Pada suatu hari, Ali, seorang mahasiswa, sedang cuba memahami konsep hipotesis untuk tugasan penyelidikannya. Dia duduk di hadapan laptopnya, namun mindanya mulai melayang. “Apa sebenarnya hipotesis ni?” bisiknya sendirian.

Ali memutuskan untuk berehat sekejap dan membuka video di YouTube tentang eksperimen memasak. Tiba-tiba, satu idea muncul dalam kepalanya. “Jika aku tambah garam lebih dalam masakan, adakah ia akan jadi lebih sedap?”

“Ah, ini macam hipotesis dalam kajian!” jerit Ali sambil tersenyum puas. Dia segera mencatat hipotesisnya: “Jika lebih garam ditambah dalam masakan, maka rasa masakan akan lebih sedap.” Ali merasakan dirinya seperti saintis besar yang menemui penemuan penting.

Keesokan harinya, Ali membawa hipotesis “garam” itu ke kelas dan dengan penuh keyakinan menerangkan kepada rakan-rakannya. Malangnya, eksperimen praktikalnya di dapur malam sebelumnya tidak berjalan seperti yang dirancang. Masakannya menjadi terlalu masin dan tidak boleh dimakan.

Puan Siti, pensyarahnya, yang mendengar cerita Ali tersenyum dan berkata, “Ali, itulah sebabnya kita ada hipotesis nul. Hipotesis nul awak mungkin sepatutnya ‘Lebih garam tidak semestinya menjadikan masakan lebih sedap.'”

Ali mengangguk sambil ketawa kecil, memahami bahawa dalam sains, tidak semua eksperimen memberikan hasil yang diharapkan, tetapi semuanya memberi pengajaran. “Baiklah, sekarang saya faham hipotesis nul!” katanya sambil tersenyum malu.

Sejak itu, Ali tidak hanya belajar tentang hipotesis, tetapi juga kepentingan percubaan dan kesalahan dalam penyelidikan – serta dalam kehidupan seharian.

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.