Tahu tak, bacaan al-Quran yang kita biasa dengar hari-hari, yang ramai orang baca kat masjid atau surau, kebanyakannya ikut riwayat Hafs daripada ‘Asim. Bacaan ni memang paling masyhur di seluruh dunia. Bayangkan, 95% umat Islam guna bacaan ni! Kalau riwayat lain, tak ramai sangat yang guna. Antaranya:
- Warsy daripada Nafi’: 3% (kat Algeria, Morocco, Tunisia, Afrika Barat, dan Sudan)
- Ibn ‘Amir: 1% (kat sebahagian Yaman)
- Qalun daripada Nafi’: 0.7% (kat Libya, Tunisia, dan Qatar)
- Duri daripada Abu ‘Amr: 0.3% (kat Sudan dan Afrika Barat)
(Sumber: Kitab An Introduction to the Sciences of the Qur`aan oleh Yasir al-Qadhi)
Kenapa Riwayat Hafs Ni Terkenal Sangat?
Sebabnya, riwayat Hafs ni memang dijaga baik dari dulu lagi. Ia ikut satu jalan (toriq) yang dikenali sebagai toriq al-Syatibiyyah. Jalan ni dipilih oleh Imam al-Syatibi dalam kitab dia, Hirz al-Amani wa Wajhu al-Tahani. Imam ni ambil jalan bacaan ni dari kitab lama, al-Taisir fi al-Qiraat al-Sab’, tulisan Abu ‘Amr al-Dani. Untuk Hafs daripada ‘Asim, jalan yang dipilih ialah jalan ‘Ubaid bin Sobah al-Nahsyali.
Siapa Imam Hafs dan Gurunya?
Imam Hafs bin Sulaiman ni hebat orangnya. Dia salah seorang murid terbaik Imam ‘Asim bin Abi an-Najud. Imam ‘Asim ni pulak belajar dengan Imam Ja’far ash-Shadiq dan Imam Muhammad al-Baqir. Bacaan Hafs ni bersanad terus kepada sahabat-sahabat Nabi SAW yang hebat-hebat, antaranya:
- Sayyidina Ali bin Abi Talib
- Abdullah bin Mas’ud
- Zaid bin Thabit
Imam Hafs ni rajin mengajar bacaan al-Quran sampai ke akhir hayat dia. Bacaan dia pulak senang nak ikut sebab sesuai dengan tulisan mushaf al-Quran yang kita guna sekarang (Rasm Uthmani).
Apa Beza Bacaan Hafs dan Syu’bah?
Imam Hafs dan Imam Syu’bah ni sama-sama murid Imam ‘Asim, tapi bacaan diorang ada beza. Sebabnya, sanad bacaan tu lain-lain:
- Hafs: Sanad dia sampai kepada Sayyidina Ali bin Abi Talib.
- Syu’bah: Sanad dia sampai kepada Abdullah bin Mas’ud.
Pernah Hafs tanya gurunya, Imam ‘Asim:
“Kenapa bacaan saya tak sama dengan Syu’bah?”
Imam ‘Asim jawab:
“Saya ajar kamu ikut apa yang saya belajar dari Abdurrahman al-Sullami, yang sanadnya sampai kepada Sayyidina Ali. Tapi, saya ajar Syu’bah ikut apa yang saya belajar dari Zir bin Hubaisy, yang sanadnya sampai kepada Abdullah bin Mas’ud.”
Menurut Imam Mujahid, ada lebih kurang 520 perbezaan antara bacaan Hafs dan Syu’bah.
Sebab Bacaan Hafs Lagi Popular
Kenapa bacaan Hafs lagi dikenali dari Syu’bah? Sebabnya:
- Imam Hafs Mengajar Sampai Akhir Hayat
Imam Hafs tak pernah berhenti mengajar. Tapi, Imam Syu’bah berhenti tujuh tahun sebelum dia meninggal sebab sibuk belajar hadis. - Penyebaran Luas
Imam Hafs ajar bacaannya kat banyak tempat, tak macam Imam Syu’bah yang ajar kat kawasan tertentu je. - Selari dengan Mushaf Uthmani
Bacaan Hafs sama dengan tulisan dalam mushaf yang kita guna sekarang, jadi lebih mudah diterima ramai.
Cara Belajar al-Quran: Metode Talqin
Nak belajar al-Quran ni ada cara yang orang kampung biasa buat juga iaitu talqin. Guru baca ayat satu-satu, murid dengar dan ikut balik. Cara ni paling elok sebab senang nak hafal dengan betul. [Nak Ngaji Kelas Dewasa dari 0 ke Hero hubungi kami]
Jadi, bacaan riwayat Hafs ni bukan sekadar bacaan biasa-biasa. Ia lambang tradisi al-Quran yang dijaga elok dari zaman Nabi sampai ke hari ni. Sebab tu kita kena syukur, baca al-Quran dengan betul, dan terus amalkan ajarannya.
Rujukan:
Abdul Fattah al-Qadhi. (2010). Tarikh al-Qurra’ al-Asyrah wa ruwwatuhum. Kairo: Maktabah al-Qahirah.
Abdul Ghani. (2013). Kemahiran al-Quran. Selangor Darul Ehsan: Open University Malaysia.
Al-Saud, K. A.-H. A.-S. A. M. S. A. A. (1999, Mei 12). Al-Quran Al-Karim. Madinah Al-Munawwarah: Percetakan Mushaf Al-Asyarif Li Mujamma` Al-Malik Fahd.
An-Nadawi. (2007). Ilmu Tajwid. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn. Bhd.
Mustaffa Abdullah. (2014). Peranan ulama Melayu dalam menangani buta al-Quran dalam kalangan masyarakat Malaysia. Dalam Isu Kontemporari Pendidikan al-Quran. Kuala Terengganu: Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA).
Normaly Kamal Ismail. (2006). Mutiara Hadis. Retrieved November 1, 2018, from Fakulti Komputer dan Sains Komputer: http://sigir.uitm.edu.my/webhadis/
Salim Muhaisin. (1992). Mu’jam Huffadz Al-Qur’an Abra al-Tarikh (Jilid I). Beirut: Dar al-Jayl.
Sharifah Norashah. (2018). Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: Kajian di Masjid UniSZA. Jurnal Hadhari, 10(1), 93-34.