TVETseorang remaja yang bertransformasi dari seorang pelajar ke bos bengkel motor melalui aliran TVET

Di sebuah kampung yang indah, tinggal seorang remaja bernama Farid. Farid ni memang terkenal dengan keletahnya yang nakal dan suka bermain-main. Ibu bapa Farid selalu pening kepala memikirkan masa depan anak mereka yang kelihatan kurang berminat dalam pelajaran. Setiap kali ditanya tentang cita-citanya, Farid akan jawab dengan penuh yakin, “Nak jadi bos besar!”

Suatu hari, cikgu di sekolahnya, Cikgu Amin, memanggil Farid untuk berbincang tentang masa depannya. “Farid, awak tahu tak pentingnya belajar untuk masa depan? Awak kena ada kemahiran kalau nak jadi bos besar,” kata Cikgu Amin dengan penuh sabar.

Farid menjawab dengan tersenyum, “Cikgu, saya tak minat sangat belajar ni, lagi seronok main bola kat padang!”

Cikgu Amin tidak berputus asa. Dia pun memperkenalkan Farid kepada program TVET yang ada di sekolah. “Farid, awak suka main dengan motor kan? Apa kata awak belajar bidang Teknologi Automotif? Mana tahu nanti awak boleh jadi bos bengkel sendiri,” cadang Cikgu Amin sambil tersenyum.

Farid terfikir sejenak, “Bos bengkel? Macam best juga tu, boleh baiki motor sendiri, tak payah minta duit kat ayah lagi.”

Dengan semangat baru, Farid pun mendaftar masuk ke aliran TVET dalam bidang Teknologi Automotif. Pada mulanya, dia agak kekok dan bingung dengan mesin dan alat-alat yang perlu dipelajari, tetapi lama-kelamaan dia mula seronok. Rakan-rakan sekelasnya pun ramah dan suka membantu, menjadikan pengalaman belajar itu lebih menyeronokkan.

Satu hari, ketika sedang belajar di bengkel, Farid berjaya membaiki sebuah motor yang rosak teruk. Cikgu Amin pun datang dan berkata, “Hebatlah awak, Farid! Ini baru permulaan, teruskan usaha awak, tak lama lagi awak boleh buka bengkel sendiri!”

Farid pun tersenyum lebar. Dia tak sangka, bidang yang pada awalnya dia tak pernah minat, kini menjadi punca semangatnya untuk terus maju. Dia mula merancang masa depannya dengan lebih serius.

Masa berlalu, dan selepas tamat belajar di TVET, Farid membuka bengkel motosikalnya sendiri di kampung. Bengkelnya menjadi tumpuan orang kampung kerana Farid bukan sahaja mahir, tetapi juga jujur dan mesra. Orang ramai mula memanggilnya “Bos Farid”, seperti cita-citanya dulu.

Suatu hari, ketika berbual dengan rakan lamanya, Farid berkata, “Nasib baik aku ikut nasihat Cikgu Amin dulu, kalau tak, mungkin aku masih main bola kat padang je. Aliran TVET ni memang terbaik, bukan setakat belajar, tapi siap boleh jadi bos lagi!”

Moral dari cerita ini adalah bahawa tidak kira apa jua minat atau tahap akademik seseorang, aliran TVET memberikan peluang untuk membina kerjaya yang berjaya. Dengan semangat dan usaha, apa yang bermula sebagai minat kecil boleh menjadi jalan ke arah kejayaan besar.

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.