakan untuk siram jagung adalah pemboleh ubah bebas,” jelas TokOne.

Pak Ali mengangguk, sedikit faham. “Jadi, air yang saya siram tu, air biasa dan air kelapa, itu pemboleh ubah bebas?”

“Betul, Pak Ali!” TokOne meneruskan. “Sekarang, kau perhatikan jagung yang tumbuh. Petak mana yang tumbuh lebih cepat atau lebih gemuk?”

“Ah, itu lah yang saya nak tengok,” kata Pak Ali, semangat.

“Nah, hasil dari apa yang kau perhatikan, itulah yang kita panggil sebagai pemboleh ubah bersandar – ia bergantung kepada apa yang kau ubah tadi, iaitu air yang kau siram,” kata TokOne dengan senyuman.

Pak Ali mula senyum juga. “Jadi, jagung yang tumbuh cepat atau lambat itu pemboleh ubah bersandar, sebab ia bergantung kepada jenis air yang saya guna?”

“Ya, tepat sekali, Pak Ali!” TokOne menjawab dengan bangga. “Dan kalau kau perhatikan bahawa cuaca, jenis tanah, dan jenis benih jagung semuanya sama dalam dua petak tu, maka semua itu adalah pemboleh ubah terkawal. Kau tak ubah pun benda-benda ni, sebab kau nak tengok kesan air yang berbeza saja.”

Pak Ali ketawa besar. “Aduh, mudahnya kalau TokOne yang jelaskan. Rupa-rupanya pemboleh ubah ni taklah misteri sangat! Boleh juga saya cuba buat kajian kecil-kecilan di kebun saya lepas ni.”

TokOne mengangguk. “Betul, Pak Ali. Pemboleh ubah tu memang ajaib kalau kau faham. Dengan mengawal dan mengubah pemboleh ubah bebas, kau boleh lihat kesan ke atas pemboleh ubah bersandar. Itu kunci untuk faham kajian dengan lebih mendalam.”

Pak Ali pulang ke rumah dengan senyum lebar, membawa ilmu baru tentang pemboleh ubah. Dia tak sabar untuk mencuba sendiri di kebunnya, dan siapa tahu, mungkin dia akan jadi pakar kajian tanaman di Kampung Nengiri suatu hari nanti!

Pengajaran Cerita: Pemboleh ubah dalam kajian adalah asas penting yang mudah difahami jika dilihat dalam konteks praktikal. Pemboleh ubah bebas adalah apa yang kita ubah atau kawal, pemboleh ubah bersandar adalah hasil yang kita perhatikan, dan pemboleh ubah terkawal adalah faktor yang kita kekalkan agar kajian lebih tepat. Melalui contoh yang sederhana, konsep ini dapat difahami dengan mudah, malah dapat diterapkan dalam kehidupan seharian seperti yang dilakukan oleh Pak Ali.

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.