Cara Khutbah Ringkas Hari Raya

PANDUAN KHUTBAH YANG RINGKAS

Bagi yang tak biasa baca khutbah raya boleh ambil yang ringkas iaitu membaca rukun² sahaja.memadai dgn yang ini.
Selepas bg salam solat sunat hari raya.

Khatib bangun dan duduk atas kerusi seketika (sekejap) ini yg disunatkan sblm khutbah.
kemudian bangun terus baca rukun berikut utk khutbah pertama
الله اكبر (9kali)
1.الحمدلله
2.والصلاةُ والسَّلامُ على رسولِ الله
3.ٱِتَّقُوْا اللَّه
4. قل هو الله أحد. الله الصمد.لم يلد ولم يولد.ولم يكن له كفوا أحد

Kemudian duduk antara 2 khutbah (masanya kadar panjang surah al ikhlas)

Kemudian bangun untuk khutbah kedua teruskan dgn rukun berikutnya

الله اكبر ( tujuh kali)
5.الحمدلله
6.والصلاةُ والسَّلامُ على رسولِ الله
7ٱِتَّقُوْا اللَّه
8.رَحِكُمُ اللَّه

selesai khutbah.

* kalau nak bagi pesanan sedikit utk anak isteri tambah pada selepas rukun ke 3 dan ke 7.

Lakukan yang ini daripada tidak buat khutbah langsung, sudah terhasil pahala khutbah .

Selamat berkhutbah Kepada ketua keluarga yg menjadi khatib pd pagi ini.

Rujukan :

Mohd Zuky al Qalami. (2020, May 24). Cara Khutbah Ringkas Hari Raya. https://www.facebook.com/mohdzuky.alqolami


Pengurusan Jenazah

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, (2015) jenazah ialah jasad orang mati. Perkataan jenazah berasal dari bahasa Arab (جنذح) yang bererti tubuh mayat dan kata جنذ   yang bermaksud menutupi. Oleh itu, perkataan jenazah bermaksud tubuh mayat yang tertutup.

Kematian adalah perkara yang akan dilalui oleh semua makhluk. Mati merupakan jambatan yang menghubungkan di antara dua kehidupan iaitu kehidupan dunia dan kehidupan akhirat. Setiap yang bernyawa pasti akan menemui mati.

Firman Allah Ta’ala:

كُلُّ نَفۡسٖ ذَآئِقَةُ ٱلۡمَوۡتِۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوۡنَ أُجُورَكُمۡ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِۖ فَمَن زُحۡزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدۡخِلَ ٱلۡجَنَّةَ فَقَدۡ فَازَۗ وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا مَتَٰعُ ٱلۡغُرُورِ ١٨٥

Maksudnya: “Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka akan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya”.  (Surah Ali Imran: 185)

Maka, konsep Pengurusan Jenazah adalah menguruskan jenazah dengan cara yang dihormati dan dimuliakan menurut hukum syarak apabila seseorang Islam mati, wajiblah ia dimandikan, dikapankan, disembahyangkan dan dikebumikan. (Mastika Hadith: 1:179-194)

Oleh yang demikian, tugasan ini akan membincangkan perkara yang perlu dilakukan ke atas seseorang Islam yang meninggal dunia, menghuraikan syarat sah solat jenazah dan cara mengkafankan jenazah lelaki dan perempuan serta membincangkan implikasi kepada agama, masyarakat dan negara sekiranya ilmu pengurusan jenazah ini diabaikan oleh remaja masa kini.

Di samping itu, menganalisis dapatan kefahaman umat Islam tentang kepentingan pengurusan jenazah dikalangan remaja berdasarkan temubual dilakukan di Kampung Bako Hulu, Kuching, Sarawak.

Perkara dilakukan ke atas seseorang Islam yang meninggal dunia

 

Seseorang yang telah nyata telah meninggal dunia, hendaklah diuruskan Jenazahnya dengan seberapa cepat. Jangan dilambat-Iambatkan dan ditangguh-tangguhkan. Sabda Rasulullah SAW dalam hadisnya yang sahih:

 

Maksudnya: Segerakanlah oleh kamu menguruskan Jenazah, jika Jenazah itu baik maka kamu mendekatkan dia kepada kebajikan dan jika Jenazah itu tidak baik, maka bererti kamu melepaskan kejahatan daripada tengkuk kamu hadis tersebut menerangkan, bahawa setiap orang Islam yang telah nyata yang ianya telah meninggal dunia hendaklah diuruskan dengan seberapa segera.

 

Keempat-empat perkara ini wajib dilaksanakan dengan sempurna dan segera, kecuali orang yang mati Syahid, maka hanya wajib dikapankan dan dikebumikan, dan haram dimandi dan disembahyangkan. Oleh itu, perkara yang wajib dilaksanakan apabila seseorang Islam meninggal dunia, maka fardhu kifayah atas orang hidup melaksanakan perkara-perkara berikut:

i-Memandikan Jenazah

Memandikan jenazah ialah perbuatan meratakan air ke seluruh anggota tubuh jenazah untuk menghilangkan segala najis dan kekotoran serta mengangkat hadas (Muhammad Arsyad al-Banjari, 1989).

(a)        Syarat-syarat Wajib Memandikan Jenazah

Syarat-syarat berikut harus dipatuhi bila memandikan jenazah:

(i)        Mayat orang Islam;

(ii)       Masih terdapat anggota mayat walaupun sebahagian daripadanya; dan

(iii)      Mayat bukan orang yang mati syahid.

(b)       Cara Memandikan Mayat

Berikut ialah cara-cara memandikan mayat:

(i)        Sekurang-kurangnya (wajib) meratakan sekali air ke seluruh badan mayat setelah dibersihkan semua najis dan kotoran; dan

(ii)       Sebaik-baiknya (sunat):

  • Letakkan mayat di tempat yang tinggi untuk memudahkan air mengalir dan terlindung daripada pandangan orang ramai kecuali orang yang memandikan mayat dan pembantunya:
  • Dihadapkan jenazah ke arah kiblat;
  • Tubuh mayat sentiasa ditutup dengan kain yang boleh melindungi auratnya;
  • Bersihkan najis yang ada pada mayat. Sebolehnya, tekan sedikit perutnya supaya keluar kotoran darinya;
  • Cuci kemaluannya (istinjaÊ) dengan tangan kiri yang bersarung
  • Bersihkan giginya, mulutnya, kukunya, hidungnya, telinganya dan lain-lain;
  • Sunat mewudhuÊkan mayat;
  • Jirus kepala mayat sambil berniat:

 

نويت الغسل الواجب لهذا الميت لله تعالى

Maksudnya, “Sahaja aku memandikan mandi wajib bagi mayat ini kerana Allah S.W.T.”; dan Siram air dengan rata ke seluruh anggota badan, bermula dari sebelah kanan badan dan teruskan ke kiri badan sebanyak tiga kali. Sebaiknya, gunakan air yang bercampur dengan daun bidara, kapur barus dan sabun.

ii- Mengkafankan Jenazah

Mengafankan jenazah membawa maksud menutup seluruh tubuh badan jenazah (Muhammad Arsyad al-Banjari, 1989).

(a)       Cara Mengafankan Mayat

Berikut ialah cara-cara mengafankan mayat:

(i)        Sekurang-kurangnya (wajib) menggunakan sehelai kain (bagi lelaki atau perempuan);

(ii)       Sebaik-baiknya (sunat):

  • Kafan bagi lelaki ialah tiga helai, manakala bagi perempuan ialah lima helai;
  • Kain kafan dihamparkan sehelai demi sehelai;
  • Setiap lapisan kain ditaburkan dengan wangian seperti kapur barus dan bau-bauan yang harum kecuali yang meninggal dunia dalam keadaan ihram;
  • Kedua-dua tangan mayat diletakkan di antara dada dan pusatnya seperti qiyam semasa solat. Tangan kanan di atas tangan kiri atau kedua tangan diluruskan mengikut rusuknya;
  • Kafankan mayat dengan berhati-hati dan lemah-lembut dengan menutup seluruh tubuhnya; dan
  • Orang yang mati syahid perlu dikafankan dengan pakaiannya walaupun berlumuran dengan darah.
iii- Mensolatkan Jenazah

Solat yang dilakukan oleh orang hidup bagi orang yang telah meninggal dunia agar diampunkan dosanya dan diberi rahmat dan keredhaan Allah SWT

(a)       Syarat Sah Solat Jenazah

Syarat-syarat untuk melakukan solat ke atas jenazah adalah seperti berikut:

(i)        Jenazah telah dimandikan;

(ii)       Jenazah telah dikafankan;

(iii)       Jenazah menghadap kiblat; dan

(iv)      Jenazah berada di hadapan orang yang solat.

(b)       Rukun Solat Jenazah

Rukun bagi solat jenazah adalah seperti berikut:

(i)        Niat;

(ii)       Berdiri bagi orang yang berkuasa;

(iii)      Empat kali takbir;

(iv)      Membaca Surah al-Fatihah selepas takbir yang pertama;

(v)       Berselawat ke atas Nabi S.A.W. selepas takbir yang kedua;

(vi)      Mendoakan untuk si-mati sesudah takbir yang ketiga; dan

(vii)     Memberi salam selepas takbir yang keempat.

» Read more

Ulangkaji Solat Jamak dan Qasar

solat musafir

solat musafir

Ulang kaji Jamak dan qasar

Katakan, saya duk di kuching dikatakan sebagai menetap.

Sekarang ni nak balik kampung tempat lahir,membesar dan bersekolah dsb.

Masalahnya…
1-Jamak n qasar dlm perjalanan tu ok

2-Bila sampai rumah dikampung

Adakah saya dibolehkan jamak n qasar lagi.?

 

 

Perbincangan….Bila sampai destinasi tak kira musafir . Melainkan kita transit nak bergerak ke tempat lain lepas tu. Transit pun tak buleh lebih 4 mlm…Bagi memahami solat musafir (jamak dan qasar) ni..

Pertama sekali kita kena faham 3M:

1. Musafir

2. Mukim

3. Mastautin

Syarat untuk musafir 3 hari..kalau seminggu dikira bermukim, jika bermukin gugurlah status musafir.

Mastautin ni sama anda g sarawak…dah tahu dah berapa hari..bln..tahun..maka bila kita sampai dirumah kita di sarawak, maka tidak dibenarkan lagi untuk jamak dan qasar..

Anda tahu dah nak balik kampung 7 hari, sampai di kampung (dirumah) maka tak leh jamak…katakan anda nak balik kampung sehari atau 2 hari, maka dibolehkan jamak.
Maka lebih pd 3 hari. tidak boleh lagi..sebab ia sudah menjadi mukim..mukim ini bermaksud kita tahu akan duduk lebih pada 3 hari…

Fahaman kurang tepat adalah…bila kita balik seminggu…3 hari kita jamak..4 hari solat tamam..

Penjelasan muktamad :

1-Balik kampung (niat duk seminggu)-hanya boleh jamak dalam perjalanan sebelum sampai destinasi. (Kursus lebih 3 hari tidak dikira musafir.Wajib solat jumaat.)
2-Balik kampung (niat duk sehari dua/tempoh musafir)-boleh jamak dan qasar.

Sama hukum ke atas isteri juga..kalau dia bukan asal kampung kita..hukum samada balik kampung sendiri/suami/bini/bakal bini atau pergi kursus atau melancong.