Saya tidak memberi sokongan untuk banyak tidur, tetapi hanya menekankan bahawa mungkin tidur juga boleh memberi nilai agama, lebih-lebih lagi jika ia berlandaskan niat yang baik, contohnya untuk kuat ketika berbuka! :))

Bila kita buka kisah imam-imam dulu, ramai di antara mereka tidur bernilai ibadah. Contohnya Imam Syafi’i Ra. ketika berkunjung ke rumah Imam Ahmad bin Hanbal Ra., beliau menghabiskan semua makanan yang dihidangkan, kemudian tidur hingga pagi tanpa bangun malam untuk tahajjud. Anak perempuan Imam Ahmad hairan melihat imam yang sentiasa mengajar kesederhanaan, zuhud, puasa dan tahajjud, tetapi dia sendiri makan banyak dan tidur lena. Dia bertanya kepada Imam Syafi’i dan dia menjawab bahawa dia datang ke rumah ayahnya dalam keadaan kesakitan, dan dia pasti ubat itu ada dalam makanan yang dihidangkan malam itu, tetapi kerana dia tidak tahu di mana ubat itu, dia menghabiskan. segala-galanya. Jadi, jangan terkejut jika saya menghabiskan makanan lebih awal kerana saya datang ke sini dalam keadaan bujang, kalau-kalau makanan ada tok jd ubat! =))

 Adapun tidurnya yang kelihatan kuat dan lama, dia menjelaskan kepada puteri Imam Ahmad bahawa selama tidur itu dia membaca/mentashihkan 40 hadis bersama Rasulullah SAW. jadi tidak patutlah meninggalkan Nabi camya jak walaupun untuk tahajjud.

 Itulah kisah tidur yang patut ikuti. Kita bukan seperti Imam Syafi’i, maka jangan terpengaruh dengan hawa nafsu.

Walaupun syaitan dibelenggu di bulan Ramadhan, masih ada nafsu yang sentiasa dikhuatiri, dan nafsu itu lebih teruk dari syaitan. Dalam al-Qur’an surah al-Falaq kita berlindung kepada Allah dari segala keburukan yang ada pada ciptaan Allah secara global “Min syarri ma khalaq”. Maka, pada bab berikutnya (al-Nas), kita mulai khusus melindungi dari keburukan yang paling buruk, yaitu “Min syarril-waswas al-khannas”, di mana al-waswas adalah nafsu, sebagaimana Allah sendiri mentafsirkan dengan firman-Nya. “Walaqad khalaqnal-insana wa na’lamu ma tuwaswisu bihi nafsu”.

 Pada permulaan surat al-Nas kita berlindung kepada Rabbinnas, Malikinnas dan Ilahinnas.. Untuk memahami perbezaan antara rab dan malik, saya akan memberikan contoh apabila saya membeli kambing dan kemudian saya meminta orang lain untuk menjaga, mengembala dan memberinya makan, maka saya adalah malik (pemilik) kambing tersebut, sedangkan pengembala adalah rab (penjaga atau pendidik). Kambing lebih suka bersama rab, kerana malik boleh menyembelihnya, sedangkan rab tidak berhak menyembelihnya. Rab adalah marghub (disukai) manakala malik adalah marhub (ditakuti). Baiklah, kita berlindung kepada Allah SWT. sebagai Tuhan yang martabatnya “Rabbinnas” serta Tuhan yang martabatnya “Maliknas” kerana Allah adalah Tuhan “Ilahinnas” yang bukan sahaja memiliki atau mendidik, tetapi kedua-duanya.

 Allah SWT. (bersama Maha Rahman dan RahimNya) dalam bulan Ramdan, tetap Allah SWT. pada bulan-bulan lain. Jangan berubah. Kita yang suka berubah. Kenapa perlu tunggu bulan Ramadhan untuk banyak beribadat. Ibadah sepanjang Tahun. Lebih-lebih lagi dalam kalangan selebriti, kita melihat bulan Ramadan sememangnya Islamik, tetapi pada bulan-bulan sebelum dan selepas ia telah kembali kepada asalnya. Jangan tiru perkara yang tidak patut seperti itu.

Kembali ke Nuzul Qur’an. Ada satu persoalan yang tidak patut diremehkan; Kepada siapa dan untuk tujuan apa Al-Quran diturunkan? Soalan ini terjawab dalam Al-Quran sendiri “Wa anzalna ilaikadzdzikra litubayyina linnasi ma nuzzila ilaihim”. Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. dengan tujuan baginda menerangkan isi dan arahan kepada manusia. Rasulullah bukan sahaja memetik firman Allah, tetapi juga menerangkannya agar umat manusia tidak tersalah faham atau tersalah menerapkannya. Jauh sebelum mengamalkan al-Quran, kita mesti mendalami dahulu penjelasan Rasul!

Konsep Nuzul Qur’an, lebar dan luaskan pemahamannya yang bukan saja menjadi bahan ucapan dan peringatan setiap tibanya 17 Ramadhan setiap tahun tapi hayatilah. Terdapat persoalan yang tidak sepatutnya diremehkan; kepada siapa dan untuk tujuan apa Al-Quran diturunkan?

Soalan ini terjawab dalam Al-Quran sendiri

ۗ وَأَنزَلۡنَآ إِلَيۡكَ ٱلذِّكۡرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيۡهِمۡ وَلَعَلَّهُمۡ يَتَفَكَّرُونَ 

 Dan kami turunkan kepadamu al-Quran agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan.                                                                       (an-Nahl:44)

Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. dengan tujuan baginda menerangkan isi dan arahan kepada manusia. Rasulullah bukan sahaja memetik firman Allah, tetapi juga menerangkannya agar umat manusia tidak tersalah faham atau tersalah menerapkannya. Sebelum mengamalkan al-Quran, kita mesti mendalami dahulu penjelasan Rasul.

 Allah berfirman:

شَهۡرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِيٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلۡقُرۡءَانُ هُدٗى لِّلنَّاسِ

 Ayat tersebut menjelaskan bahawa, kitab suci Al-Quran turun di bulan Ramadhan sebagai petunjuk bagi umat manusia. (al-Baqarah:185)

Tetapi siapakah panduan kepada petunjuk itu sendiri? di sinilah Allah menyambung:

وَبَيِّنَٰتٖ مِّنَ ٱلۡهُدَىٰ وَٱلۡفُرۡقَانِۚ

Dan penjelasan dari Huda (petunjuk), iaitu Rasulullah SAW. yang telah ditegaskan dalam ayat yang lain:

ۚ وَإِنَّكَ لَتَهۡدِيٓ إِلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِيمٖ 

Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) memberi petunjuk ke jalan.(as-syura: 52)

 Sekali lagi, Nabi sebelum Al-Quran. Allah berfirman:

فَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِۦ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَٱتَّبَعُواْ ٱلنُّورَ ٱلَّذِيٓ أُنزِلَ مَعَهُۥٓ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ 

Mereka (1) beriman kepada Rasul, (2) memuliakan Rasul, (3) menolong. Rasul, dan (4) mengikuti al-Quran yang diturunkan bersama Nabi, maka merekalah orang-orang yang beruntung. (al-A`raf: 157)

Lihat kedudukan amalan al-Quran dalam susunan bagaimana?

Dalam ayat lain:

قَدۡ جَآءَكُم مِّنَ ٱللَّهِ نُورٞ وَكِتَٰبٞ مُّبِينٞ 

 (1) Telah datang kepada kamu cahaya dari Allah (iaitu Rasulullah) dan (2) kitab yang terang benderang. Jelas juga Nabi sebelum Al-Quran. (al-Maidah: 15)

Jika diperhatikan, ada satu hal yang cukup menarik dari jumlah ayat di atas, iaitu Nabi dan Al-Qur’an keduanya mempunyai nama Huda (petunjuk) dan Nur (cahaya).

Sehubungan itu, persoalan juga timbul apabila ada pertanyaan apa beza al-Quran dan al-Furqan. Aku teringat yang disebut oleh Syeikh 20 tahun lalu, al-Quran (ijmali) ibarat dakwat di dalam pen dan al-Furqan (tafsili) penerang bagi al-Quran, ibarat dakwat tadi berkembang menjadi tulisan-tulisan yang menerangkan al-Quran itu untuk difahami oleh umat, sehingga terdapat pelbagai tulisan tasir seperti Ibn Kathir, al-Jalalain dan sebagainya.

Mari kita sama-sama telusuri petunjuk Rasulullah SAW. agar dapat mengamalkan Al-Quran (sebagai panduan juga) dengan amalan yang betul, baik dan betul. Jangan lupa menjaga dan menghargai para ulama’ yang diutuskan sebagai pewaris rasmi Rasulullah SAW. “al-Ulama’ waratsatul-Anbiya’”.

Justeru, bacalah, fahamilah selalu dipesan kepada murid, jikalau anda tidak dapat membaca huruf-hurufnya atau ayat-ayatnya, renungilah apa yang kita selalu sebut walaupun satu perkataan. Walaupun al-Fatihah sekalipun, bacalah terjemahan atau tafsirannya yang pelbagai bahasa ada untuk difahami. Walaupun satu ayat bagi Basmalah sekalipun ia tetap membuka segala rahsia bagi kita andai kita tadabburkannya. Namun sekiranya, kita sebagai dewasa yang belum dapat menguasai bacaan al-Quran dan berminat untuk mempelajarinya dengan kaedah mudah boleh belajar secara bersemuka dan personal di Guar Petai, Pulau Pinang.

http://zeckry.net/2022/04/14/kelas-mengaji-guar-petai/

Rujukan:

Ibnu Katsir, Imadudin Abu al-Fida’ Isma’il. (517). Tafsir Al-Qur’an al-Adzim: Vol. III. Dar al-Jayl.
Abdul Malik Karim Amrullah  (HAMKA). (1982). Tafsir al-Azhar: Vol. Juz 17 dan 22. Panjimas.
Muhammad Quraish Shihab. (2004). Tafsir al-Misbah (Vol. 2 dan 8). Lentera Hati.

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net adalah Rakan Penyelidik Nusantara dalam pembangunan dan perkembangan kajian Sains Sosial , Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah di Nusantara. Selain itu, menyediakan Perkhidmatan & Perundingan Guaman Syarie dan Pengurusan Harta Islam. PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.