Kaedah guna penanda wacana paling berkesan dalam penulisan artikel sering menjadi tanda tanya oleh pembaca setia zeckry.net. Sebelum ini, saya telah mencatat cara mudah buat assignment dan cara buat assignment terbaik yang telah dikongsikan empat tahun lalu. Tapi dunia pendidikan cepat berubah dengan teknologi.

Baiklah, fungsi perkataan transisi dalam penulisan artikel lebih dikenali sebagai penanda wacana atau kata penghubung.

Baca juga : Cara Guna Penanda Wacana dan Keutuhan Penanda Wacana serta Cara Penulisan ilmiah

Sebenarnya, penggunaan perkataan transisi dalam penulisan boleh membantu untuk meningkatkan kebolehbacaan kandungan artikel kita. Perkataan ini membantu aliran teks dan menunjukkan kepada pembaca hubungan antara frasa dan perenggan.

Itulah sebabnya, semakan kebolehbacaan dalam Yoast SEO misalahnya dapat memberikan maklum balas tentang penggunaan kata peralihan dalam artikel. Tetapi apakah sebenarnya? Mengapa mereka begitu penting? Dan bagaimana anda harus menggunakannya?

Perkataan transisi ialah perkataan seperti ‘dan’, ‘tetapi’, ‘jadi’ dan ‘kerana’ untuk menunjukkan kepada pembaca kita hubungan antara frasa, ayat, atau bahkan perenggan. Apabila kita menggunakannya, ia memudahkan pembaca kita memahami cara pemikiran dan idea kita disambungkan. Lebih-lebih lagi, pembaca bersedia untuk mengetahui perkara yang akan datang. Contohnya :

Saya menolak Zeckry. Akibatnya, ia jatuh.

Apabila kita memulakan ayat dengan ‘akibatnya’, pembaca akan segera mengetahui dua perkara:

1. Apa yang berlaku dalam ayat pertama menyebabkan sesuatu;

2. Ayat kedua akan menerangkan kesannya.

Dengan menggunakan frasa ‘akibat’ di sini, ia menunjukkan bahawa dua ayat yang berasingan adalah sebahagian daripada satu proses. Tanpa membaca ayat yang lain, pembaca sudah boleh meneka apa yang akan datang.

Dari satu segi, perkataan peralihan ialah gam yang menyatukan teks kita. Tanpanya, teks kita ialah himpunan ayat. Dengan itu, perkataan transisi itu bersatu untuk membentuk satu keseluruhan.

Selain itu, perkataan transisi tidak semestinya perlu diletakkan pada permulaan ayat. Pertimbangkan contoh berikut :

Dia seorang lelaki yang sangat pemurah. Dia mengajar saya menderma dengan hanya 50 sen semalam, contohnya.

Dalam contoh ini, ‘sebagai contoh’ diletakkan di hujung ayat. Walau bagaimanapun, ia masih memberikan pembaca maklumat tentang bagaimana kedua-dua ayat itu berkaitan.

Zeckry menikmati rezeki bebas hutang kerana dia selalu bercerita yang menarik tentang sedekah.

Dalam contoh ini, ‘kerana’ tidak menghubungkan dua ayat, tetapi dua klausa. Perkataan peralihan boleh menghubungkan apa sahaja daripada frasa pendek kepada keseluruhan perenggan.

Adapun contoh transisi yang boleh digunakan ada beberapa jenis, berikut ini contohnya :

  • Transisi lanjutan terdiri dari : berikutnya, selanjutnya, bahkan, pula, dsb
  • Urutan waktu meliputi: pertama, sementara, sekarang atau sebelumnya.
  • Berlawanan, seperti: namun, tetapi, bagaimanapun, dsb
  • Ilustrasi meliputi: misalnya, atau contohnya
  • Simpulan yang terdiri dari: kesimpulannya, alhasil, ataupun akhirnya
  • Transisi sebab akibat: oleh kerana itu, sehingga, akibatnya, dll.

Meneroka perkataan peralihan dengan contoh dibawah:

Mari kita gunakan contoh yang lebih konkrit. Di bawah, kita melihat Teks A dan Teks B.

Teks A tidak mengandungi perkataan peralihan. Pada dasarnya, Teks B adalah sama, cuma kita telah menambahkan perkataan peralihan untuk memudahkan pembacaan.

Teks A

Saya akan membincangkan beberapa sebab mengapa sedekah penting untuk mempelajari sikap memberi. Satu-satunya cara untuk benar-benar menguasai sikap memberi adalah dengan melakukan kerja-kerja amal. Saya fikir latihan ‘memberi’ boleh menjadi cara yang menyeronokkan dengan meluangkan masa yang diperlukan. Ada sesetengah orang akan tidak bersetuju. Dikatakan bahawa orang cenderung kesedaran hanya 10-20% daripada apa yang mereka dengar atau baca. Jumlah itu meningkat sehingga 90% apabila kita mempraktikkan teori sedekah dalam Islam. Contohnya amalan bersedekah lima sen di tabung pembangunan pendidikan Islam muallaf. Menyusul penerangan dengan latihan sedekah adalah kunci untuk menguasai jalan kekayaan.

Baca juga : hanya 50 sen bantu pendidikan muallaf

Teks B

Dalam perenggan ini, saya akan membincangkan beberapa sebab mengapa sedekah penting untuk menguasai sikap memberi. Pertama, satu-satunya cara untuk benar-benar mempelajari sikap memberi adalah dengan melakukan kerja-kerja amal. Kedua, saya fikir latihan ‘memberi’ boleh menjadi cara yang menyeronokkan untuk meluangkan masa yang diperlukan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa orang yang tidak bersetuju. Ketiga, dan yang paling penting, dikatakan bahawa orang cenderung untuk kesedaran hanya 10-20% daripada apa yang mereka baca atau dengar. Lebih-lebih lagi, jumlah itu meningkat sehingga 90% apabila kita mempraktikkan teori sedekah dalam Islam. Contohnya amalan bersedekah lima sen di tabung pembangunan pendidikan Islam muallaf. Kesimpulannya, penjelasan susulan dengan latihan sedekah adalah kunci untuk menguasai jalan kekayaan.

Teks A bukanlah perenggan yang mengerikan. Walau bagaimanapun, perbezaannya jelas seperti hari. Teks B melakukan kerja yang lebih baik untuk menunjukkan terdapat tiga hujah yang berasingan untuk menyokong pernyataan dengan kesimpulan yang pasti. Pembaca tidak perlu tertanya-tanya sama ada ayat itu masih tergolong dalam hujah sebelumnya atau yang baru. Selain itu, ia juga menunjukkan hubungan antara ayat dalam satu hujah. Oleh itu, orang akan mendapati lebih mudah untuk membaca teks ini dan akan berada di halaman lebih lama. Dan ini hanyalah satu perenggan pendek yang disusun dengan mudah dan berkesan!

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net adalah Rakan Penyelidik Nusantara dalam pembangunan dan perkembangan kajian Sains Sosial , Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah di Nusantara. Selain itu, menyediakan Perkhidmatan & Perundingan Guaman Syarie dan Pengurusan Harta Islam. PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.