Cara guna tajuk penulisan berkesan membantu pengguna dan enjin carian membaca dan memahami teks.. Sebagai contoh, tajuk bertindak sebagai penunjuk arah untuk pembaca dan memudahkan mereka untuk mengetahui tentang siaran atau halaman. Tajuk juga menentukan bahagian kandungan yang penting dan menunjukkan cara ia saling berkaitan. Di sini, saya akan memberi petunjuk tentang cara memikirkan tentang heading dan menggunakannya untuk meningkatkan kebolehbacaan kandungan.

Gunakan tajuk untuk menunjukkan struktur teks

Tajuk adalah papan tanda yang membimbing pembaca melalui artikel. Oleh itu, kita harus menunjukkan maksud bahagian atau perenggan. Jika tidak, orang tidak akan tahu apa yang diharapkan.

Pembaca suka mengimbas kandungan, untuk mendapatkan idea tentang kandungan teks itu dan memutuskan bahagian teks yang akan mereka baca. Tajuk membantu mereka berbuat demikian. Mengimbas teks menjadi lebih sukar bagi pembaca apabila ia tidak mengandungi sebarang tajuk. Lebih teruk lagi apabila kita menambah teks yang panjang selepas tajuk. Kita tidak mahu menakutkan orang dengan dinding teks yang terkenal.

Untuk salinan web, adalah amalan yang baik untuk memastikan bahawa tajuk kita bermaklumat kepada pembaca. Sesetengah orang suka mengusik penonton mereka dalam tajuk, cuba menarik mereka untuk membaca lebih lanjut. Walaupun itu boleh berfungsi dengan baik, ia juga sangat mudah untuk tersilap. Ingat bahawa fokus utama tajuk hendaklah pada kandungan – dan tujuan utamanya adalah untuk menjadikan teks lebih mudah dibaca dan difahami.

Gunakan tajuk untuk meningkatkan kebolehaksesan

Struktur tajuk adalah penting untuk kebolehaksesan juga. Terutama untuk orang yang tidak boleh membaca dengan mudah dari skrin. Oleh kerana tajuk adalah dalam HTML, pembaca skrin boleh memahami struktur artikel dan membacanya dengan kuat. Dengan membaca atau mendengar tajuk dalam artikel, orang cacat penglihatan boleh memutuskan sama ada untuk membaca artikel atau tidak. Selain itu, pembaca skrin menawarkan pintasan untuk melompat dari satu tajuk ke seterusnya, jadi ia digunakan untuk navigasi juga.

Jangan lupa bahawa, dalam banyak kes, perkara yang baik untuk kebolehaksesan juga bagus untuk SEO!

Gunakan tajuk untuk meningkatkan SEO

Umumnya dipersetujui bahawa cara anda menggunakan tajuk tidak memberi kesan khusus kepada SEO anda. Membuat tweak kecil pada tajuk individu berkemungkinan tidak akan membantu prestasi anda. Walau bagaimanapun, terdapat faedah tidak langsung. Menggunakan tajuk menghasilkan teks berkualiti tinggi yang lebih mudah dibaca. Teks yang lebih baik adalah lebih baik untuk pengguna, yang lebih baik untuk SEO anda.

Jika pelawat tidak dapat mencari dengan cepat apa yang mereka cari, mereka mungkin akan meninggalkan tapak dan mencari jawapan lain untuk soalan mereka. Inilah sebab mengapa struktur teks dan penggunaan tajuk juga memberi kesan kepada SEO. Enjin carian menangkap orang yang melantun dari tapak kita. Apabila kita mempunyai kadar lantunan yang tinggi, enjin carian boleh membuat kesimpulan bahawa halaman kita tidak memberikan pencari apa yang mereka cari. Akibatnya, kita mungkin mendapat penilaian yang lebih rendah.

Dengan tajuk, kita harus sentiasa mengutamakan pengguna. Gunakannya untuk menambah struktur dan papan tanda pada kandungan kita, dan untuk menerangkan maksud setiap bahagian. Jika tajuk kita memberitahu pengguna tentang artikel kita, tajuk tersebut akan membantu Google memahami kandungan kita juga.

Cara menggunakan tajuk dengan berkesan

Jadi, apakah cara terbaik untuk menggunakan tajuk? Terdapat dua perkara yang boleh kita lakukan iaitu:

Kita harus menyusun tajuk dengan baik dan harus menggunakan frasa kunci di dalamnya. Yoast SEO boleh membantu anda dalam kedua-dua kes. Dalam analisis Kebolehbacaan, ia menyemak cara anda mengedarkan tajuk anda. Dan, dalam analisis SEO, ia menyemak sama ada kita telah menggunakan frasa kunci. Jadi mari kita terokai kepentingan kedua-dua aspek ini, dan lihat cara kita boleh menggunakan Yoast SEO untuk menulis tajuk yang hebat.

Juga, ingatlah dua perkara berikut:

Pertama, perenggan harus bermula dengan ayat teras yang kita huraikan dalam perenggan yang lain. Apabila menyusun semula teks kita untuk menambah tajuk, pastikan ayat pertama perenggan kita mengandungi maklumat penting perenggan itu.

Kedua, pertimbangkan cara maklumat distrukturkan dalam perenggan kita dan hubungan antara perenggan, dan cara subtajuk boleh membantu menjadikan maklumat itu lebih mudah untuk dihadam.

Menstrukturkan tajuk

Apabila anda mengedit artikel dalam WordPress atau Shopify, anda biasanya akan melihat ‘tahap’ tajuk yang berbeza dalam editor teks – daripada ‘Tajuk 1’ hingga ‘Tajuk 6’. Ini datang dalam saiz yang berbeza; bergerak dari terbesar ke terkecil. Di sebalik tabir, ini ditukar kepada tag tajuk HTML; dari <h1> hingga <h6>. Tema anda mungkin menggunakan teg HTML ini dalam templatnya juga.

Itulah sebabnya, apabila kita bercakap tentang cara menyusun tajuk dan kandungan dengan baik, kita bercakap tentang teg H1, teg H2 dan sebagainya. Kami merujuk kepada kod HTML asas untuk membezakan antara tahap tajuk.

Bagaimana untuk menstrukturkan tajuk

Pertama, anda terhad untuk menggunakan satu tajuk H1 pada setiap halaman. Tajuk H1 hendaklah nama/tajuk halaman atau catatan. Pada halaman ini, itu ialah “Cara menggunakan tajuk di tapak anda”. Anda boleh memikirkan H1 anda seperti anda memikirkan nama buku. Sebagai contoh, pada halaman kategori, H1 anda akan menjadi nama kategori tersebut. Atau, pada halaman produk, ia mestilah nama produk.

Kemudian, semasa anda menulis kandungan anda, anda boleh menggunakan subtajuk H2 dan H3 untuk memperkenalkan bahagian yang berbeza – seperti bahagian “Cara menambah baik pengedaran tajuk anda”, yang sedang anda baca, yang terletak dalam “Menstrukturkan tajuk anda” bahagian. Fikirkan subtajuk H2 seperti bab buku. Bahagian individu tersebut mungkin juga menggunakan pengepala yang lebih khusus (teg H3, kemudian teg H4, dsb.) untuk memperkenalkan sub-bahagian. Jarang bagi kebanyakan kandungan untuk mendapatkan cukup ‘mendalam’ sehingga perlu menggunakan tag H4 dan seterusnya melainkan anda menulis kandungan yang sangat panjang, atau benar-benar teknikal.

Apakah yang dilakukan oleh semakan pengedaran subtajuk dalam Yoast SEO?

Semakan pengedaran subtajuk menilai sama ada anda telah menggunakan subtajuk yang mencukupi dalam teks anda. Kebanyakan teks lebih 300 perkataan memerlukan subtajuk, untuk membantu pembaca mengimbas teks. Jadi, semakan ini akan memberitahu anda jika teks anda lebih panjang daripada 300 patah perkataan dan tidak mengandungi sebarang subtajuk. Ia juga akan memberitahu anda jika bahagian teks yang mengikuti subtajuk terlalu panjang — iaitu, lebih daripada 300 perkataan – dan mencadangkan anda menambah subtajuk untuk meningkatkan kebolehbacaan bahagian teks tersebut.

Jadi, apa yang perlu dilakukan untuk pengedaran subtajuk dengan berkesan?

Baiklah, pertama sekali – dan ini agak jelas – jangan lupa untuk menggunakan subtajuk! Kita harus cuba mencipta subtajuk untuk setiap topik berasingan dalam teks kita. Ini mungkin untuk setiap perenggan, tetapi juga untuk beberapa perenggan yang membincangkan topik yang sama.

Kami menasihati meletakkan tajuk di atas setiap perenggan panjang, atau di atas sekumpulan perenggan yang membentuk unit tematik. Teks yang mengikuti subtajuk biasanya tidak lebih panjang daripada 250-350 patah perkataan.

Contoh struktur tajuk

Katakan kita mempunyai catatan blog tentang rahsia sedekah. Kami telah memilih “rahsia sedekah” sebagai kata kunci fokus kita dan menulis artikel tentang semua sebab kita mengetahui rahsia sedekah. Tanpa tajuk, terdapat risiko bahawa kita mungkin akhirnya menulis karya yang sangat panjang dan berjela-jela yang sukar difahami. Tetapi jika kita menyusun sesuatu secara logik menggunakan tajuk, kita bukan sahaja memudahkan untuk membaca, kita juga membantu memfokuskan penulisan kita sendiri.

Begini rupa struktur siaran itu:

H1: Rahsia Sedekah adalah hebat

H2: Mengapa kita fikir rahsia sedekah adalah hebat

H3: Rahsia sedekah bukan sahaja datang dalam bentuk wang ringgit!

H3: Kita boleh mengaplikasikan untuk lebih daripada sekadar memberi

H3: Ia mungkin lebih bernilai daripada yang kita fikirkan

H2: Di manakah kita harus dapatkan rahsia sedekah?

H3: 10 laman web rahsia sedekah terbaik

H3: Mencari rahsia sedekah kegemaran saya

Lihat bagaimana kita telah mencipta struktur logik, menggunakan tag H2 untuk merancang bahagian dan tag H3 untuk merangkumi topik tertentu? Kami telah melakukan perkara yang sama dalam siaran yang kita baca sekarang!

Ini adalah contoh yang baik tentang cara tajuk kita harus distrukturkan dalam artikel sederhana panjang. Untuk artikel yang lebih pendek, kita harus menggunakan lebih sedikit (atau lebih umum, peringkat tinggi) tajuk. Jika kita ingin pergi ke lebih terperinci, tiada apa yang menghalang daripada menggunakan tag H4 untuk membuat bahagian ‘peringkat rendah’ .

Menambah tajuk

Tetapi tunggu, adalah baik untuk mengetahui cara menyusunnya, bagaimanakah kita sebenarnya menambah tajuk? Kami akan menerangkan cara melakukan ini dalam dua CMS paling popular: WordPress dan Shopify!

Menggunakan frasa kunci dalam subtajuk

Tajuk memberi kita peluang yang baik untuk menggunakan kata kunci fokus kita (atau sinonimnya) dengan jelas, untuk menjadikannya benar-benar jelas tentang halaman tersebut. Dengan menambahkan frasa kunci fokus kita pada subtajuk, kita telah menekankan kepentingannya. Selain itu, jika kita cuba menentukan kedudukan untuk frasa kunci, kita perlu menulis mengenainya. Jika tiada perenggan kita merujuk kepada topik utama, kita mungkin akan menghadapi kesukaran untuk menentukan kedudukan.

Namun, sama seperti frasa kunci secara umum, adalah penting untuk tidak keterlaluan. Tambahkan frasa kunci di tempat yang sesuai, biarkan di tempat yang tidak sesuai.

Cara menambah frasa kunci dalam subtajuk

Sama ada kita menambah frasa kunci pada subtajuk bergantung pada perenggan yang disambungkan kepadanya. Setiap perenggan dalam teks harus memberitahu pembaca sesuatu tentang topik yang sedang dibincangkan. Selain itu, subtajuk kita tidak lebih daripada garis besar yang sangat singkat tentang perkara yang akan anda perkatakan dalam satu atau lebih perenggan. Oleh itu, kita mesti sentiasa boleh menambah frasa kunci anda pada satu atau lebih subtajuk. Jika kita masih bergelut untuk mencapai matlamat ini, tanya diri kita beberapa soalan tentang struktur artikel kita.

Adakah teks saya membincangkan topik yang diterangkan dalam frasa kunci? Jika tidak, patutkah saya memilih frasa kunci lain?

Adakah subtajuk semasa saya menerangkan dengan tepat perkara yang saya bincangkan di bawahnya?

Apakah perenggan yang paling rapat dengan topik dan frasa kunci?

Apakah soalan yang dijawab oleh perenggan ini mengenai topik dan frasa utama?

Selalunya, kita akan mendapati bahawa menjawab soalan ini membantu menambahkan frasa kunci pada satu atau lebih subtajuk anda. Jika kita tidak boleh, mungkin perlu mempertimbangkan soalan nombor satu lagi.

Jika itu tidak menyelesaikan masalah, pertimbangkan untuk mendidik diri kita tentang penulisan salinan dan struktur teks, untuk mendapatkan pandangan yang lebih jelas tentang cara karya yang baik distrukturkan. Frasa kunci anda harus menjadi pusat kepada topik. Oleh itu, anda sepatutnya boleh menambahkannya pada beberapa subtajuk.

Tajuk dalam tema

Kebanyakan tema akan menggunakan tajuk sebagai sebahagian daripada kod HTML mereka, tetapi sesetengahnya tidak mengikut amalan terbaik. Hampir semua tema akan menggunakan nama artikel kita secara automatik dalam tag H1. Ini berguna kerana ini bermakna kita tidak perlu mengulang nama siaran di dalam kandungan.

Malangnya, sesetengah tema menggunakan tag secara tidak betul – mereka menggunakan tag dalam susunan yang tidak logik. Contohnya, H4 kemudian H2, atau menggunakan tag secara tidak kemas dalam sidebars, headers dan footer. Ini boleh menyebabkan masalah untuk kebolehaksesan, kerana susunan tajuk kita mungkin tidak masuk akal. Pengguna, enjin carian dan teknologi bantuan biasanya melihat keseluruhan halaman, bukan hanya kawasan kandungan anda.

Walau apa pun, kita harus menyemak sama ada tajuk kita masuk akal pada setiap jenis templat di tapak web!

Semak tajuk blog

Menggunakan tajuk dengan baik berguna untuk pengguna. Ia meningkatkan peluang orang benar-benar membaca artikel, meningkatkan kebolehcapaian, dan mungkin menyumbang kepada SEO. Jadi tambahkannya ke dalam salinan – cuma pastikan menggunakannya dengan betul!

Terdapat butang berguna di bahagian atas sebelah kiri skrin penyuntingan kandungan dalam editor blok WordPress, bernama Butiran. Ini menunjukkan garis besar halaman yang kita edit.

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net adalah Rakan Penyelidik Nusantara dalam pembangunan dan perkembangan kajian Sains Sosial , Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah di Nusantara. Selain itu, menyediakan Perkhidmatan & Perundingan Guaman Syarie dan Pengurusan Harta Islam. PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.