Kenapa Perlu Kita Solat Fahamkah Kita

Kenapa Perlu Kita Solat Fahamkah Kita

Kenapa Perlu Kita Solat Fahamkah Kita

Kenapa Perlu Kita Solat Fahamkah Kita, persoalan yang terus menjadikan tanda tanya atas keimanan masing-masing..Tuhan suruh kita solat…kenapa difardukan kita solat..sebab solat saja yang boleh mengingatiNya..tanpa solat kita tidak mengingati.. Adakah solat untuk menjadikan kita org yang boleh menyembah allah..langsung tidak sama sekali..sebab Allah adalah tuhan yang tidak pernah minta untuk dia disembah sebab Allah tak perlu sesiapa di dalam ujud Dia..

Kita wujud pun dia  tetapi Tuhan..kita tiada pun dia tetap tuhan..kita sembah seribu kali sehari pun dia tetap tuhan..kita tidak mahu sembah pun dia tetap tuhan..

Habis tu kenapa dia dia suruh kita solat ? Kerana dia nak mengisytiharkan yang kita adalah HAMBA Dia..kita yang diingati…kita yang diketahui…kita yang disayangi dan dikasihi..kitalah yang dirindui…Maka solatlah tempat NYATA NYA

Kenapa Perlu Kita Solat Fahamkah Kita

Selama kita duk solat apa kita faham tentang solat ?

Allah Berfirman,

وأقيموا الصلاة لذكري

Dirikan solat..apa yang faham dirikan solat..? faham macamana. adakah untuk selesai tanggungjawab ? Allah pun suka dan seronok..pilih kita nk masukkan dalam syurga..cam tu ke kita faham..?

Cuba tanya ? bila kita solat..? bermula sejak bila kita solat..klu solat itu menjaminkan kita msk syurga..betul2 solat bila?..dan pernahkah kita tak meninggalkan solat.?

Inilah yang kadang-kadang masyarakat Islam tidak faham tentang benda ni..jadi ramai nya dalam kalangan kita ni berada dalam MAZHAB TIRU ( Mazhab Taqlid) bukan Mazhab Faham..

Kenapa Perlu Kita Solat Fahamkah Kita

Persoalan yang sering bermain-main dalam fikiran kita…Solat ini untuk apa.?

1-Adakah untuk nak menyatakan kita ingat tuhan atau

2-Adakah untuk menyatakan tuhan ingat kat kita..

Jadi…solat ni apa dia? nk cerita kata kita ingat kat Allah atau nak cerita Allah ingat kat kita..solat ni nk cerita apa? nak cerita kita orang baik ? kita org beriman ? kita orang yang selalu sembah tuhan..?

Kalau begitu…kita sembah tuhan umur 15 tahun sebelum umur 15 tahun kita sembah siapa? kita baru nak sujud kat tuhan umur 15 tahun..masa dlm perut kita sujud kat sapa?

Adakah kerana dengan solat tu kita pun digelar orang yang menjadi HAMBA ALLAH atau kerana tuhan memilih kita..tuhan meilhat kita di alam ketika siapa pun tidak wujud..

Maka hari ini tanda kata kita dilihat Allah. Kita selalu diperhatikan tuhan berlakulah SOLAT tu..

Maka kalau ini kita tak faham..Tuhan kata dlm quran kita penah baca ayat :

فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ

Celakalah Orang-Orang Yang Solat..

Agak-agak kita ayat tu dituju kepada siapa tu..

Dan yang celaka dalam solat tu kita agak sapa ? ayat tu datang kat kita semua…

الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ

Orang yang dalam solat dia main-main…dia tak reti dan dia tak tau apa…

الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ

Orang yang solat penuh dengan nak tunjuk-tunjuk..

Ayat ini nak tuju kat sapa..kalau bukan kat muka kita ni ..

Sekali lagi… ayat ni ditujukan kat sapa…Allah tak cite pun… Celakalah orang yang tidur lam surau atau masjid..Celakalah orang yang tidak puasa….

Celakalah orang-orang yang solat…kita agak-agak kenapa jadi CELAKA ?kerana kita meremeh-remehkan Tuhan dengan solat kita..Seolah-olah bila kita solat..Tuhan pun sayanglah kat kita. Selama kita duk faham kita rajin solat Tuhan pun sayang kat diri kita..

Persoalannya…

1-Adakah kerana Tuhan sayang kat kita lah…kita solat atau

2-Kerana kita solat tuhan sayang kat kita..

Apa jawapan kita…yang mana satu..

Sekali lagi diulang kerana kita solat ke tuhan sayang kat kita atau kerana dia sayang dulu kat kita baru kita solat…..mana pilihan jawapan kita…yang mana satu ?

Cuba kita bagitau yang mana satu ? yang mana satu betul-betul solat ni ? saya ulang skali lagi..

Kenapa Perlu Kita Solat Fahamkah Kita

Kenapa Perlu Kita Solat Fahamkah Kita

Kenapa Perlu Kita Solat Fahamkah Kita

Baiklah saya nak cerita..sekali lagi…

1-Kerana kita ni ingat kat tuhan..kerana rindu kita kerana sayang kita..cinta kita kepada Allah kita pun solat..maka dengan kita solat Tuhan pun sayang lah kat kita..maka dengan solat tulah Tuhan sayang kat kita atau

2-Kerana dia cukup sayang kat kita..dia cukup cinta kasih kat kita BERLAKULAH SOLAT  kita tu..

 

 

so…yang mana satu jawapannya ? selama orang duk faham ni yang no. berapa ? Selama orang duk faham ni no berapa ? no 1…sinilah FAIL..

Disinilah manusia yang solat fail ..hang ingat selama hang solat tu..tuhan sayang kat hang..hang solat…aku sayang kat hang bila ? aku cinta kat hang bila? aku ingat kat hang bila ? hang solat bila…?

Kenapa perlu kita solat..bahasa mudahnya begini…

Sebelum ada solat Aku (Allah) dah ingat kat hang…kalau hang nak tgk..solat tu lah tanda aku ingat kat hang..selama hang duk solat hang tau tak itu ingatan aku dekat hang atau hang nak haba kat ku..hang ingat kat aku..ni terbalik skit ni..pasai nak mengaji bab tauhid…

Kalau anda nak mengaji bab syariat senang cerita..solat banyak pahala banyak..siapa rajin dhuha..pahala berlori datang..kalau abik pahala dhuha tu 10 tahun kita duk solat.cuba kita abik bulu kening sehelai timbang..mana lebih berat…bulu kening yang dia buat dengan solat 10 tahun kita duk solat Dhuha…nak bayar pun tak boleh tak perlu sembang lah..pasai apa ? pasai kasih aku yang pergi kat hang..bukan ingat hang mai kat ku..tapi ni bukan orang faham…

Benda ni kalau duk gosok kita tak faham..lama dah duk gosok ni..jadi muak…jd lemak banyak atas belakang tak tahu apa satu..duk ingat kita buat solat kita cukup baik..

Kita lupa tu… kita memang lupa..lupa kata kerana tuhan kasih…selalu pandang..selalu teringat sehingga kita diberikan untuk menyebut nama Dia..sebab nama Allah SWT mahal bukan boleh sebarangan orang sebut..yang terpilih saja yang boleh sebut…kita antara yang sangat beruntung Tuhan pilih sehingga boleh sebut nama dia..kita tidak pernah tau bapa kita sapa..kita tidak pernah tau mak kita sapa…Dia yang pilih..Dia yang tentukan..

One comment

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *