pemuda yang kelihatan celaru dan tertekan akibat bebanan hutang.

Hutang adalah isu yang sering dibincangkan dalam Islam. Walaupun ia dibenarkan, hutang dalam Islam bukanlah sesuatu yang harus dianggap ringan. Rasulullah SAW sering mengingatkan umatnya tentang beban yang ditanggung oleh mereka yang berhutang, terutama jika hutang itu tidak dilunaskan. Dalam konteks semasa, hutang menjadi sebahagian daripada kehidupan golongan muda, terutamanya di Malaysia, di mana kos sara hidup yang tinggi dan tekanan untuk memenuhi keperluan asas seperti pendidikan, rumah, dan kenderaan sering memerlukan mereka untuk berhutang.

Worldcoin, sebuah inovasi teknologi kewangan berasaskan blockchain, muncul sebagai penyelesaian moden yang selaras dengan nilai-nilai Islam jika diaplikasikan dengan betul. Penulisan ini membincangkan konsep hutang dari perspektif Islam, pentingnya pengurusan hutang, serta bagaimana teknologi seperti Worldcoin boleh menyokong golongan muda untuk mengatasi cabaran kewangan mereka dengan mematuhi prinsip-prinsip syariah.

Hutang dalam Islam: Perspektif Syariah

Islam mengakui hutang sebagai satu bentuk akad muamalah yang diharuskan, dengan syarat ia digunakan untuk memenuhi keperluan asas dan tidak membawa kepada kemudaratan. Firman Allah SWT:

“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu…” (Surah al-Baqarah, 2:282) (Quran.com, n.d.).

Ayat ini menunjukkan kepentingan merekodkan hutang untuk menjaga hak kedua-dua pihak iaitu pemiutang dan penghutang. Dalam ayat yang sama, Allah juga menyeru umat Islam untuk bertindak adil dan amanah dalam urusan kewangan.

Rasulullah SAW bersabda:

“Barang siapa yang berhutang dengan niat untuk melunasinya, maka Allah akan mempermudahkannya. Namun, barang siapa yang berhutang dengan niat untuk mengingkarinya, maka Allah akan membinasakannya.” (Sahih Bukhari, No. 2387)

Hadis ini menegaskan bahawa niat adalah perkara asas dalam berhutang. Hutang yang diambil untuk tujuan kebaikan, seperti memenuhi keperluan asas atau membantu orang lain, bukan sahaja diharuskan tetapi boleh membawa ganjaran.

Imam al-Ghazali dalam Ihya Ulum al-Din menyatakan bahawa hutang yang diambil untuk keperluan mendesak dan niat untuk melunaskannya adalah satu bentuk ibadah, kerana ia memenuhi maqasid syariah, iaitu menjaga keperluan asas manusia (hifz al-nafs dan hifz al-mal) [(Al-Ghazali, 1993)].

Keperluan Hutang dalam Kehidupan Moden

Dalam kehidupan moden, keperluan untuk berhutang sering tidak dapat dielakkan. Beberapa contoh keperluan yang sesuai dengan maqasid syariah termasuk:

  1. Perumahan: Rumah adalah keperluan asas yang wajib disediakan oleh ketua keluarga. Namun, harga rumah yang tinggi menyebabkan ramai yang terpaksa berhutang untuk memilikinya [(Bank Negara Malaysia, 2013)].
  2. Pendidikan: Islam menggalakkan umatnya menuntut ilmu. Pinjaman pendidikan dianggap sebagai keperluan penting, kerana ilmu adalah alat untuk menjaga agama (hifz al-din) dan membangunkan masyarakat [(ERA Consumer Malaysia & CRRC, 2012)].
  3. Kenderaan: Dalam konteks masyarakat moden, kenderaan diperlukan untuk memenuhi tanggungjawab harian seperti bekerja dan menghantar anak ke sekolah [(Zakaria et al., 2012)].

Namun, Islam melarang umatnya berhutang untuk perkara yang tidak perlu atau membazir, seperti membeli barangan mewah semata-mata untuk menunjukkan status sosial [(Mokhtar & Ismail, 2013)].

Worldcoin: Selari dengan Prinsip Islam

Worldcoin boleh menjadi alat yang relevan untuk menyokong pengurusan hutang menurut prinsip Islam. Berikut adalah cara teknologi ini memenuhi kehendak syariah:

1. Pengurusan Kewangan yang Transparan

Dalam Islam, transparansi adalah elemen penting dalam muamalah. Worldcoin menggunakan teknologi blockchain yang menawarkan rekod transaksi yang telus dan tidak boleh diubah. Ini memastikan tiada unsur penipuan atau ketidakadilan dalam urusan kewangan [(Standard and Poors Rating Services, 2013)].

2. Alternatif kepada Sistem Ribawi

Riba (faedah) adalah dilarang dalam Islam. Firman Allah SWT:

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda, dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu mendapat kemenangan.”
(Surah Ali-Imran, 3:130)

Worldcoin berpotensi menawarkan alternatif kepada sistem perbankan konvensional yang berasaskan riba. Dengan transaksi peer-to-peer (P2P) dan kos transaksi yang rendah, Worldcoin membolehkan peminjam dan pemiutang berurusan tanpa melibatkan riba [(Zakaria et al., 2012)].

3. Simpanan dan Pelaburan yang Beretika

Token Worldcoin boleh digunakan sebagai alat simpanan dan pelaburan jangka panjang. Ini selaras dengan pandangan ulama bahawa pelaburan yang tidak melibatkan riba atau gharar (ketidakpastian) adalah dibenarkan dalam Islam [(Mokhtar & Ismail, 2013)].

Contoh Amalan Berhutang yang Baik

Rasulullah SAW pernah meminjam barang daripada sahabat untuk membantu umatnya. Namun, baginda segera melunaskan hutang tersebut. Dalam sebuah hadis, baginda bersabda:

“Sebaik-baik kamu ialah orang yang paling baik dalam melunaskan hutangnya.”
(Sahih Bukhari, No. 2393) (Sahih Bukhari, n.d.).

Ulama silam seperti Imam Ibn Qudamah dalam Al-Mughni menegaskan bahawa melunaskan hutang adalah kewajipan yang harus diberi keutamaan. Sebagai contoh, seorang pemiutang yang memberi hutang kepada seseorang untuk membiayai kos perkahwinan atau perubatan dianggap melakukan amal jariah [(Al-Ghazali, 1993)].

Kesimpulannya, Worldcoin adalah inovasi yang berpotensi besar untuk menyokong golongan muda di Malaysia dalam mengatasi cabaran kewangan mereka. Dengan memastikan prinsip Islam seperti keadilan, transparansi, dan penghindaran riba diterapkan, teknologi ini dapat menjadi alat yang efektif dalam membantu generasi muda mengurus hutang mereka. Selain itu, Worldcoin membuka peluang untuk meningkatkan literasi kewangan digital dan memperkukuh kedudukan ekonomi umat Islam secara kolektif.

Islam menekankan keadilan dan keseimbangan dalam semua aspek kehidupan, termasuk pengurusan kewangan. Dengan menggunakan teknologi seperti Worldcoin, umat Islam dapat mengintegrasikan nilai-nilai syariah dalam kehidupan moden mereka, membina masa depan yang lebih stabil dan diberkati.

Rujukan

Al-Ghazali, A. H. M. (1993). Ihya Ulum al-Din. Beirut: Dar al-Ma’arif.

Bank Negara Malaysia. (2013). Laporan hutang isi rumah Malaysia: Langkah kawalan risiko kewangan. Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia. Retrieved from https://www.bnm.gov.my

ERA Consumer Malaysia & CRRC. (2012). Perilaku dan tabiat kewangan golongan pekerja muda: Satu kajian empirikal. Consumer Research Report, 5(1), 30–45.

Mokhtar, M., & Ismail, A. (2013). Shariah issues in managing household debt: The case of Malaysia. Journal of Islamic Finance, 2(1), 45–58.

Noordin, N., Zakaria, Z., Helmi, M. Z., Ngah, K., & Hussin, Z. (2012). Bankruptcy among young executives in Malaysia. Journal of Consumer Studies, 15(2), 21–35.

Quran.com. (n.d.). Surah al-Baqarah (2:282). Retrieved from https://quran.com/2/282

Sahih Bukhari. (n.d.). Kitab al-Istiqrad wa Ada al-Duyun wa al-Hajr wa al-Taflis. Retrieved from https://sunnah.com

Standard and Poors Rating Services. (2013). Asian household debt report: The Malaysian case. S&P Global Ratings Journal. Retrieved from https://www.spglobal.com

Zakaria, R. H., Kader, R. A., Jaafar, N. I. M., & Marican, S. (2012). Burgeoning household debt: An Islamic economic perspective. International Journal of Islamic Economics and Finance, 4(3), 98–112.

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan dalam bidang Sains Sosial di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial. PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.