Apabila pelajar mula menulis tesis, tajuk sering menjadi salah satu perkara pertama yang mereka cari. Kalau tak jumpa tajuk kajian boleh jadi stress. Tetapi, ada sesetengah orang yang tidak mempedulikan bahagian terpenting dalam sesebuah tesis iaitu penyataan masalah. Sebenarnya, sebelum kita embuat kajian, kita perlu memikirkan apa masalahnya. Buat apa nak buat kajian kalau tak ada masalah kan?

Oleh itu, pengkaji harus mengemukakan pernyataan yang jelas tentang masalah dan “jurang pengetahuan” dalam bidang kajian. Jurang dalam pengetahuan ini sebenarnya adalah jurang penyelidikan, iaitu jurang yang masih belum diteliti oleh penyelidik. Itulah sebabnya kami melakukan kajian : untuk mencari jalan untuk menyelesaikan masalah. Masalah penulisan penyelidikan perlu menjelaskan sesuatu perkara dengan jelas.

Pernyataan Masalah penting untuk difahami dan dikuasai kerana ia dapat membantu membimbing pengkaji. Ini kerana tajuk tidak menjadi masalah selagi masalah kajian diperkatakan. Tidak mengapa untuk menukar sesuatu dua atau tiga kali, selagi ia tidak mengubah perspektif kajian.

Bagaimanakah kita mencari jurang dalam penyelidikan? Kita tidak mahu perlu banyak membaca, tapi kita hanya perlu tahu cara mencari bahagian paling penting dalam jurnal/artikel/buku. Cari kajian lepas yang lebih kurang mengenai topik yang sama dengan kita, dan cari bahagian lain yang masih belum diteliti itulah sepatutnya.

Penyataan masalah bukan sahaja berdasarkan perasaan dan idea kita, tetapi juga berdasarkan rujukan dan hujah penyelidik lain. Jika terdapat panduan statistik dan rujukan tentang sesuatu yang ingin kami kaitkan dengan kajian kita, itu lebih baik. Sebagai contoh, jika terdapat statistik tentang kemalangan, pelajar yang hamil tanpa berkahwin, dan lain-lain, itu bagus. Ini kerana nombor dan statistik ini membantu kami membuat kes yang lebih kukuh bahawa kajian ini perlu dilakukan kerana masalah ini adalah nyata.

Pernyataan masalah juga memerlukan sorotan literatur yang kukuh untuk menyokongnya. Satu daripada rujukan hendaklah menjadi rencana utama, dan satu lagi menjadi panduan yang berkait rapat dengan masalah yang hendak dikaji.

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net menjalankan penyelidikan, penelitian, penyuntingan dan proofreading bagi dokumen akademik dalam Pembangunan Sains Sosial (Perundangan Islam, Pengajian Islam & Bahasa Arab PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.