Kepentingan memboleh ubah dalam penyelidikan sering diketengahkan dalam sesuatu penyelidikan pada semua jenis dan kaedahnya, isitilah pemboleh ubah sering dibincangkan. Pemboleh ubah ini mengambil nilai yang berbeza, yang membezakannya daripada nilai tetap. Dalam penyelidikan bidang sains pendidikan khususnya dan kemanusiaan amnya, pembolehubah lebih banyak digunakan dalam penyelidikan, tanpa mengira metodologi penyelidikan dan apa sahaja jenis penyelidikan, kerana perbezaan dan kepelbagaian.

Apakah kepentingan pemboleh ubah?

Memandangkan kepentingan pemboleh ubah dalam penyelidikan, kami berminat untuk menjelaskan pemboleh ubah dalam penyelidikan dan jenis yang paling penting iaitu:

1. Pembolehubah bersandar adalah konsep asas dalam mentakrifkan masalah penyelidikan sebagai titik permulaan yang diperlukan untuk semua jenis penyelidikan dalam pelbagai pengkhususan.

2. Kajian penyelidikan tidak mengambil skop dan bentuk saintifiknya kecuali penyelidik menjelaskan pemboleh ubah dalam kajian, hubungannya antara satu sama lain, dan kesedarannya terhadap semua itu.

3. Pembolehubah adalah fokus maklumat yang terkandung dalam hasil penyelidikan, dan ia menyebut pemboleh ubah tersebut dan hubungannya antara satu sama lain.

4. Pengkaji membincangkan kajian lepas dan literatur tentang masalah kajian, dan mengkaji hubungan kajian lepas ini dengan kajian semasa, berdasarkan pemboleh ubah yang diguna pakai oleh penyelidik dalam kajiannya.

5. Pemboleh ubah bersandar dianggap sebagai konsep utama dalam mentakrifkan masalah penyelidikan, dan ia dianggap sebagai titik permulaan asas untuk semua jenis kajian penyelidikan dalam disiplin dan bidang saintifik yang berbeza. Jenis ini juga disebut sebut pemboleh ubah bergerak balas atau pemboleh ubah hasil.

6. Literatur mengenai topik dan kajian lepas serta hubungannya dengan kajian semasa dibincangkan berdasarkan pemboleh ubah penyelidikan yang diguna pakai oleh penyelidik dalam penyelidikannya.

7. Menguji hipotesis penyelidikan bergantung pada mengkaji pemboleh ubah penyelidikan yang diterima pakai dalam kajian, dan mengesahkan hubungan yang menghubungkannya bersama-sama dan sama ada ia adalah hubungan negatif atau positif.

7. Pembolehubah tidak bersandar dianggap sebagai titik permulaan asas bagi setiap hipotesis kajian, kerana ia merupakan pemboleh ubah yang mempengaruhi pemboleh ubah bersandar, dan merupakan punca kepada masalah kajian.

Apa itu Pemboleh Ubah?

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.