Apakah itu konsep wujud yang kita faham
Apakah itu konsep wujud yang kita faham

Apakah itu konsep wujud ? Sebernanya ada bermacam-macam konsep Wujud antaranya :

1-Wujud yang dapat dilihat oleh alat pacaindra makhlok atau alat teknologi.

2-Wujud yang tak dapat dilihat oleh pancaindera atau alat teknologi…tapi dapat dilihat oleh haiwan.

3-Wujud dalam alam demensi. Ianya dilihat melalui pancaran gelombang seperti imej yang dilihat dalam TV.

Apakah itu konsep wujud yang kita faham ?

Maka, mengenal erti wujud hanyalah sebagai kenyataan dan bukan khayalan. Mana  mungkin kita dapat menghayalkan suatu yang tidak wujud.Samada wujud itu sekadar wujud bayangan imej-imej dan otak tak dapat mengambarkan suatu,..kiranya tiada imej yg. wujud. Sama ada wujud itu dapat dirasai, dilihat, disentuh atau tidak adalah persoalan lain.

Apa yang ingin di yakini ialah Kenyataan Wujud itu.

Hakikat wujud hanya Zat semata mata. Mana mungkin dapat mengenal wujudnya ZAT kiranya DIA tak bersifat. Bila bersifat perlulah af`alnya.Maka ia diberi nama dengan pelbagai wajah dan rupa bentuk,….itulah ayat2nya yang mengenalkan dan mengajar.

Dengan iitu bergembiralah dengan nikmat-nikmatnya agar perjalanan tidak bosan.

Bila memperihalkan kewujudan TUHAN itu perlu ada akan Zat, Sifat, Asma’, Af’al. Pun begitu, tanpa ke empat-empat istilah itu tersebut TUHAN tetap ada. Jadi TUHAN yang berkeadaan tanpa permulaan dan tiada pengakhiran. Itulah yang dikatakan MUTLAK.

Justeru, kenyataan2 adalah benar2 ghaib. Ghaib seolah jer nyata… walau bagaimanapun tetap ghaib/ khayalan.

Konsep tidur nyenyak menjelaskan… kenyataan adalah benar2 nyata ghaibnya…
semua yang berjiwa mengalami ‘keghaiban kebendaan dan ilusi2 ilmiah’ dikala tidur nyenyak.

Kenyataan/penampakan/ tajalli /transformasi AlGhaib.. Yang ‘Wajibul Ujud Tersendiri’ kepada pelbagaian ragam imej2 n suara ( bayangan2/ilusi2).

Dan tidaklah ada cerita2 kecuali cerita2 yang ghaib semata2. Pertukaran/ Bersalin/ photocopy AlGhaib kepada seakan2 nyata… namun ia tetap ghaib detik demi detik.

Tidak ada Yang Nyata, Yang Nyata adalah nyata ghaibnya.. kenyataan adalah mimpi2/ khayalan/sangkaan yang berulang2.

https://www.youtube.com/watch?v=6BxhlmtfPe0

Adakah saka juga wujud ? sudah tentu umat melayu amat memahami hal-hal yang berkaitan dengan saka ini sering beranggapan bahawa makhluk ini seumpama tidak terkawal apabila “tuannya” meninggal dunia dan tidak ada di kalangan keluarga yang “bersedia” untuk mengambil alih peranan yang dimainkan oleh pewaris selama ini.

Orang Melayu yang memahami hal-hal yang berkaitan dengan saka ini sering beranggapan bahawa makhluk ini seumpama tidak terkawal apabila “tuannya” meninggal dunia dan tidak ada di kalangan keluarga yang “bersedia” untuk mengambil alih peranan yang dimainkan oleh pewaris selama ini.

https://www.youtube.com/watch?v=-qml0N0s2vw

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net adalah Rakan Penyelidik Nusantara dalam pembangunan dan perkembangan kajian Sains Sosial , Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah di Nusantara. Selain itu, menyediakan Perkhidmatan & Perundingan Guaman Syarie dan Pengurusan Harta Islam. PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.