Di sebuah kampung yang penuh dengan keindahan alam, tinggallah sebuah keluarga yang terkenal dengan gelak tawa mereka. Mereka adalah keluarga Pak Harun, seorang lelaki berumur sederhana yang sentiasa mencari cara untuk membuat ahli keluarganya ketawa. Namun, minggu ini, keluarga Pak Harun menghadapi masalah besar: semua orang di rumah kelihatan tertekan dan stres!

Suatu petang, ketika sedang minum petang bersama, Pak Harun melihat semua ahli keluarganya termenung dan tidak ceria seperti biasa. “Eh, kenapa semua muka macam bulan puasa lepas raya ni?” kata Pak Harun dengan suara jenaka. “Ini mesti stres. Mari kita buat misi hilang stres!”

1. Diri Mesti Kuat Untuk Keluar Dari Segala Stres

“Pertama sekali,” kata Pak Harun sambil mengangkat tangan seperti nak beri ceramah, “kita kena kuatkan diri untuk keluar dari segala stres! Maknanya, kita tak boleh biar diri kita terperangkap dalam perasaan yang tak best ni.”

Mak Jah, isteri Pak Harun, mengangguk sambil berkata, “Betul tu, bang. Kita kena paksa diri kita bangun dan buat sesuatu yang positif.” Dia pun bangun dan mengajak semua anak-anaknya untuk berjalan-jalan di luar rumah, menikmati udara segar. Mereka ketawa besar bila melihat Pak Harun tergelincir di atas tanah licin, tapi dia cepat bangun sambil berkata, “Ini contoh diri yang kuat, tak mudah jatuh!”

2. Selalu Berkomunikasi dengan Orang di Luar

Anak sulung mereka, Ali, yang biasanya pendiam, tiba-tiba berkata, “Ayah, mak, kita ni jarang-jarang sangat berborak dengan orang luar. Mungkin sebab tu kita rasa tertekan.”

“Betul tu, Ali!” Pak Harun menyahut. “Kita pergi rumah Pak Ngah lepas ni. Lama tak sembang dengan dia. Lagipun, Pak Ngah selalu ada cerita lawak.”

Mereka pun beramai-ramai ke rumah Pak Ngah, dan memang benar, mereka ketawa tak henti-henti mendengar cerita lawak Pak Ngah tentang kucingnya yang cuba jadi macam manusia.

3. Sentiasa Ada Kawan yang Dapat Dengar Luahan Baik atau Buruk

Keesokan harinya, Kak Siti, anak kedua Pak Harun, datang kepada ibunya dan berkata, “Mak, saya rasa lega bila saya cerita masalah saya pada kawan baik saya, Salmah. Dia dengar je tanpa menghakimi.”

Pak Harun yang mendengar perbualan itu menyampuk, “Bagus, Siti. Ingat, dalam hidup ni, kita kena ada kawan yang boleh dengar luahan kita, baik atau buruk. Lagi bagus kalau kawan tu pandai bagi nasihat yang positif.”

4. Jangan Pendam Sesuatu dalam Diri

Suatu malam, si bongsu, Ani, menangis dalam biliknya. Bila Mak Jah tanya kenapa, Ani jawab, “Saya rasa tertekan sebab tak dapat A dalam ujian, mak. Saya pendam je dalam hati, rasa macam nak meletup!”

Mak Jah memeluk Ani dan berkata, “Ani, jangan pendam sesuatu dalam diri. Bila kita simpan perasaan negatif tu, nanti kita sakit. Cakaplah, luahkan, mak sentiasa ada untuk dengar.”

Pak Harun yang masuk ke bilik sambil membawa ais krim berkata, “Nah, ais krim ni ubat hati yang luka. Tapi ingat, lebih baik luahkan perasaan dari pendam dalam hati.”

5. Dekatkan Diri kepada Allah

Selepas seminggu yang penuh dengan lawak jenaka dan aktiviti luar, Pak Harun mengumpulkan keluarganya dan berkata, “Kita dah cuba macam-macam untuk hilangkan stres, tapi jangan lupa, yang paling penting ialah kita kena dekatkan diri kepada Allah.”

Mereka pun mulai meluangkan masa lebih banyak membaca al-Quran, berselawat, dan beristighfar. Tiba-tiba suasana rumah mereka menjadi lebih tenang dan damai.

6. Mesti Ada Guru yang Mursyid

Pak Harun mengingatkan keluarganya, “Dalam hidup ni, kita mesti ada guru yang mursyid, seseorang yang boleh bimbing kita dan dengar masalah kita dengan penuh hikmah.”

Mereka pun memutuskan untuk bertemu dengan Tuan Guru di masjid berhampiran, untuk berbincang tentang masalah yang mereka hadapi. Nasihat Tuan Guru penuh dengan kebijaksanaan dan memberi mereka ketenangan yang mendalam.

7. Selalu ke Masjid/Surau dan Duduk dalam Majlis Ilmu

Akhirnya, Pak Harun berkata, “Dan yang terakhir, kita mesti selalu ke masjid atau surau. Duduk dalam majlis ilmu, dengar tazkirah. Ilmu tu cahaya, dan cahaya tu akan hilangkan kegelapan dalam hati kita.”

Keluarga Pak Harun pun mula rajin menghadiri majlis ilmu di masjid, dan mereka merasakan perubahan besar dalam hidup mereka. Stres mereka hilang, diganti dengan ketenangan dan kebahagiaan.

Pengajaran

Keluarga Pak Harun akhirnya berjaya menghilangkan stres dengan cara yang penuh gelak tawa dan kebersamaan. Mereka belajar bahawa untuk mengatasi tekanan, kita perlukan kekuatan diri, sokongan dari keluarga dan rakan, serta mendekatkan diri kepada Allah dan ilmu-Nya.

Dan begitulah, keluarga Pak Harun kembali menjadi keluarga paling ceria di kampung itu, dengan hati yang tenang dan fikiran yang bebas dari stres!

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.