Seorang Muslim yang sedang berdiri dalam doa, dengan suasana yang tenang dan penuh kedamaian, melambangkan hubungan yang mendalam dengan Allah semasa beribadah. Menjawab Persoalan Tawassulseorang Muslim yang sedang berdiri dalam doa, dengan suasana yang tenang dan penuh kedamaian, melambangkan hubungan yang mendalam dengan Allah semasa beribadah.

Tawassul, atau memohon kepada Allah melalui perantaraan, telah menjadi topik yang kerap diperdebatkan dalam kalangan umat Islam. Ada yang percaya bahawa ia adalah amalan yang dibenarkan dan dianjurkan dalam syariat, manakala yang lain berpendapat bahawa tawassul membawa kepada syirik kerana ia dilihat sebagai mempersekutukan Allah dengan perantara. Kekeliruan ini sering kali timbul akibat kurangnya pemahaman tentang konsep tawassul yang sebenar. Adakah tawassul benar-benar bertentangan dengan ajaran tauhid? Atau adakah ia sebahagian daripada ibadah yang sah di sisi Islam? Mari kita telusuri kebenaran yang sering disalahfahami.

Tawassul adalah istilah yang sering diperdebatkan dan disalahfahami oleh banyak orang. Saya perhatikan ramai yang membahaskan soal ini sehingga ada yang menuduh sesama sendiri sebagai syirik, tanpa memahami konsep sebenar tawassul dalam Islam.

Oleh itu, saya ingin berkongsi pengetahuan ini berdasarkan pengajian yang saya peroleh daripada Sheikh Mukhtar Ali Muhammad Ad-Dasuqi, agar kita dapat memahami tawassul dengan lebih jelas dan menghindari fahaman yang sempit.

Secara asasnya, tawassul bermakna perantaraan atau wasilah yang menghubungkan antara seseorang hamba dengan Allah SWT. Sebagaimana pejabat pos berfungsi sebagai perantara antara pengirim dan penerima surat, begitulah Rasulullah SAW merupakan wasilah antara Allah SWT sebagai pengutus risalah (mursil) dan umat manusia sebagai penerima petunjuk (mursal ilaih). Setiap Muslim yang memeluk Islam perlu mengucapkan dengan keyakinan penuh:

La ilaha illallah, Muhammadur Rasulullah

Tiada tuhan selain Allah, dan Muhammad adalah utusan Allah.

Mengapa kita harus meyakini Rasulullah sebagai utusan? Ini kerana sejak awal lagi, kita diajarkan bahawa Nabi Muhammad SAW telah dijadikan oleh Allah sebagai wasilah untuk menyampaikan risalah-Nya. Allah berfirman:

Wahai manusia, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepada kamu semua)

Surah al-A’raf, 7:158.

Jika kita menafikan konsep tawassul atau wasilah, seolah-olah kita mengingkari bahawa segala wahyu, risalah, dan hidayah Islam datang daripada Allah melalui Rasulullah SAW. Malah, menolak konsep ini boleh menyebabkan kita berfikir bahawa segala petunjuk agama berasal daripada Nabi Muhammad SAW sendiri, bukan daripada Allah SWT. Sedangkan hakikatnya, Rasulullah hanyalah perantara yang menyampaikan segala kebaikan dari Allah kepada kita.

Peranan Rasulullah sebagai Wasilah

Dengan mempercayai bahawa Nabi Muhammad SAW adalah utusan Allah, kita yakin bahawa segala bentuk kebaikan tidak bersumber dari Baginda sendiri, tetapi datangnya dari Allah SWT. Rasulullah hanyalah penyampai hidayah Allah. Allah menegaskan dalam firman-Nya:


“Tidak ada kewajiban bagi Rasul kecuali menyampaikan (wahyu).”

(al-Ma’idah, 5:99).

Segala kehendak untuk mewujudkan perantaraan ini adalah daripada Allah sendiri, bukan kehendak kita. Seperti mana Allah mengutus Jibril sebagai utusan kepada Rasulullah SAW, begitu juga peranan Rasulullah sebagai perantara antara Allah dan umat manusia adalah sebahagian dari kehendak Ilahi. Jibril tetap menjadi utusan, walaupun Nabi Muhammad SAW lebih tinggi kedudukannya di sisi Allah berbanding Jibril. Ini menunjukkan segala-galanya adalah atas kehendak Allah SWT, bukan atas kehendak kita.

Tawassul dalam Kehidupan Seharian

Tawassul sebenarnya wujud dalam kehidupan seharian kita. Seorang doktor adalah wasilah kita untuk mencapai kesembuhan dengan izin Allah, namun doktor itu hanyalah perantara. Penyembuh sebenar adalah Allah SWT. Demikian juga dengan penggunaan ubat, makanan, atau air; semua itu adalah wasilah untuk mendapatkan kesihatan dan kesejahteraan, tetapi hakikatnya, Allah-lah yang memberi kesan penyembuhan atau kebaikan tersebut. Allah hanya perlu berkata Kun Fayakun (Jadilah, maka jadilah).

Demikian juga, Nabi Muhammad SAW adalah wasilah kita untuk mencapai keselamatan di akhirat. Ketika kita mengucapkan dua kalimat syahadat, kita menyatakan bahawa Allah adalah sumber keselamatan, dan Rasulullah adalah perantara yang membawa kita kepada keselamatan tersebut. Jika kita mengucap syahadat tanpa mempercayai bahawa Rasulullah adalah wasilah, maka keimanan kita belum sempurna.

Tawassul dengan Rasulullah

Meyakini bahawa Rasulullah adalah perantara kepada Allah tidak bermakna kita menyamakan Baginda dengan Allah. Kita percaya bahawa semua kekuatan dan kemampuan Rasulullah berasal dari Allah, sama seperti pisau di tangan seorang tukang masak, pisau tidak mampu melakukan apa-apa tanpa pengendali yang memegangnya. Begitu juga dengan Rasulullah, segala kekuatan Baginda adalah dari kehendak dan kekuasaan Allah SWT.

Tawassul Adalah Syariat Allah

Tawassul bukanlah perkara yang dicipta oleh manusia, ia adalah sebahagian daripada syariat Allah. Allah yang menetapkan perantaraan melalui utusan-Nya. Bahkan dalam kehidupan kita, banyak perkara lain yang merupakan bentuk tawassul: solat sebagai wasilah untuk mendekatkan diri kepada Allah, zakat sebagai wasilah untuk membersihkan harta, puasa sebagai wasilah untuk memasuki syurga, dan haji sebagai penyempurnaan iman.

Oleh itu, kita tidak seharusnya takut bertawassul, kerana ini adalah perintah Allah sendiri. Mengikuti dan bertawassul dengan Rasulullah SAW untuk mendekatkan diri kepada Allah bukanlah syirik, tetapi merupakan satu ibadah yang sah. Apa yang dilarang adalah menyembah Rasulullah atau perantara lain sebagai tuhan. Tawassul adalah ketaatan kepada peraturan Allah, dan Allah sendiri berfirman:


“Barang siapa yang taat kepada Rasul, maka ia telah taat kepada Allah.”


(Surah an-Nisa’, 4:80).

Setiap rukun Islam mengandungi unsur tawassul, kerana melalui tawassul kita mendekatkan diri kepada Allah SWT, yang merupakan sumber segala kebaikan

By Abu Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.