Cita-cita nak sambung Master atau Phd tetapi ada masalah seperti berikut:

1- Rasa susah nk teruskan kerana masa dan tenaga terhad disebabkan bekerja di institusi atau organisasi.

2- Tiada sokongan padu untuk meneruskan kerana bersendirian tetapi banyak idea yang perlu dimanfaatkan untuk generasi atau penyelidik akan datang.

3-Tidak dapat menguruskan masa dengan lebih efisien kerana kekangan kerja-kerja hakiki di pejabat atau institusi.

4- Masalah kewangan bukan faktor utama untuk buat Master atau Phd, tapi faktor motivasi, kaedah berkesan agar cita-cita agar menjadi seorang Sarjana dalam bidang yang diceburi selama ini.

5- Idea mudah terhenti apabila membuat penulisan tesis, walaupun beberapa kali mencuba. Walau bagaimanapun berbaloi ke nak sambung master ?

Hanya lima (5) masalah besar tersebut, menjadi penyebab cita-cita anda TERKUBUR begitu saja tanpa dimanfaatkan untuk penyelidik atau pengkaji akan datang untuk membangunkan inovasi dan kreativiti secara ilmiah.

Sedangkan anda berpotensi dengan kepakaran dalam bidang yang diceburi dengan pengalaman puluhan tahun sebelum ini seperti bidang dakwah, tasawwuf, tauhud, syariah atau pengajian Islam.

Jika masalah besar yang dihadapi menjadi penghalang, tetapi anda tetap bertekad dengan keazaman yang teguh untuk menyiapkan tesis master atau Phd.

Sebaliknya dengan 5 masalah itu membuatkan anda GAGAL untuk membangunkan generasi dan negara pada masa akan datang, dengan kajian yang lebih hebat yang akan menjadi sumbangan besar dalam pembangunan insaniah dan negara yang disayangi ini.

Sekiranya anda rasakan cita-cita patut direalisasikan melalui kajian atau tesis daripada membuat hantaran-hantaran di media sosial seperti forum, tiktok, youtube, facebook tanpa mendapat penghargaan walaupun idea anda sangat hebat.

Bergelar sebagai seorang Doktor Falsafah (Dr.) bermakna ada telah menjadi seorang yang pakar dalam bidang yang telah dikaji.

Mungkin anda rasa masalah dengan MASA, boleh diatasi dengan mudah apabila anda telah menjumpai mereka yang pakar dalam bidang kajian atau penyelidikan untuk membantu anda. Pasti bebanan itu dapat meringankan masalah yang menghantui selama ini.

Anda boleh berhubung dengan saya untuk bantuan teknikal dan sokongan moral sebagai rakan penyelidik serta akan memberi pedoman dalam mencapai cita-cita anda itu KLIK DI SINI

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net adalah Rakan Penyelidik Nusantara dalam pembangunan dan perkembangan kajian Sains Sosial , Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah di Nusantara. Selain itu, menyediakan Perkhidmatan & Perundingan Guaman Syarie dan Pengurusan Harta Islam. PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.