Rebutlah Peluang Sementara Masih Sihat

Kelas Intensif Bahasa Arab Kuching

Kelas Intensif Bahasa Arab Kuching

Rebutlah peluang sementara masih sihat, sementara nikmat sihat kita masih ada rebutlah, kerana Allah akan tuntut/persoal terhadap kamu di atas setiap nikmat yang kamu terima..

Jadi, pernafasan itu nikmat..kalau Allah tuntut kelak..kita mok bayar dengan apa sebenarnya? Mok bayar dgn solat kita kah ? Camney…mun solat plak sik berapa betul…sik ada perasaan atau sik menjiwai bila solat…camney ? Mun nya jenis solat taqlid/turut/tiru2 plak camney…yang benar2 nk solat sebenarnya berapa kerat jak ? Anda cayak sik ?….juh kamek nanya…

Di masjid ktk urg nagga..bulan apa yang paling ramai orang ? Tentu bulan Ramadhan..kan….jadi yang dtg tu kerana Allah ke kerana Bulan ? mun sebab BULAN jak..benar2 kenal Allah ke kenal Bulan ?

Berubahlah untuk memahami….

Maka, sama2lah kita ubah untuk kembali kepada Allah yang masjid sentiasa penuh ! bukan menunggu bulan Ramadhan je kita penuhkan..kita ada Quran untuk difahami..kita ada alim ulama` yang hebat2 untuk didekati dan diikuti…iboh buang masa lagi…belajarlah kerana banyak benda yang kita tidak tahu…bila kita melakukan sesuatu tanpa ilmu yang sebenarnya kita akan jadi tiru saja..ubahlah cara kita nektok utk menyakini pd ALLAH..cuba bayangkan waktu ini, di hospital orang terlalu sesak dan ramai kerana utk hidup, tp sayangnya di masjid terlalu lapang kerana untuk pergi ke arahNya….kenapa ya ? cuba fikirkan..dan cari jawapannya..

Kelas Intensif Bahasa Arab Kuching akan memulakan pengambilan baru jadi langkah untuk anda faham skit2 dalam memahami apa yang kita selalu baca dalam solat, zikir dan baca al-Quran agar, bila kita kenal, kita fahami pasti ia akan menimbulkan RASA.

Maka, alat untuk kita kenal mesti dengan ILMU/tahu/pengetahuan…masalahnya tentang tuhan kita sik mok KENAL..lebih byk mok kenal benda lain..benda selain daripada ALLAH…benda yang boleh kita jadi syirik (sekutu)…menasik..? bukan anda lah…ktk tok dah bagus mok cite org yg berkayo2 di luar nun..sik tau arah ney mok dituju gik..masih gago ngan benda lain sik abis2…

Baik lah…sebenarnya kita boleh tahu/kenal apa2 setiap benda atas dunia tok sebab ALLAH yang sediakan/anugerahkan..berikan..…tapi ada yang sik sedar2 juak…tauk2 celik mata dah cerah…tauk2 ada udara boleh bernafas…dpt lah nangga benda dan kenal benda…sapa yang duk cipta semua tu…sampai kita utamakan benda yang lain berbanding ALLAH…kita terlebih gilak membesarkan benda lain selain ALLAH…sehingga LUPA pada ALLAH..tu bila duk sebut ALLAHU AKBAR…allah lah maha besar…tp kita sik lalek benda2 ke arah meninggikan dan membesarkan Allah…

Sebenarnya kenal kah kita tentang Tuhan ? misalnya kita malar jak sebut kalimah ALLAHU AKBAR…itu sebutan…mun ikot pada sebutan jak…. burung tiong..burung kakak tua pun boleh sebut/kata….apa mok polah mun sebut jak tapi sik FAHAM….camney pulak org bisu yang sik dpt klakar…bila nya takbir..air mata keluar…sebab apa ? sebab dia TAHU ada NILAI…jadi maknanya..bukan pada sebutan jak.. nya ada pada FAHAM…

Persoalanya kenal ka sik ? mun sik kenal datanglah atau belajarlah ILMU untuk KENAL..bila kenal baru FAHAM..baru molah ibadah itu ada RASA….mesti KENAL palak ekor dolok baruk mok molah sesuatu ibadah..baru jadi ibadah yg sik ditiru2…yg leh jadi salah lebih dari betul..

Salah lebih banyak dari betul.? camney ya….kenak kita molah kerja tiru/taqlid..sik molah kerja dengan ilmu/ilmiah/pengetahuan..sedangkan yang mula2 berdiri di alam tok apa? ILMU…sebab ALLAH Ta`ala madah..DIA AL-ALIM..yang maha berilmu/maha tahu..yang mula2/awal berdiri adalah ILMU..itulah DIRINYA…DIRI AL-ILMU..Diri Nya yang sik ada sesiapa dikeliling DIA….Firmannya…

وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ

Sikda yang setaraf/sebanding dgn AKU..Aku tetap ESA (aku tetap aku)…sikda sapa datang duk dikeliling aku tok..diri ILMU tok..kenal ke sik..?

DIRI NYA sapa yg tau..sapa pun sik tau..DIA sendiri yang tahu…kita tok atas tanda PENGENALAN diri DIA…maka terbit lah kita tok…PENGENALAN ILMU NYA….sik ada lebih…sebab itu kita tidak memiliki…sampai masa hancur dan musnah abis tok..sebab balik kat EMPUNYA ILMU…

Dimana mok belajar ilmu tok ? bila anda mengikuti Kelas Intensif Bahasa Arab Kuching  anda akan jumpai kefahaman2 luar biasa ini. Puzzle persoalan untuk fahami bacaan2 dalam solat dan doa dapat dipecahkan dalam bahasa arab kuching.

Doa Zeckry (2)

Ya Rahman Ya Rahim, sesungguhnya Engkaulah yang tahu tentang hajat-hajat kami ini semua…………(mintalah apa-apa hajat pada diri masing)…walaupun ia sukar atau besar tapi atas kekuasaan engkau dapat membuka segala jalan yang sempit kepada yang luas dan lapang dengan berkat zikir saidina Sulaiman AS Bismillahirahmani Rahim..

Ya Allah ampunilah atas kekurangan dan kesilapan kami sama ada zahir atau batin..dan ampunilah atas kesalahan muslimin dan muslimat yang masih ada sekarang dan yang telah meninggalkan kami..

Ya Syafi..Ya Rahman, sihatkanlah tubuh badan kami semua, anugerahilah kesihatan dan kekuataan yang luar biasa…yang tidak terdaya oleh kami jika atas usaha kami sendiri melainkan atas kekuasaan engkau jua lah yang menjadi milik atas tubuh kami..

Ya Allah lindungilah kami dari segala musuh yang terang dan tersembunyi..jikalau ada di dalam kalangan kami…..musnahkanlah dengan kebenaran Engkau Ya Allah..jikalau ia tersembunyi dari mata kepala…zahirkanlah dengan cahaya yang al-Haq.

Ya Allah limpahilah kepada kami rezeki yang tidak putus-putus…rezeki yang kami tidak terjangkau oleh akal kami untuk fikirkan dan usahakan…atau kebesaran dan keangungkan engkau zahirkan dan terbitkan untuk kami semua agar kami menjadi hamba yang bersyukur.

Ya Allah tetapkanlah hati kami  di atas jalan yang lurus dan jalan mereka yang mengikuti kekasih Engkau yang paling dicintai,paling kasihi dan paling dikenali Saidina Muhammad SAW..

Ya Allah… Ya Razzaq..Murahkan rezeki kami dengan didatang dari arah yang tidak disangka-sangka dan datang dipelbagai sudut yang sukar untuk kami ketahui dan segala kebaikan yang sentiasa mengelilingi kami..walaupun kadang-kadang Engkau hadirkan insan-insan yang baik disekeliling kami, dengan sebab mereka, wasilah buat diri kami agar terus istiqamah dalam kebaikan…sebagaimana Engkau hadirkan dengan Hajar Aswad yang mengelilingnya dari pelbagai warna kulit dan bangsa untuk memperolehi barakah.

1 2