masalah pengurusan
Masalah Pengurusan

Apa yg sy peratikan, sesebuah organisasi ada masalah pengurusan tak kira apa bidang pun. Klu org berniaga, sering berdpn dgn masalah akaun bocor : modal,untung dan perbelanjaan tah ke mana !

So, kita berniaga je lah asalkan ada orang beli. Kita berniaga masih ttp sama, tak da apa yg berubah, mungkin kt rs semakin penat dan sll je menambah modal. Hal ini terjadi berpunca daripada akaun perniagaan tidak terurus dengan betul ! sebab apa?

i- Tiada ilmu pengetahuan

ii-Tidak guna sistem akuan yang mesra pengguna

iii-Tiada asas langsung dalam akaun peniagaan

iv-Tidak mahu untuk mempelajari teknik akaun dengan betul

Rasanya cukup 4 perkara itu dulu, kita dah nampak bhw kebykkan organisasi menjalankan bisnes tidak berkembang. Begitu juga dalam beberapa sektor atau agensi dalam kerajaan.

So, apabila msh guna sistem yg lama, akhirnya penyampaian kepada masyarakat msh ditakuk lama, langsung tak relevan dengan perkembangan teknologi terkini.

But,masalah pengurusan sering menjadi persoalan, akibatnya berlaku rasuah dan tiris dlm kewangan dan sebagainya. Skrg ni sy tgk dlm pendidikan dan psrn kerja sekarang, ada orgnisasi sgt menekankan kpd pekerja mahir dlm bidang pengurusan.

Misalnya dalam pengurusan sama ada pengurusan Islam, masjid, ternakan, kewangan, harta pusaka, firma, wasiat, hibah, masa dan sebagainya.

But, kemahiran dlm pengurusan kini, jd sasaran oleh stgh industri sama ada dlm bidang perniagaan, pertanian, keagamaan dan sebagainya. Andainya kita selongkar dan pecahan-pecahan dlm sesuatu bidang, pasti kebanyakkannya ada masalah pengurusan yang tidak betul.

Akhirnya, bocor serta tidak relevan. Keadaan ini bertambah teruk apabila sesuatu agensi atau organisasi menjadikan kelembapan dalam menjanakan sesuatu inovasi baru di zaman perindustrian 4.0.

So, bg yg berniaga kenapa tidak guna sistem akaun niagawan utk mantapkan perniagaan yg kita jlnkan dan kita akn lbh nampak kt mana kebocoran yang kita alami. Sgt memudahkan kita memohon pinjaman kt bank, niagawan dpt selesai masalah pengurusan kewangan sykt. So, peniaga merekodkan akaun perniagaan dgn mudah utk dpt pinjaman dr bank.

Cuba tanya diri anda ! adakah mahu perniagaan yg maju dengan pengurusan akaun yang sangat membantu peniaga dan kemudahan teknologi terkini. Apa yang penting fikir boleh untuk anda berjaya !

Persoalannya, air mata tidak dapat mengubah segalanya, tetapi tindakan kita dengan ilmu, kefahaman dan kesedaran itu dapat mengubah anda.

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net menjalankan penyelidikan, penelitian, penyuntingan dan proofreading bagi dokumen akademik dalam Pembangunan Sains Sosial (Perundangan Islam, Pengajian Islam & Bahasa Arab PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.