Temui kisah mendalam Tok Mat yang mengubah hidup para pemuda di Kampung dengan pengajaran sujud dalam solat. Dari kebanggaan ke kerendahan hati, sujud bukan sekadar rukun tetapi tindakan yang menggoncang jiwa. Segera ubah solat anda sebelum terlambat. Sujud terakhir ini mungkin adalah momen yang mengubah segalanya—untuk selamanya….

Di sebuah kampung Nenggiri, hiduplah seorang lelaki tua yang bijaksana bernama Tok Mat. Tok Mat terkenal dengan nasihatnya yang penuh makna dan kadang-kadang jenaka, tetapi sentiasa memberi kesan mendalam. Suatu hari, ketika berkumpul dengan pemuda kampung di surau, salah seorang bertanya, “Tok Mat, kenapa kita kena sujud dalam solat?”

Dengan senyuman, Tok Mat menjawab, “Kalau tanya sujud tu rukun nombor berapa? Pasti ramai yang tak tahu. Sujud tu rukun yang ke-7, tapi bukan sekadar tunduk kepala ke tanah. Cuba fikir, kenapa kita sujud? Sebab di kepala kita ini, ada segala macam perasaan; sombong, angkuh, takbur, semuanya di kepala. Kita sujud untuk merendahkan diri, buang semua itu, letak kepala kita yang penuh dengan segala rasa bangga ini di tanah, tanda kita tunduk kepada Allah.”

Tok Mat menyambung, “Kita patut rasa bersyukur kerana Allah bagi kita sujud di atas sejadah yang lembut. Bayangkan kalau kita kena sujud di atas tanah berbatu, barulah kita sedar siapa diri kita sebenarnya.”

Pemuda-pemuda itu terdiam, tersentuh dengan kata-kata Tok Mat. Mereka mula sedar bahawa sujud bukan sekadar rukun, tetapi satu tindakan yang memerlukan keikhlasan dan kesedaran diri. Sujud itu sepatutnya membuat kita insaf, merendahkan diri sepenuhnya di hadapan Allah, menghapuskan segala rasa takbur dan sombong dalam hati.

Kisah Tok Mat dan pengajaran tentang sujud ini tersebar luas di kampung, dan ramai yang mula merenung kembali solat mereka, memastikan setiap sujud dilakukan dengan penuh keinsafan dan kesedaran akan kebesaran Allah.Kisah Tok Mat ini menyedarkan ramai orang di kampung tentang pentingnya bertindak segera untuk memperbaiki hubungan mereka dengan Tuhan, sebelum terlambat.

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.