Doa menurut Imam al-Khattabi adalah permohonan hamba kepada Tuhannya dengan mengharapkan pertolongan-Nya dan juga bantuan daripada-Nya.[1]
Allah SWT berfirman:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
Maksudnya: “Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu.”[2]
Ayat di atas menunjukkan bahawa Allah SWT bukan sahaja memerintahkan kepada para hamba-Nya untuk beribadah bahkan Dia juga memberikan jaminan bahawa doa tersebut akan dimustajabkan. Kata Khalid al-Rib’ie: “Sangat ajaib buat umat ini, dikatakan kepada mereka: ‘Berdoalah kepada-Ku nescaya Aku akan mustajabkan.’ Allah memerintahkan kepada mereka untuk berdoa, serta menjanjikan kepada mereka kemustajaban tanpa ada sebarang syarat antara keduanya.”[3]
Kemudian Allah SWT berfirman dalam ayat yang sama:
إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepada-Ku, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.”[4]
Ibn ‘Asyur di dalam tafsirnya menyatakan bahawa ayat ini menjadi dalil bahawa Allah SWT menuntut hamba-Nya untuk berdoa kepada-Nya berkaitan hajat-hajatnya serta ia menjadi dalil akan pensyariatannya dan perkara ini tidak mempunyai khilaf dalam kalangan umat Islam sendiri.[5]
Begitu juga firman Allah SWT:
وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Maksudnya: “Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-nama-Nya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan.”[6]
Daripada dua ayat di atas menunjukkan betapa umat Islam digalakkan berdoa kepada Allah SWT dalam apa jua keadaan sekalipun.
Mengaminkan Doa Ketika Khutbah Kedua Jumaat
Pada asasnya, mengaminkan doa ketika khutbah Jumaat adalah dibolehkan, tetapi hendaklah dilakukan dengan suara yang perlahan.
Syeikh Abdullah bin Abd al-Rahman Ibn Soleh Ali Bassam menyebut: “Bahawa mengaminkan do’a khatib itu dibolehkan.”[7]
Begitu juga dalam kalangan al-Malikiyah, mereka berpendapat bahawa disunnahkan untuk mengaminkan khatib ketika berdo’a akan tetapi dengan suara perlahan. Jika dikuatkan, maka hukumnya makruh dan menjadi haram jika perkara itu dilakukan berkali-kali.[8]
Al-Hanabilah juga membolehkan untuk mengaminkan do’a khatib semasa khutbah, dengan tanpa meninggikan suara, kerana do’a menurut mereka adalah tidak termasuk dalam rukun khutbah.[9]
Kami berpendapat bahawa dibolehkan mengaminkan ketika imam berdoa semasa khutbah Jumaat kerana termasuk dalam umum perintah untuk mengaminkan doa. Antara hujahnya adalah seperti disebut oleh Syeikh Bakar Abu Zaid yang menyebut dalam Tashih al-Du’a bahawa mengaminkan termasuk dalam khususiyyat atau keistimewaan umat ini. Hal ini berdasarkan hadis daripada Aisyah R.Anha bahawa Rasulullah SAW bersabda:
إِنَّ الْيَهُودَ قَوْمٌ حُسَّدٌ ، وَهُمْ لَا يَحْسُدُونَا عَلَى شَيْءٍ كَمَا يَحْسُدُونَا عَلَى السَّلَامِ ، وَعَلَى آمِينَ
Maksudnya: “Sesungguhnya orang Yahudi kaum yang penuh dengan hasad dengki dan mereka tidak berhasad dengki kepada kami lebih daripada mereka berhasad dengki dalam isu amalan salam dan doa dengan amin.”[10]
Menadah Tangan Ketika Doa Khutbah Kedua Jumaat
Berkenaan dengan soalan di atas, masalah ini terdapat khilaf dalam kalangan ulama’. Syeikh Abdul Aziz bin Baz dalam Fatawa Islamiyyah berpendapat bahawa tidak disyariatkan untuk mengangkat kedua tangan ketika khutbah Jumaat, sama ada imam atau makmum, kerana tidak dilakukan oleh Rasulullah SAW dan khulafa’ al-Rasyidin.
Tetapi ketika doa minta hujan di dalam khutbah Jumaat, Nabi SAW mengangkat tangan. Beliau juga berkata: “Begitu juga perbuatan makmum mengaminkan doa imam, aku tidak mengetahui tegahannya jika tanpa mengangkat suara. Tetapi zahir hadis berkenaan dengan doa bahawa ianya disunatkan mengangkat tangan dan mengaminkannya. Ini kerana Rasulullah SAW bersabda:
إنَّ رَبَّكُم تَبَارَكَ وَتَعَالَى حَييٌّ كَرِيْمٌ، يَسْتَحْيِي مِنْ عَبْدِهِ إِذَا رَفَعَ يَدَيْهِ إلَيهِ أَنْ يَرُدَّهُمَا صِفْرًا
Maksudnya: “Sesungguhnya Tuhan kamu yang Maha Suci lagi Maha Tinggi itu sangat pemalu lagi Mulia. Dia malu terhadap hamba-hamba-Nya yang mengangkat tangan berdoa, tiba-tiba tidak diberi-Nya permintaan itu.”[11]
Begitu juga kita digalakkan untuk berdoa pada hari dan malam Jumaat. Syeikh Dr Wahbah al-Zuhaili melalui kitabnya al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh berkata: “Maka diharap dibanyakkan untuk berdoa bertepatan dengan waktu maqbul diperkenankan doa, di mana Rasulullah SAW menyebutnya pada hari Jumaat.”
Antara lain, Rasulullah SAW bersabda:
فِيهِ سَاعَةٌ لاَيُوَافِقُهَا عَبدٌ مُسْلِمٌ، وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي، يَسْأَلُ اللهَ تَعَالىَ شَيْئًا إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ وَأَشَارَ بِيَدِهِ يُقَلِّلُهَا. وَفي رِوَايَةٍ لِمُسْلِمٍ: وَهِيَ سَاعَةٌ خَفِيْفَةٌ.
Maksudnya: “Padanya terdapat satu waktu seseorang hamba Muslim ketika dalam keadaan berdiri solat memohon sesuatu kepada Allah SWT, kecuali dikurniakannya. Dan baginda mengisyaratkan dengan tangannya menunjukkan bahawa masanya sedikit. Dalam riwayat Muslim: Ia adalah waktu yang singkat.” [12]
Berdasarkan kepada hal ini, kami berpendapat bahawa boleh mengangkat tangan dan mengaminkan doa imam secara perlahan kerana ia diharap untuk dimustajabkan Tuhan. Ini berdasarkan kepada beberapa adab doa, Rasulullah SAW bersabda:
كَانَ الرَّجُلُ إِذَا أَسْلَمَ عَلَّمَهُ النَّبِيُّ الصَّلاَةَ ثُمَّ أَمَرَهُ أَنْ يَدْعُوَ هَؤُلاَءِ الكَلِمَاتِ: اَللَّهُمَّ اغْفِرْ ليِ وَارْحَمْنِي وَاهْدِنِي وَعَافِنِي وَارْزُقْنِي. وَفِي رِوَايَةٍ: وَيَجْمَعُ أَصَابِعَهُ إِلاَّ الإِبْهَامَ فَإِنَّ هَؤُلاَءِ تَجْمَعُ لكَ دُنْياَكَ وَآخِرَتَكَ.
Maksudnya: “Apabila masuknya seseorang ke dalam Islam, Nabi SAW akan mengajarnya bersolat, kemudian mengarahnya agar berdoa seperti berikut: ‘Ya Allah ampunkanlah diriku, rahmatilah aku, berikanlah hidayah kepadaku, kurniakan kesihatan kepadaku dan kurniakanlah rezeki kepadaku.’ Dalam riwayat yang lain: Baginda merapatkan jari-jarinya kecuali ibu jari. Kerana kesemua itu menghimpunkan kebaikan dunia dan akhirat.”[13]
Berkenaan dengan menyapu muka dengan dua tangan selepas berdoa, sebahagian ulama mengatakan ia digalakkan berdasarkan beberapa hadith.
Antaranya hadith Ibn Abbas RA berkata: “Apabila kamu memohon kepada Allah SWT, mohonlah dengan tapak-tapak tangan kamu dan jangan memohon dengan belakang tapak tangan kamu dan sapulah muka kamu dengan tapak tanganmu.”[14]
Dalil lain, diriwayatkan bahawa al-Saaib bin Yazid menceritakan bapanya telah memberitahu bahawa apabila berdoa, Baginda SAW menadah kedua-dua belah tangannya, Baginda SAW akan menyapu muka dengan kedua-dua belah tangan tersebut.[15]
Dalil lain, Umar bin al-Khattab RA menceritakan, apabila Baginda SAW mengangkat kedua-dua belah tangannya untuk berdoa, Baginda SAW tidak akan menjatuhkannya sehinggalah disapu mukanya dengan kedua-dua belah tangan tersebut, seperti yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi.[16]
Penutup
Berdasarkan keterangan di atas, kami berpendapat bahawa boleh mengangkat tangan dan boleh mengaminkan tetapi dengan suara yang perlahan. Manakala menyapu dua tangan ke muka selepas selesai berdoa, ia digalakkan oleh sebahagian ulama, tetapi tidak ada satu hadis sahih yang menyokongnya.
[1] Lihat Sya’n al-Du’a, 1/4
[2] Surah Ghafir (60)
[3] Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 15/292
[4] Surah Ghafir (60)
[5] Lihat Tafsir Ibn ‘Asyur, 24/183
[6] Surah al-A’raf: 180
[7] Lihat Taisir al-‘Allam Syarh ‘Umdah al-Ahkam, 2/323
[8] Lihat al-Fiqh ‘ala Mazahib al-Arba’ah oleh Abd al-Rahman al-Jaziri, 1/360
[9] Lihat al-Fiqh ‘ala Mazahib al-Arba’ah, 1/362
[10] Riwayat Al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad (988), Ibn Khuzaimah (574), Abd al-Razzaq dalam al-Musannaf (2649)
[11] Riwayat Abu Daud (1490), al-Tirmizi (3556), al-Baihaqi (2965), dan Ibn Hibban (876). Kata al-Tirmizi, “Hadis ini hasan gharib.
[12] Riwayat al-Bukhari (893) dan Muslim (852)
[13] Riwayat Muslim (2697)
[14] Riwayat Ibn Majah (3866). Hadith ini dhaif kerana terdapat perawi bernama Soleh bin Hassan, yang dihukum munkar al-hadith oleh al-Bukhari. Abu Hatim menghukum hadith ini sebagai munkar. (Al-`Ilal 2/351)
[15] Riwayat Ahmad (17943) dan Abu Daud (1494). Kata al-Zaila’ie dalam Nasb al-Rayah (3/43), “Ada kecacatan kerana terdapat Ibn Lahi’ah.”
[16] Lihat Sunan al-Tirmizi (no. 3386) dan beliau mendhaifkannya. Ibn al-Jauzi dalam al-‘Ilal al-Mutanahiyah, (2/838) menilai hadith ini tidak sahih.
Makmum Solat Qasar, Imam Solat Tamam
Bolehkah makmum solat qasar berimamkan imam yang solat tamam?
Firman Allah SWT:
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ
Maksudnya: “Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa “mengqasarkan” (memendekkan) sembahyang…”[1]
Daripada Ya’la bin Umayyah, katanya:
قُلْتُ لِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ (لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا) فَقَدْ أَمِنَ النَّاسُ؟ فَقَالَ: عَجِبْتُ مِمَّا عَجِبْتَ مِنْهُ فَسَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ ذَلِكَ. فَقَالَ: صَدَقَةٌ تَصَدَّقَ اللَّهُ بِهَا عَلَيْكُمْ فَاقْبَلُوا صَدَقَتَهُ
Maksudnya: “Aku mengatakan firman Allah kepada Umar bin al-Khattab RA yang maksudnya (tidaklah berdosa mengqasarkan sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir). Bagaimana pula ketika keadaan orang ramai telah pun aman? Umar berkata: Aku juga tertanya-tanya tentang perkara yang engkau tanyakan itu. Lalu aku bertanya Rasulullah SAW tentang perkara tersebut. Baginda bersabda: Itu adalah pemberian Allah kepada kamu, maka terimalah pemberian-Nya.”[2]
Imam al-Nawawi menegaskan, syarat untu memendekkan solat adalah tidak mengikut imam yang solat penuh (tamam). Jika seseorang yang mengikut imam yang solat penuh [walau] pada satu detik dalam solatnya, wajib baginya melakukan solat penuh.[3]
Dalilnya adalah riwayat daripada Imam Ahmad daripada Ibn Abbas R.A bahawa beliau ditanyakan: ‘’Mengapakah orang musafir itu menunaikan solat dua rakaat ketika bersendirian dan solat empat rakaat apabila dia berimamkan kepada orang yang mukim?’’ Maka jawab Ibn Abbas: ‘’Yang demikian itu adalah sunnah’’.[4]
Syeikh Prof. Dr. Muhammad Al-Zuhaili berkata: ‘’Sekiranya seseorang yang bermusafir itu mengikut imam yang mukim maka menjadi kelaziman buatnya untuk solat secara penuh. Ini kerana ia merupakan solat yang wajib untuk disempurnakan.’’. Beliau berkata lagi: “Sekiranya [orang yang bermusafir itu] mengikut imam yang bermusafir dan dia tidak mengetahui niat imamnya [sama ada beliau solat secara tamam atau qasar] maka dia boleh untuk mengikat niat. Iaitu dengan cara: ‘’Sekiranya dia [imam] qasar maka aku pun qasar dan sekiranya dia solat penuh maka aku pun solat penuh.”.
Mengikut pendapat paling sahih, ikatan itu adalah sah. Maka sekiranya solat penuh, dia pun turut solat penuh dan sekiranya imam solat qasar maka dia pun solat qasar. Ini kerana zahir dari keadaan musafir adalah qasar.[5]
Kesimpulannya, tidak dibolehkan untuk mereka yang solat qasar berimamkan imam yang solat penuh. Sebaiknya adalah bersama dengan imam dengan mengikat niatnya jika tidak diketahui niat imamnya sekiranya kedua-duanya dalam musafir. Jika niat imamnya diketahui, sunnah untuk solat penuh bersama dengan imam.
[1] Surah al-Nisa’: 101
[2] Riwayat Muslim, no. 686
[3] Al-Majmu’ Sharh al-Muhazzab, 4/356.
[4] Mughni al-Muhtaj, 1/525
[5] Al-Mu’tamad fi al-Fiqh Al-Shafi’i, 1/475