Penyelidikan saintifik mendefinisikan kepada masalah penyelidikan dan syarat-syaratnya adalah perkara yang memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia kerana ia membantu manusia dalam bergerak dari kegelapan hidup dan kezaliman alam kepada kehidupan moden yang terang dan selesa mencapai kehidupan kemanusiaan.

Matlamat penyelidikan untuk mewujudkan persekitaran yang mana penyelidikan saintifik yang tepat boleh dijalankan dan matlamat ini diusahakan secara aktif di lapangan. Untuk mencapai tujuan penyelidikan saintifik adalah perlu menentukan elemen asas yang membentuk sesuatu isu, untuk memberikan jawapan praktikal kepada masalah tersebut dalam bentuk soalan yang dibuat oleh penyelidik.

Sebelum ini, ringkasan atau kaedah untuk membentuk pernyataan masalah telah dibincangkan iaitu cara mudah menulis pernyataan masalah. Sehubungan itu, pernyataan masalah merupakan pernyataan yang dirangka dalam bentuk soalan yang menyiasat sama ada terdapat perkaitan antara dua atau lebih faktor (pemboleh ubah) yang berbeza atau tidak.

Jawapan kepada persoalan ini adalah tujuan proses menjalankan penyelidikan saintifik yang bermaksud langkah pertama dalam menjalankan kajian saintifik adalah untuk mengenal pasti masalah penyelidikan saintifik yang ingin dikaji oleh penyelidik, mengenal pasti dimensinya dengan tepat dan menunjukkan dengan sempurna serta gambaran di mana ia dimanifestasikan. Isu itu, serta hakikat bahawa penyelidik perlu menawarkan alasan saintifik untuk mengkaji subjek tertentu agar kerja penyelidik itu dianggap sebagai sumbangan saintifik baharu.

Oleh itu, isu kajian adalah segala-galanya yang berpotensi membawa kepada pembentukan soalan, serta perumusan masalah kajian itu sendiri, yang melibatkan pendefinisian masalah dan mentakrifkannya lebih lanjut dengan mengubah suai ciri-cirinya. Oleh itu, dalam kajian saintifik, selain meletakkannya dalam konteks inteleknya, idea dan terminologi yang dipelajari mestilah dihuraikan secara meluas sehingga pengkaji boleh mentafsirkannya di lapangan.

Rujukan:

Kaedah Salah: Cari Tajuk Dulu Sebelum Buat Kajian

10 Cara Mudah Menulis Pernyataan Masalah

https://www.manaraa.com

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net menjalankan penyelidikan, penelitian, penyuntingan dan proofreading bagi dokumen akademik dalam Pembangunan Sains Sosial (Perundangan Islam, Pengajian Islam & Bahasa Arab PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.