Catatan Kuliah Siri 1

إِنَّ الحَمْدَ للهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَسْتَعينُهُ وَنَسْتَهْديهِ وَنَشْكُرُهُ، وَنَعوذُ بِاللهِ مِنْ شُرورِ أَنْفُسِنا وَمِنْ سَيِّئاتِ أَعْمالِنا، مَنْ يَهْدِ اللهُ فَلا مُضِلَّ لَهُ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلا هادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ وَلا مَثيلَ ولا شَبِيهَ وَلا ضِدَّ وَلا نِدَّ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنا وَحَبِيبَنا وَعَظِيمَنا وَقائِدَنا وَقُرَّةَ أَعْيُنِنا محَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسولُهُ وَصَفِيُّهُ وَحَبِيبُهُ مَنْ بَعَثَهُ اللهُ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ هادِيًا وَمُبَشِّرًا وَنَذيرًا بَلَّغَ الرِّسالَةَ وَأَدّى الأَمانَةَ وَنَصَحَ الأُمَّةَ وَجاهَدَ في اللهِ حَقَّ جِهادِهِ فَجَزاهُ اللهُ عَنّا خَيْرَ ما جَزى نَبِيًّا مِنْ أَنْبِيَائِهِ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى سَيِّدِنا محمدٍ وَعَلى ءالِهِ وأَصْحابِهِ الطَّيِّبِينَ الطاهِرِين.

أَمّا بَعْدُ عِبادَ اللهِ

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT kerana kita masih ada di alam tok..kita masih ada di dunia..masih ada di alam fana…dan kita masih ujud dengan sempurna kerana 2 perkara besar :

1-Dipanggil Kesedaran 2-Ilmu Pengetahuan

Dan hadir kita di dunia ini adalah lambang kesempurnaan Allah SWT…Tuhan itu Maha Sempurna..maka, bukti dan tanda lambang kesempurnaan Allah ialah ujudnya makhluk yang bernama Insan.. kitalah…inilah kesempurnaan Tuhan yang tak perlu cari di mana-mana pun…Dia ada kat kita..dan tak perlu cari sana sini…dia ada kat kita setiap saat dan detik..

Kita nak solat…apakah rukun bacaan (rukun Qauli) no. 2 ? …iaitu membaca surah al-fatihah..apakah baca surah al-fatihah..apa kelebihan fatihah tu…apa yang lebih pada fatihah..

Di mana (Cney) kesempurnaan fatihah…cney hebatnya fatihah tu…di mana kesenian dan kehalusan fatihah tu…Apa yang menjadikan fatihah tu perlu diulang-ulang bacaannya..? perlu diulang dan disebut-sebut…sehari berapa kali ?

 
 

17 kali…jgn duk gagap lagi..mun ada org tanya terus jawab…gagap2 madah teruslah…senyap takut sik betul ?

Apa rahsia fatihah tu…apa kehebatan dia…cuba jawab…sampai hari-hari kena/mesti baca…Cney keindahan Fatihah…Cney kehebatan dia…cney hebatnya…sehingga disebut-sebut….diulang-ulang….cney hebat Fatihah ?? ( bukan teo ‘o)…Haba terus lah ustaz ooooi…kmk sik tau mok haba camney…ustaz madahlah senang…kmk datang pun ngan duk lam semak dah pk..tunggu lama dah..

Mau tauk sik..apa kelebihanya tok…kelebihan fatihah ada pd yang membaca fatihah tu..kelebihan tu ada pada orang yang membaca Fatihah..Ulangan…kelebihan fatihah tok…ada pada orang yang membaca…itulah Fatihah…mun orang yang membaca tok sikda…sapa mok baca ? nak ney lebih kacak/bagus/indah di sisi Allah…Fatihah tu ka atau yang baca tok?

Ha…kita tu lah yang dijadi fatihah bukan pada ayat yang kita baca tu..Oleh kerana kita tok..orang yang Allah Taala pilih yang boleh membaca..maka nilai tok semua duk kat kita…kehalusan Fatihah tu ada pada diri kita…cney ? kehalusan Fatihah yang ada pada kita…tentu ada pada khuluqul `azim…akhlak yang agung/perangai yang terbagus..akhlak yang mulia..jadi itulah kehalusan Fatihah.. Dimana rahsia fatihah…ada kat kita…sebab ? Fatihah itu ada 2 cerita…

Pertama : Rubbbubiyyah (Ketuhanan Allah)

Kedua : Ubudiyyah (Kehambaan Kita)

Maka rahsia tidak akan boleh dibongkar keluar melainkan kita yang mengetahui…Maka yang betul-betul fatihah tok apa ya ? Diri kita yang mengetahui itulah Fatihah…(Haaaa pening dah)

Tuan2…

Apa Maksud FATIHAH tu ? iaitu asal perkataan FATHU…pembukaan..mok buka apa ? buka rahsia lah tok..

Pembukaan menyatakan/menerangkan benda/sesuatu di alam ghaib ke alam nyata…kita tok lah..menyatakan asalnya semuanya ghaib tetapi bila kita hadir membukakan kepada yang nyata…contohnya..

Kasih sayang itu ghaib…hadirnya kita baru nyata…kerinduan itu ghaib datangnya kita…baru nyata rindu tu…rindu siapa ?? rindu Allah kat kita…tu lah sebabnya..

Kitalah fatihah tu sendiri…tambah2 yang nama Fatihah (hehe) ada nama fatihah sik…x da..

Maka kita ni adalah pemegang amanah..kita yang menzahirkan…segala sesuatu yang ghaib…kerana kita ni…..pokok yang tak pernah wujud…kerana kita nak dihadirkan…Allah SWT keluarkan sepohon pokok…maka rahsianya bukan ada pada pokok…rahsia duk pada kita…sebab yang nak merasai kemanisan buah rambutan,…buah rambutan ni manis..…buah kelapa muda ada air..air kelapa muda..manis dan sdp sgt…fuuuuuh…siapa yang tahu ? sebab tu lah kita pembuka kepada yang rahsia…..asalnya kita tak tau apa itu MANIS…tok pulau manis kah..hehe…

Kitalah yang menceritakan…ni rambutan manis… ooooo…jadi kita antara yang penting yang dijadikan oleh Tuhan menerbitkan dari yang ghaib kepada yang nyata…jadi klu begitu…klu kita x kenal diri..rugi manusia ni..pasai apa ? dicipta sangat istimewa…sgt istimewa melebihi segala sesuatu…

Cite kambing

Sesungguhnya aku bagi akal samada nak syukur atau tidak terpulanglah..

Mun x cukup, mata telinga aku bg kt org, untuk kenal aku,..aku bg kt hang akal pun..hg x kenal aku..aku bg kt hang rasul…mai peringat hang..hang pun x mau kenal aku..aku bg kt hang kitab suci utk hg baca, rujuk ttg aku..hang x mau mai kt aku…imma syakiran waimma kafura…

Terpulanglah kt hang,,hang..nak bersyukur atau hang nak ingkar..ikut suka hang.. tuhan dah boring dah tu..aku dah boring ngan hang ni..

Ikut suka hang nak mau mai..x mau dtg..sudah..

Tapi aku yg kata tuhan ni tetap tggu hang setiap saat untuk hang mai kt aku..jd..

Tuan2 solat ni pasai apa? Pasai nk g kt Dia..tuan2 berdiri takbir saja…Allahu Akbar..dah sampai pun kt dia..sebab ? boleh x nak takbir kalau dia x bagi..tentu x boleh….

bila berlaku takbir itulah pengiktirafan. Cuma semua orang takbir… bezanya yg mena2 tau dan rasai je lah..yg x tahu tetap tidak ada guna pakai….. tetapi tuhan tu tidak zalim.. ktk mena2 tahu atau faham…bila ktk abis solat… ktk kata astaghfirullah al azim…dah cukup..tak mau tgk juga mmg teruk sungguh kita ni..jadi ubi kayu lagi bagus..boleh juak org buat bekang..yg duk jadi cam tok nak polah baja pun x boleh..hehe

Ha…dgn lembu kambing sama je..kambing makan rumput kita makan kambing…

Tu ada cite…ada kambing duk makan rumput kat tepi kedai tu …

ada mamat duk kedai minum air pastu bunyi azan..kambing cagak…mamat pun cagak gak..kambing buat heran..mamat tu pun heran gak…

Kambing tanya kita..bunyi apa?

Mamat tu pun gitau bunyi org bang.

.kambing tu kata..bang tu natang apa?

mamat kata..menantang tu hang..bang tu panggil org p solat..

Kambing : ooooo p solat….x p ke ?

mamat pun kata kat kambing tu….petang ni berasa macam x p..lah..

Kambing pun kata…aku pun x p..

Tgklah dgn kambing sama x ? sama je

Ada akal x mau guna.. kambing pun senyum..tu nama senyum kambing..

Kambing x pe, dia buat silap dia tidak dituntut…kita kalau buat silap ? Allah kata :

فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرٗا يَرَهُۥ ٧

 
 

Amalan kamu yg sebesar zarah seandainya ia khair aku akan tanya….allah akan tuntut…..

 
 

yg baik tu apa? Setiap saat dia zikrullah, setiap saat kalau bukan dgn akal dia zikir dgn perbuatan,, kalau bukan dgn perbuatan, dia zikir dgn perkataan, sekiranya/mun bukan dgn perkataan dia mengingati allah dengan pernafasan…org macam tok..x rugi..kalau tidak

Demi waktu..sumpah allah dgn waktu yng dicipta, kebyykkan manusia berada di dalam kerugian..

Tgk/nampak….kenak nya…rugi….ktk lupa kt aku/allah..

dan tuhan kata

وَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٖ شَرّٗا يَرَهُۥ ٨

Amalan kamu yg sebesar zarah seandai ia syar( buruk) aku akan kira..

Tuan2 makan nasi tadi,.yg mana mkn nasi ..tgk nasi…ingat x kt allah..x ingat itulah syarr…allah kata : ktk mkn nasi ….yg aku bagi kt hang x ingt…Hang stakat tu lah..

لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ فِيٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٖ ٤ ثُمَّ رَدَدۡنَٰهُ أَسۡفَلَ سَٰفِلِينَ ٥ إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ فَلَهُمۡ أَجۡرٌ غَيۡرُ مَمۡنُونٖ ٦ فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعۡدُ بِٱلدِّينِ ٧ أَلَيۡسَ ٱللَّهُ بِأَحۡكَمِ ٱلۡحَٰكِمِينَ ٨

 
 

yg kata telah aku cipta insan semulia2 ciptaan..mulia hang tu mana ? kalau x igt kt ku..

ha…x igt kt tuhan..kalau sejam xpe jg…x igt sampai berjam2 tuhan bagitau..kalau solat 5 waktu x de..igt kt tuhan berapa minit..

Ini mujur dia paksa suruh solat kalau tidak…habis cite..kita semua ni..Ha ! dgn solat ini lah Allhuakbar..tu pun bukan dia tau apa dia buat tu….

Kalau pandai mai nak tanya bulu kening belah kanan ada berapa helai..tuan2 haba dah pandai sgt..sapa dia tau bulu kening ada berapa helai…la ni nak tanya..tau ke x? tau ke tak?.x tahu org pggil apa..tu la bodo..org haba bodo bkn nak faham..yg pandai tu..tuhan..dia menzahirkan pandai tu..baru ada kt kita..kalau dia x zahirkan..bodo lah kita semua ni…

Tuan2 nak tau bodo x bodo tuan2 tunggu dekat2 nak abis umur nanti nak tgk pandai ke tak..nak tau pandai ke tak….tuan2 cite kt saya…Allah tu apa?…Illah tu apa?…Rabb tu apa?tuan2 bgtau apa beza ketiga2..

Ha tuan2 tau sik…kita x tau..melainkan dia bg tau…dia bgtau br kita tau… ust haba lah..kalau stakat sari berapa minit je ngaji ni x jd..dia kena ngaji ulang2..mengaji yg ni sepak ketul batu kat mana2 lupa..

Bini tanya td ust kata apa..haha! I don’t know..hg p ngaji sendiri br tau..aku pun tatau…berlambak dia kata…aku duk tgk dia pun geram dah..aku nk bgn rasa macam syok..aku tunggu aku berasa duk kena teruk..la ni hang p tanya sendiri lah…hang xyah tanya aku byk2…aku lemas ngan ust ni…

Sy nk haba juga..

 
 

Fazakkir anta muzkkir

Berilah mereka peringatan,,,sy peringat bkn mengajar…

Innama anta muzakkir..kamu tidak lain melainkan memberi peringatan..

Tawa sobil haq

Berpesan dgn kebenaran..apa dia…

Siratal mustaqim..apa yg lurus…apa dia yg lurus.

Huwallahu ahad…

Pesan ttg allahu ahad..

Yg satu ni je, sy nk pesanlah

Dan pesanlah dgn sabar..depa x mau faham, esok depa panggil pulak..pesan pulak sapa nk paggil ..mana nak tau..

Sbb tu org xsedar…dulu semua mai kosong,,,dulu ada apa? Kita dtg nama pun tade…gigi pun x de…apa pn kita xde..x de pakaian pun…apa nak ego sgt atas muka bumi tuhan ni..…

skrg kita diberi tahu skit…amboi…ego nya manusia..sbb tu la solat yg mula ngan wudhu…cuba pk kenapa basuh muka..kenapa tak basuh ketiak atau punggung…kalau kira tpt tu kita melekit n kotor pun..sbb tu la kena sujud..nk buang benda tu lah…br kenal tuhan..

…bini tegur x boleh..

Bini : bang baca x kena tu..

Laki; tak kena kt mana…hang ni mai tgk..aku bc quran..ada saja nak ngajar..

Bini..tak betul;l

Laki : tang mana…

Bini..mai nak haba..ni tang ni..

Bini..Nun jumpa dng huruf ya..

Laki : kalau jumpa ngan sapa…kenak nya..

Jenis bodo sombong.. hehe

Bini : Tak boleh lah dia ken abaca dgn tartil,,tajwid,,betul…

Laki : lagu mana..,,

Nun mati baru dua jumpa dgn huruf Ya dipanggil idgham ma ghunnah…

Laki : dia tanya bini..apa ghunnah2..

Bini : Ghunnah tu degung 2 harakat..

Laki : Ni Yam..(bini nama Mariam) dtg sitok..hg dgr sini baik2…mun ktk x mau berdegung..ktk p duk jauh2…aku dukuk palak jab gi…kelak berdegung lah…Pandai2 nk ajar org..

Haa ! hak lagu ni..kita semua ni..

Bkn boleh anak tegur..abah berentilah isap okok…boleh six

Ada aku pakai duit hang..

Sombong..

Sbb tu solat tu..menggugurkan sombong..bkn suruh sembah dia..gugur buang hebat2 dalam diri tu..bagi tade..bagi jadi macam rasulullah tu..

Ini balik keje..pagar elektrik..elektrik x de…pagar x blh bukak…goncang pintu..panggil bini hoooi…

Bini keluar..pegang senduq..satu duk goreng cucur tadi ….sitting tangan…apa hoooi..jenis adik beradik tun teja…

Laki : ni aku x blh masuk..

Bini..sapa suh duk di luar..bini loyar buruk..

Laki : ni hang main2 ya..aku x leh masuk..Bini : elektrik x de..x leh buka..haiih merepek..lalu blh la tolak skit..wat masuk la kete..bwm..

Masuk berenti dekat kaki bini..bini wat tatau je..sbb bini tau laki ni Nampak macam hero tamil..bini panggil balik..duk tgh sembang..dia boleh balik…sembang ni tepuk meja..terbalik cawan2 semua..lepas tu duk sat..pasal apa pulak..tgh syok ni..bini aku panggil lah..laaa stara tu la…

Yg hebat sgt tu..bukan tuan2 lah org lain..org lain apa tuan2 lah…

Lps tu..laki tadi kuarlah kete..dia Nampak tong gas..tong gas ada dpn pintu dia tanya bini dia…

Laki : Ni apa ? Bini : Buta ka..tong gas pun x kenai..

Laki : aku tau lah tong gas, kenak duk sia..

Bini : gas abis…L : kenak x p beli.. Bini : anak pompuan smua,,beli apa..nk usung cam ney tong tok..

Laki : kenaknya x tepon suh mai..

Bini: byk kali dah tepon dia x angkat..
Laki : semua nak tunggu aku..semua..

Nampak mai hantu..hak solat tadi tunggeng2

Bini : abis nak suh bangla mana mai..bekelahi pong pang pong pang…

L: Hang ni mmg lag utu..

Bini kata : ha dah tau lagu tu..hg nikah ngan aku wat pe..

Dia kata apa kt bini dia…

Laki : aku cerai…

Tong gas terkejut..!! toing toing tgk lah (kata cerai pasai aku kata tong

Merepek sungguh dia ni..

X blh control marah…Rasulullah mai dia peluk yg marah tu..rasulullah..supaya kita x p terus nabi ajar sabar, redha,,kita x ikut bebai..

Laki : hampa ni cerai..

Bini : Senyap (bini kena cerai syp..gugur abis senduk..duk syp..air mata berambu leh..

Org pmpuan apa lagi..air mata keje dial ah..nangis2…pastu anak2 ada 5 org prmpn smua..

Hero apa anak pun perempuan smua…org hero ni anak dia jantan smua tu baru hero..ini harap kt misai je bertaring…ank perempuan smua..

La..nabi haba…hg blh tau lah anak hang laki2 ke prmpn tgk diri hang… kita je tatau..tau benda lain..

Dia pun cerai..anak2 dia lari naik atas abis..

Sampai ke pej agama tok kadi pangi;…dia duk sia bini duk sinun..

Kadi kata : kat laki..hang x yah lah bercerai..sabarlah..

Laki : Sabar apa..nak ajar skit..muka depa ni.melampau sgt ni..

Tok kadi : Diam..dan tanya si isteri..kakak..

Bini: kira ngan org gila tu..(sama2 garang)

Dah tau tgh naik angina duk kata dia gila lagi dia geram..

Nasib baik tok kadi cerdik..panggil anak2 mai..ke lima2

Mula2 panggil yg sulong kak..abah nk bercerai dgn mak…kakak nk duk ngan sapa ?

Kakak : Dia jeling kt ayah dia,,lalu nnagis g kt mak..

Tgk depa cari sapa..

Takyah berlagak dia x p cari pa eh..

Tanya no.2 : P kat mak

Tanya no.3 : p kt mak.

Pak duk kira..3-0

Tinggal 2 lagi yg duk teropong anak bulan ..duk ngan pampers kayo..x sempat nk tanya..terus p kt mak..

Kelima2 p kat mak..

Pak tadi macam dinasour kecut pelan2 camne ni..p balik p balil..

Tok kadi tanya : cam ne smua p kat mak…

Nak cerai juga ke ?

Laki : dia pun diam..kalau dah semua dah p kt mak sy nk p kat mak jugalah …

Tgk peragai tu..syg tu ada…ego tu lebih..tak gunalah sujud kalau ego tu duk melekat/ada..

Tuan2 solat untuk apa kalau bukan untuk pembinaan sahsiah (peribadian)akhlak..

Solat itu membina akhlak bukanlah duk mai duk sujud kt tuhan nk buat apa..

Org suh sujud keluarkan sombong2 tu..aku bos ditpt ni..buang lah smua tu..sat lagi masuk kubuur,,pak sedara belah mak mertua kita nanti mai..dia peduli apa hang CEO kea pa..aku tanya satu soalan saja..MAN RABBUKA..hebat sgt kah kita di dunia ni..

 
 


Syukur kehadrat Allah SWT kerana menjadikan kita sebagai pandangan utama dalam diri DIA, saya ulang sekali lagi, syukur kerana Tuhan memilih kita menjadi keutamaan dalam diri DIA, kalau bukan kerana kita, FATIHAH tidak ada, kerana kita Fatihah tu keluar.

Tuan2 tau x apa itu fatihah ? Fatihah ni pembukaan, pembukaan apa ? pembukaan kpd 2 darjat…darjat apa ? Darjat KETUHANAN dan darjat KEHAMBAAN, kedua2 itu nyata/terserlah/terzahir…siapa yang memahami erti FATIHAH.

Surah lain tak wajib baca …baca yang wajib baca Fatihah, kenapa wajib sangat sampai 17 kali..nak menyatakan apa yang dipandang Tuhan dalam DIRINYA…Ok nak cite..

Contoh : GELAS (Diri Tuhan)..waktu tiada apa2 pun..tiada cerah dan gelap…Cuba bagitau situasi/keadaan bukan cerah…bukan gelap…macamana situasi dia..ketika cerah dan gelap tiada…ketika matahari dan bulan x de…ketika langit dan bumi tak ada..apa yang ada…..apa yang ada….ketika enam waktu ni tak de…

Allah kata :

Allahu llazi khalaka samawati

Aku adalah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi.. dalam enam waktu ( 6 waktu/keadaan)…

THUMMASTAWA…

Dan aku menetap/bersemayam di Arasy…Dia haba dibuat 6 benda yg sy haba tadi..siang malam bulan matahari..langit dan bumi

kenapa dia buat 6 ni..kerana :

Wanafsin

Demi jiwa, siapa dia jiwa tu ? Demi jiwa dan kesempurnaan penciptaan dia tu…dan ketika semua tu tak ada..apa yang ada…bagitau apa yang ada..sbb tuhan kata kita tak ada.. Tuhan x haba…kata kita ada…Tuhan kata :

HAL ATA

Bukankah telah datang kepada kamu manusia..suatu waktu yang ia tidak pernah wujud, dan tidak boleh disebut-sebut..ada ke…tidak ada…jawabnya tidak ada..

Dia tak haba pun ada..Tapi sekarang ni ada..apa tanda..apa dia tanda…sekarang ini tanda tuhan nak perkenalkan diri DIA..supaya dia dikenali…kepada benda yang sgt DIA ingat iaitu MUHAMMAD…ni smua Muhd..jiwa-jiwa Dialah ni..yang dia buat Muhd dulu…lepas tu nisbah kejadian Muhd ni..baru di buat alam dan ADAM tidak terbit MUHD..tidak ada lah alam…Adam ni..kerana cinta dan kasih Allah hanya ada pada Muhd.. Dimana cinta dia, ada pada Fatihah…Cuma baca fatihah cinta x…cuba baca awal2 dia kata apa?

Demi namaku yang maha pengasih nama tak …dia anama anta…awal-awal dia haba dah dan yang menyayangi…sapa dia Muhd Lah…(Allah/Aku sayang kat dia)

Segala puji untuk Aku (Nyata puji tu ada pd muhd) x yah duk tgk tuhan ni…x perlu tengok…tengok kat kita sudah…sbb tuhan tu ghaib kita tu nyata…nak tgk benda ghaib ke nak tgk benda nyata..

Tgklah yg nyata ni…lebih terang dari yang ghaib tu…

orang x cite ni..sbb benda ni melibatkan dalam…bkn luar… tp tuhan ni dalam pun tidak…luar pun tidak…tuhan xde di dalam…dan x de diluar…pastu ada dimana…dia x de dimana..dia hanya menyatakan dalam dan luar…yang mengetahui dalam dan luar..tu sapa ? Muhd ni lah…dia yang tau..maka dikatalah dengan namaku yang maha pemurah dan mengasihani..

Apa dia..pemurah tu…apa dia mengasihani…SIFAT.

Bagaimana keadaan sebab yang dikatakan pemurah dan mengasihani…apa yang dikatakan…Rahman dan Rahim..apa yang sebenarnya…yang sebenar dan yang rahsianya yang ada pada Rahman dan Rahim..apadia yang hanya tahum memberi…tidak tahu menerima..itu lah CINTA…tulah kasih…tu lah syg…perangai Allah ni…perangai ambil ke perangai bagi…

perangai bagi…perangai Rasulullah ni…. perangai abik ke perangai bagi..Perangai kita camney ?

Wat pe baca fatihah kalau tidak faham yang ni…sebab tu nilai-nilai muhd..nilai memberi…sebab tu muhd ada terang di mana..? pada ibu dan ayah…sebab ibu dan ayah dia abik ke dia bagi…nampak tak sifat… tu lah diri Fatihah…baca terguling2 x faham..apa pun…malu kt orang…orang yang tau bila baca je terus rasa diri cukup-cukup betul…dia haba..

MALIKI YAUMI DDIN

Aku yang merajai agama…apa dia tu…kebenaran yang ada pd MUHD…bergerak/ tertegaklah agama tu…sebab dia merajai…Muhd ni menguasai agama…apa dia kebenaran…diama kebenaran tu… yang ada pd agama..agama tu apa? Agama tu way of life…macamana yang dikatakan agama tu hebat tinggi…agama Islam

Innaddina inda allah islam..

Agama yang mendapat keredhaan disisi allah adalah Islam..apa yang ada pada Islam…yg ada pada Islam adalah keselamatan…dunia, kubur dan akhirat…orang islam tetap selamat.

Apa ciri-ciri/sifat2 org islam yng hanya memberi…tidak menerima ada tak kat kita…

Kalau tidak ada carilah yang betul tu…apa yang kita bagi ? paling sikit kita bagi apa ?

Angkat tangan…DOA..tu pemberian modal kecil..untung banyak…semua kita Doa…ayah..mak..abang..adik..cikgu…kawan…jiran… menantu…mertua…sepupu sepipit semua doa…tu lah nilai…dia tu lah..nilai Fatihah…kalau nak tau..memberi tu lah AL-FATIHAH..pembukaan kepada yang nyata..apa dia…Siratal mustaqim…sirat tu sesuatu yang terus/lurus…suatu yang benar… apa dia lurus…apa dia benar…Tuhan dimana nyata Dia…pada yang suka memberi nak car ikat mana atas dunia ni..nak cari apa sebenarnya..nak cari kebenaran Tuhan tu…kebenaran tu bukan ada kat tuhan…ada kat sapa…ada kat

Wa fi anfusikum

Pada kejadian diri kamu…

Afala Tubsirun

Kenapa x kamu lihat…apa yang nak lihat…

Aku ditimur dan dilihat…kemana saja kamu arahkan anggota badan kamu…..aku ada di smua..

 
 

Masalahnya tidak tahu….bila tidak tahu..makan nasi…terlupa kat Dia…walhal apa ada kat Dia…yang ada pada Nabi adalah kecintaan…Faham diri tuan2 Al-Fatihah…diri yang sebenar-benar diri …Diri apa…fatihah tu..perkataan fathu..pembukaan…apa pembukaan..menerangkan sesuatu yg sgt benar…apa dia Allah..dimana kenyataan Dia…Akulah tempat nyata…aku yang menyebut…xkan lembu..kambing yg sebut..yang sebut sapa….sebab tu..DIA kata…

Aku bagi kpd kamu pendengaran dan penglihatan..pasai apa untuk kenal…aku bagi teliga dan mata untuk hang kenai aku ni yang sebenar yg ada pada kejadian diri hang tu..hang tau tiba2 tidak kenal….tidak kenal…Tuhan kata :

Aku cipta

Lembu dan kambing sapa buat…Dia lah buat..ada mata tidak puak tu…ada…dia tgk dia kenal tak..? dia tidak kenal kalau kita ada mata tgk pun tidak kenal…agak2 apa ?

Pasai apa ada mata dia tidak kenal aku tuhan Dia…lembu dia faham tidak apa yang dia dgn kita faham ke tak….kita serupa…(kata headwind)

Kita tidak ada beza ngan depa..pokok kayu…baik tak yah jadi muhd(org) muhd itu membeza kan..mana dia Tuhan…mana dia Hamba…Dialah yang membezakan bagitau kat kita sebab apa tuhan kata…

Inna hadaida

Tidak cukup dgn teliga dan mata..aku bagi kat hang…aku bagi kat hang… wujud…akal tu wujud…tak de akal..xde wujud…akal tu..pengetahuan…xde pengetahuan..xde wujud..bila x de wujud…xde faham…bila xde faham…xde buruk dan baik…

Orang gila ada buruk baik tak..sbb dia tidak ada wujud…

Akal kita yang boleh terima benda ni..minta kat tuhan..Yallah engkau jadikan aku telefon laah senang..depa buh lam poket jer..

Kata seorang penyair Jepun kata : Akal kita lebih berat daripada bumi dan seluruh yang ada dibumi..itulah akal manusia… skit je…wat keluar micro prosesor chip halus je… akal manusia buat keluar semua ada dalam tu lah..bukankah Aku ada dgn hang..

Itu lah Fatihah yang memberi pembukaan…bila dah ada akal…Tuhan punya..maka kita ni di mana ?kalau kata tuhan semua ni…kita di akal yang boleh faham..bagaimana nak faham…

 
 

Aku tak mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga kaum itu yang mengubahnya sendiri…

Di mana nak faham ? Oooh makna kita boleh ubah apa yang kita mau ? Hakikatnya tidak boleh..syariatnya boleh..ayat tu bukan ayat utk ubah..

Tuhan kata :

 
 

Sesungguhnya aku tidak mengubah apa yang telah ku berikan pada sesuatu kaum tu..apa tuhan bagi ? akal..jgn ubah akal kepada bukan kebenaran…akal sifat dia bersifat hanya dgn kebenaran…kalau camnya..–Jgn diubah bibit tauhid mempercayai Allah kepada kepercayaan yang lain..

bukan maksud rezekii skit jadi secukup jd segantang..

 
 

Aku bg dah kt dia iman untuk dia percaya kat aku saja….aku bagi dah kat dia kefahaman untuk dia faham kat aku saja…tiba2 menggunakan apa yang aku bg untuk mempercayai yang lain, daripada situ dia duk ubah lah diri dia..dia terlupa kata soal tauhid…sapa ubah dia pasti gelincir dan tidak boleh patah balik..

Abis soal ikhtiar..Tuhan tunjuk dekat kita sebenarnya…hang tak boleh ikhtiar melainkan aku yang bagi hang ikhtiar..Dimana yang dibagi ikhtiar tu…Kpd iradat iaitu kehendak dgn kehendak baru boleh berlaku gerak dan diam…tanpa kehendak tidak akan berlaku gerak dan diam..persoalannya…iradat sapa ? Dia nak menjadikan seoarang manusia baru di alam ini..dia letak iradat…kita Nampak macam usaha kita..tapi tak..diletak iradat dia kerana nak cipta satu nyawa baru…dia letak iradat pada mana..dia letak pada lelaki dan perempuan….dimana iradatnya ?

Laki-laki suka tgk dia tu…suka tgk tu mai dari kita..ke mai dari iradat dia..dia kerana apa ? kerana dia nak zahirkan satu nyawa baru..apa dia tu…nilai kecintaaan tinggi allah akan terbit lah satu roh yang baru..roh tu apa dia ?..tu nilai kecintaan ..Dia nk bagi ada gerak dan diam…dia bagi perempuan..pun pandang..dia bagi laki2 pun pandang…atas nak pandang atau atas iradat…atas kehendak dia tu…sebab tu kita tidak boleh nak buat apa sbb kehendak Dia yang berlaku tetapi nak tunjuk kehendak tuhan tu..nak tunjuk di mana? Tunjuk pada gerak dan diam kita..lah…

kita pun tgk..suka..suka tu mai dari kita ke mai dari tuhan ? sebab kita bukan ada suka..dia yang punya nilai suka tu..Dia buh/letak suka kat kita..Dia letak atas suka nilai faham…niilai ilmu …tahu..dia letak atas suka nilai ilmu..nilai reti..nilai maklum..Dia tgk tu dia faham x …yang dia tgk tu perempuan dia faham…dia faham..

orang gila tengok dia faham tak ?sinilah kita tak de daya..daya ada kt dia..kita tempat yang menerima daya…kita tengok lepas tu menguatkan suka kita tengok bulu mata dia..sapa nak buat..tgk pipi kan..pipi tak berapa…x berapa nak gebu…iradat Tuhan sampai kerana memelihara diri kerana kasih diri tu…Dia dengan ilmu dia..dia cara jalan nak bagi gebu pipi dia…betul ? kehendak ni mai dari sapa? Mai dari perempuan ke mai dari Tuhan…tu yg kata aku tak ubah…bukan yg tu..yg aku x ubah tu apa yang hang percaya terhadap…aku yg x ubah…yg x ubah sapa…hang..hang duk p percaya kat benda lain pulak…inilah ayat tu…

–Bila tgk ada iradat kasih kat dia…suka sayang kat kt dia, maka dia akan guna semua yang ada kat dia nak mengekalkan syg org yang pandang dia…sapa punya syg…HU AHAD…sayang Dia lah bukan sayang kita..tapi nyata di mana ? nyata di kita..dan si perempuan pun dia nak pastikan syg tu tak lari p kat lain…tang nilah dipanggil qudrat (kuasa) apa kuasa yang ada..Dia akan pastikan diri dia dalam perhatian orang tu…apa dia buat…dia bagi diri dia cantik..pasai apa cantik tu tuhan bukan Dia…Maka tuhan pamerkan cantik tu pada diri Dia…dia tak Nampak yang tu, dia ingat dia punya…kalau dia punya umur 80 thn blh jadi cantik lagi ke ? x boleh dah ? pasai apa? Bukan hang punya..hang tak Nampak aku duk menyantikkan…ingat hang yg duk bagi cantik…maka dia pun tgk..dia kekalkan cantik tu pasai apa, sifat cantik tu sifat Dia, dan dia berusaha mengekalkan ..usaha mengekalkan ada di mana ? ada kat kita…walhal tuhan dia nak kekalkan sifat cantik diri dan dia suka cantik…dia letak kat kita…tgk cermin sehari 10 kali..check tgk..kot bohong…betul kok tu betul kok ni..Tuhan kata : Hang puas aku puas…hang x puas…aku x puas…sebab tu dia kata hang buatlah apa pun asalkan hang suka…aku suka lah…

Tuan2 sampai tang ni jemlah…xyah kata apa lah…mesti jem punya…x boleh p lah..allahuakbar..last2 balik : Ya Allah ampun dosa aku..aku yg paling tinggi beri kt tuhan…ya allah ampun dosa ku..selama ni aku x Nampak…bila doa ni…sampai tahu…tu lah muhd…tulah keadaan dia tu…Ini selawat merata..berarak sana sini bukan tau apa pun…baca selawat pun x betul…dia x tau..Tuhan kata : kebanyakan mereka tidak mengerti…kita tidak tahu…tuhan kata mana boleh tak tahu..benda lain hang tau…

Duit 100 …50..20..10..5…1 kalau suh abik nak abik yang mana ? makna tau la tu..

Kalau nak abik wat per yang tu..kalau abik 100 x cukup tau..abik semua baru tau…betul…benda betul..

Dan dia bukan saja nak tgk muka…cantik tu dia suka sebab cantik tu tuhan…cantik tu adalah ketuhanan tu..Dia suka yang cantik dia kekalkan..dia nak kekalkan cantik dia letak iradat tu…kat kita…mandi bagi elok..buh bedak…buh gincu..semua…pasai apa? Dia nak kekalkan diri dia cantik yang ni mai apa..yg ni mai qudrat dan iradat siapa punya…ibu2 punya ke Tuhan punya…tang nilah tuhan kata…tidak ada yang lain melainkan aku…kita pun kata tiap2 hari..aku bersaksi tidak ada yang lain melainkan engkau…

Duk kata/sebut yang ni tak faham duk kata buat apa,,,buang masa…hidup tidak berapa hari tinggal…ghuyub cam tu jah…nak balik jumpa sapa ? nak balik jumpa g/f tak nak balik jumpa buah hati…tuhan kata yg aku buat hang ni nak suh kenal aku hang nikmati semua aku bagi baliklah kat ku…macamana balik tu…dari tidur tadi..dari subuh tadi…lena-lena jaga subuh..subuh tadi..mai dari mana..mai dari dia…Inna lillah wa inna ilaihi rajiuuun..

Sesungguhnya semua mai dari aku…lani p mana…sini…wainna ilahai rajiuuun…

Sedar dan reti akhirnya balik kat aku..pasai apa?

Innani ana allah

Dia haba dia je ada…bila dia haba dia je ada…kita pun nak ada semua kelam kabut lah…mulalah nak berusaha..nak buat tu..nak buat ni…tuhan kata…hak aku bagi saja yang hang boleh buat…

Walau syi`na laataina..

Kalau aku berkehendak untuk memberi mereka dengan petunjuk nescaya aku akan beri mereka dengan petunjuk ku…

Tengok kehendak dia apa…kehendak untuk mengadakan satu lagi jiwa dan kasih yang baru…dia pertemukanlah kedua2 jiwa(mempelai)…laki dan perempuan dalam tu ada apa? Dalam tu ada cinta…cinta apa? Cinta antara allah dan hamba…cinta tuhan kat hamba apadia…dia bagi lembu mati 2 ekor,,pasai perempuan dengan laki2..nak kawin..betul tak..

Cinta lembu ke cinta tuhan…lembu sanggup kena sembelih nak jadi gulai untuk dua2 mangkuk nak kawin…

Geram gak kat mangkuk ni..dia tidak reti-reti 2 ekok binatang ni..tinggal anak dia…tingal bini dia..kalau bapak lembu..

Tinggal laki dia anak dia…kalau dia ibu lembu…tapi dia ready untuk nak mati sebab tuhan kata kat dia…wahai alam…datanglah kepada ku dengan sukarela atau terpaksa…

Maka jawab alam ini : sesungguhnya kami datang kepada mu dengan suka/rela..betul taka lam ini semua mai kat kita…plastic mai kat kita..besi mai kat kita..cahaya ma ikat kita…semua alam ni…tunduk mai kat kita..kita kena p mana…

Waiina ilaihi rajiuuun…

Yang ni kena faham…x faham..hak ni mereka banyak…x leh pandai skit…dan2 tgk orang semua bodo…hah…ni apa itu pandai ? dia x boleh kaya skit…maka dia melihat semua orang miskin..jadi dalam hal ini, jangan lah kita kata : Sesungguhnya Allah Taala tidak mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu mengubahnya sendiri sebagai satu faham aqidah wajib kena ubah…tuhan tidak mampu ubah…aqidah tak boleh lah…aqidah kena balik kat Dia, dari segi syariat, dari segi perlaksanaan dari segi implementasi, apa yang sebenarnya ? kita mesti ada usaha dan ikhtiar…namun, melihat kpd ujud nya Allah…usaha dan ikhtiar…kita tidak akan memberi bekas melainkan izin, kalau lag utu..tuan2 buat dah betul…Islam dan dah betul dah…iman dah betul dah..Cuma tidak berapa faham…kalau faham…kalau faham dapat kat orang putih…dapat kat orang jepun…pasai apa? Mereka faham bab ini…tetapi mereka kalah kerana mereka tidak beriman…beriman bukan anugerah mudah…melainkan ada kesungguhan Dia tak akan bagi iman tu melainkan bila akal tu sempurna…bila sempurna dia suruh kita tengok mana benar, mana yang salah..menyembah sesuatu yang bibik kepada mempercayai sesuatu selain daripada Allah itu…akal akan reject, bila akal reject duk buat juga…akan jadi

Dhollin

Manusia sesat…

Hari-hari duk minta dalam fatihah :

Wala Dhollin

Pasai apa Panjang…tak mau22222222 jgn duk bg…tak mau2222

Lagutulah duk wat perangai sesat…minta je…ni baru cakap cari cari Lorong nak p umah…lorong x jumpa lagi..yang kita duk bincang malam ni…lorong tidak jumpa lagi…baru cari alamat bukan duk berjalan di Lorong x jumpa lagi…tambahlah rumah..tak tahu lagumana lagi tambah dapat masuk dalam rumah lagi…tidak tahu..tapi tang ni pun dan jem…

Pasai apa tuhan kata ! Aku tidak boleh dikenali oleh ilmu..Aku tidak boleh dikenali oleh ibadah..Aku tidak boleh diketahui oleh apa2pun…maka jgn datang kepada KU dgn apa2 pun datanglah kepada Ku dengan Aku..pening lagi…

Nak cerita hak tu pulak…lama saya yg muntah hijau…

Jgn kalut nabi pun 24 tahun duk cite benda ni..bukan sari..jgn duk asyik cinta pada dunia..selain dari tuhan tu DUNIA…tu nabi nak maksudkan

Wama hayatu dunya illa mata` ghurur..

Kehidupan dunia itu tidak lain melainkan yang kosong dan menipu pada mereka yang terpedaya..

Macamana tu…seronok dgn tudung….tudung tidak boleh bagi apapun…seronok dengan warna..warna tak boleh bagi apa pun…seronok dengan ketul emas…ketul emas tak boleh buat apapun..seronok dengan kereta besar…kereta besar pun tidak boleh buat apa pun kat kita pun..seronok dengan tuhan gerenti kita selamat…sebab tu jangan duduk di mana-mana tempat dan rasa balik dekat tuan yang buat tempat dan rasa ni…semua tempat betul…semua rasa betul…tapi kalau asyik duduk dengan rasa…Ish seronok lah tengok anak-anak ku pandai…

Hah..duk tang tu dah Tuhan kata kenapa nak duk situ..aku bukan macam tu…

 
 

Rukun Dan Syarat Mengenal ALLAH.

Mengenal ALLAH adalah satu ibadah yang diwajibkan ke atas setiap mukallaf. Ia adalah salah satu dari fardu ain yang perlu dipelajari. Untuk mengenal ALLAH mesti ada rukun dan syaratnya.

Rukun Mengenal ALLAH.

Rukun untuk mengenal ALLAH ada 2 iaitu :-

•    Akal

•    Ilmu

 
 

  1. Akal.

Mengenal ALLAH adalah dengan menggunakan akal. Akal diperlukan kerana banyak yang perlu dibahaskan mengenai DIRI ALLAH itu. Untuk membahaskan sesuatu perkara itu mestilah seseorang mesti berfikir. Berfikir adalah melalui akal. Maka itu orang yang kurang akal atau orang gila tidak wajib atasnya mengenal ALLAH kerana tidak kemampuan untuk menggunakan akalnya.

 
 

  1. Ilmu.

Mengenal ALLAH adalah dengan ilmu. Ilmu untuk mengenal ALLAH dinamakan Ilmu Tauhid. Ilmu mestilah dibelajar dari guru yang sahih. Belajar Tauhid hanya melalui buku sahaja tidaklah digalakkan kerana ilmu mengenal ALLAH memerlukan penerangan dan berbahasan yang benar dan betul supaya kita dapat akidah yang benar dan betul juga.

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

Syarat Mengenal ALLAH.

Syarat mengenal ALLAH ada 3 iaitu :-

•    Iktikad yang putus.

•    Muafakat yang benar.

•    Dalil.

 
 

1) Iktikad yang putus.

Erti iktikad ialah kepercayaan dalam hati. Akidah adalah perkara-perkara yang diisi di dalam kepercayaan itu.

 
 

Putus adalah jazm. Bila ada jazm tidak boleh ada syak, zan dan waham. Apakah ertinya perkataan-perkataan ini?

Erti dalam hukum :-

* Syak – 1/2 (separuh) percaya, 1/2 (separuh) tidak percaya. Ertinya berbelah bagi.

* Zan – 1/4 (suku) percaya, 3/4 (tiga-suku) tidak percaya, Ertinya lebih banyak syak.

* Waham – 3/4 (tiga suku) percaya, 1/4 (suku) tidak percaya. Ertinya kurang syak.

Maka iktikad yang putus ertinya kepercayaan yang tidak mengandungi syak, zan dan waham. Iktikad yang tidak putus iaitu yang mengandungi perasaan syak, zan dan waham adalah iktikad yang batal. Kepercayaan kepada ALLAH tidak boleh berbelah bagi.

 
 

Iman datang dari hati yang jazm. Iman datang setelah dibahas dan dihurai dengan luas tanpa ada rasa ragu lagi tentang kebenarannya. Inilah yang dikatakan iktikad yang putus.

2) Muafakat yang benar.

Iaitu ikut iktikad ahlil sunah waljamaah yang menjadi ikutan ramai. Sunah ertinya perjalanan Nabi saw. sementara jamaah ertinya ramai. Maka inilah iktikad yang benar kerana ia diterima ramai dan bersumberkan dari sunah Rasulullah saw.

 
 

3) Dalil.

Erti dalil ialah bukti. Untuk mengenal ALLAH mestilah dengan bukti yang tidak boleh disangkal oleh akal yang sihat. Maka itulah akal sangat diperlukan dalam kita belajar mengenal sifat-sifat ALLAH. Akal dapat memikir dan menghukum sama ada dalil itu benar atau salah.

Dalil atau bukti akan menguatkan lagi kepercayaan atau iktikad kita terhadap sifat-sifat ALLAH itu benar. Tiap-tiap yang benar mesti ada dalil atau bukti atau ayat. Belajar Ilmu Tauhid akal mesti bekerja iaitu berfikir. Hati hanya akan beriman apabila dalil telah diterima akal. Tidak sah iman hanya dengan secara bertaqlid tanpa belajar. Mukmin yang enggan belajar tentang dalil sifat-sifat ALLAH dinamakan orang mukmin yang durhaka.

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

Erti Taqlid.

 
 

Ertinya mengikut fahaman orang lain tanpa mempelajari dalil-dalil yang menguatkan fahaman itu. Dalam soal kepercayaan (iktikad / iman) kita tidak boleh hanya mengikut fahaman orang lain walaupun fahaman itu adalah benar dan diterima ramai. Iktikad atau iman mesti dengan taqlid yang putus iaitu kepercayaan yang berdasarkan kepada keyakinan pada dalil-dalil itu sendiri.

 
 

Dalil sifat-sifat ALLAH terbagi 3 iaitu:-

 
 

•    Dalil Ijmali – iaitu dalil secara ringkas yang wajib dan menjadi fardu ain atas mukhlaf.

•    Dalil Tafsili – iaitu dalil yang lebih terperinci yang merupakan fardu kafiyah.

•    Dalil al-Qur’an – iaitu dalil yang datang dari ALLAH.

 
 

Dalil ijmali dan dalil tafsili adalah dalil akal atau dalil akli. Sementara dalil dari al-Qur’an adalah dalil nakli.

 
 

•    Dalil akal -Dalil akli – ringkas & terperinci.

 
 

•    Dalil al-Qur’an – Dalil nakli – firman ALLAH yang wajib diterima.

 
 

Maka dalam pelajaran ilmu tauhid, setiap sifat ALLAH itu akan disertakan semua dalil iaitu yang ringkas, yang terperinci dan juga dalil dari ayat-ayat al-Qur’an supaya kepercayaan kita akan menajadi lebih kuat, yakin dan putus kebenarannya.

 
 

 
 

  

Cara Menangani Kepercayaan Dan Pengamalan Terhadap Hadis Palsu

Hadis Mawdu` atau hadis palsu dari segi bahasa berasal dari perkataan Wadha`, bererti meletak dan maksud pada istilah, hadis dicipta dengan disandarkannya kepada Nabi SAW atau sahabat atau Tabi`in secara dusta, ekoran ada agenda tertentu, samada pendustaan itu dilakukan secara sengaja dan sebaliknya atau hadis yang diriwayatkan oleh perawi dusta. Oleh itu, konsepnya adalah hadis rekaan dan ditokok tambah yang diriwayatkan oleh pendusta dengan menyandarkan dari Rasulullah SAW (Dr Fauzi Deraman, 2009).

 

Sebagaimana kita maklum, bahawa kedudukan hadis merupakan sumber rujukan utama agama Islam selain al-Quran selepas kewafatan SAW yang membabitkan pengamalan dan kepercayaan seseorang umat Islam. Penyebaran hadis palsu bukan sahaja boleh memberi kesan buruk terhadap agama dan umat Islam, yang lebih parah adalah menggugat aqidah seseorang Muslim secara tidak sedar daripada amalan dari hadis palsu adalah sia-sia, kerana hadis palsu bukanlah asas sebenar ajaran Islam.

 

Namun, sekiranya percanggahan antara hadis palsu dengan hadis sahih dan nas al-Quran tanpa dibendung pasitinya memberi peluang kepada musuh yang sentiasa memerhatikan Islam untuk memburuk-buruk serta mencari kelemahan agama Islam. Oleh kerana bukan daripada sumber yang sama sebagaimana Rasulullah SAW menerima hadis dan ayat-ayat al-Quran, maka seringkali hadis palsu ini bercanggah dengan kedua-dua sumber asal ini. Kesannya mengakibatkan kekeliruan dan umat Islam akan berlaku perpecahan sesama sendiri. (Zulhilmi Mohamed Nor, 2016)

 

Maka, catatan ini bertujuan mengenal pasti hadis-hadis palsu popular dalam perkara ibadat yang diamalkan dalam kalangan masyarakat setempat. Melaporkan hasil dari temu bual dalam membincangkan tahap pengetahuan dan penerimaan ahli jemaah masjid kariah. Kemudian penulis  akan menjelaskan hukum beramal dengan hadis palsu dan kesannya dalam masyarakat. Disamping itu, penulis akan mengemukakan cadangan langkah menangani kepercayaan dan pengamalan terhadap hadis-hadis palsu yang tesebar dalam masyarakat Islam hari ini.

» Read more

1 2