Konsep Storytelling Dalam Berniaga

Analoginya cam ni je, Ok kita kan selalu pergi pasaraya kan..mcm kt umah saya ni ada Tesco..kalau kt tempat pasaraya apa ya ? mesti ada kan..

Kita perasan ke tak ? biasanya kt bahagian keperluan harian, diorang letak seperti :

(+) Ikan

(+) Daging

(+) Beras

(+) Minyak Masak

(+) Ayam

dan berbagai lagi diletakkan di hujung hujung pasaraya tersebut. Perasan?

Maka, dari situ kita punyalah pusing jalan-jalan, sambil itu tengok tengok offer lain. Anda percaya atau tidak sambil berjalan sambil dipengaruhi iklan-iklan lain.

Soalan saya, dalam ratusan kali kita berjalan begini. Percayalah. Benda yang tiada dalam list kadang kadang terus muncul dengan tiba tiba. Setuju ke betul?

Dah muncul tu tiba-tiba terambil letak dalam troli tak? Biasanya ramai juga yang ambil ye… Nampak ‘permainan halus’ mereka….dalam senyap, pasaraya ‘berstorytelling’ kepada pelanggan? kan…

Mereka bina laluan yang jauh untuk kita sampai pada barang keperluan tadi kan…

Di sepanjang laluan mereka hiasi dengan pelbagai cerita promosi dan sebagainya. Pelbagai tawaran membuatkan jiwa-jiwa yang tak tahan dengan godaan. Hasilnya troli penuh sebelum sempat beli beras, gula, ikan dan sebagainya.

Jadi konsep storytelling ini begitu lah dalam dunia perniagaan kalau nk faham cara mudah..kalau dah faham kita sambung ikut zaman digital yang terkenal dengan video marketing atau lebih tepat lagi storytelling dalam era video baru. Ramai daripada kita sudah tahu bermula daripada tahun 2020 dan seterusnya video marketing akan menguasai content yang paling utama dalam era ini.

Dato Roslan Ab Hamid

Apabila pulang waktu malam, ketika memasak makanan mereka berhimpun ditepi unggun api. Waktu itulah sang bapa akan bercerita kisah-kisah menarik sepanjang perguruan (pengalaman) pada hari tersebut itulah asal mula storytelling.

» Read more

Rahsia Besar Solawat Tafrijiyyah

Selawat ni selalu diamalkan yang saya ambil secara berguru dan berijazah untuk amalan, kesannya sebagai pembukaan pintu rezeki zahir dan batin.

Selawat Tafrijiah turut dikenali dengan Selawat Nariyah, Selawat Taziah dan Selawat Qurtubiah. Kepelbagaian nama pada selawat dengan lafaz sighah yang sama ini mengisyaratkan kelebihan mengamal dan membacakan Selawat Tafrijiah.Selawat ini dinamakan sebagai Selawat Taziah, dinisbahkan kepada seorang Ahlillah yang bernama Sayyid Ibrahim al-Tazi.

Sementara nama Qurtubiyah menunjukkan bahawa seorang ulamak tafsir, Imam Abu Abdullah al-Qurtubi merupakan salah seorang yang menjadikan selawat ini sebagai amalan.Selawat ini dinamakan sebagai Selawat Tafrijiah berdasar kepada kesan daripada amalan ini yang membukakan ‘pintu keluasan’ yang besar dan bakal mengembirakan pengamal.

Selawat ini dinamakan sebagai Selawat Nariyah yang menjadi perumpamaan kepada keberkesanan dan kecepatan hasil diperoleh setelah selawat ini diamalkan.Selawat ini boleh dibacakan ketika seseorang berhajatkan sesuatu. Bilangan bacaan bergantung kepada kemampuan, kesungguhan atau hasrat pendoa.

Walaubagaimana pun, ulamak dan para masyaikh menjadikan angka 4444 sebagai bilangan bacaan selawat ini; tanpa kurang atau lebih.Jumlah 4444 kali selawat tidak semesti disempurnakan bacaan dalam suatu masa. Bacaan selawat boleh dilakukan pada bila-bila masa, lalu dihimpun melengkapi jumlah dinyatakan. Begitu juga, jumlah bacaan selawat 4444 boleh dicukupkan dengan dicampur bilangan dibaca beberapa orang; dilakukan secara berjemaah.Keberkesanan amalan lebih bergantung kepada ‘kekuatan’/fokus zikir.

» Read more

Analisis Atribut Produk atau Perkhidmatan

Berikut contoh syarikat telekomunikasi dan media di dalam pasaran Malaysia. Analisis atribut produk atau perkhidmatan bagi memenuhi keperluan dayasaing dalam pasaran di Malaysia.

1.0 Pengenalan


1.1 Syarikat Pertama :Telekomunikasi

Nama Syarikat : Gemilang Onexox Enterprise

Syarikat Telekomunikasi yang menawarkan perkhidmatan sebagai pengedar kawasan (Distributor Area) dari OneXOX Sdn Bhd yang merupakan Pengendali Rangkaian Mudah Alih Maya (MVNO) pada awalnya, One XOX Sdn Bhd merupakan sebuah syarikat Bumiputera dan anak syarikat kepada XOX Berhad yang telah beroperasi sebagai Pengendali Rangkaian Mudah Alih Maya (MVNO) sejak tahun 2005. One XOX Sdn Bhd yang telah ditubuhkan pada 2014, secara eksklusifnya membawa jenama ONEXOX bagi memasarkan produk XOX dengan pelan perkhidmatan mudah alih yang unik dan tersendiri (Onexox, 2005).

Tahun ditubuhkan : 2014
Saiz Syarikat : 30 pekerja

Aktiviti Perniagaan:

i-Perkhidmatan kepada pelanggan untuk mengekalkan nombor lama telefon bimbit dari lain-lain telco ke telco Onexox.
ii-Penjualan nombor baru atau “starter kit” kepada agen atau pelanggan.
iii-Penjualan tambah nilai kepada agen atau pelanggan Onexox


1.2 Syarikat Kedua: Multimedia

Nama Syarikat : Les’ Copaque Production Sdn Bhd (atau Les’ Copaque sahaja)


Les’ Copaque yang ditubuhkan pada 2005 adalah sebuah syarikat produksi filem yang merupakan salah satu perintis bidang animasi di Malaysia, dengan misi untuk membawa cerita Malaysia ke mata dunia. Syarikat berstatus Koridor Raya Multimedia (MSC) ini telah menghasilkan pelbagai animasi 3D berkualiti tinggi untuk rancangan televisyen bersiri, pengiklanan dan khidmat pesanan masyarakat. Filem pertama mereka yang dihasilkan pada 2009, Geng: Pengembaraan Bermula telah memenangi anugerah filem animasi terbaik pada Festival Filem Kuala Lumpur. Penghargaan lain yang diterima Les’ Copaque adalah Anugerah Viewer’s Choice Award melalui Festival Filem Kanak-Kanak Indonesia dan Best On-Screen Chemistry Award melalui Shout! Awards.


Tahun ditubuhkan : 2005
Saiz Syarikat : 30-80 pekerja
Aktiviti Perniagaan:
i-Produksi Filem Animasi Upin dan Ipin
ii-Menjual barangan cenderahati, hari kelahiran, buku, digital disc, alat permainan kanak-kanak dan sebagainya berjenamakan Upin dan Ipin.

2.0 Analisis atribut produk atau perkhidmatan bagi memenuhi keperluan daya saing dalam pasaran di Malaysia


Menurut Sadianty, (n.d.), atribut produk merupakan unsur-unsur produk yang mencerminkan pengembangan suatu produk untuk dapat dijadikan dasar pengambilan keputusan pembelian.


Oleh itu, bagi membangunkan sesebuah produk atau perkhidmatan, sudah tentu ia melibatkan proses-proses tertentu yang disampaikan melalui atribut keluaran seperti kualiti produk, perlabelan, ciri-ciri produk, pembungkusan, penjenamaan dan rekabentuk produk. Justeru, penulis menganasisi atribut produk atau perkhidmatan yang memenuhi keperluan dayasaing dalam pasaran di Malaysia antaranya :


i- Kualiti Produk atau Keluaran

Kualiti adalah salah satu daripada alat peletakan pemasar. Kualiti keluaran atau produk perlu memilih tahap kualiti yang akan menyokong kedudukan produk dalam pasaran sasaran. Pengeluar mungkin perlu memenuhi kualiti prestasi, iaitu keupayaan sesuatu produk untuk melaksanakan fungsi- fungsinya.

Sebagai contoh, penjenamaan telekomunikasi Onexox memberi memberi kualiti prestasi yang lebih tinggi daripada Syarikat Telco yang tersedia ada dipasaran, daripada segi perkhidmatan yang lebih efisien. Maka, tahap kualiti sesebuah produk dan perkhidmatan adalah kualiti pengakuran iaitu bebas daripada kecacatan dan ketekalan dalam memberi tahap kepuasan pengguna yang disasarkan dengan penawaran internet berkualiti berkelajuan 4G dan penjimatan sehingga simkad bertempoh minima dua tahun untuk tamat tempoh walaupun tidak menambah nilai setelah didaftarkan dengan Onexox yang tiada pada mana-mana pakej telco lain di Malaysia dan pakej data internet sangat murah dengan promosi, ini bermakna kualiti yang sepadan dengan kualiti yang telah dijangkakan dan dibayar oleh pelanggan.

Manakala, Les`Copaque dengan tagline “Betul.. Betul.. Betul..” yang menjadi siulan masyarakat Malaysia dengan pelbagai bangsa dan usia. Tagline ini yang sinonim dengan karakter sepasang kembar lelaki, Upin dan Ipin yang menjadi kegilaan kanak-kanak pada zaman digital, malahan karakter ini turut digemari oleh orang dewasa. Dibantu oleh watak-watak tambahan seperti Jarjit, Fizi, Ehsan, Mei Mei, Mail, Susanti, Kak Ros, Opah, Tok Dalang dan lain-lain, cerita kanak-kanak yang sarat dengan mesej ini telah menjadi begitu popular. Bukan sahaja di Malaysia malah turut mendapat sambutan di negara jiran, Indonesia, Brunei, Filipina, Vietnam dan Singapura. Tambah mengagumkan lagi adalah, apabila rancangan ini turut disiarkan di rangkaian Hilal TV di Turki. Ini bermakna filem ini berkualiti setanding yang akan dibayar oleh peminat (Les’ Copaque, 2005).

ii- Ciri-ciri Produk

Produk boleh ditawarkan dengan pelbagai ciri. Ini termasuklah model “stripped down” yang merupakan model yang tidak mempunyai sebarang tambahan. Pengeluar mewujudkan model dengan tahap-tahap berbeza yang mengikut ciri-ciri tertentu dengan harga yang berlainan. Ciri-ciri produk adalah salah satu kuasa yang menentukan persaingan bagi membezakan produk pengeluar dengan pesaing yang mengeluarkan produk yang sama. Contohnya, Onexox tentunya memiliki ciri-ciri produk yang berbeza dengan pakej tawaran telco lain dari segi data internet dan pakej prabayar. Pengeluar semestinya mengetahui kehendak semasa pelanggan bagi mengenal pasti ciri-ciri baru yang perlu ada pada sesuatu produk bagi menambahbaik (improve) atau memperbaiki keluaran atau produk.


Manakala, Les`Copaque pula mengeluarkan produksi yang mempunyai ciri-ciri kelainan dengan produksi filem-filem animasi di Malaysia dari segi jalan penceritaan dan animasi yang dipersembahkan dan watak Upin dan Ipin digemari oleh semua peringkat umur. Dari segi penjualan produk seperti cenderahati, filem, buku dan permainan kanak-kanak amat sesuai yang yang bercirikan dan bermodelkan Upin Upin kerana sebelum ini kanak-kanak di Malaysia hanya mengenal Ben10, Superman, Batman, Ultraman dan sebagainya. Kehadiran Upin dan Ipin mengubah dan menjadi idola kanak-kanak di Malaysia.


iii- Rekabentuk Produk

Rekabentuk pakej Onexox berbeza bagi menambah nilai pelanggan. Oleh itu, melalui rekabentuk pakej yang jauh berbeza. Sesetengah syarikat mempunyai reputasi mengeluar produk yang mempunyai rekabentuk yang menarik seperti Maxis dan Digi. Rekabentuk yang baik akan menyumbang kepada kegunaan produk itu sendiri dan juga rupabentuknya.
Ia juga dapat menarik perhatian pengguna, memperbaiki prestasi produk, mengurangkan kos pengeluaran dan memberi kelebihan daya saing yang kukuh dalam pasaran sasaran. Citarasa pengguna adalah berbeza, oleh itu rekabentuk sesuatu produk dapat menarik perhatian pengguna.


Rekabentuk Les`Copaque menggunakan rekabentuk yang bersesuaian dengan suasana alam kanak-kanak yang dapat menarik dan mencuit hati dengan produk-produk Upin Ipin.


vi- Pelabelan

Label boleh menjadi tag yang mudah dilekatkan kepada produk. Bagi setiap pembungkusan, produk harus mempunyai label yang merupakan tulisan yang mudah dibaca atau gambaran grafik. Pelabelan merupakan sebahagian daripada proses pembungkusan.


Fungsi label adalah memberi identifikasi produk atau jenama, seperti Onexox yang merupakan salah satu jenama telco bagi perkhidmatan telefon bimbit. Label juga dapat menghuraikan beberapa perkara mengenai sesebuah produk- siapa pengedar, di mana dan bila ia dibuat, dan cara produk tersebut digunakan. Label juga berfungsi bagi mempromosi produk melalui grafik yang menarik.


Selain daripada itu, kod produk (garisan-garisan hitam menegak pada bungkusan) juga penting dalam proses pelabelan. Alat pengesan digunakan bagi mengesan kod tersebut terutamanya semasa titik penjualan. Pelbagai maklumat seperti kategori produk, jenama produk, harga dan lain-lain boleh dikesan melalui kod tersebut. Ini memudahkan pemasar membuat rekod pembelian pengguna, mengawal inventori dan mengesan penjualan serta membuat pendaftaran terus ke sistem untuk pelanggan-pelanggan.

» Read more

Falsafah Pengurusan Pemasaran

Falsafah pengurusan pemasaran merupakan perkara penting yang harus difahami bagi memastikan setiap kehendak dan keperluan pengguna dapat dipenuhi sepenuhnya. Apakah konsep-konsep dan peranan falsafah pengurusan pemasaran, dan bincangkan bagaimana ianya mempengaruhi pemasaran di Malaysia ?

Menurut Kotler & Armstrong, 1996), pemasaran adalah satu proses sosial ataupun pengurusan di mana individu ataupun kumpulan memperolehi apa yang dikehendaki dan diperlukan samada dengan menciptakannya sendiri ataupun melalui pertukaran produk atau nilai dengan atau pihak yang lain.

Oleh itu, proses pemasaran tidak hanya terhad kepada pengeluar sahaja. Pembeli atau pengguna juga turut terlibat dalam aktiviti pemasaran, di mana mereka melakukan pemasaran bila mencari produk atau perkhidmatan yang dapat memenuhi keperluan mereka pada harga yang mereka mampu beli. Pengeluar juga turut menjalankan pemasaran bagi mendapatkan bahan mentah pada kadar yang terbaik.

Kali ini penuilis akan membincangkan bagi memahami falsafah pengurusan pemasaran yang merupakan elemen penting bagi memastikan setiap kehendak dan keperluan pengguna dapat dipenuhi sepenuhnya. Seterusnya penulis akan membincangkan konsep-konsep dan peranan falsafah pengurusan pemasaran sehingga dia dapat mempengaruhi pemasaran di Malaysia.

2.0 Konsep-konsep falsafah pengurusan pemasaran di dalam pasaran Malaysia

i- Konsep Pengeluaran

Konsep pengeluaran berteras kepada kemampuan dalam sesebuah firma. Secara langsung pengguna dianggap sebagai mempunyai kecenderungan untuk memilih keluaran-keluaran yang tersedia dan berharga murah. Bertolak dari itu pengurusan menekankan usahanya untuk meningkatkan kecekapan pengeluaran dan agihan. Konsep ini juga merupakan falsafah tertua yang diperkenalkan oleh pemasar yang mana konsep ini bersesuaian apabila permintaan sesuatu keluaran melebihi penawaran yang memberi alasan kepada pihak pengurusan untuk meningkatkan pengeluaran. Selain itu, konsep pengeluaran ini sesuai ialah apabila kos pengeluaran tinggi dan keluaran tersebut memerlukan peningkatan produktiviti untuk menurunkan kos. Konsep pengeluaran tidak begitu sesuai dalam pemasaran moden kerana falsafah ini terlalu menekankan kepada aspek-aspek pengeluaran dan agihan dan bukannya kepada keperluan pengguna.

Contohnya, adanya mesin dan sumber yang tersedia, apakah barangan atau perkhidmatan yang patut diketengahkan kepada pengguna? Matlamat utama firma tersebut adalah memastikan barangan atau perkhidmatan sentiasa ada di pasaran dengan harga yang mampu dibeli oleh pengguna. Maka, firma ini tidak mementingkan kehendak dan keperluan pengguna.

ii- Konsep Produk

Konsep produk adalah berdasarkan kekehendak pengguna yang cenderung membeli produk yang mengutamakan kualiti atau perkhidmatan yang cemerlang. Justeru, organisasi harus bersatu tenaga dalam menjana penambahbaikan yang berterusan, dan seterusnya kecemerlangan. Organisasi yang berasaskan kepada orientasi ini percaya bahawa jika ia dapat mengeluarkan produk yang berkualiti dengan harga yang murah, tentunya pelanggan akan membeli produk atau perkhidmatan tersebut. Contohnya, AirAsia memberikan perkhidmatan yang murah, setanding dengan kualiti yang diberikan.

iii- Konsep Pemasaran

Konsep pemasaran adalah berdasarkan matlamat sesebuah organisasi yang bergantung kepada kepuasan keperluan dan keinginan pengguna. Dengan itu, firma terpaksa berlumba-lumba memenuhi permintaan pelanggan bagi bersaing dengan pengeluar lain. Walau bagaimana pun, organisasi tersebut perlu melakukan kaji selidik terlebih dahulu sebelum menghasilkan produk dan perkhidmatan yang dikira terbaik kepada pengguna.

iv- Konsep Jualan

Konsep Jualan adalah berkisar ke arah mempromosi produk atau perkhidmatan secara agresif agar barangan tersebut dapat dijual dengan banyak di kala pengguna tidak memerlukan produk atau perkhidmatan tersebut. Ia mementingkan keuntungan syarikat sahaja. Dengan itu, konsep jualan, seperti juga konsep pengeluaran, tidak bersungguh-sungguh untuk memahami keperluan pengguna serta kehendak pasaran.

Oleh itu, teras utama konsep jualan ialah pengguna tidak akan membeli jumlah keluaran yang mencukupi jika organisasi tidak menyalurkan usaha untuk menjual dan mempromosinya. Oleh itu organisasi yang berpegang kepada konsep jualan mempunyai kecenderungan untuk melibatkan diri dengan teknik penjualan keras (hard selling).

Sebagai contoh, individu yang menunjukkan kegemaran terhadap sesuatu model kenderaan akan digesa untuk membuat keputusan pada masa itu juga untuk mengelakkan daripada model itu dijual kepada orang lain. Organisasi akan menggunakan banyak wang untuk mempromosikan keluaran melalui media elektronik, cetak dan lain-lain lagi kerana pengurusan mempercayai bahawa pelaburan ini akan menghasilkan jualan. Segala kelemahan keluaran disorok bagi menghasilkan jualan dan kepuasan pengguna selepas jualan diabaikan.

v- Konsep Pemasaran Kemasyarakatan

Ia adalah berlandaskan kepada mengekalkan serta meningkatkan kepentingan nilai-nilai murni di kalangan individu serta masyarakat bagi faedah semua. Oleh itu, ia tidak hanya tertumpu kepada usaha-usaha memuaskan hati pelanggan sahaja bagi memenuhi objektif organisasi, malahan kepentingan alam sekitar juga dititikberatkan. Contohnya, Body Shop menggalakkan pelanggan supaya menitikberatkan penjagaan alam sekitar dengan tidak menggunakan beg plastik, serta membawa bekas lama bagi tujuan pengisian semula (refill).

3.0 Konsep-konsep falsafah pengurusan pemasaran mempengaruhi pasaran Malaysia

Secara keseluruhannya terdapat lima perkembangan konsep pemasaran iaitu konsep pengeluaran, konsep keluaran, konsep jualan, konsep pemasaran dan konsep pemasaran kemasyarakatan.


i- Konsep Pengeluaran

Konsep ini menganggap pengguna mempunyai kecenderungan untuk memilih keluaran-keluaran yang tersedia dan berharga murah. Apa yang ditekankan ialah peningkatan dalam kecekapan pengeluaran dan agihan. Konsep ini bersesuaian apabila:

a- Permintaan untuk sesuatu keluaran melebihi penawaran.
b- Kos pengeluaran yang tinggi dan peningkatan produktiviti adalah perlu bagi menurunkan kos.
ii- Konsep Keluaran

Konsep ini menganggap bahawa pengguna lebih gemar kepada keluaran yang berkualiti tinggi, mempunyai pelbagai ciri dan berprestasi tinggi. Justeru itu, organisasi perlu menumpukan kepada pembetulan dan pembaikan keluaran secara berterusan. Contohnya industri telefon bimbit telah melakukan banyak perubahan ke atas pelbagai fungsi telefon bimbitnya, ini kerana mereka beranggapan bahawa pengguna gemarkan telefon bimbit yang mempunyai pelbagai fungsi.


iii- Konsep Jualan

Teras utama di bawah konsep ini ialah pengguna tidak akan membeli atau memiliki sesuatu produk kecuali organisasi pengeluaran tersebut berusaha menjalankan promosi dan usaha jualan yang agresif. Bagi organisasi yang mengamalkan konsep ini, mereka memerlukan dana ataupun wang yang banyak untuk melakukan program-program promosi, termasuklah menggunakan teknik jualan keras.


iv- Konsep Pemasaran

Konsep ini beranggapan bahawa pencapaian matlamat sesebuah organisasi bergantung kepada penentuan keperluan dan kehendak pasaran sasaran dan penyampaian kepuasan dengan cekap dan berkesan berbanding pesaing. Ianya lebih menekankan kepada keperluan, citarasa dan kepuasan hati pembeli. Contohnya, sebelum syarikat Proton mengeluarkan kereta baru mereka iaitu WAJA, mereka terlebih dahulu mengkaji berkenaan keperluan dan kehendak pengguna, citarasa pengguna, pendapatan pengguna dan sebagainya.

v- Konsep Pemasaran Kemasyarakatan

Konsep ini memerlukan pemasar untuk mengambil berat tentang hal-ehwal dan kebajikan pengguna dan masyarakat. Ia memerlukan organisasi untuk memahami dan memuaskan kehendak pengguna melalui cara yang terbaik bagi pengguna dan masyarakat dalam jangkamasa panjang. Apa yang jelas, eksekutif pemasaran mestilah bertindak dengan cara yang lebih berkesan dan bertanggungjawab terhadap masyarakat jika mereka mahu berjaya dan syarikat mereka terus hidup. Contoh biasiswa yang diberikan oleh syarikat Petronas kepada mereka yang berkelayakan merupakan salah satu sumbangan mereka di dalam menjaga kebajikan masyarakat (Ismah, 2011).

4.0 Kesimpulan

Hasil dari perbincangan ini menjelaskan bahawa pemasaran adalah satu proses sosial yang merangkumi proses pengurusan di mana individu dan kumpulan memperolehi apa yang mereka perlu dan inginkan melalui pembentukan dan pertukaran keluaran dan nilai dengan orang lain. Oleh itu, kelima-lima konsep falsafah pemasaran ini merupakan konsep-konsep pemasaran yang biasa digunakan oleh pihak pengeluar atau pemasar. Setiap konsep mempunyai strateginya yang berbeza. Pemasar tidak semestinya menggunakan keseluruhan pendekatan konsep-konsep tersebut, tetapi boleh memilihnya berdasarkan faktor-faktor yang mempengaruhi citarasa pengguna dan kesesuaian produk.

Baca lanjut mengenai Analisis Atribut Produk atau Perkhidmatan di http://zeckry.net/2020/06/26/analisis-atribut-produk-atau-perkhidmatan/

» Read more

Contoh Mudah Analisis SWOT

Menurut Khong Siew Mei (2007), proses membuat keputusan merupakan proses penting untuk kesempurnaan dalam bidang pengurusan untuk semua organisasi. Proses ini bukan hanya wujud dalam bidang pengurusan. Tetapi juga dihadapi oleh setiap individu, baik keputusan tentang diri sendiri, keluarga, di rumah dan di tempat kerja. Kadang-kala kehidupan kita boleh dirasakan terdiri daripada beribu-ribu keputusan, sama ada kecik mahupun yang besar.

Manakala (Haresh Kumar Kantilal, Anton Espira, 2012) berpendapat, pembuatan keputusan adalah fokus terhadap sesuatu pilihan bertunjangkan pengurangan risiko yang berkait dengan ketidaktentuan. Ia bermaksud pengetahuan yang tidak lengkap mengenai isu-isu di sekeliling pilihan-pilihan yang ada dan pertimbangan adalah berdasarkan kepada berapa banyak keraguan dan ketidaktentuan boleh dikurangkan.

Oleh yang demikian, penulis cuba mengetengahan isu sebuah syarikat yang menyediakan perkhidmatan Pusat Tuisyen Bahasa Arab bagi pelajar sekolah. Isu utamanya adalah hasil pendapatan dalam syarikat tidak memberangsangkan.

Justeru, tugasan ini penulis akan membincangkan tentang mengenal pasti masalah dalaman dan faktor-faktor penghalang yang ada di dalam sesebuah syarikat. Dengan menggunakan analisis SWOT untuk mencapai keputusan muktamad dan mencadangkan dalam konteks pemikiran kritis dan kreatif bagi mencapai kecemerlangan.

Masalah Dalaman Syarikat

Lumrah dalam setiap syarikat yang kita ceburi pasti timbul masalah dan cabaran sehingga mendatangkan tekanan kepada pengurus. Masalah boleh berlaku dalam banyak situasi, Namun ada cara terbaik untuk menangani segala masalah yang timbul antara masalah syarikat yang mengendalikan Pusat Tuisyen Bahasa Arab ini ialah masalah sumber kewangan setelah promosi telah dijalankan dan didapati hasilnya tidak memberangsangkan, Sedangkan pengurus syarikat itu sangat memerlukan pendapatan bagi menyelesaikan beban perbelanjaan dan kos yang telah ditanggung seperti gaji guru, sewa dan bil ultiliti.

» Read more
1 2