“‘Aku mengalami gangguan seksual bila duit makin kurang seperti wanita putus haid” itu lah luahan si Ismail (mael). melalui hantaran whatsapp laman ini untuk berkongsi luahan. Luahannya itu bukan saja berlaku pada dirinya saja, bahkan dia kata ramai kawan-kawannya mengalamai gangguan seksual untuk bersama isterinya. Kerja penat, barang semakin mahal. Pastu semalam (01 Mei 2024) PMX umum kata gaji penjawat awam akan naik melebih 13%. Hartanah naik sampai 15-30% setahun. Apa sebenarnya kehidupan ini ? Itu antara persoalan besar yang akan dikongsikan oleh Mael.

Adilkah dunia ni?

Persoalan diri Mael ” Adilkah dunia ni? dirasakan penat bekerja kerana dapat gaji terus ‘ghaib’ ibarat singgah je, tak dapat pun hendak menabung ! cam ne nak tampung anak 7 + 1 bini yang berniaga kecil-kecilan sekadar menampung Mael yang kerja tetap. Selalu tak cukup ! Lalu aku tanya kenapa tak adil ke dunia ni ? Mael kata.. memang kejam dan keras sebenarnya dunia ni kan…orang tak de anak tak de bini/laki senang lah blh kumpul duit, mcm aku ni hari-hari zikir kaya..tak kaya ni ! gaya hidup semakin mencabar untuk ditelan oleh anak-anak dan isteri..semuakos yang makin besar dan lebar ! ibarat kita membeli ‘keselesaan’.

Nak selesa kena beli ! Mael kata : kebanyakkan orang sekarang, aku duk perati, mereka ni berbelanja melebihi pendapatan ! lalu bagaimana dia nk menabung ! nk belajar kena bayar, nk layan internet kena bayar, nak pakai kereta kena bayar ! hanya nyawa, air hujan, air embun je tak kena bayar !

Adil itu boleh diukur tak?

Mae bawa isu ‘adil’ kali ni duk panjang berwhatsapp dengan admin ! Aku hanya kata cam ni je Mael : Cuba ko tgk lah, bila sesuatu pilihanraya tu, setiap YB atau calon yang nak bertanding tu dia boleh jamin keadilan semua orang ke ? aku rasa tak de pun YB berani nak jamin benda tu !…bila dia dah naik dan menang apa saja pun dia boleh buat ! rakyat cam kita ni je tetap duk kena bekerja keras, last2 kita yang kena tanggung diorang pun demi kepentingan anak cucu diorang kot!

Mael : terdiam ! (sambil fikir dengan emoji termenung). Sekarang ni pemangkah ni bijak ke tak? ibarat aku kata, klu korang nak tambah bini pun. semua bini kata “abg boleh adilkah?” tu soalan sebelum kahwin ! tak caya gi lah tanya orang berpoligami tu, pastu kat mana ukuran adil itu adalah dari segi material atau segi kasih sayang (kerohanian), aku rasa itu segi material je pun, kalau segi rohani mungkin xadil rohani tu termasuklah mendidik atau ilmu kt isteri ke apa2 benda yang abstrak, kalau dari segi rohani (abstrak) ssh nak kata sbb org tak nampak.

Apa jalan selesai?

Perbincangan topik gangguan seksual bila duit makin kurang adalah topik hangat Mael nak cetuskan isu kebanyakan orang lelaki. Ya lah jadi lelaki ni berat nak kena tanggung zahir dan batin tambah yang anak ramai cam dia. Mael mengajak lah untuk kita sama-sama sertai dunia perniagaan sekurang-kurangnya kita dapat tampung skit sorang mana yang kurang sama-sama menikmati untung skit sorang. Aku pun terfikir apa yang Mael nk ajak peluang bisnes ni ? Katanya, ada bisnes baru nk lancar. Aku tanya” bisnes apa?”. Bisnes barangan kesihatan dan kecantikan. Aku kata ” Wow hebat ! lalu aku tambah, sangat baguslah bisnes tu. Mael kata sampai bila kita sakit cam video kt bawah ini :

Dunia diwarnai pelbagai pemain industri

Kita perlu sedar ! dunia ini dipenuhi dengan bermacam-macam permainan, yang tua nk ke mekah buat umrah atau haji, so ada pemain industrinya. Bagi yang muda, dia inginkan kecantikan, so ada pemain industrinya. Bagi yang berada di umur pertengahan dalam 50 ke 60an, mereka inginkan sihat dan cergas (tisu-tisu) organ dan mengalami proses penuaan (benda duk dalam kita mmg x nampak) tetapi ada pemain-pemain industrinya seperti Mael nak usahakan ini.

Macamana nak join

Dia hanya bagi link grup wasap (BERMINAT AYUH KITA BINA RANGKAIAN) untuk sama-sama team membina networking dengan modal serendah RM450, jualan direct selling yang ramai peminatnya, company yang kukuh dengan rangkaian K-LINK katanya. Itulah salah satu cara untuk mengatasi gangguan seksual bila duit makin kurang. Bukan saja Mael, ramai lagi lelaki atau wanita diluar sama mengalami perasaan macam Mael cuma sukar nak mengaku je, bila time duit kurang. Plannya menarik, rugi tak join cuba lihat ilustrasi plan buat duit dibawah :

Kesimpulan

Gangguan seksual boleh terjadi ke tahap yang lebih teruk, bahkan boleh membawa pergaduhan dan perpecahan dalam keluarga dengan sebab masalah kewangan tahap kemuncaknya iaitu perpisahan. Kisah Mael mengajak untuk sama-sama satukan untuk kita jana lebih banyak bg merancakkan produk kesihatan dan kecantikan. Duit kurang hubungan suami isteri boleh jadi dingin. Jauh beza dengan duit banyak hubungan sangat intim dan sangat rancak seperti boleh melancong, boleh dapat kesukaan kita.

Rujukan

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.