Hanya 3 cara mudah buat esei atau esemen dengan tips untuk membantu mengatasi kebuntuan dalam menulis esei atau esemen. Mari kita bincang dulu dengan hanya 3 cara mudah buat esei supaya buntu tu terpadam, dan anda dapat menyelesaikan tugasan yang diberikan berjalan lancar.

Sebelum ini, telah bincangkan cara mudah buat esemen terbaik di pautan ini : Cara Mudah Buat Assignment Terbaik (zeckry.net)

Berikutnya, saya akan berikan beberapa tips yang berguna untuk mengatasi kebuntuan dalam menulis esei atau esemen. Tetapi harus ingat kegagalan anda mendapatkan maklumat terlebih dahulu menyebabkan anda akan menghadapi kesulitan dalam menyelesaikan tugas tersebut.

Selain itu, tugasan anda akan jadi bertangguh dan kerja last minit jika anda tidak mengatur waktu dengan baik. Tips untuk menghindari ini adalah dengan membuat jadual yang teratur dan mengumpulkan informasi sebanyak mungkin sebelum memulakannya.

1.Mulakan dengan Pengenalan

Pengenalan penting untuk menangkap perhatian pembaca dan membangkitkan minat mereka untuk terus membaca. Pengenalan haruslah singkat dan padat, memberikan gambaran yang jelas tentang topik yang akan dibahas.

Perenggan pengenalan terdiri dari beberapa kalimat yang menggunakan isi keseluruhan tulisan untuk memudahkan pembaca memahami konteks atau kandungan tulisan yang anda mahu bincang atau nak sampaikan. Ini bertujuan untuk menarik perhatian pembaca dan membuat mereka tertarik untuk membaca lebih lanjut.

Seterusnya, mesti menyatakan pernyataan tesis atau argumen utama yang akan dibahas dalam tulisan. Hal ini juga dapat membantu membangun hubungan yang lebih baik antara penulis dan pembaca. Pernyataan tesis berkehendakkan mengemukakan suatu pendapat, sikap, atau idea.

Pembaca boleh bersetuju atau tidak bersetuju dengan pernyataan yang diungkapkan. Jadi, pernyataan tesis perlu dijelaskan atau dibuktikan. Contoh bukan pernyataan tesis seperti

“Lembu menghasilkan susu.”

Pernyataan Tesis:

Susu yang dihasilkan oleh lembu tercemar oleh racun serangga

Ringkasnya, pernyataan tesis bukan fakta tetapi sesuatu yang boleh dibincangkan dan dianalisis. Selepas menyatakan tesis anda, anda perlu memasukkan pernyataan organisasi. Ini berfungsi sebagai roadmap yang memperkenalkan titik-titik yang anda akan buat untuk menyokong tesis anda dalam urutan yang mereka akan muncul dalam paragraf badan anda.

2. Body Paragraphs (Badan Paragraph):

Paragraf badan adalah sebahagian besar esai anda yang memberikan substansi kepada argumen anda dengan analisis teras. Perkara-perkara ini terdiri daripada titik-titik untuk menyokong pernyataan tesis anda. Adalah berguna untuk memisahkan klaim utama anda ke dalam perenggan yang berbeza, menjadikan setiap klaim satu ayat topik.

Ayat topik memulakan paragraf badan, memperkenalkan apa paragraf, anda akan bercakap tentang sesuatu itu. Anda mesti memberikan bukti (seperti kutipan yang diteliti atau statistik) untuk menyimpan dan meneroka ayat topik anda.

Anda mesti menyediakan rujukan yang sesuai untuk apa-apa bukti yang anda sebut. Bukti yang diberikan mesti dianalisis untuk menjelaskan bagaimana idea ini membuktikan atau menyokong tesis anda.

Adalah penting bahawa segala-galanya dalam esai anda harus relevan dengan tesis anda. Tautan ini dibuat di akhir perenggan, mengikat kembali kepada pernyataan tesis dan membawa kepada titik seterusnya sebagai ayat transisi. Adalah penting untuk mengutip dan menggunakan kata-kata transisi dalam esai anda untuk membantu mewujudkan aliran idea anda dengan lancar.

Anda boleh mempunyai seberapa banyak paragraf badan yang anda mahu, tetapi setiap paragraf badan akan mengikuti format yang sama iaitu bermula dengan ayat subjek, menyediakan bukti dan analisis untuk menyokong klaim ini, sebelum menghubungkan idea anda dengan kenyataan tesis anda.

  1. Kesimpulan

Kesimpulan ialah kemasukan esai anda. Di sini anda perlu merangkumi perkara-perkara utama daripada esai anda. Anda akan meninjau ayat-ayat topik dan argumen utama, tetapi anda tidak boleh memperkenalkan sebarang idea baru kepada esai anda pada peringkat ini.

Sebaliknya, menekankan semula pernyataan tesis dan bagaimana bukti dan analisis anda menyokong poin anda. Dalam pemikiran akhir anda, anda boleh menarik perhatian pembaca untuk melihat bahawa anda telah sampai kepada kesimpulan logik.

Anda juga boleh menunjukkan mengapa argumen anda penting, atau hanya mengakhiri esai anda dengan pernyataan akhir yang mengesankan.

Anda juga boleh menunjukkan mengapa argumen anda penting, atau hanya mengakhiri esai anda dengan pernyataan akhir yang mengesankan.

Akhirnya, dengan hanya 3 Cara Mudah Buat Esei yang telah dibincangakan ini dapat memberi input kepada anda agar tidak bertangguh masa untuk menyiapkan dalam masa yang ditetapkan.

Sebaliknya, anda akan hilang masa untuk fokus jika anda belajar sambil bekerja yang sangat sibuk. Tiada masa untuk uruskan boleh whatsApp untuk membantu pengurusan esei anda.

  • Rujukan

Jika anda telah memasukkan bukti melalui kutipan dalam teks dalam esai anda, anda mesti mengutipnya sepenuhnya dalam seksyen rujukan di hujung esai. Ia disyorkan untuk menggunakan format rujukan APA atau MLA. Anda juga boleh menyertakan rujukan untuk sumber-sumber yang anda gunakan dalam penyelidikan anda.

Rumusan perbincangan ini seperti di bawah:

Struktur:

Esei dibahagikan kepada tiga (3) bahagaian utama:

  1. Pengenalan
    1. Maklumat latar belakang
    2. Pernyataan tesis
    3. Laporan organisasi / roadmap
  2. Body Paragraphs (repeat as many times as needed)
    1. Ayat topik
    2. Bukti
    3. Analisis
    4. Pautan ke kenyataan tesis
  3. Kesimpulan
    1. Merangkumi perkara-perkara utama
    2. Kemudian sambung semula kepada pernyataan tesis
    3. Pemikiran akhir

 Jika perlu, masukkan bahagian rujukan di hujung untuk apa-apa tulisan yang dinyatakan.

Saya percaya dengan Hanya 3 Cara Mudah Buat Esei atau Esemen dapat membantu anda menghasilkan penulisan kreatif dan inovatif.

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net adalah Rakan Penyelidik Nusantara dalam pembangunan dan perkembangan kajian Sains Sosial , Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah di Nusantara. Selain itu, menyediakan Perkhidmatan & Perundingan Guaman Syarie dan Pengurusan Harta Islam. PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.