Dalam buku Kesantunan Berbahasa oleh Abdul Chaer (2010) mengatakan bahawa bahasa ialah lambang bunyi secara rawak yang digunakan manusia untuk berkomunikasi atau bergaul antara satu sama lain.

Bahasa terdiri daripada kumpulan kata yang membentuk ayat. Setiap ayat mempunyai maksud tertentuk sehingga kita boleh terjemahkan dengan kelakuan.

Henry Guntu dalam bukunya Teaching Syntax (1984), mengatakan bahawa ayat dibahagikan kepada tiga jenis berdasarkan jenis respons yang diharapkan iaitu:

1- Ayat deklaratif,

2-Ayat tanya (interogatif) dan

3-Ayat perintah

Ayat (kalimah) Deklaratif : Ayat yang memberi maklumat selalunya dipanggil ayat penyata. Ayat deklaratif cuba memberitahu pendengar atau pembaca sesuatu yang sudah diketahui oleh penutur atau penulis.

Ayat deklaratif hanya ingin memberitahu kita sesuatu, dan kita harus memberi perhatian apabila kita mendengar atau membacanya. Menurut M. Ramlan (1987) mengatakan bahawa ayat deklaratif mempunyai nada seperti berita, tiada kata tanya (apa, siapa, mengapa, di mana, dll), dan tiada kata ajakan (datang, jangan, mari, sila, dll.). Supaya ayat tersebut tidak meminta atau memaksa orang yang mendengar untuk melakukan sesuatu. Ini ditunjukkan oleh fakta bahawa ayat deklaratif dituturkan dengan nada rata dan diakhiri dengan noktah.

Ayat deklaratif digunakan dalam banyak jenis teks yang berbeza, termasuk rundingan. “Harganya boleh jadi lebih tinggi di tempat lain, tuan. Ini sudah paling murah, jadi beli di sini tidak ada kos apa-apa.” Ayat jenis ini dipanggil ayat deklaratif. Ia digunakan dalam rundingan.

Frasa deklaratif digunakan agak kerap dalam kehidupan seharian, seperti dalam melaporkan peristiwa berita. Berikut ialah contoh frasa yang membuat pernyataan deklaratif:

-Dia adalah kawan baik saya.

-Kerana penyakitnya, dia tidak dapat bekerja.

-Di Kutub Utara, tiada penguin ditemui.

-Pusat pentadbiran negara dan bandar terbesar ialah Putrajaya.

-Nanti saya hantar surat melalui pos.

-Sejak pagi tadi, Ibu tidak kelihatan pulang selepas perjalanannya ke pasar.

-Pada hari Isnin minggu berikutnya, kad laporan akan diberikan kepada pelajar.

-Kereta api yang menggunakan levitasi magnetik untuk memecut kini merupakan cara perjalanan permukaan yang paling cekap di mana-mana sahaja di dunia.

-Tsunami yang melanda Aceh merupakan bencana alam paling dahsyat yang pernah berlaku akibat tsunami.

-Racun obor-obor kotak Australia cukup kuat untuk membunuh sehingga enam puluh orang dewasa.

-Teh hijau sarat dengan antioksidan, yang diketahui bermanfaat dalam memerangi kanser.

-Punca kebakaran yang merebak di kawasan kejiranan itu kini disiasat polis.

-Pagi tadi, berlaku perlanggaran antara dua kenderaan akibat kabus tebal yang mengaburi jalan raya.

-Penemuan antibiotik Alexander Fleming pada tahun 1928 menyumbang kepada penurunan bilangan orang yang kehilangan nyawa akibat penyakit.

-Badgers madu mempunyai kulit yang bukan sahaja tahan tetapi juga anjal, yang membolehkan mereka dengan mudah mengelak daripada cengkaman pemangsa seperti singa.

-Oleh kerana ia tidak mengeluarkan sebarang pelepasan gas sama sekali, loji kuasa angin dianggap sebagai jenis elektrik yang paling jinak dari segi ekologi.

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net menjalankan penyelidikan, penelitian, penyuntingan dan proofreading bagi dokumen akademik dalam Pembangunan Sains Sosial (Perundangan Islam, Pengajian Islam & Bahasa Arab PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.