Hutang semakin besar bila kita makin lama hidup. Itulah keluhan kebanyakkan netizen. Makin lama bekerja makin banyak kehilangan tenaga, tisu-tisu dalaman semakin terhakis. Sekali lagi, Ismail atau lebih mesra dengan Mael yang selalu berwasap dengan admin. Heran lah ! Makin lama hidup makin besar dan melebar hutang. Hutang ni jahat betul ! Aku kata kt dia: Hutang atau Nafsu ko yang sangat kejam dan jahat. Tau nak sedap dan selesa je ! Lepas tu baru ko fikir! Aku kata dunia ni permainan..ada berlawanan baru best..ibarat main games ! Ada positif ada negatif. Ada pendapatan ada hutang. Supaya kita hidup ni ada perjuangan. Kalau mati apa nk diperjuangkan lagi! Tegas aku kt Mael tu. Beginilah Mael……

Kesihatan tidak boleh dibeli

Orang bijaksana pernah berkata: Umur yang panjang dan sihat adalah bonus atau rezeki terhebat
insan. Umur yang panjang di samping kesihatan yang baik tidak boleh dibeli, namun boleh diusahakan. Ramai yang suka hidup dunia ni walau bagaimana susah dan cabarannya termasuklah cabaran dengan hutang yang ko nak bincangkan ni. Hidup ini kelihatan amat bernilai kerana fungsi pancaindera yang berupa nikmat penglihatan, pendengaran, merasa, sentuhan dan membau.

Apabila insan mula faham tentang keperluan asas kehidupan seperti makan-minum, pakaian dan
perlindungan maka wujudlah hubungan sesama untuk mengekploitasi alam sekitar. Hubungan ini
juga memenuhi perkongsian emosi seperti kasih-sayang dan keintelektual seperti maklumat dan ilmu
pengetahuan.

Perubahan demi perubahan dibuat agar kehidupan menjadi lebih mudah, lebih baik, lebih membahagiakan, lebih kuat, lebih berkuasa dan sebagainya. Semua ini melibatkan perancangan dan usaha.

Dari sini wujudnya perjuangan. Hasil yang baik merupakan balasan, imbuhan dari usaha yang diperjuangkan. Kehidupan akhirnya bertukar seumpama ‘pentas’ atau ‘warna-warni’ . Kejayaan atau kegagalan yang silih-berganti; seperti permainan atau ‘game’. Menyeronokkan dan penuh cabaran.
Hidup lawannya mati. Mati bererti ‘Game Over’. Selepas kematian,tiada lagi kebebasan untuk
memilih atau diperjuangkan.

Kesemua usaha yang dibina akan terhenti. Rumah, perniagaan, anak yang ramai, tubuh yang cantik
lagi kuat; otak yg pintar dan kreatif tiada berguna lagi buat si mati. Malah, jasad kita akan cepat-cepat
dikebumikan ! Semua harta kita akan dibahagi-bahagikan sesama waris (baca pengurusan harta pusaka). Setahun, 2 tahun, 3 tahun,10 tahun, 40 tahun ; akhirnya lenyaplah cerita kita.

Adakah hutang tidak dapat diselesaikan?

Setelah merenung tazkirah panjang aku tu, lalu dia rasa sayu bila dengar kematian. Mael ni hati tisu, mudah koyak pun ada juga. Berbalik pada persoalan adakah hutang tidak dapat diselesaikan. Aku kata boleh selesai kalau kita semua berpakat seperti cerita semalam tu lah pasal bina networking tu..Terus Mael naik angin pasal up bisnes yang dia nak buat ! Betul, betul, setuju..setuju, terus je Mael menyokong.

Mael cuba nk sampaikan mesej untuk ajak kita semua bersatu dan berada dalam jemaah satu saf untuk bina rangkaian bisnes yang selalu disebut-sebut iaitu Nexus International yang menjalankan produk kecantikan. Mael menggambarkan agar bisnes ini adalah peluang untuk membebaskan atau mengecilkan hutang. Catatan sebelum ini boleh baca tentang bisnes Mael. Dia yakin rezeki 9 daripada 10 tu adalah berbisnes sebab duit selalu ada. Macam jinak je tak lah macam haiwan liar. datang singgah terus ghaib.

KLIK SINI JOIN BISNES BERSAMA MAEL

Pemikiran Tidak Merasai Tua

Gangguan Seksual Bila Duit Makin Kurang

By Muhammad Soulhiey Zeckry

zeckry.net merupakan Rakan Penyelidik Nusantara (RPN) untuk pembangunan dan perkembangan Sains Sosial [Pengajian Islam, Bahasa Arab dan Perundangan Syariah] di Nusantara. [[Perkhidmatan]]Guaman Syarie, Pengurusan Harta Islam, Editorial dan Perujuk Amanah Raya Berhad (ARB). PENAFIAN : Tidak semestinya tulisan dalam laman ini adalah pandangan muktamad penulis. SOKONGAN PADU :>>>Tabung Muallaf 50 Sen Sehari>>>

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.