takdirtakdir

Dalam kehidupan ini, setiap langkah yang diambil membawa kita semakin dekat dengan dua realiti besar: takdir yang tidak dapat diubah dan takdir yang mampu kita ubah melalui usaha dan doa. Takdir Tertulis: Kisah Keluarga Menjelajah Dua Dunia Takdir” membawa kita ke dalam sebuah perjalanan mendebarkan sebuah keluarga yang diuji oleh kedua-dua jenis takdir ini. Dengan aksi penuh keberanian, momen-momen yang mencuit hati, dan pengorbanan yang menggoncang jiwa, kisah ini memperlihatkan bagaimana manusia mampu merubah nasib di dalam ruang lingkup yang dibenarkan Allah, tetapi pada masa yang sama, terpaksa tunduk kepada ketetapan yang telah ditulis tanpa kompromi.

Faiz dan keluarganya mengharungi dua dunia takdir yang boleh diubah dan yang tidak dalam perjuangan untuk menukar nasib dan menyelamatkan mereka yang mereka sayangi. Namun, di sebalik setiap usaha yang digembleng, mereka akhirnya mendapati bahawa bukan hasil akhir yang terpenting, tetapi bagaimana kita memilih untuk menghadapi setiap cabaran yang telah tertulis.

Ini adalah kisah keberanian, kasih sayang, dan penerimaan. Di mana dua dunia takdir bertemu, di situlah manusia belajar erti sebenar perjuangan hidup.

Di sebuah kampung yang aman, tinggal sebuah keluarga yang terdiri daripada Pak Jalil, Mak Senah, anak lelaki mereka Faiz, dan anak bongsu mereka Laila. Mereka hidup dengan penuh kasih sayang, tetapi di sebalik senyuman, terselit pelbagai persoalan yang mula mengganggu kehidupan Faiz dan Laila, terutamanya tentang takdir.

Suatu hari, ketika mereka sekeluarga duduk di meja makan menikmati nasi lemak buatan Mak Senah, Faiz tiba-tiba bertanya dengan wajah penuh tanda tanya, “Ayah, betul ke semua yang terjadi dalam hidup ni dah ditakdirkan oleh Allah? Kalau semua dah tertulis, kenapa kita perlu berusaha lagi?”

Pak Jalil mengerutkan dahi, tersenyum sedikit, lalu berkata, “Soalan kamu bagus, Faiz. Ada dua jenis takdir. Satu, takdir mubram, takdir tetap yang tak boleh diubah. Contohnya, kita perlukan udara untuk hidup, mata kita untuk melihat, dan perempuan boleh mengandung. Ini semua sudah ditetapkan, tak boleh kita ubah. Tapi ada satu lagi jenis takdir, iaitu takdir mu’allaq. Takdir ni boleh berubah melalui usaha dan doa kita. Macam kejayaan, kebahagiaan, kekayaan dan sebagainya semua itu bergantung pada usaha kita. Takdir tu kita boleh ubah.”

Laila yang duduk di sebelah tiba-tiba melompat dari kerusinya, tersengih nakal. “Kalau macam tu, abang Faiz tak boleh tukar takdir untuk jadi pandai masak? Setiap kali dia cuba masak, mesti dapur jadi padang ragut!” Semua ketawa, termasuk Faiz yang cuba membela diri, “Eh, masakan abang taklah teruk sangat! Cuma… minyak tu meletup sendiri!”

Pak Jalil tertawa besar, tetapi matanya penuh dengan maksud. “Faiz, apa yang adik kamu kata tu betul. Nak jadi pandai masak tu takdir mu’allaq. Kalau kau berusaha, belajar, insya-Allah kau boleh jadi pandai.”

Faiz yang semangat dengan idea ini memutuskan untuk membuktikan bahawa takdir mu’allaqnya boleh diubah. Keesokan paginya, Faiz bangun awal dan memutuskan untuk memasak sarapan terbaik untuk keluarganya. Dia mencari resipi di internet dan mula menggoreng telur. Tetapi, seperti biasa, dapur penuh dengan asap kerana Faiz terlupa nak matikan api! Mak Senah datang tergesa-gesa dengan senduk di tangan, “Ya Allah, Faiz! Kau nak tukar takdir dapur ni jadi arang ke?”

Laila yang melihat dari jauh hanya mampu terguling ketawa di lantai. “Abang, takdir abang dalam dunia masakan ni memang… susah sikit nak ubah!” kata Laila sambil ketawa tak henti-henti.

Namun, di sebalik segala kekecohan itu, ada sesuatu yang lebih serius menghantui keluarga mereka. Pak Jalil, yang kelihatan sihat di luar, sebenarnya menyembunyikan berita buruk – dia sedang sakit tenat. Suatu petang, doktor memberitahu bahawa penyakit yang dihidapi Pak Jalil adalah tidak dapat disembuhkan. Ini adalah takdir mubram – takdir yang tak boleh diubah.

Faiz yang selalu yakin bahawa segala perkara boleh diubah melalui usaha dan doa mula patah semangat. Dia berusaha sehabis mungkin, mencari pelbagai rawatan alternatif, berdoa siang malam, tetapi kesihatan Pak Jalil terus merosot. Faiz mula berasa marah pada dirinya sendiri, “Kenapa takdir ni tak boleh diubah? Kenapa usaha aku tak cukup?”

Pada suatu malam yang sunyi, Faiz duduk di tepi katil ayahnya. Dengan suara lemah, Pak Jalil berkata, “Faiz, ayah tahu kau berusaha sedaya upaya. Tapi ingat, ada takdir yang kita tak boleh ubah. Seperti yang ayah cakap dulu, takdir mubram adalah ketetapan Allah yang tak boleh dielakkan. Kita perlu terima dengan redha. Walaupun kita tak boleh ubah takdir ni, kita boleh mengubah cara kita menghadapi takdir tu.”

Faiz menggenggam tangan ayahnya erat, air matanya mula mengalir. Dia teringat kata-kata ayahnya tentang takdir mu’allaq dan mula faham bahawa walaupun takdir mubram tak boleh diubah, mereka masih boleh mencipta kebahagiaan dengan sisa masa yang ada. Mereka masih boleh mengubah cara mereka melalui hari-hari terakhir dengan penuh kasih sayang.

Hari-hari yang berbaki bersama Pak Jalil dilalui dengan penuh makna. Walaupun kesedihan menyelubungi, Faiz dan Laila membuat keputusan untuk tidak meratapi keadaan, sebaliknya meluangkan masa berkualiti bersama ayah mereka – mendengar cerita-cerita lama, bergurau, dan bahkan membuat aktiviti kecil di rumah. Faiz juga belajar memasak lagi, kali ini dengan tekad untuk menyediakan makanan kegemaran ayahnya.

Inspirasi dan Kesimpulan:

Pada suatu pagi yang tenang, Pak Jalil menghembuskan nafas terakhirnya dengan penuh ketenangan, dikelilingi oleh keluarga yang menyayanginya. Faiz dan Laila menangis, tetapi mereka tahu bahawa mereka telah melakukan yang terbaik untuk memanfaatkan sisa masa yang ada. Faiz kini faham bahawa takdir mubram memang tidak boleh diubah, tetapi takdir mu’allaq – cara kita memilih untuk menjalani hidup – boleh berubah melalui usaha, doa, dan sikap kita terhadap takdir itu sendiri.

Ketika mereka berdiri di pusara ayah mereka, Faiz berkata kepada Laila dengan suara yang tenang tetapi penuh pengertian, “Laila, ayah selalu ajar kita tentang takdir. Dan sekarang aku sedar… takdir bukan tentang apa yang kita dapat, tapi tentang bagaimana kita menghadapinya. Kita mungkin tak boleh ubah takdir mubram, tapi kita boleh pilih untuk berusaha dalam apa yang boleh kita ubah. Itulah cara kita hidup.”

Laila mengangguk, air mata membasahi pipinya, tetapi dengan senyuman kecil. Mereka berdua tahu, walaupun ada takdir yang tidak dapat diubah, kehidupan ini masih terbuka untuk diubah melalui doa, usaha, dan cara kita menjalani setiap detik yang ada.

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.