Blockchain mungkin kelihatan sebagai teknologi moden yang jauh dari konsep zaman dahulu, namun prinsip-prinsip asas yang mendasarinya mempunyai persamaan dengan amalan dan nilai yang telah diajarkan dalam Islam sejak zaman Nabi Muhammad SAW dan terus dikembangkan oleh ulama silam. Dalam perbincangan ini, kita akan menyelami bagaimana nilai-nilai Islam yang mendasari amalan kewangan, dokumentasi, dan keadilan pada zaman dahulu dapat disesuaikan dengan teknologi blockchain hari ini.
Blockchain: Prinsip Transparansi dan Kepercayaan
Blockchain adalah teknologi yang direka untuk merekodkan transaksi dalam sistem yang terdesentralisasi. Ciri utamanya adalah transparansi, kebolehpercayaan, dan ketidakbolehubahan data. Prinsip ini sangat sepadan dengan amalan Islam yang menekankan keadilan, kepercayaan, dan keperluan untuk dokumentasi yang jelas.
Prinsip Serupa pada Zaman Nabi Muhammad SAW
- Dokumentasi Transaksi
- Islam telah menekankan pentingnya dokumentasi dalam transaksi kewangan. Firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 282 (ayat terpanjang dalam al-Quran) menyebutkan:“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulisnya.”
(Surah al-Baqarah, 2:282) (Quran.com, n.d.) - Ayat ini menyeru umat Islam untuk memastikan semua transaksi direkodkan dengan teliti, termasuk melibatkan saksi dan penulis yang adil. Dalam konteks moden, blockchain memenuhi tuntutan ini melalui pencatatan transaksi yang telus dan tidak boleh diubah.
- Islam telah menekankan pentingnya dokumentasi dalam transaksi kewangan. Firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 282 (ayat terpanjang dalam al-Quran) menyebutkan:“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulisnya.”
- Kepercayaan dalam Muamalah
- Nabi Muhammad SAW terkenal sebagai seorang yang amanah (al-Amin) dalam urusan perdagangan. Teknologi blockchain membolehkan “kepercayaan” diinstitusikan melalui teknologi, di mana transaksi direkodkan secara automatik tanpa memerlukan pihak ketiga.
- Amanah dalam Urusan Kewangan
- Rasulullah SAW bersabda:“Sesungguhnya Allah akan meminta pertanggungjawaban kepada setiap pemegang amanah pada Hari Kiamat.”
(Sunan Tirmidhi, No. 1205) (Sunan Tirmidhi, n.d.) - Blockchain memastikan setiap transaksi kewangan disertai dengan jejak digital, menjadikannya mudah untuk mengaudit dan memantau pelaksanaan amanah.
- Rasulullah SAW bersabda:“Sesungguhnya Allah akan meminta pertanggungjawaban kepada setiap pemegang amanah pada Hari Kiamat.”
Ulama Silam dan Sistem Dokumentasi
1. Imam Abu Hanifah (699–767 CE):
Imam Abu Hanifah, selain menjadi ulama besar, adalah seorang ahli perniagaan. Beliau menekankan pentingnya ketelusan dalam perdagangan dan mencatat setiap transaksi bagi mengelakkan pertikaian. Sistem catatan yang diamalkan dalam fiqh muamalat mirip dengan ledger (buku besar) yang digunakan dalam blockchain.
2. Ibn Khaldun (1332–1406 CE):
Ibn Khaldun, dalam Muqaddimah, membincangkan pentingnya sistem dokumentasi untuk memastikan ketelusan dalam pentadbiran dan ekonomi. Beliau menulis:
“Sistem ekonomi memerlukan rekod yang jelas untuk mengelakkan salah faham dan penipuan.”
(Ibn Khaldun, 1377)
Blockchain boleh dianggap sebagai evolusi daripada sistem dokumentasi seperti yang dicadangkan oleh Ibn Khaldun, dengan mengintegrasikan teknologi moden untuk mencapai ketelusan.
3. Al-Mawardi (972–1058 CE):
Dalam karyanya, Al-Ahkam al-Sultaniyyah, Al-Mawardi menekankan pentingnya kontrak dan dokumen rasmi untuk memastikan keadilan. Teknologi blockchain menyediakan asas yang serupa dalam memastikan semua kontrak disahkan dan dilindungi.
Aplikasi Blockchain dalam Konteks Islam Moden
- Pengurusan Zakat
- Blockchain boleh digunakan untuk merekodkan kutipan dan agihan zakat dengan telus. Contohnya, di Emiriah Arab Bersatu (UAE), teknologi blockchain telah digunakan untuk memastikan setiap dana zakat sampai kepada penerima yang sah.
- Wakaf Digital
- Wakaf adalah bentuk pelaburan kekal untuk masyarakat. Blockchain boleh merekodkan sumbangan dan mengesan penggunaan dana wakaf, memastikan integriti dalam pengurusan dana tersebut.
- Kontrak Pintar (Smart Contracts)
- Kontrak pintar yang dijana melalui blockchain boleh digunakan untuk melaksanakan transaksi yang mematuhi syariah, seperti pembiayaan tanpa riba. Contoh: Syarikat fintech Islam menggunakan kontrak pintar untuk pelaburan halal.
- Kewangan Islam
- Blockchain dapat digunakan untuk menghapuskan unsur riba dengan menawarkan alternatif kepada sistem kewangan konvensional. Ia memastikan transaksi yang adil dan tanpa faedah, selaras dengan prinsip syariah [(Mokhtar & Ismail, 2013)].
Inspirasi dari Zaman Nabi dan Blockchain
- Perdagangan Nabi dengan Modal Amanah
- Nabi Muhammad SAW sering menggunakan modal orang lain untuk berdagang dan memastikan semua keuntungan dikongsi secara adil. Blockchain membolehkan sistem serupa dilakukan melalui pengurusan kewangan yang telus dan desentralisasi.
- Sistem Baitulmal
- Baitulmal pada zaman khalifah digunakan untuk menguruskan kewangan negara dengan telus. Blockchain boleh menjadi versi moden Baitulmal, di mana setiap perbelanjaan dan kutipan cukai direkodkan dengan jelas.
Integrasi Nilai Lama dan Teknologi Baru
Blockchain bukan sekadar teknologi moden, tetapi ia adalah kesinambungan nilai-nilai Islam yang telah lama diajarkan. Dari zaman Nabi Muhammad SAW hingga ulama silam seperti Ibn Khaldun, prinsip ketelusan, keadilan, dan kepercayaan telah menjadi asas kepada muamalah Islam. Dengan menggunakan blockchain, umat Islam dapat memastikan amalan ini kekal relevan dan lebih efisien dalam dunia moden.
Teknologi ini bukan sahaja membantu menghapuskan riba dan penipuan, tetapi juga memperkukuh kepercayaan dalam sistem kewangan. Blockchain, jika digunakan dengan betul, adalah refleksi kepada ajaran Islam yang menekankan keadilan, kejujuran, dan manfaat kolektif.
Rujukan:
Ibn Khaldun. (1377). Muqaddimah. Translated by Rosenthal, F. Princeton University Press.
Mokhtar, M., & Ismail, A. (2013). Shariah issues in managing household debt: The case of Malaysia. Journal of Islamic Finance, 2(1), 45–58.Quran.com. (n.d.).
Surah al-Baqarah (2:282). Retrieved from https://quran.com/2/282
Sahih Bukhari. (n.d.).
Kitab al-Istiqrad wa Ada al-Duyun wa al-Hajr wa al-Taflis. Retrieved from https://sunnah.com
Tirmidhi, S. (n.d.). Sunan Tirmidhi: Hadith 1205. Retrieved from https://sunnah.com