Kekuatan Akal

Kekuatan kita manusia adalah adanya akal. Dalam bahasa sekarang kita panggil minda. .Kunci pada kehidupan adalah minda. Kunci pada minda adalah pertanyaan..Mereka yang berilmu akan dapat bertanya soalan padat padu pada masa yang diperlukan. .

Kata Khalifah Islam ke 4, Ali bin Abi Thalib (599-661), “Ilmu tanpa akal ibarat seperti memiliki kasut (sepatu) tanpa kaki. Dan akal tanpa ilmu ibarat seperti memiliki kaki tanpa sepatu.”.Umar bin Khattab, Khalifah kedua (583-644 M) menyebut, “Raihlah ilmu, dan untuk meraih ilmu belajarlah tenang dan sabar.”.Abu Hamid Al Ghazali (Iman Al Ghazali) (1058-1111) “Menuntut ilmu adalah taqwa. Menyampaikan ilmu adalah ibadah. Mengulang-ulang ilmu adalah zikir. Mencari ilmu adalah jihad.”.Tugas kita cari ilmu. Kemudian berkongsi. .Jika ada yang mendapat manfaat, bersyukur. Jika ada yang tidak suka dan mencerca apa yang kita sampaikan, bersyukur juga. .

Buya Hamka, (1908-1981), “Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang. Bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.”.Bercita cita lah supaya dalam hidup, kita akan sampai ke puncak – setinggi-tinggi ilmu, semurni-murni tauhid, sepintar-pintar siasah..

Rujukan :

Roslan Ab Hamid. (2020). Roslan Ab Hamid - Public Speaking Guru | Facebook. https://www.facebook.com/PublicSpeakingGuruNusantara/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.