semangatPelajar yang bersemangat, dikelilingi oleh buku, nota, dan laptop, dengan cahaya mentol di atas kepala sebagai simbol inspirasi. Gambar ini penuh dengan unsur motivasi, menggambarkan semangat dan usaha gigih dalam mencapai kejayaan akademik.

4 tahun lepas, saya pernah berkongsi tips membuat assignment terbaik kerana ramai yang meminta panduan. Sekarang, saya ingin berkongsi tambahan dari panduan yang lalu.

Dalam menulis atau bercakap, kita tak boleh lari dari tiga perkara:

  1. Beritahu apa yang akan diberitahu (Pengenalan).
  2. Beritahu apa yang nak diberitahu (Isi Kandungan).
  3. Beritahu apa yang telah diberitahu (Kesimpulan).

Untuk memulakan assignment, mula dengan mencari gambaran keseluruhan soalan. Ia seperti menyusun puzzle, di mana setiap bahagian soalan perlu difahami untuk memberikan jawapan yang tepat.

Mulakan dengan sumber-sumber umum di Google, blog, atau Wikipedia untuk mendapatkan gambaran awal ! tetapi ingat, ini bukan untuk citation rasmi. Elakkan petikan dari surat khabar atau majalah yang akan merendahkan kredibiliti penulisan anda. Sumber-sumber ini termasuk kategori “bukan akademik.”

Contoh dalam penulisan tesis atau latihan ilmiah: bayangkan jika pernyataan masalah hanya berdasarkan isu yang dipetik dalam akhbar, seperti isu pembuangan bayi atau rasuah. Sedangkan isu tersebut mungkin disensasikan, bukan dari kajian mendalam.

Berikut adalah tips untuk assignment atau esei yang mesti mengandungi Pengenalan, Isi Kandungan, dan Kesimpulan.

Pengenalan: Tulis objektif esei setelah memberi gambaran ringkas mengenai topik, misalnya amalan gotong-royong dalam masyarakat. Masukkan juga “citations” dalam pengenalan.

Isi Kandungan: Baca terlebih dahulu berkenaan dengan topik yang dibincangkan, seperti maksud gotong-royong dari segi sosiologi. Berikan pandangan, penjelasan, dan contoh berdasarkan fakta dan teori yang relevan. Pastikan citations ditulis dengan lengkap.

Penutup: Rumuskan perbincangan tanpa menambah fakta baru. Olahan ayat mesti padat dan mengukuhkan perbincangan yang telah dibuat.

Sebagai penutup, ingatlah bahawa assignment perlu ditulis dalam gaya bahasa dan perkataan anda sendiri. Jangan tiru atau “copy-paste.” Plagiarisme adalah dilarang.

Jangan lupa juga untuk memasukkan citation dan menulis rujukan mengikut gaya universiti masing-masing seperti APA dan lain-lain.

Moga cara mudah buat assignment ini membantu kalian dalam berjuang dalam bidang masing-masing!

Hasil perbincangan ini, saya buat analoginya begini..

Empat tahun lalu, saya seperti seorang arkitek yang memberikan pelan asas kepada anda untuk membina rumah yang kukuh, panduan untuk menulis assignment terbaik. Kini, setelah melihat rumah-rumah yang telah dibina, saya ingin menambah beberapa sentuhan untuk memperindah struktur tersebut.

Bayangkan menulis assignment seperti membina sebuah rumah. Pengenalan adalah asasnya, memastikan rumah itu stabil. Tanpa asas yang kuat, rumah mudah runtuh. Maka, pengenalan mesti jelas, menyatakan objektif yang akan menjadi panduan keseluruhan penulisan.

Isi kandungan adalah dinding dan bumbung rumah. Ini adalah bahagian yang paling penting kerana ia memberikan bentuk dan fungsi kepada rumah. Anda perlu menyusun blok-blok pengetahuan dengan tepat iaitu setiap fakta, teori, dan pandangan haruslah disusun dengan baik seperti batu bata yang disusun untuk membina dinding yang kukuh. Jangan lupa, setiap bata (fakta) perlu disokong oleh mortar (citation) yang tepat dan lengkap agar dinding tidak rapuh dan mudah runtuh.

Kesimpulan adalah atap yang melindungi rumah. Ia harus menutup keseluruhan struktur dengan rapi, tanpa meninggalkan ruang terbuka. Di sinilah anda mengukuhkan semua perbincangan, memastikan tiada hujah yang tergantung. Atap yang baik akan melindungi isi rumah dari cuaca buruk, sama seperti kesimpulan yang baik akan memastikan pembaca meninggalkan penulisan anda dengan pemahaman yang jelas dan kukuh.

Sebelum anda mula membina, pastikan anda mempunyai gambaran keseluruhan tentang apa yang anda ingin hasilkan. Ini seperti melihat pelan rumah sebelum mula membina—memahami soalan assignment secara menyeluruh adalah kunci untuk menyusun setiap bahagian dengan betul. Jangan terlalu bergantung pada bahan binaan yang lemah (sumber bukan akademik), kerana ia boleh merosakkan keseluruhan struktur.

Ingat, rumah yang anda bina ini adalah cerminan diri anda, maka jangan sesekali meniru pelan orang lain (plagiarisme). Gunakan kreativiti anda untuk mencipta sesuatu yang unik dan berkualiti. Dengan mengikuti panduan ini, anda bukan sahaja akan membina rumah yang kukuh, tetapi juga sebuah karya yang akan bertahan lama dan dihargai oleh mereka yang melihatnya.

Jadi, selamat membina dan semoga rumah anda berdiri megah dan menjadi kebanggaan saya!

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.